Hei töissäkäyvät eritysilasten vanhemmat, joilla viikottaisia kuntoutuskäyntejä tms! KYSYMYS!
Ovatko viikottaiset terapiakäyntinne (esim. puhe- toimintaterapia jne) verrattavissa omiin terveydenhoitokäynteihin työpaikallanne? Eli miten ne järjestätte, ja pitääkö näistä koituvat poissaloltunnit tehdä aina takaisin?
Aloitan pitkien hoitovapaiden jälkeen työelämässä, ja pojalla 2 krt/vk kuntoutuskäyntejä. Olen osittaisella hoitovapaalla, mutta en aina pysyty saamaan kiven alla olevia aikoja niille päiville. Miten teidän työpaikassanne asia hoituu?
Tosi kiitollisena vertailutiedoista olisin!
Kommentit (6)
tunti tunnista on korvattava :(
Meillä pojalla pyörii fysio- ja toimintaterapia, puheterapia alkaa heti kun jono vetää, puhetarapeuteista on pula kuulemma.
Fysiotarapeutti käy onneksi päiväkodilla, toimintaterapiassa mies kuskaa. Itse en koskaan saisi tunteja korvattua, jos joutuisin poikaa käyttämään terapiassa. Olen monesti ajatellut, että kunpa olisi puolipäivätyö, olisi elämä huomattavasti helpompaa erityislapsen kanssa....
Meillä oli tytöllä kaksi päällekkäistä terapiaa. Toimintaterapeutti kävi onneksi osittain päiväkodilla, musiikkiterapiaan kuskasi pappa. Samalla musiikkiterapiakäynnillä he sitten kävivät hampurilaisella ja siitä tuli papan ja tytön yhteinen hauskuutuspäivä, koska molemmat tykkäsivät kovasti yhteisestä iltapäivästä. Myöhemmin alkanut puheterapia järjestyi niin että terapeutti tuli päiväkodille.
Kannattaa tiedustella onko terapeutin mahdollista käydä päivähoitopaikassa, koska ainakin meidän lapsilla on ehdottomasti ollut hyötyä siitä että päivärutiini ei rikkoudu terapiakäyntien vuoksi. Ainakin autistipiirteisillä on ihan ehdoton juttu että ei kuskata pitkin kaupunkia. On ihan ymmärrettävää, että esim SI-terapia ei oikein onnistu päivähoitotiloissa, mutta esim sosiaalistavan leikin opettelu oli ihan loistava juttu päiväkodilla, kun tytön seuraksi otettiin ryhmän muita lapsia ja leikkivät ohjatusti pelejä ja leikkejä. Kaikki tykkäsivät kovasti. Yksikin ryhmän tukilapsi oli tohkeissaan kertonut kotona että hänkin oli saanut terapiaa ja oli ollut tosi kivaa :)
Jos itse olisin joutunut kuskaamaan tyttöä terapiaan olisi tunnit tehtävä takaisin. Meillä on töissä työaikapankki joten se olisi ollut teoriassa mahdollista. Toisaalta sijaisen hommaaminen niiksi tunneiksi olisikin ollut hankalampi juttu. Vanhempien työnkuvastakin kovasti riippuu miten kuskaus onnistuu. Jotkut työnantajat ovat joustaneet niin että tiheiden terapiakausien ajaksi vanhemmat ovat voineet siirtyä määräaikaisesti osa-aikaisiksi.
Kannattaa myös harkita osittaista hoitovapaata jota ei paljoa mainosteta. Siinä kela maksaa pienen korvauksen osittaiselle hoitovapaalle jäävälle ja viikkotuntimäärä on sit max 30. Jos järjestää tällä keinolla esim ma-päivän vapaaksi voi terapian ottaa sille päivälle.
meillä lapsi menee viikottain taksilla(sama tuttu taksi+kuljettaja) puheterapiaan ja taksi vie takaisin päiväkotiin, aluksi harjoittelimme yhdessä taksilla menoa ja tulemista, nyt onnistuu jo ilman saattajaa , lapsi 5v. Kela korvaa taksin.
Tyttö 7v (kertaa eskarin) menee päiväkodista taksilla kaupunkiin toimintaterapiaan ja taksi myös vie päiväkotiin takaisin. Ei onnistuisi meillä muuten ollenkaan! Ekat vuodet kuskasin kyllä itse, olin silloin äitiyslomalla mutta rankkaa se oli silti, vauva aina mukana.
Kela korvaa taksikyydit kyllä!
on työsopimuksessa pykälä, jonka mukaan saan täydellä palkalla hoitaa kotona sairasta alle 10-vuotiasta lasta 5 päivän ajan. Tähän samaan yhteyteen olen sisällyttänyt kaikki lääkäri- ja terapiakäyniit. Tosin ne eivät vielä ole olleet viikottaisia, mutta sekin aika vielä tulee. Ainakaan vielä työnantaja ei ole asiasta vastaan sanonut. Olen töissä yksityisessä firmassa. Totta kai pyrin saamaan ajat siten, että ne haittaavat mahdollisimman vähän työpäivää.
Tytöllä myös 2 krt viikossa terapiaa(puhe- ja toimintaterapia). Jos olen joutunut tyttöä viemään terapiaan tms niin se on ihan työajasta pois,eli ei ainakaan meillä ole verrattavissa omiin terveydenhoitokäynteihin.
Tuossa syksyllä tulikin aika paljon miinusta tunteihin neidin terapioiden takia.Nyt ollaan saatu setvittyä noita terapioita siten,että tyttö menee välillä taksilla terapiaan ja itse haemme ja toinen terapia on saatu sovittua työajan ulkopuolelle.
Ensi syksynä olenkin sitten viisaampi ja katson heti että nuo terapiat pyörivät työajan ulkopuolella.Haluan kuitenkin itsekin välillä mukaan katsomaan kuinka paljon tyttö on edistynyt.