Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sairaala-sarjoissa aina synnytetään sängyllä

Vierailija
17.03.2009 |

makuultaan tai puoli-istuvassa asennossa? Kaikkien raskauksieni (2+nykyinen) aikana kaikissa valmennuksissa ja tutustumiskäynneillä kerrotaan on kerrottu vuolaasti eri vaihtoehdoista ponnistusasentoon. Otin sitten neuvosta vaarin ja ponnistin maailmaan molemmat lapsemme jakkaralla. Tarkoitus olisi siihen taas istahtaa muutaman viikon sisällä.

Olenko harvinainen tapaus vai osuuko noihin sarjoihin vaan aina ne, jotka sitten syystä tai toisesta pysyvät sängyllä? Vai onko kohdalleni vaan sattunut kivat kätilöt, jotka ovat minua kuunnelleet. Ainakaan Nelosen Sairaala-sarjassa ei ole kertaakaan näytetty, että kätilö olisi ehdottanut esim. jakkaraa - vaikka muuten oikein mukavalta kätilöltä vaikuttaakin.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoa ero oli että toisessa olin selällään ja toisessa kyljellään.

Vierailija
2/21 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja itse olisin kenkäissyt kätilöä, joka olisi yrittänyt lähestyä jonkun hiton jakkaran kanssa. Puoli-istuvassa synnyttäminen nyt vain on helppoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävikö mielessä, että kaikki eivät ehkä HALUA synnyttää pallilla / ammeessa / seisaallaan??

Vierailija
4/21 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sängyllä oleen ollenkaan, jakkara onnekis oli olemassa.

Vierailija
5/21 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten jakkarasynnytys voi olla hankala filmata. Sangylla pimpan ja "vastasyntyneen" saa katevasti peiton alle piiloon.

Vierailija
6/21 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

SÄnkyyn selälleen ja jalat levälleen. Niin syntyi meidän poika. Oli kyllä ihan hyvä asento synnyttää, ei sillä.

Vierailija
7/21 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sängyllä selällään ja jos tuskissani käännyin tuli kätilö heti valittamaan että pitää olla paikallaan kun joku mittari siirtyi mahalla aina kun käännyin eikä hänellä ole aikaa koko ajan juosta katsomaan minua.. =(

Nyt taas raskaana ja luoja että pelottaa mennä sairaalaan.

Vierailija
8/21 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kerta, kun tossa sairaala-sarjassa synnytetään, se tapahtuu tosiaan selällään maaten. Joku katsoja voisi luulla, että se on ainoa tapa synnyttää/ponnistaa. Itse olen synnyttänyt molemmat lapseni pystyasennossa ja olen aika vakuuttunut, että ponnistaminen pystyasennossa on sata kertaa helpompaa kuin selällään maaten. Ihme ettei kukaan synnytä pää alaspäin ja jalat ylöspäin... Tietty eri asia, jos synnyttäjä on niin poikki, ettei jaksa nousta sängystä ylös (itse en siihen tosin koskaan jäänyt makaamaan ja viimeiset kohdunsuun tilanteetkin kätilö katsoi niin, että istuin), mutta ei noi kaikki sairaala-sarjan synnyttäjät ole näyttänyt siltä, että olisivat ihan puhki.

Vierailija
9/21 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja itse olisin kenkäissyt kätilöä, joka olisi yrittänyt lähestyä jonkun hiton jakkaran kanssa. Puoli-istuvassa synnyttäminen nyt vain on helppoa.

Ei tulisi mieleenkään synnyttää muussa asennossa!

Vierailija
10/21 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palasin sängylle ja siinä olikin hyvä.

Vierailija
11/21 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko, että tv-sarjan tekijöiden pitäis ehdottaa noille synnyttäjille, että voisitko kenties synnyttää jakkaralla tai seisaallaan, niin saatais vähän erilaista materiaalia? :D

Vierailija
12/21 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

epiduraalin/spinaalin niin ainoa mahdollisuus on vissiin makaava/puoli-istuva asento? Ainakin mulla oli viime synnytyksessä näin. Ja lapsi oli kanssa käyrillä koko ajan, sekin varmaan vaikuttaa.

Tällä kertaa tahtoisin kovasti pärjätä pelkällä ilokaasulla ja koittaa jakkaraa. Jos ei tarvitsisi käynnistää, niin ehkei tarvitsisi niin paljon kivunlievitystäkään. Toiveajattelua kenties.

Vierailija
13/21 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnytin jo 12 vuotta sitten jakkaralla ja se oli tosi hyvä kokemus (okei, ei puudutteita, joten se onnistui hyvin). Itseasiassa ylpistyinkin jo olemaan "hyvä synnyttäjä" kunnes kaksi seuraavaa syntyivät hätäsektiolla :(

Onko muualla kuin sängyllä synnyttäminen todella niin harvinaista vai onko Tays jotenkin takapajula aktiivisessa synnytyksessä?

Vierailija
14/21 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jalat pitää, voi epiduraalin saanutkin synnyttää jakkaralla. Siihen, miksi taas ei voi synnyttää jakkaralla, on monta eri syytä. Itse en edes ehtinyt siinä vaiheessa miettiä siirtymistä jakkaralle, kun vauva jo tuli. Ja tiedosta ei ollut puutetta, olen itse kätilö :)

Vierailija
15/21 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saisi yhtään kirkkaamman kruunun mutta ihmetyttää vaan, ettei muuta kuin sängyllä ponnistamista tv:ssä näy. Totta on varmaan se, että kuvauksen kannalta "siisteintä" on sängyllä ponnistava äiti - kuvakulmaa on helppo rajata sen mukaan, mitä perhe haluaa.

Minä tiedän kuitenkin montakin jakkaralla ponnistanutta ja yhtä lailla sängylläkin. Jokainen tietenkin toimii, kuten tilanteessa on itselle paras.

Minun kohdallani sängyllä oli huono olla oikeastaan koko ajan. Kävelin, keinuin yms. Epiduraalin jälkeen makailin hieman mutta siltikin koin parhaimmaksi olla pystyasennossa. Ehkä siksi en osannut ajatellakaan kampeavani itseäni sängylle ponnistamaan vaan jakkara tuntui erittäin luontevalta. Taidan olla harvinaisuus mutta erilaisahan me kaikki ollaan.

Tietääkö joku/onko kokemusta, onnistuuko spinaalipuudutuksessa liikkuminen? Olen ymmärtänyt, että spinaali on jotenkin järeämpi puudutus tai ainakin epiduraalia voidaan halutessa antaa ns. lievempänä versiona.

ap

Vierailija
16/21 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin selälläni ja sitten välillä kyljelläni. kontallani olin 2min ajan kun kätilö käski koska paransi sikiön hapensaantia hetken...? jos muistan oikein, olin kyllä aika pihalla.

Vierailija
17/21 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen kättärillä, toinen haikaranpesässä.

Ei sen puoleen, tuskissani en halunnut siitä sängystä mihinkään noustakaan. Ei olisi tullut mieleenikään alkaa käyttää energiaa seisomiseen.

Vierailija
18/21 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin oli selkä kuin tulessa ja en pystynyt sängyllä oleen ollenkaan, jakkara onnekis oli olemassa.

Vierailija
19/21 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

epiduraalin/spinaalin niin ainoa mahdollisuus on vissiin makaava/puoli-istuva asento? Ainakin mulla oli viime synnytyksessä näin. Ja lapsi oli kanssa käyrillä koko ajan, sekin varmaan vaikuttaa.

Tällä kertaa tahtoisin kovasti pärjätä pelkällä ilokaasulla ja koittaa jakkaraa. Jos ei tarvitsisi käynnistää, niin ehkei tarvitsisi niin paljon kivunlievitystäkään. Toiveajattelua kenties.

Vierailija
20/21 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen synnyttänyt molemmat lapseni pystyasennossa ja olen aika vakuuttunut, että ponnistaminen pystyasennossa on sata kertaa helpompaa kuin selällään maaten.

Jos olet molemmat lapsesi synnynnyttänyt pystyasennossa, miten voit tietää, että esim. istuen sängyllä olisi ollut yhtään sen hankalampi asento? :o) Itse taas olen synnyttänyt molemmat lapseni istuvassa asennossa sängyllä, syystä että en pysynyt jaloillani ja kovalla tuolilla istuminen sattui aivan kaaaaamalasti alapäähän (kokeilin molempia siis avautumisvaiheessa). Minä en ole mitenkään vakuuttunut, että käyttämäni tapa olisi ehdottomasti paras, mutta toimi ainakin aivan loistavasti. :o)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä