Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YT:t ja kenet irtisanotaan?

Vierailija
29.08.2026 |

Olen ollut nykyisessä työpaikassani vajaan puoli vuotta ja työparini pari vuotta. Olemme molemmat "viimeisiä tulokkaita". Tosin samaan aikaan molempien kanssa on tullut muitakin.

Nyt alkaa YT: t ja tiedän, että kenet irtisanotaan, siihen ei voi vaikuttaa. 

Minulla on hommista vähän enemmän kokemusta kuin työparillani, joka siis perehdyttää minua. Hän perehdyttää parhaalla taidollaan, mutta kertoo ettei itsekään ole vielä kaikesta selvillä, koska hänen perehdytys oli surkeaa. Me tulemme hyvin toimeen ja meillä on suurimman osan ajasta ihan hauskaa. Tosin minua vähän ärsyttää hänen nuoruuden kaikkitietävyys, hän on kova kritisoimaan toisia. Myös minua. Ohitan sen vitsillä.

Mutta vielä enemmän ärsyttää, että hän on joka viikko ainakin päivän sairauslomalla tai poissa muuten! Aamulla siis tulee tieto, ettei hän tule tänään. Minä en tiedä syytä näille poissaoloille ja oikeastaan eihän se minulle kuulukaan. Nyt olen alitajuntaisesti alkanut ottamaan tämän jotenkin henkilökohtaisesti myös, jotenkin etsin syytä hänen poissaoloihin minusta. Minulle on jotenkin raskasta, kun en tiedä mistä ne johtuu. 

Nyt huomaan näiden YT:iden alkaessa ajattelevani, että jos minä saan potkut ja hän ei, niin se on todella epäreilua! Ja oikeastaan toivon niitä hänelle, koska se selkiyttäisi omaa tilannettani, kun ei tarvitse jännittää tuleeko hän vai ei, eikä tuntea tätä omituista syyllisyyttä hänen poissaoloistaan.

Millä perusteella potkujen saajat valitaan? Eikö ne ole aina viimeinen tuloerä?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potkut saa lähtökohtaisesti ne jotka ei tuota firmalle tulosta. Tosin sitä on vaikea joskus objektiivisesti arvioida ja siksi kohteena ovat usein hankalat tai epämiellyttävät henkilöt.

Useinkaan eivät viimeksi tulleet, varsinkaan jos ovat nuoria, koska heillä on usein pienempi palkka ja ovat joustavampia.

Vierailija
2/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yt:ssä voi itse joskus vaikuttaa asiaan, ei kuitenkaan aina. Mutta jos työpaikka on ikävä ja haluat että työnantaja irtisanoo ja jäät ansiosidonnaiselle ilman karenssia, niin nyt se käy helposti. Kiukkuinen sähköposti, joustamattomuus, vihjailua että olet työhösi tyytymätön ja kieltäydyt kaikesta ylimääräisestä vaivannäöstä. Eli olet hankala. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riipppuu ihan työpaikasta. Jos on hyvä työnantaja, niin kysyy ensin eläkeikää jo lähestyviltä tai joilla alin eläkeikä on jo tullut täyteen, oisko näillä halua jo siirtyä työelämästä pois. Työnantaja voi tehdä sopimuksen, jossa vapaaehtoisesti lähtevälle maksetaan jokin könttäsumma työsuhteen päättyessä. Mutta noin muuten kirjoittaja nro 1 on oikeassa.

Vierailija
4/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti vähiten aikaansaavat irtisanotaan, ahkerat ovat plussaa työnantajalle.

Vierailija
5/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tosiaan työpaikasta ja esihenkilöistä. Pomon kaverit saa jäädä, oli aikaansaavia tai ei.

Vierailija
6/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät YT:t aina tarkoita potkuja vaan työtehtävien uudelleenjärjestelyjä esimerkiksi yrityksen kasvaessa. Tietenkin ne ketkä eivät halua muuttaa työnkuvaansa saavat kenkää.

Vierailija
7/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinut, ap.

Vierailija
8/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotkut projektit lakkautetaan niin se tarkoittaa yleensä suoraan, että myös niissä olevat ihmiset irtisanotaan. 

Vierailija
9/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisenä tulleet lähtee aina ensimmäisenä eläkeläisten kanssa. Turha kehua itseä. 

Vierailija
10/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli vuotta töissä ja edelleen perehdytetään. Oletko kenties hidas oppimaan?

Vierailija
11/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Riipppuu ihan työpaikasta. Jos on hyvä työnantaja, niin kysyy ensin eläkeikää jo lähestyviltä tai joilla alin eläkeikä on jo tullut täyteen, oisko näillä halua jo siirtyä työelämästä pois. Työnantaja voi tehdä sopimuksen, jossa vapaaehtoisesti lähtevälle maksetaan jokin könttäsumma työsuhteen päättyessä. Mutta noin muuten kirjoittaja nro 1 on oikeassa.

Olin pitkään luottamusmiehenä ja huomasin, että yt:t irtisanomisineen ovat niille ihmisille, jotka sen joutuvat päättämään todella vaikeita paikkoja. Eläkeikää lähestyviä lähestyttiin aina ensin ja ihmisiä, jotka ehkä muutenkin olivat antaneet ymmärtää, että olisi mahdollisuus työllistyä muutenkin. Sitten yritettiin katsoa, missä se vähiten sattuisi. Yritettiin suojella ihmisiä, joilla oli kotona pieniä lapsia ja asuntolaina ja kohdistaa potkut heille, joilla oli vakaa talous eikä enää pikkulapsia. Mitään itrisanomisjärjestystähän Suomessa ei ole kirjattuna. 

Vierailija
12/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiollakin otetaan nuorta työvoimaa sisään, pidetään yt:t ja potkitaan vanhat pois. Laitontahan se on, mutta näin vaan toimitaan.

Vierailija
13/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis on jo tiedossa kuinka monta ihmistä menee eläkejärjestelyin ja kuinka monta saa potkut. Ja lopuille tullee muutoksia. 

Ap

Vierailija
14/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella pomolla joka irtisanoo alaisiaan on valta päättää kuka jää ja kuka lähtee. Olet satut olemaan pomon kaveri niin mahdollisuudet jäädä ovat paremmat.

Vierailija
15/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittajat lähtee ensin. Lusmupaskat on monesti pomojen kavereita.

Vierailija
16/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis on jo tiedossa kuinka monta ihmistä menee eläkejärjestelyin ja kuinka monta saa potkut. Ja lopuille tullee muutoksia. 

Ap

Niin. Miten voimme auttaa/muuttaa tilannetta?

17/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät YT:t aina tarkoita potkuja vaan työtehtävien uudelleenjärjestelyjä esimerkiksi yrityksen kasvaessa. Tietenkin ne ketkä eivät halua muuttaa työnkuvaansa saavat kenkää.

Totta. Ja joskus yt:t voi olla myös lomautuksia. Varsinkin, jos riittävän moni lähtee ihan vapaaehtoisesti (esimerkiksi just eläkkeelle). Mä olin aikoinaan yhdessä isossa it-alan firmassa. Tuli yt:t ja jokaisessa yksikössä piti lomauttaa työntekijät kahdeksi viikoksi. Meidän yksikössä oli silloin 15 työntekijää ja yksi työntekijä kysyi, olisiko mahdollista, että hänet lomautettaisiin 30:ksi viikoksi ja muita ei tarvitsisi lomauttaa ollenkaan. Oli mahdollista, joten vain tämä nainen lomautettiin. Hänellä oli ihan henkilökohtaiset syyt, miksi halusi silloin pidemmälle vapaalle. 

Vierailija
18/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekana lähtee top 10 saikuttajat ja vastaanväittäjät. Sitten vanhemmasta päästä koska näillä ikälisät ja muuta tapissa vaikka työteho ja alaspäin. 5v talossa ollut vs 20v talossa ollut niin palkassa voi olla 500-1000€ ero kuukaudessa vaikka työteho suunnilleen samalla tasolla. 

Vierailija
19/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yt:ssä voi itse joskus vaikuttaa asiaan, ei kuitenkaan aina. Mutta jos työpaikka on ikävä ja haluat että työnantaja irtisanoo ja jäät ansiosidonnaiselle ilman karenssia, niin nyt se käy helposti. Kiukkuinen sähköposti, joustamattomuus, vihjailua että olet työhösi tyytymätön ja kieltäydyt kaikesta ylimääräisestä vaivannäöstä. Eli olet hankala. 

Minä pelasin jota kuinkin juuri näin. Olin tyytymätön työhöni ja kun yyteet alkoi, ryhdyin apaattiseksi. Kehityskeskustelussa sanoin, että ei ole toiveita eikä tavoitteita työelämän piirissä. Ja kappas, siitä sitten koko kesän lomalle. Nyt syksyn saavuttua olen työllistynyt.

Vierailija
20/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Olin pitkään luottamusmiehenä ja huomasin, että yt:t irtisanomisineen ovat niille ihmisille, jotka sen joutuvat päättämään todella vaikeita paikkoja. Eläkeikää lähestyviä lähestyttiin aina ensin ja ihmisiä, jotka ehkä muutenkin olivat antaneet ymmärtää, että olisi mahdollisuus työllistyä muutenkin. Sitten yritettiin katsoa, missä se vähiten sattuisi. Yritettiin suojella ihmisiä, joilla oli kotona pieniä lapsia ja asuntolaina ja kohdistaa potkut heille, joilla oli vakaa talous eikä enää pikkulapsia. Mitään itrisanomisjärjestystähän Suomessa ei ole kirjattuna. 

Ehkä jossain pikkufirmassa mutta isommassa otetaan excel ja vedetään ruksit kokonaisten tiimien tai organisaatioitten yli. Aina voi ostaa työn alihankkijalta tai konsulttifirmalta. Niin monta kertaa nähty ja tullut myös itse irtisanotuksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme