Hei 70-luvulla syntyneet, muistatteko Tiina-kirjoja?
Kommentit (34)
Äitini teki niin vielä 90-luvulla ennen kuin mikro tuli meille :)
tuli ihan haikea mieli, kun alkoi muistelemaan niitä:D
kun Tiinan perhe sai yllätysvieraita ja heille Tiinan äiti äkkiä paistoi pullaa pannulla??? Miten pullaa voi paistaa pannulla, voiko joku ratkaista minua jo lähes 35 vuotta vaivanneen arvoituksen??
vaivalloista puu-uunin lämmittämistä.
Pannupullaa voi paistaa nykyäänkin, pullataikina kulhoon, ja paksuna lättynä voin kanssa pannuun, kääntö, ja valmis.
Lisäksi ne on edelleen kaikki hyllyssä. Paria kirjaa ollaan aloitettu tytön kanssa, mutta oudon oloista, ettei lapsilla ole kirjassa kännykkää, kauhea työ saada viesti salaa koulukaverilta koulukaverille ja muita outoja juttuja esim. vain äiti laitaa ruokaa ja tiskivuorot jaetaan rangaistuksina. :) Kyllä nämä on vanhentuneet.
joten miksi pitää olla 70 luvulla syntynyt?
Eli tavallinen pullataikina paistetaan pannulla voissa? Muistan tosiaankin kuinka tätä pikkutyttönä pohdiskeli. Kiitos arvoituksen ratkaisusta!
Mun suosikki lapsena oli Kotikunnaan Rilla ja se kertoi Ensimmäisen Maailmansodan ajan Amerikasta. En ollut käynyt Amerikassa ja tuon ajan tavat outoja, mutta nautin kirjasta silti.
Inhorealismi on ikävä asia. Kirjojen pitääkin herättää ajatuksia.
Lisäksi ne on edelleen kaikki hyllyssä. Paria kirjaa ollaan aloitettu tytön kanssa, mutta oudon oloista, ettei lapsilla ole kirjassa kännykkää, kauhea työ saada viesti salaa koulukaverilta koulukaverille ja muita outoja juttuja esim. vain äiti laitaa ruokaa ja tiskivuorot jaetaan rangaistuksina. :) Kyllä nämä on vanhentuneet.
joten miksi pitää olla 70 luvulla syntynyt?
mutta jo silloin ärsytti ne sukupuoliroolit, ne odotukset mitä Tiinaa kohtaan oli vrt. hänen veljeään. Varmasti vanhentuneita, kun minun mielestäni olivat jo silloin.
Lotta-kirjoista pidin todella paljon, samoin Runotytöistä ja Anna-kirjoista, Neiti Etsivät luin, mutta ne olivat vähän kökköjä. Myös mm. Viisikkoja ja Sos-sarjaa tuli luettua. Paljon muitakin, mutta nimet ovat jo unohtuneet.
itse olen syntynyt 80-luvulla ja lukenut kaikki tiina-kirjat lapsena. Minusta se kielenkäyttö oli jotenkin vanhanaikaista ja mietin että ei kai noin kukaan sano. Esim. Tiinan äiti saattoi monesti huudahtaa "Tiina sinä". Muistaako kukaan? Minusta tuo kuulosti tosi oudolta. :)
eikö lapsellasi ole mitään hajua, miten ennen elettiin? Kaunokirjallisuus on oiva tapa tutustuttaa lasta entisaikojen tapoihin - aika noloa jos lapsi luulee, että aina on ollut niinkuin nyt.
p.s. meillä 6v tietää jo enemmän =)
Melkein kaikki muut tyttökirjat ja etsiväkirjat kyllä.
kaivoin tytön kirjahyllystä Tiina toimii-kirjan ja luen sen unisaduksi itselleni, surinkin päivällä kun eilen sain kirjan loppuun enkä ehtinyt kirjastoon unikirjaa lainaamaan.
Kiitos ap tästä vinkistä!
ihan kamalan rasistisia ja vanhanaikaisia....postinkantaja on tyhmä ja onneton neekeri ym:/
saa muuten kirjakaupasta vieläkin, muistaakseni kolmen kirjan yhteisniteenä.