Onko liikaa toivoa neuvolalta jonkinlaista palvelua
Muistot kultaavat ajan, sanotaan.. Tai sitten jotain on ihan todella tapahtunut.
Asustan Vantaalla täällä korkean veroäyrin keitaassa ;) No joo, odotin esikoista vuosikymmen sitten ja olin todella tyytyväinen ihan tavallisen lähiöneuvolan palveluíhin. Aikaa meille asiakkaille tuntui olevan ja palvelu tuntui oikeasti henkilökohtaiselta ja laadukkaalta. Olin tosi tyytyväinen neuvolaan niin äitiysneuvola-aikana kuin sitten myöhemminkin.
Nyt taas raskaana, vuosikymmen on kulunut ja ilmeisesti "jotain" on tapahtunut. Alkuun olin tosi tyytyväinen. Sain tosi kivan terveydenhoitajan, kokeneen konkarin, jolla tuntui olevan homma hallussa. Vähän ehkä ihmettelin sitä, että esimerkiksi hemoglobiini otettiin aika harvakseltaan ja jotenkin tuntui muutenkin, että neuvolakorttiin tuli aika vähän merkintöjä. Terveydenhoitaja vaihtui ja siitähän souvi sitten alkoi. Olen viimeisen kahden kuukauden aikana ollut kolmen eri terkkarin "asiakkaana" ja lyhyimmillään käynnit ovat olleet viiden minuutin pituisia. Totta kai ymmärrän, että näin flunssa-aikana on paljon sairastelua, mutta sitä en oikein ymmärrä miksi terveydenhoitaja tuntuu vaihtuvan "joka kerran".
Ensin minulle kerrottiin, että lopettaneen terkkarin tilalle minua hoitaa äitiysneuvolaputken loppuun saakka sama terveydenhoitaja, sitten sainkin uuden terkkarin, jonka vastaanotolla kävin vissiin kerran. Sitten terkkari taas vaihtui...
Sinänsä terkkarit ovat tosi mukavia, mutta kiire tuntuu ja näkyy kaikessa. Neuvolasta on tullut vähän sellainen "tee se itse"- piste. Punnituksessa saa käydä itse ennen tapaamista, pissatesti otetaan ja analysoidaan itse. Verenpaine sentään mitataan... Ja se kiireen tuntu, se on oikeesti aika ikävää. Katselin neuvolakorttiani, esimerkiksi HB mulla on mitattu tän raskauden aikana kolmesti.
Onko mulla vähän epärealistiset toiveet neuvolapalveluita kohtaan, sillä ovathan ne palveluita? Ai niin, mainittakoon vielä sen kerran, että parikin kertaa mulle on soitettu neuvolasta ja muutettu jo sovittu aika toiseksi tällaisilla saatesanoilla: "en olisi muuten soittanut, mutta ehkä sun ois näillä viikoilla hyvä käydä täällä viikoittain". Viimeisin tällainen puhelu tuli eilen ja oon muuten viikolla 40.
Kovasti tsemppiä kaikille hoitoalan ihmisille. Ala on varmasti rankkaa!
Kommentit (9)
Tulee tietysti mieleen sekin, etteivät varmaan neuvolan terkkaritkaan ole tulleet töihin tällaisiin olosuhteisiin (täytyyhän sen ainaisen kiireen olla aikamoista työntekijöillekin) vaan ns. rakkaudesta lajiin.
Itseäni tämä kiireen fiilis ei edes siinä mielessä niin kamalasti häiritse kun olen tällainen kehäraakki (siis yksi odotus takana ja se varhaislapsuuden kasvatuskin) ja ei nyt hirveesti mieltä askarruttavia kysymyksiä ole ollutkaan. Monella ensisynnyttäjällä varmaan onkin. En sitten tiedä, että onko mahdollista, että ensisynnyttäjien kohdalla aikaa olisi vähän enemmän.
Eipä mullakaan oikeastaan mitään sen suurempaa hätää ole niiden pissanäytteiden tutkimisessa ;) Ihan ymmärrettäväähän se on, että tuollakin saa muutaman hetken aikasäästön per asiakas.
Ei siis mikään iso ongelma, mutta tulipa vain mieleeni kirjoittaa tällaisesta, kun asiat ovat niin kovasti muuttuneet ainakin täällä meillä.
Ap
Eli "tee se itse" toiminnasta ja siitä että ajat ovat olleet 5-15min per kerta.
Teinkin itse päätöksen mennä yksityiseen äitiysneuvolaan enkä ole kyllä sitä katunut kertaakaan.
Itselläni on siis mitattu se kolme kertaa ja kerrottakoon, että alkuarvo oli 150 ja seuraavan kerran 108. Mielestäni oli vähän hassua, ettei tuon "romahduksen" jälkeen arvoa kuitenkaan mitattu pariin kuukauteen. Lähinnä siksi se jäi mieleen. Esikoiden aikana mielestäni mitattiin lähes joka kerta
Ap
ihmettelinkin, ettei tähän ole tullut niitä perusvittuiluvastauksia, mutta saatiinhan taas yksi ;)
Juu, en siis välttämättä kaipaa sitä keskusteluaikaa, vaan tää koko paketin toimimattomuus vähän mättää. Esimerkiksi tää aikojen siirtely ( soitetaan siis samana päivänä, jolle aika olisi ollut ja siirretään se sitten ihan toiseen päähän päivää) on hivenen ärsyttää, kun kuitenkin on saattanut suunnitella päivälle jo ohjelmaa jne. Ja tosiaan tuntuu siltä, että käynneissä ei hirveesti merkitystä ole, kun se lyhyimmillään on sisältänyt vaan sen verenpaineen ja tietysti vauvan sydänäänien kuuntelun ja vatsan mittaamisen.
Varmaan sisälukutaitoisena henkilönä huomasitkin, ettei tuo tuo keskusteluajan puuttuminen mulla se peruspointti ollutkaan, vaan ylipäänsä sellainen kiireen tuntuma jne.
Kuten kirjoitinkin, eihän tässä kyseessä mikään suuri ongelma ole. Kiintoisaa vaan olisi tietää, että onko jollakulla muullakin samanlaisia kokemuksia.
Ap
niitä näitä että mitenkäs nyt menee ja plaa plaa plaa, vaan haluan että pakolliset asiat hoidetaan lyhyesti ja tehokkaasti. Sano että haluaisit enemmän keskusteluaikaa, älä täällä valita.
niitä näitä että mitenkäs nyt menee ja plaa plaa plaa, vaan haluan että pakolliset asiat hoidetaan lyhyesti ja tehokkaasti. Sano että haluaisit enemmän keskusteluaikaa, älä täällä valita.
Ekalla kerralla ravasin neuvolassa vähän väliä. Tässä nykyisessä väli on niiiiin pitkä, etten edes itse muista mitä se terveydenhoita sitten näyttikään...
itsekin aloitin neuvolan 1. raskaudessa vantaan puolella ja sain kokea tuon vaihtuvien ihmisten virran. tähän mennessä olen ollut kahdeksan eri terveydenhoitajan ja lääkärin käsittelyssä ja seuraava aika on taas muulle kuin omalle nlaterkkarille. syynä tässä on osittain raskauden aikainen muutto paikkakunnalta toiselle, mutta myös terveydenhoitoalan työntekijöiden määräaikaiset työsopimukset, lomat ja kiire.
hemoglobiinin mittauksesta osaan sanoa sen verran, että varsinais-suomessa sitä ei mitata joka kerralla, mutta itseltäni pk-seudulla taas se on otettu aina paitsi lääkärin vastaanotolla, vaikka mitenkään matalista arvoista ei olla edes lähdetty. toisaalta sormenpäähemoglobiini ei ole edes kovin luotettava, eli jos jotain epäiltäisiin, niin suonesta pitäisi verikoe ottaa.
itsekään en pidä tuosta tee-se-itse -ideologiasta, jota harjoitetaan myös muilla kuin nla puolella. mutta silti "parhaita" ovat olleet lääkäritarkastukset: eka ei osannut käyttää dopleria, toinen kuunteli sydänääniä vain noin 5-10 sekunttia eikä kertonut juuri mitään ja kolmas ei osannut sanoa ultralaitteella katsottuna, missä vauvan pää on :D
Mitata joka kerta tai edes joka toinen. Ei minultakaan mitattu hemoglobiinia joka kerran, ja onneksi se vihdoin 36 vko.lla mitattiin ja arvo olikin huolestuttava 97. Joten kyllä se on hyvä mitata joka kerta, niin tietää syödä rautaa tai päästä lisätutkimuksiin.
Itse olin syönyt neuvolan terveydenhoitajan ohjeen mukaan rautaa, mutta jostain syystä hemoglobiini ei vain nouse.
Itselläni ns. riskiraskaus, asumme yhdessä pk-seudun kehyskunnassa. Olen ollut ihan älyttömän tyytyväinen neuvolan palveluun. Apua ja tukea olen saanut hyvin. Meillä tuollaista "tee se itse" -systeemiä ei ole, eli terkka kyllä tutkii pissat ja punnitsee. Ihan hyvin voisin ne tsekata ne kyllä itsekin, ei mua haittaisi.
Kunnissa ilmeisesti on paljon eroja. Tai sitten hyvään kojhteluuni on syynä tämä hankalahko raskaus.
Jos kunnalliset palvelut ei tyydytä, niin ainahan voi hakeutua yksityiseen neuvolaan. Rahalla saa ja hevosella pääsee.
Tsemppiä sulle ap.