Miksi imetys ei laihduta mua?
Siinäpä se tulikin. Vauva on 4kk, täysimetyksellä ja mulla edelleen raskaudesta ne kolme ylimääräistä kiloa, jotka ei vaan lähde. En mielestäni syö mitään järjettömiä määriä, vähän enemmän kyllä kuin normaalisti. Ennen osasin tosi hyvin säädellä paioani, nyt se ei onnistu. Mistä johtuu???
Kommentit (9)
Kuuluu biologiaan, että naisen kroppapitää imetysaikana kiinni normaalia tiukemmin (juuri siihen imetykseen tarkoitetusta) vararavinnosta eli suomeksi läskistä :-)
Itselläni kolme 6kk täysimetystätakana ja kaikissa paino tippui sen 10kg ekan kuukauden aikana synnytyksen jälkeen ja sitten kilot jämähtivät tiukkaan aina siihen saakka kunnes lopetin imetyksen kokonaan. Sitten ihan samoilla syömisillä ja liikunnalla kilot alkoivat taas tippuakuin itsestään.
Voin kyllä uskoa tohon hormoniteoriaan, sillä mä tunnen kroppani aika hyvin ja näin se ei ole koskaan käyttäytynyt. Painan joka aamu täsmälleen saman verran huolimatta siitä mitä edellisenä päivänä söin. Ennen synnytystä painoni oli ollut sama 15 vuotta eli teini-iästä lähtien. Kurjaa vaan, on huono olo kun tunnen itseni läskiksi.
Ap.
niin sitä ei edes näe päällepäin. Kroppa on toki voinut muuten muuttua raskauden myötä mutta ei kukaan noiden kolmen kilon takia katso sua ja totea että oletpa pyöristynyt:D ne lähtee kyllä vielä. Mulla jäi sairaalaan joka muksusta vain vauvan painon verran+pari kiloa ja joka muksun jälkeen loput 10kg ovat lähteneet vasta lasten ollessa lähemmäs vuoden.Relaa..
Ja sitten se putosikin ihan kohinalla. Laihduin alipainoiseksi kaikkia lapsia imettäessäni.
Niinkuin edellinenkin sanoi, 3 kiloa ei näy missään. Multakaan ei imetyksellä lähtenyt kaikki kilot ja lapsi kohta 3v ja vieläkin on 5 kiloa liikaa. Enää en tosin kehtaa syyttää lasta kiloistani. Itsekuri vaan puuttuu kokonaan.
Anyway, koska vaikutat päättäväiseltä, olen varma, että saat nuo kolme kiloa pois vielä ennen kesää, usko pois ja nauti äitiydestä. Vauva-aika on niin lyhyt.
järki käteen ja rauhoitu. Sinulla on 4kk ikäinen vauva, ei ole ihme, jos et ole ihan entiselläsi vielä. Imettäessä ruokahalu voi muutenkin olla isompi kuin normaalisti ja täytyy syödä ja juoda hyvin, jotta maidon tulo ei ehdy. Otat nyt ihan rauhallisesti, ja odotat hetken, kyllä ne viimeisetkin kilot ehtivät lähtemään.
Ja ihan noin yleisesti, raskaus muuttaa naisen kehoa, synnytyksessä lantio levenee kun vauvan on mahduttava läpi, mutta sekin palautuu. Ja mitä useamman raskauden ja imetyksen käy läpi, sitä enemmän omaan kehoon jää niistä jälkiä. Niihin täytyy vaan tottua:)
Minulla 3kk.ikäinen vauva, kolmas lapsi minulle ja painoa on edelleen +20kg. eli noin vauvan verran vain paino tippunut max.lukemista!
Ja kokemuksesta tiedän, et paino voi myös nousta tässä imetyksen aikana vielä sen noin 5kg. Ja sitten kyllä lähtee hurjaan laskuun kun lopettaa imettämisen!
Ne hormoonit, huoh!!
vauvasi on vasta 4 kk. Imetystä on siis edessä (suositusten mukaan) vielä ainakin 8 kk!!! Eiköhän ne 3 kiloa lähde. Mulla ei aluksi lähteneet, mutta vähitellen puoleen vuoteen mennessä olin alkupainossa. Nyt mennään jo alle, kun takana vuosi imetystä. Karkkia on syöty ja ruokaakin ihan reilulla kädellä, eli en ole vähentänyt syömisiä. Tuon 3 kiloa saat kyllä imetyksen loputtuakin tarpeen vaatiessa helposti laihdutettua. Imetys aikana ei kannata laihduttaa, jos mielii imettää.
Eli pienennä vaan sitä ruoan määrää jos haluat kilot pois. Tuossa vaiheessa ei kyllä pitäisi olla vielä mitään kiirettä jos ei kamalasti ole ylipainoa.