Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Hän on kolme antibioottikuuria syönyt jo tälle vuodelle, nyt viimeiset tabletit söi torstaina ja tänään taas oireet alkamassa. Eli kolme päivää terve tablettien lopetuksen jälkeen =(

Yhteensä niitä tulehduksia on kai ollut n 20x. Olen ihan huolissaan vaikka häntä tutkitaan nyt ja kai se syy sieltä pian selviää.

Tiedättekö ketään jolla on ihan jatkuva bakteeriuria (oireeton) jo lapsena? Ja oireisiakin noin usein.

Tämä nyt ei ole varmasti oikein paikka hakea vastauksia, mutta laskempa verkot vesille silti.

Sivut

Kommentit (26)

Ei vaikutusta.

Tällä viikolla ollaan jo menossa lisätutkimuksiin, mutta niitä tuloksia jotuu jonkin viikon odottamaan. Ultrasta ei mitään poikkeavaa löytynyt.

Mitähän niitä syitä voi olla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

suosittelisin tuota karpalomehua, sokeritonta sellaista. Sitä voi laimentaa reilusti niin ei maistu liian happamalta. Monille se on tuonut avun, eikä tuosta ole ainakaan haittaa kun on ihan pelkkää karpaloa

Eli tuo ed.mainittu karpalo kaikissa muodoissaan on todella hyvä lääke virtsatietulehduksiin. Ja samoin puolukka. Ja runsas veden juonti huuhtelee virtsateitä kun saa käydä usein pissalla. Nämä kaikki on niitä lääkkeettömiä elimistölle terveellisiä vaihtoehtoja. Kannattaa kokeilla, nuo antibiootit kun ei meidän elimistölle ole pitkässä juoksussa hyväksi. Tietenkin jos mikään ei auta niin sitten..

Itse olen syönyt estolääkitystä raskauden aikana, ja ei ole mitään herkkua, saati pienellä lapsella.. Sittemmin siirryin karpaloihin ja puolukoihin ja kiinnitin huomiota riittävään veden juontiin, olen saanut nauttia elämästä ilman tulehduksia:)

toivottavasti auttaa teilläkin!

Käykö itse vessassa...osaako varmasti pyyhkiä "oikein" ettei mene ulostebakteereja virtsaputkensuulle?

Karpalomehua, maitohappobakteerit, c-vitamiinia ja kunnon alushousut eli ei mitään tekokuituhepeneitä.

Onko tulehduksien yhteydessä tehty aina viljely? Mulla oli joskus ihan kierteenä noita tulehduksia, ja väärät lääkkeet kyllä helpotti oireita (eli ei tarvinnut juosta koko ajan vessassa ja kipukin tokeni), mutta tuntui oudolta ja tajusi, että ihan ei ole kaikki ok. Lapsi ei välttämättä hoksaa. Sitten kun kyselin viljelytuloksien perään, sainkin tietää olevani resistentti lukuisille lääkkeille (ilmeisesti just kierteen takia...). Eli oikeilla lääkkeillä saatiin sitten kierrekin poikki, kun pöpöjä ei jäänyt muhimaan. Muuten ne roihahtaa taas pian uudelleen.

Itse kärsin muutama vuosi sitten "virtsiksistä" kerran-pari kuukaudessa joten tiedän miten kamala vaiva on kyseessä, tsempit lapsellesi :(

Jostain syystä tulehdukset luojan kiitos jokunen vuosi sitten lakkasivat, en tiedä miksi. Tutkimuksissa ei koskaan löytynyt mitään ja tulehduksen aiheuttaja oli aina c-kolibakteeri (miten lie kirjoitetaan). Tiedän, että usein tulehduksen aiheutti ummetus ja että suvussamme virtsatietulehdus on yleinen, joten jossain vaiheessa epäiltiin että alapääni nyt vain on sellainen, että riski tulehdukselle on normaalia suurempi.

Nykyään huolehdin riittävästä nesteensaannista ja siitä, ettei ummetusta pääse tulemaan. Myös se kaikkialla tolkutettu "oikea pyyhkimissuunta" ison hädän jälkeen on oikeasti tärkeää!

Ummetus just aiheutti eskari-ikäiselle tytölleni useita virtsatietulehduksia peräkanaa. Ruokavalio kuntoon, niin heti helpotti. Rakenteellista vikaa ei löytynyt.

Minulla oli lapsena todella usein virtsatietulehdus. Pääsin eroon tulehduksista lisäämällä vedenjuontia. Olen ollut terveenä jo monia vuosia. Toivon, että lapsesi paranee täysin.

hmm, miten ummetus teknisesti siis auheuttaa VTI:n? uusi tieto mulle..

ulosteperäinen E.coli on se kierteen aiheuttaja useimmiten. Aivan taatusti virtsatieinfektiota epäiltäessä lapselta otetaan pissanäytteet eli plv, pesun jälkeen puhtaasti laskettu keskivirtsanäyte. On erittäin tärkeää että näyte otetaan siten ettei virtsaputkensuun normaaliflooraa eli ihon pöpöjä pääse sotkemaan näytettä!! Joskus myös hiiva aiheuttaa VTI:n kaltaisia oireita, joten asia on syytä tutkia tarkemmin. 20 virtsatietulehdusta on jo todella paljon!! toivottavasti saatte selvyyden asiaan.

p.s. parin tyttölapsen äitinä oon myös huomannu että "räplääminen" eli likaisilla sormilla alapään koskettelu usein saa aikaan tulehdusta alapäässä, jolloin on pitänyt sanoa miksi sitä ei saisi tehdä, ainakaan likaisilla käsillä,.

Mulla on pissassa jotain ketoainetta enemmän...vaikuttaa jotenkin pissatulehdukseen. Teepä tytölle isoon (tuoppi) lasiin sitruuna-vesisekoitus. Eli sitä sitruunajuomaa keltaisessa pienessä muovipullossa ja teet niin ärhäkkään makuisen juoman niin jo alkaa bakteerit huutaa apua. Muutenhan tuo juoma ei ole hampaille ainakaan hyvä. Siksi suosittelen tuopin kokoista juomamäärää, että nestettä tulee juotua riittävästi ja mielellään kerralla. Tsemppiä kuitenkin teille, tiedän että on niiin ärsyttävä vaiva!

Ymmärtääkseni kaikilla on yhtä todennäköistä saada 1. VTI. Mutta kerran kun sen on saanut, se uusi hyvin todennäköisesti ja antibiottii tappanut kehon oman puolustuksen jo puoleksi vuodeksi --> kierre on valmis.

Mulla oli puolessa vuodessa 3 tulehdusta ja yhtäkkiä loppuivat. Karpalo ei auttanut mullakaan, mutta seuraavan konstin jälkeen loppuivat:

Keitä teetä tuoreesta persiljasta, hauduta sitä. Juo lämpimänä ja loput kylmänä. Mä join 3 lasia/päivässä usean päivän ajan, ehkä 4 pv.

Luontaistuotekaupassa kyllä varotti sitten, että persilja sisältää - jotain - eli alkaa kertyä elimistöön liikaa jotain, että miksikään vakiojuomaksi en sitä ottaisi.

Lapsesi pitäisi tutkia virtsan takaisinvirtauksen poissulkeimisen takia ilman muuta. Meidän pojalla oli se ja hänen serkkutytöllään myös. Jatkuva virtstietulehdus on mahdollisesti merkki siitä, että VOI olla myös rakenteellista takana. Kannattaisi kyllä tutkituttaa.

Eiymmärräeikäjaksa

Löysin tämän monta vuotta vanhan keskustelun, mutta kokeillaanpa jos vielä saataisiin tämä henkiin tai löytyisi uusia kohtalotovereita. 

Eli meillä on 5-vuotias tyttö, jolla jatkuvasti virtsis. Ensimmäisen diagnoosin ja antibioottikuurin hän sai pari vuotta sitten, tällä oireet saatiin vähenemään. Suhteellisen tiheä vessassa ramppaaminen ja satunnainen housujen kastelu (voi olla täysin kuiva viikko, mutta sitten yhtäkkiä taas monet housut päivässä) ovat kuitenkin jatkuneet. Mitään muita oireita hänellä ei ole ole koskaan ollut, ei silloinkaan kun infektio ensimmäisen kerran todettiin. Tuolloin saatiin muistaakseni kontrollinäytteestä puhdas tulos ja nyt tässä pari vuotta neuvolan oppien mukaan vain odoteltiin, että tyttö kasvaa ja kehittyy.  Nyt kesällä aloin kuitenkin taas huolestua asiasta enemmän, kun mitään selvää kehitystä asiassa ei vaan tapahdu. Veimme taas virtsanäytteen, josta löytyikin e-coli. Samalla käytiin lääkärillä juttelemassa asiasta ja saatiin varmuuden vuoksi lähete virtsateiden ultraäänitutkimukseen. Tutkimuksessa ei näkynyt mitään poikkeavaa. Tosin varjoainekuvausta ei tehty, ilmeisesti sitä ei nähty tarpeelliseksi. Trimopan-kuurin jälkeen virtsanäytteessä oli kuitenkin edelleen e-coli. Saatiin uusi Nitrofur-kuuri. Ja edelleen kontrollinäytteessä e-coli. Lääkäri määräsi Kefexin-kuurin. Ja kas kummaa, tässä viimeisimmässä näytteessä kasvoikin sitten e-colin lisäksi myös enterokokki. :( Miten tuota nyt edes voisi hoitaa enää, bakteerit kun reagoivat herkkyysmäärityksen mukaan eri lääkkeisiin? Onkohan kolme turhaan syötyä antibioottikuuria tuhonneet lapsen vastustuskyvyn niin, että enterokokkikin on alkanut jyllätä... googlaamalla selvisi, että se aiheuttaa yleensä infektioita vain, jos vastustuskyky on alentunut. 

Meillä on aika lastenlääkärille ensi viikolla, mutta pakko oli kirjoittaa tänne nyt tällaista ajatusten virtaa. Mitä ihmettä tämä voisi olla...? Tuntuu tosi turhauttavalta, ja huolestuttaakin kovasti vaikka lapsi siis onneksi onkin lähes oireeton pirteä, vauhdikas ja enimmäkseen hyväntuulinen tapaus. Oireetonta bakteriuriaakin on kuulemma olemassa (google on paras ystäväni...) mutta onhan tuo lirahtelukin tietysti oire jo tuon ikäisellä tytöllä. 

Toivottavasti ensi viikolla viisastutaan lisää, päästään mahdollisiin lisätutkimuksiin tai aletaan miettiä estolääkitystä, mutta jos jollain on vaikkapa samankaltaisia kokemuksia niin pliis, jakakaa. Tuntuu että lasten virtsatietulehduksesta löytyy loppujenlopuksi hyvin vähän tietoa ja keskusteluja, varsinkin kun ei aivan vauvasta ole kyse. Kuulen mielelläni jos jollain on jotain asiallista sanottavaa tähän asiaan, ehkä pystyt jopa pelastamaan mun viikonlopun! :)

Vierailija

Minulla ei vanhempana ole kokemusta asiasta, mutta itselläni oli n. 6-16 v estolääkitys satunnaisilla kuukauden tai parin pausseilla. Äiti kokeili kaikki "luonnonkikat", karpalomehut, pellavansiemenuutteet, persiljat jne. eikä mikään auttanut. Mitään normaalista poikkeavaa ei vuosien tutkimuksissa löydetty.
16-vuotiaana muutin omilleni enkä suostunut enää estolääkitystä käyttämään ja kärsinkin vuoden-pari taas jatkuvista tulehduksista. Sitten opin omatoimisesti hoitamaan tulehdukset heti ensimmäisten oireiden ilmaannuttua juomalla PALJON vettä. Käytännössä täytin 2 litran vesipullon jonka join mahdollisimman nopeasti (parin tunnin sisään). Kivuliaisiin oireisiin auttaa ensiapuna tuon veden ohella kahvin juonti (ei tietysti pienelle lapselle ehkä ihan paras hoito, teekin kyllä ajaa saman asian).
Nykyään ei oikeastaan oireile ikinä, koska totuin vuosien saatossa juomaan rutiininomaisesti paljon vettä. Joskus kiireisinä päivinä unohtaa juoda, mutta sen huomaa suht äkkiä nipistelynä virtsatessa.
Oma teoriani on, että virtsarakkoon jää pieni määrä nestettä "muhimaan" virtsaamisen jälkeen, mutta vedenjuonti auttaa laimentamaan sen verran että pöpöjä ei pääse syntymään. Tiedä sitten mitä siellä oikeasti tapahtuu, mutta yleisvointi on kyllä huomattavasti parempi ilman jatkuvaa antibioottien syöntiä.

Vierailija

Onko siis VTI vai pyelonefriitti? Tyttäreni sai ekan munuaistason tulehduksen 1, 5 vuotiaana ja saman tien tutkittiin takaisinvirtauksen mahdollisuus ja ultrattiin munuaiset. Ei mitää vikaa. Sen jälkeen oli monta tavallista ja välillä munuaisiinkn yltäneitä. Estolääkitys yhden kesän. Kaiken sai helposti julkiselta puolelta ja nyt tyttö teini eikä ole ollut mitään monen vuoteen. Syö nykyisin c-vitamiinilisää ja uskon sen voimaan.

Eijaksaeikäymmärrö

Kiitos vastauksista! Tyttö ei kyllä juo paljon mitään, hyvä kun lasin saa ruokapöydässä tyhjäksi. On muistutettu asiasta ja laitettu karpalomehua, mutta runsaampi juominen vaan pidättää häntä enemmän ja kai ne housutkin taas helpommin kastuu. Mutta ihan varmasti juomista pitäisi lisätä, se vaan on tässä tilanteessa vähän hankala yhtälö. :/
C-vitamiinia meilläkin vedetään purkista.

Kyseessä on siis vti ja ilmeisen lieväoireinen sellainen. Ainakin toistaiseksi, toivottavasti pysyykin... Jos tuo housujen kastuminen ja vessassa ravaaminen johtuu siitä, niin bakteeri on hyvinkin saattanut muhia hänellä jo vuosia. Oireet siis voimakkuudeltaan vaihdellen samat ihan sieltä vaipasta luopumisesta asti. Tuntuu kyllä, että asiaan vaikuttaa jokin muukin, malttaminen ym., koska ainakin viime aikoina pissipyykkiä on tullut lähinnä päiväkodista.
Mutta tulehduskin nyt tutkitusti ja sitkeästi on kuvioissa.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat