Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aloitan huhtikuun alusta PERHEPÄIVÄHOITAJANA kotonani.

Vierailija
12.03.2009 |

Kertokaapa, mitä te arvostatte eniten hoitajassa / hoitopaikassa. Mikä teille on tärkeää? Millaisia asioita toivotte hoitopäivän aikana tehtävän perushoidon lisäksi?

Ja miten ruoka? Haluaisitteko, että ruoka tehtäisiin esim. koulun ruokalistan mukaisesti? Aamupalalla aina puuro vai vaihdellen eri asioita? Luomua ja terveellistä, silläkin uhalla ettei kulukorvaus riitä vai ajatteletko, että hoitaja tekee sellaista perusruokaa, johon se maksettava korvaus riittää?

Mitä ajattelet esim. herkuista välipalalla?

Kaikki kommentit enemmän kuin tervetulleita! Haluaisin olla mahdollisimman hyvä hoitaja, mutta sisäistän kuitenkin sen, etten millään voi miellyttää kaikkia.

Koulutukseltani olen lähihoitaja, olen valmistunut 6kk sitten ja erikoistunut vanhuspuolelle, mutta se ei sitten tuntunutkaan omimmalta (olin siellä 3kk töissä). Itselläni 2 lasta, toinen koululainen, toinen 4v.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin teen ruuat päivän aikana, ulkoillaan 2 x päivässä omalla pihalla jossa on keinut ja hiekkalaatikko (lapset viihtyvät mainiosti niillä eväillä) ja välillä käydään kävelyllä.

Jos hiekkaa tulee sisään ulkoa tullessa niin imuroin sen kyllä heti. Samoin saatan jopa laittaa tiskit koneeseen tai ripustaa pyykin kuivumaan hoitopäivän aikana.

Käyn myös netissä kun lapset ovat päiväunilla.

Lapset leikkivät enimmäkseen keskenään mutta valvon ja ohjaan heidän leikkejään. Välillä piirretään, askarrellaan, leivotaan tai vaikka muovaillaan ja kuunnellaan musiikkia.

Siivouspäivä on kerran viikossa jolloin lapset keräävät lelut ja minä imuroin.

Ruokalista (lounas ja välipala) on viidelle viikolle suunniteltu ja teen aamupaloja vapaasti vaihdellen.

Hyväksytin ruokalistan lasten vanhemmilla ja he ovat täysin tietoisia päivien kulusta. Minulla on myös erikseen kysymäni lupa näyttää _joskus_ dvd:tä.

heille on tärkeintä että hoito on kodinomaista, päivässä on säännöllinen rytmi (ruokailu, lepo, leikki) ja turvallisuus.

Täällä palstalla saa kuulla taatusti olevansa huono hoitaja teit niin tai näin.

Monet vanhemmat vaativat ihan kohtuuttomia asioita.

Sanoisin että pistä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

mun neuvot:

Luokaa yhdessä vanhempien kanssa omat pelisäännöt joista pidätte kiinni. Kannattaa olla rehellinen ja avoin - myös huonoina päivinä.

Hoida hoitolapsia kuin omiasi - ole tasapuolinen ja hellä.

Pidä rauhallinen (kiireetön) säännöllinen päivärytmi.

T: pph (joka on saanut todella hyvää palautetta neljän eri perheen vanhemmilta ja jonka luo aamu-uniset lapsetkin tykkäävät tulla hoitoon.)

Vierailija
22/32 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jäisin ainakin perhepäivähoitajaksi siksi, että saisin olla mahdollisimman paljon oman lapseni kanssa. Jokaisella meistä on omat motiivimme tehdä työtä ja vielä minkälaista työtä. Itse olen tällä hetkellä kuitenkin valinnut päiväkodin työpaikakseni yksinäisen pph työn sijaan.

Jaksamista sinulle, toivottavasti saat mukavat vanhemmat lasten kylkiäisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teet kaikki itse, niin kyllä korvaus riittää hyvin monipuoliseen perusruokaan, luomuunkin.

Lapselle pph-hoidossa on tärkeintä KODINomainen hoito. Ja jos näitä av-mammoja käyttää vertailuna, niin kovin kummoisia virikkeitä ei kotiäiditkään lapsilleen tunnu keksivän. Riittää, kun olet läsnä, katsot perään, kokkaat ja ulkoilet. Vanhemmat, jotka haluaa tavoitteellisia virikkeitä viekööt pilttinsä päiväkotiin! Kotihoidossa tai pph-hoidossa ei suunnitelmia tarvita. Normaali oleminen siis riittää (enkä tarkoita tällä dvd-elokuvien tuijottelua) vaan mahdollisuuksia vapaaseen leikkiin ja yhdessäoloon turvallisen aikuisen seurassa.

Vierailija
24/32 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä joka päivälle ei tarvi olla erityisohjelmaa. Toki siis normaalit ulkoilut yms, mutta leipomisen ja askartelun kaltaiset aktiviteetit esim. joka toinen päivä. Vanhempana kyllä ois kiva tietää, mitä minäkin päivänä tehdään (eli juuri niin kuin suunnittelit aina tiistaisin urheilua yms.)

Minä arvostaisin luomuruokaa ja muutenkin terveellistä ja monipuolista. Puuro aamupalana on mielestäni aivan hyvä. KErran viikossa voi olla jotain muuta, mutta ainakin pienimmille lapsille puuro on paras.

Vierailija
25/32 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni halusin päiväkotiin enkä ole halunnut viedä lapsiani pph:lle, koska

- päiväkodissa tulee useampia aikuiskontakteja kuin pph:lla

- ei huolta varahoitopaikasta

- säännöllinen ruokalista ja päiväohjelma

- koulutetut hoitajat, jotka eivät vaihdu usein (ainakin pääsääntöisesti)

- pph:t ovat (oikeasti!) tällä kyläpahasella ihan häpeilemättä joko kaljaan ja miehiin meneviä yksinhuoltajia tai juorukelloja kyttääjiä pahimmasta päästä, eli ihmisiä, joiden elämäntavoille en halua lapsiani altistaa

Jos kotipaikkakunnallani olisi tarjolla tuollainen kunnollinen, tavallinen kotihoitovaihtoehto, niin mikäs se parempi. Meillä vaan valitettavasti pph-tarjonta on rupuista, en halua lasteni joutuvan ko. sosiaaliluokan vaikutteille alttiiksi. Ja emme siis itsekään ole mitään kermaperseitä-yläluokkaisia-hyvätuloisia, mutta meillä on aika selkeät näkemykset siitä, millaista elämää haluamme viettää ja siihen ei juoruilu ja kaljankittaaminen kuulu.

Vierailija
26/32 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnitelmasi kuulostaa ihan kivoilta =)

Olen itsekin lähihoitaja, lasten ja nuorten koulutusohjelman käynyt. Työskentelin päiväkodissa lastenohjaajana ja palkkani oli n.1800 € bruttona, n.7,5h/pv. Olen nyt itsekin miettinyt pph:ksi ryhtymistä, mutta harmittaa niiden alhaiset palkat ja pitkät työpäiväy. Vielä kun on omia lapsia niin tulot jää vielä pienemmiksi. Pph:lla on vielä enemmän hommia kun joutuvat ruuat tekemään. Päiväkodissa niitä ei tarvitse tehdä. Siellä kyllä usein on lapsiluku suurempi kuin mitä pitäisi. Välillä oli 25 lasta ryhmässä ja työntekijöitä 3. Laitonta hommaa mut minkäs teit =(

Vierailija
27/32 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sekin kuuluu pph.n työhön siivota jäljet sotkusta mitä on tullut päivän aikana.

ja ruokailun jälkeen keittiö on siivottava. ne vaan kuuluu pph.n työnkuvaan.

huomatkaa se jotka huudatte täällä että pph.n pitää olla joka sekuntti lasten kans. ja huomatkaa sekin että vessassakin täytyy käydä....

Vierailija
28/32 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monet vanhemmat karttavat sokeria ja makeita välipaloja arkena, enkä itsekään pitäisi, jos lapseni saisi hoidossa jatkuvaan makeaa, pullaa, keksejä, makeaa piirakkaa jne. Juhlat on tietenkin erikseen.

Jos haluat, niin kannattaa ottaa ihan itseäkin virkistämiseksi "teemapäivät" käyttöön. Esim:

* ma ulkoillaan tavallista enemmän

* ti mennään kirjastoon tai torille tai avoimeen päiväkotiin tms. retkelle

* ke askarrellaan ja piirrellään

* to leivotaan leipää, sämpylää, pizzaa, pannaria tms. lasten kanssa

* pe musisoidaan, kuunnellaan musiikkia, lauletaan, loruillaan tms.

Itse tylsistyisin hoitajana, jos joka päivä samat kuviot (tietysti pitää olla rutiinit, ruoka-ajat yms. aina samat, mutta tuo muu ohjelma)

Vierailija
29/32 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä nimittäin on eroa, usein kunnallisilta vaaditaan tietynlaista ohjelmallisuutta ja jopa etukäteisiä suunnitelmia jos ei nyt ihan varsinaisia kehitys- ja hoitosuunnitelmia niin kuin tarhoissa. Varmaan riippuu kunnastakin, mutta aika tarkkaan moni asia on kunnallisissa määritelty.

Vierailija
30/32 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen toiminut perhepäivähoitajana muutaman kuukauden ja suunnittelin aluksi myös, että joka päivälle ois jotain tiettyä ohjelmaa niin kuin sinäkin olet suunnitellut. Huomasin kuitenkin, että niin hoitolapset kuin omanikin tykkäävät kaikkein eniten leikkiä vapaata leikkiä ja koska ulkoillaan aika paljon, tehdään vain pari kertaa viikossa jotain ns. ohjattua toimintaa. Silloin kun lapset leikkivät, teen itse jotain kevyitä kotitöitä (laitan astiat koneeseen, tyhjennän astianpesukoneen, lakaisen keittiön lattian yms.), laitan päiväunille sänkyjä valmiiksi jne. Eli en istu koko ajan lasten vieressä leikkimässä, mutta katson toki miten leikit sujuu ja välillä leikin mukana. Ulkona teen hiekka-/lumikakkuja, annan keinuissa vauhtia, autan pulkkamäessä jne. ja välillä myös vaan "seison tumput suorina". Mun mielestä pph:n ei tarvitse leikkiä joka sekunti hoitolasten kanssa.

Perhekerhossa käydään, koska se on myös mulle viikon ainoa kerta, kun voin jutella kunnolla muiden aikuisten kanssa päivän aikana. Ulkona lapsia pitää vahtia niin paljon tarkemmin ja jutut muiden aikuisten kanssa jää koko ajan kesken, mutta tuolla perhekerhossa kun lapset leikkivät siinä silmien alla ja voi itse samalla jutella muiden aikuisten kanssa, niin se on kaikille tosi mukavaa! Eikä meidän perhekerhossa ole kukaan katsonut pahalla, että siellä käyn.

Ruoka on yleensä edellisenä päivänä tehtyä, jonka lämmitän sitten lounaaksi. Toisinaan lämmitän vain esim. kastikkeen ja keitän tuoreet perunat ennen lounasta (inhoan uudelleen lämmitettyjä perunoita, joten siksi perunat ovat aina "tuoreita"). Jotain kasviksia on myös joka lounaalla ja välipalaksi lapset syövät useimmiten hedelmiä + jotain muuta (kaikki ovat hulluina hedelmiin). Herkkuja on meillä aika harvoin, mut just esim. synttäreillä, vappuna munkkeja jne. Aamupalaksi on yleensä puuroa (vaihdellen eri makuja ja päällisiä) ja kerran-pari viikossa jotain muuta. Vanhemmat tietävät ruokakuviot (niin kuin muutkin hoitopäivään liittyvät asiat) ja ovat tyytyväisiä siihen.

Tsemppiä uuteen työhösi! Se on rankkaa mutta myös antoisaa!

Vierailija
31/32 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se tuppaa monelta vanhemmalta unohtumaan. musta sulla on turhan paljon ohjelmaa suunniteltu viikolle ...kuitenki kaksi 2v on tosi pieniä..

pph idea on KODINOMAISTA HOITOA, jonka tuntuu monet vanhemmatkin unohtavan..eli teet ruuan jos tuntuu että pystyt päivänaikana. olet hyvä hoitaja kun sinulla iso ja avoin syli ja sydän, välität oikeasti niistä lapsista ja ajattelet heidän parastaan se että sä leivot joka maanantai ei ole hyvän hoitajan kriteeri...en tiiä ootko tota mieltä vielä kun lapset on alottanu...siis leivot jokavko.. mulla ainakin loppuu aika kesken enkä tee edes ruokia päiväl vielä...vastaalottelia ja äiti siis...

Vierailija
32/32 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siitäkään maksetä et ilta 9 väännät ruokaa huomiseksi...koittakaa tajuta et pph on kodinomasta hoitoa piste. siihen kuuluu ruuan laitto ja vaikka siivous..

jos haluatte lapsenne kehitystä häiritsevään viihdekeskukseen päiväkoti on se paikka!