Pitäiskö huolestua omasta painonlaskusta?
Painoni on tippunut 2kk:ssa 3 kg ilman laihduttamista. Juoksen säännöllisesti (jatkunut yli vuoden), pyrin syömään terveellisesti, mutta käytän alkoholia vähintäänkin runsaasti, (varmaakin) ihan liikaa. Alkon kalorit tässä just hämääkin, eikö minun pitäisi pikemminkin lihoa? Ja kyllä kiitos, tiedän juomisen vaarat, en tarvitse tästä saarnoja.
Juoksu kulkee ja jopa paranee, mutta joitakin vatsaoireita on ollut (närästystä, kummallisia vihlaisuja) ja joskus kummallista väsymystä. Käytän näihin oireisiin ajoittain lääkettä (Nexium). Pääpiirteittäin olo kuitenkin virkeä.
Pelottaa, onko kyse muustakin kuin alkosta? Vai syönkö sittenkin liian vähän kulutukseen nähden?
Kommentit (9)
Mutta jos mitään itse lääketieteestä ymmärrän, nopea painon lasku ilman tavoitetta tässä mietityttää.
ja varsinkaan jos ei ole edes alunperin ollut ylipainoa.
Mitä ihmettä sitten edes kyselet
Hyvä vaan että tippuu!
Minulla saattaa paino heitellä 2-3kg muutaman päivän sisällä, ilman että siitä alan panikoitumaan.
Ja laihdutusvaraa sulla kyllä on.
Paino vaihtelee helposti sen 3 kiloa suuntaan tai toiseen.
ja riippua vaikkapa nesteen, ruuan määrästä punnitusta ennen, jopa kuukautiskierron vaiheesta. Kannattaa yrittää punnita samaan aikaan (mielellään aamulla) samoissa vaatteissa (tai ilman ;-)) niin saat vertailukelpoisia tuloksia. Jos tuosta laskee vielä lisää ilman että "yrität" tai muutat elämäntapojasi mitenkään niin voithan käydä lääkärillä poissulkemassa jotain sairauksia.
Onko tämä nyt aivan tosi? Vaikea uskoa. Voisit vaikka 10 kiloa laihtua ja olisit aivan ok vieläkin. Painohan voi tosiaan jopa päivän aikana vaihdella pari kiloa suuntaan tai toiseen.
Sulla voi olla keliakia (testin voi ostaa apteekista, se on helppo tehdä itse) tai kilpirauhassairaus. Kannattaa hakeutua lääkäriin. Vatsaoireet viittaavat keliakiaan.
T: Keliakiaa sairastava
Minä olin jo valmiiksi alipainoinen. Stressi ja unettomuus sai painon laskemaan entisestään.