Mikä diagnoosi minulle kuuluisi?
Normaalisti olen ihan rauhallinen, säyseä ja ns. normaali ihminen, mutta joskus, jos on erittäin hankala päivä, vauva itkee koko päivän tms. niin kilahdan miehelle ihan totaalisesti? Suusta tulee vaikka minkälaista juttua minkä raivoltani saan sanottua (huudettua), mietin kuolemaa ja ajattelen että itsemurhalla asiat selviää.
Sitten nukun yön yli, ja mua alkaa kaduttaa kaikki mitä olen sanonut. Kaikki onkin ihan hyvin.
Kommentit (10)
Kokeileppas jättihelokkiöljykapseleita (vaikka n. 3kk:n ajan) ja havannoi tuleeko käytökseesi/mielialoihisi mitään muutoksia!
Luulen, että sulla on vahvat pms-oireet.
-hmm
Nuo raivarit ja itsemurha-ajatukset viittaavat siihen. Googletapa Rajatilapersoonallisuus..
Tunnistatko itsesi tästä ap:n kuvauksesta?
nyt hyvät ihmiset tehkö toisesta noilla perusteilla rajatilapersoonaa. Kaikissa ihmisissä on piirteitä, joista voisi vetää jos jonkinlaisia dg:tä. Diagnoosin saamiseksi pitää olla useita ko tautiin liittyviä ominaisuuksi ja lisäksi voi vielä miettiä onko näistä haittaa itselle tai ympäristölle. Lisäksi moni ihminen stressaavissa tilanteissa saa kieltämättä itsestään esiin ns. huonojakin ominaisuuksiaan. Olisiko tässä ihan kyse vaikka tästä??
itellä on just sama ongelma kunnes huomasin että se tapahtu se kesti aina viikon enne menkkoja. en ollut koskaan uskonut että psm oireet on oikeasti totta mutta lapsen syntymän jälkeen mullakin on ollu näköjään. pakko sit uskoa niihin. muutenki oon aina kilahdellut ihan tymistä asioista mutta siihen autto b-vitamiini.
Lasten syntymän jälkeen on tulleet kamalat PMS oireet. Saatan menettää hermoni sekunnin sadasosassa ihan pienen asian takia. Sitten huudan ja kiroan lapsille.
Muulloin olen pitkäpinnainen ja lempeä äiti. Ja todella kärsin sitten huonosta omastatunnosta noiden "kohtausten" jälkeen. En vaan voi itselleni mitään.
Voisi ehkä harkita jotain lääkitystä tähän.
Diagnostiset kriteerit 301.83 Rajatilapersoonallisuushäiriölle Pysyvä käyttäytymismalli epävakaudesta ihmissuhteissa, käsityksessä itsestään, ja mielialoistaan ja merkittävä impulsiivisuus alkaen varhaisaikuisuudessa ja ilmenee useissa eri asiayhteyksissä, joiden lisäksi vähintään viisi tai useampaa seuraavaa:
(1) hätääntyneet ponnistelut välttää todellinen tai kuviteltu hylkääminen.
Huomautus: Ei sisällä itsetuhoista tai itseään vahingoittavaa käyttäytymistä joka on kuvattu kriteerissä 5.
(2) käyttäytymismalli epävakaita ja kiihkeitä ihmissuhteita joille on luonteenomaista vaihtelu äärimmäisestä ihailusta vähättelyyn
(3) identiteetin häiriintyneisyys: merkittävästi ja pysyvästi epävakaa käsitys tai tunne itsestä
(4) impulsiivisuus vähintään kahdella alueella jotka ovat todennäköisesti itseä vahingoittavia (esim., tuhlaaminen, seksi, aineiden väärinkäyttö, piittaamaton ajaminen, ahmimishäiriö).
Huomautus: Ei sisällä itsetuhoista tai itseään vahingoittavaa käyttäytymistä joka on kuvattu kriteerissä 5.
(5) toistuva itsemurhakäyttäytyminen, eleet, tai uhkaukset, tai itseään vahingoittava käyttäytyminen
(6) tunne-elämän epävakauden johdosta merkittävän herkästi reagoiva mieliala (esim. voimakas jaksottainen dysforia, ärtyisyys, tai ahdistuneisuus kestäen tavallisesti muutaman tunnin ja vain harvoin pidempään kuin muutaman päivän)
(7) jatkuvat tyhjyyden tunteet
(8) epäasiallisen voimakas viha tai vaikeudet kontrolloida vihaa (esim. menettää usein malttinsa, jatkuva kiukku, toistuvat fyysiset tappelut)
(9) tilapäiset, stressiin liittyvät paranoidiset (=vainoharhaiset) ajatukset tai vakavat erilliset oireet
Siis vähintään viisi noita yllälueteltuja oireita pitää olla. Jos joskus saa raivareita, niin ei silloin kyllä ole kyseessä rajatilapersoonallisuus.
ennenkuin räjähdät ja lataat täyslaidallisen? Semmonen kuuma-kalle?