Onko 106/66 verenpaine muka huono??
Itse olin tyytyväinen, mutta terveydenhoitaja oli ilmeisesti sitä mieltä että voisi olla parempikin. En ehtinyt sen tarkemmin kysellä, mutta ihmetyttää koska olen käsittänyt että joku 120 olisi vielä normaali ja minulla on kuitenkin selkeästi sen alle. Olenko käsittänyt väärin?
Kommentit (23)
Mutta jos se ei haittaa, ei huimaa eikä muuta, niin en usko siitä mitään haittaa olevan.
tosin aika alhanen. Mulla on samaa luokkaa lähes koko ajan, ainaki odotusaikoina ollu, harvonpa tuota tulee muullon mitattua ;)
Eipä oon tarvinnu hirveesti salmiakin syöntiä vältellä tuon takia raskauksien aikoina, varsinki ku turvotusta ei oo ollu.
Näin minäkin sen olin ajatellut. En ole koskaan kuullut että matala verenpaine olisi jotenkin huono asia! Mutta voi olla että th:lla oli huono päivä tai sitten meillä ajatukset eivät vain kohdanneet kiireestä johtuen tai jotain... Mutta hyvä kuulla että olin oikeassa ja että tämä verenpaine on hyvä!
ap
mitenköhän sen pitäisi vaikuttaa elämään, muuten kuin että pysyy elossa?
Ap:n verenpaine on kuitenkin ihan normaali, ei erityisen matala. Viitosen on jo sen verran matala, että joskus voi huipata.
Sitten on aivan eri asia, kun johonkin sairauteen liittyy tosi alhainen verenpaine ja potilas makaa sairaalan osastolla eikä munuaiset eikä sydänkään enää kunnolla toimi...
Sen sijaan jatkuvasti liian korkea verenpaine vaurioittaa pitkään jatkuessaan munuaisia, vaikka tuntisi itsensä ihan terveeksi.
aiheuttaa mm huimausta ja päänsärkyä,heikkoa oloa
Suolaa ainakin voi syödä surutta ja ei tarvitse pelätä korkeaa verenpainetta : )
Oli kyllä samat paineet kun painoin 111kg vielä 4kk sitten. Ettei se korkea verenpaine ole välttämättä ongelma lihavillakaan.
12
Mitä seuraa jos verenpaine on matala tai laskee...av:n porukka on varmasti tooosi ammattitaitoista porukkaa vastaamaan tälläisiin..ei pidä uskoa kaikkea mitä netissä sanotaan
105/60 ja aiheutti sellaisia huimauskohtauksia, tunnetta siitä, että kohta pyörryn sekä sitä, että silmissä pimeni hetkeksi. Aika pelottavaa oli. Oikeasti ainoa kerta kun todella pyörryin oli synnytyssalissa, kun yritin suihkuun.
Nyt kun verenpaine on taas "normaali" 120/80 niin voin selkeästi paremmin.
Mulla ihan normaali paine on n. 90/60. Ei vaikuta millään tapaa elämään. Joskus ylösnoustessa huippaa tai jos joutuu esim. sitomaan kengännauhat pääalaspäin ja siitä nousee ylös. Päivittäiseen elämään ei vaikuta millään tapaa. Tyytyväinen olen, ettei tartte taistella paineiden kanssa.
mutta jos se ei sinua haittaa mitenkään niin ei ole huono.
Joillakin ihmisillä on synnynäisesti matala verenpainetaso. Kyseessä voi olla täysin oireeton ilmiö tai alhainen verenpaine voi myös oireilla.
Näitä oireita voivat olla esimerkiksi heikko olo, huimaus, huonovointisuus, rintatuntemukset (tykyttelyä) tai kylmän hikisyys.
Tällaiset kohtaukset saattavat viitata autonomisen hermoston häiriötilanteeseen tai esimerkiksi piilevään rytmihäiriöön. Myös jotkin aineenvaihduntasairaudet saattavat aiheuttaa matalapaineisuutta. Mikäli matalapaineisuutta esiintyy, tulisi käydä lääkärin tarkastuksessa, mielellään sydäntauteihin erikoistuneen lääkärin luona.
Heikkovointisuutta voi esiintyä erityisesti silloin, kun nousee nopeasti pystyyn. Tätä tilannetta kutsutaan nimellä ortostaattinen hypotensio. Varsinaisesti hoitoa tähän tilanteeseen ei ole, mutta oloa voi helpottaa nousemalla varoen ja hitaammin pystyyn.
Tunnistatko alla olevia oireita itsessäsi?
_ _ _
Termiä matala verenpaine käytetään verenpaineesta, joka on poikkeuksellisen tai vaarallisen alhaalla. Suunnilleen alle 120/70 mmHg oleva verenpaine voidaan luokitella matalaksi. Matalan verenpaineen aiheuttamia oireita ovat huimaus, päänsärky, liika hikoilu, sydämen tykytykset, väsymys, mahdollisesti huono ääreisverenkierto sekä käsien ja jalkojen puutuminen sekä tunnottomuus. Matala verenpaine saattaa aiheuttaa jopa pyörtymisen esimerkiksi noustaessa liian nopeasti seisomaan.
Matalaa verenpainetta voivat aiheuttaa esimerkiksi jotkin lääkkeet, kuten depression hoitoon käytettävä diazepam, sydämen toimintahäiriöt, verenhukka, nestehukka, hypotermia, veren matala happipitoisuus, metabolinen tai respiratorinen asidoosi.
Yleensä kuitenkin puhuttaessa matalasta verenpaineesta, on kyseessä synnynnäinen taipumus eikä verenpaine laske hengenvaarallisen matalaksi. Synnynnäisesti matala verenpaine suojaa sydän- ja verisuonitaudeilta, mutta aiheuttaa toisaalta kiusallisia vaivoja. Joillakin matalan verenpaineen omaavilla synnynnäisesti matala verenpaine saattaa olla täysin "oireeton" ja juuri normaali verenpaine.
Alhainen verenpaine on yleensä hyväksi, koska se pienentää muun muassa sydäntautien vaaraa, mutta matala verenpaine saattaa myös altistaa masennukselle ja ahdistuneisuudelle. Tieto ilmenee tutkimuksesta, johon osallistui yli 60 000 norjalaista 20-89-vuotiasta miestä ja naista.
Miehillä keskimäärin 115 mmHg:n ja naisilla 109 mmHg:n systolinen verenpaine liittyi noin 1,3-kertaiseen masennuksen ja noin 1,2-kertaiseen ahdistuneisuuden riskiin, kun verrokkeina olivat henkilöt, joiden systolinen verenpaine oli noin 120-150 mmHg eli normaali tai korkeintaan lievästi kohonnut. Myös matala diastolinen verenpaine (57-70 mmHg) liittyi suurentuneeseen masennuksen ja ahdistuneisuuden todennäköisyyteen.
Matalan verenpaineen terveyshaitat ovat viime vuosina jääneet vähälle huomiolle, sillä tutkijoiden ja lääkärien huomio on kohdistunut korkean verenpaineen haittavaikutuksiin. Matala verenpaine on liitetty mm. unihäiriöihin, huimaukseen ja väsymykseen.
Uutispalvelu Duodecim
Joskus loppuraskauksien aikaan on yläpaine saattanut nousta sataan ja alapainekin seitsemäänkymmeneen.
Näin on ollut aina ja välillä tosiaan pyörtyilen ja viikoittain ainakin huippaa ja sumenee silmissä (kun esimerkiksi lähden nopeasti istuvasta asennosta yksivuotiaani perään).
Joku lääkäri joskus sanoikin, että olisin keski-Euroopassa lääkityksellä. Suomessahan ei juurikaan välitetä liian alhaisesta paineesta.
että mitä alhaisemmat paineet, sen parempi. Alhaisesta paineesta on myös selkeästi haittaa.
eikä siitä ainakaan haittaa ole. Meillä suvussa yleisesti alhainen verenpaine ja kaikki eläneet tosi pitkään. Ei ole pelkoa sydäreistä tai muista sydän/verisuonitaudeista:)
Ainoa mistä sen huomaa on aamuhuimaus joskus ja suolanhimo - sehän nostaa vähän verenpainetta.
T: Lääkäri