Psykologit hoi! Lapsen käytös pistää miettimään. Oireilee kai isän tapaamiseen, mutta
en keksi, mikä logiikka käytöksessä on. Eli poika 6 v. on isänsä luona yhden viikon kuukaudesta. Pojalla on todella uhmakas kausi menossa, eli kiukuttelee ja uhittelee kaiken aikaa, MUTTA kun tulee isän luota, niin saattaa viikkokin mennä todella hyvin. Poika tuntuu suorastaan liioittelevan kiltteyttään, on avuliaampi kuin tavallisesti ja hyvin "hellyttävä".
Minulla ei ole miestä ja lapsi saa varmasti minulta paljon huomiota. Toki varmaan osoittaa uhmaansakin minulle enemmän kuin isälleen. Mutta mikä voisi olla psykologinen selitys kotiinpaluuseen liittyvälle ylikiltteydelle??
Kiitän hyvistä näkemyksistä!
Kommentit (10)
lasta kannata päästää sinne ollenkaan enää.
On alkanut viihtymään isänsä luona, minkä takia ajatukset menee vähän sekaisin, perusturvallisuus heittää häränpyllyä. Ennenhän oli helppoa: äiti hyvä, isä paha ja se on helppoa ja selkeetä lapsellekin. Äidille on turvallista kiukutella, se ei kuitenkaan häivy elämästä. Nyt kun isäkin tuntuu taas turvallisemmalta kun erosta on aikaa ei oikein tiedä mihin sitä uskois...
lapsista se temperamenttisempi, esiteini 11-v. tyttö, aina tultuaan isän luota (isän kanssa vain yksi viikonloppu kuussa) - tai mummolasta, missä viettää loma-aikoja veljensä kanssa - kiukuttelee pari päivää kotona minulle, eli äidille. Toinen lapsista, 10-v. tasaluonteinen poika, ei näytä käytöksellään mitenkään vaikka missä olisi viettänyt aikaansa... Erossa näiden "isompien" lasten isästä olen ollut vuosia, aivan tytön taaperoiästä ja pojan vauvaiästä asti ja minulla on uusi puoliso ja kaksi pienempääkin lasta, myös lasten isällä uusi perhe. Meillä kuitenkin on aina ollut selvä koti lapsille ja käyvät isänsä luona "kylässä", joten tytön kiukuttelu äidille (joka siis ilmenee myös mummolasta tullessa) johtunee aivan selvästi siitä, että isän luona on oltava kiltisti, tunteita ei uskalleta näyttää ja sitten tukahdetut pahat mielet ja muut "räjähtävät" esiin, kun lapsi on taas äidin luona.
Olisiko teidän tapauksessa vaan kyse eroikävästä, pojalla on varmasti ollut ikävä äitiä?
vastuuton heittiö - jos ihan suoraan sanotaan. Tätä lasta sentään vielä tapaa, mutta useimmat lapsensa mies on hylännyt. Mielestäni olen hyvin oikeutettu seuraamaan tarkasti lapsen hyvinvointia, koska valitettavasti lapsen isä voi tehdä kenelle haluaa mitä haluaa...
Toivon kuitenkin, että lapsen ja isän suhde jatkuu - - mutta ei hinnalla millä hyvänsä. Jos alkaa tulla merkkejä siitä, että lapsella on isänsä luona huono olla, ryhdyn tietysti toimenpiteisiin. Tätä lasta se mies ei tuhoa!
ap
Ylikiltteyden syy on aina uhkaava vaara, jota lapsi välttää olemalla kiltti.
Pelkääkö lapsi jo sinua ja reaktiotasi, kun isän luona onkin ollut kivaa?
En ymmärrä. En nimittäin saa koskaan tietää, miten lapsi isän luona olemisen kokee. Vastaa "juu" tai "ei", kun kysyn, ovatko tehneet sitä tai tätä. Elokuvahahmoista juttelee paljon, mistä voin päätellä, että sen ja sen leffan on tällä reissulla taas katsonut.
Ihan alusta saakka lapsi on "suojellut" minua eikä ole paljoa isällä olostaan kertonut. Vaikka toisinaan on hyvinkin selkeää ollut, että tapaamiset aiheuttivat lapselle paljon hätää. Jokin aika sitten vaikutti sille, että tilanne alkoi stabiloitumaan mutta nyt tämä ylikiltteys alkoi toden teolla mietityttämään. Kun minullakin on sellainen käsitys - kuten joku tuossa kirjoitti - että ylikiltteys on oire jostakin.
ap
tuo nyt vain vaikuttaa siltä että poikasi viihtyy isänsä luona. Vaikka eivät hiihdä luistele yms. Leffoja voivat katsella vaikka yhdessä. Kukin tavallaan.
Kuulostaa siltä että poikasi nyt vain on tyytyväinen.. Lapset kiukuttelevat aina vanhemmilleen. Sinulle kiukuttelee koska on sinun kanssasi enemmän. Toisaalta, voihan hän isälleenkin kiukutella, mistäs sen tiedät.
En olisi huolissani. Mutta älä nyt missään nimessä mene pojallesi sanomaan, tai anna edes ymmärtää että isä on mielestäsi heittiö ja huono vanhempi.
on uskaltanut näyttää negatiivisia tunteitaan myös siellä, joten hänellä ei ole enää paineita purkaa kaikkea kiukkuaan sinuun, kun on saanut jo vähän päästellä höyryjään isällään?
Isällä on jo uusi perhe ja ilmeisesti lapsi on siellä paljon elokuvien ja telkkarin parissa, koska tietääkseni isä ei paljoa hänen kanssaan jaksa mitään touhuta - eivät käy luistelemassa, hiihtämässä tai oikein missään. Oon miettinyt miten se voi vaikuttaa lapsen käytökseen - kokeeko olevansa isän luona oman onnensa nojassa ja on niin iloinen kotiinpaluusta, että haluaa varmistaa hyväksyntäni olemalla ylikiltti...
Poika myös ilmoittaa jatkuvasti ettei halua lähteä isän luokse, mutta niin on ollut koko tämän kolmen vuoden ajana kun olemme erossa olleet.
ap