Olen 37-vuotias, kun kolmas lapseni syntyy. Nyt minua
piinaa ajatus, että olenko kauhean vanha. 4,5 vuotta sitten en edes ajatellut tällaista, kun sain toisen lapseni. Olen hirmu nuoren näköinen monien mielestä, mutta itse olen alkanut stressaamaan iästä oikein tosissani :( Siis siihen tyyliin, että kaikki katsovat säälien että siinä on muori saanut itsensä vielä paksuksi, kun ison mahan kanssa tuolla köpöttelen.
Tiedän, pimeältä kuulostaa :( Ikäkriisi on kauhea.
Kommentit (30)
Saako edes sellaisen vakuutuksen, joka otetaan, kun lapsi on jo syntynyt?
Kylä me nelikymmpiset sit vaan ollaan riskaapelia väkeä :)
Aika moni saa esikoisensakin yli 35-vuotiaana, joten mikäs tässä.
Huomaa vaan, että ei oikein fysiikka kestä tätä raskaana olemista samaan malliin kuin 27-vuotiaana, kun odotin ensimmäistä lasta. Muuten ei ole kyllä mikään mummo-olo, sillä kukaan ei katso vanhaa odottajaa säälien, kun ei tajua, että olen niin vanha, koska olen nuoremman näköinen. (En ole mitenkään mummon oloinen muutenkaan, vaan kuulemma hyvä esimerkki siitä, että ei ole pakko mummoutua, kun ikää tulee.)
ongelmia raskaaksi tulon kanssa eikä kaikilla ole elämänkumppania 20vnä.
ajattelen vain sääliä siinä määrin että yhteinen elämä lapsen kanssa jää n.10-15v lyhyemmäksi niin vanhempien kuin isovanhempien kanssa. musta on ihanaa kun meidänkin vanhemmat on nuoria niin voi täysillä olla lastenlastensa elämässä..ja toivon itekkin etten yli 60v vasta tule mummoksi..
Eipä sitä ennenkään lapsentekoa välttämättä kovin aikaisin lopetettu, isoäitini sai nuorimman kuudesta lapsestaan 43-vuotiaana, ja samoin toisen puolen isoäiti 35-vuotiaana kuopuksensa. Oikeasti kun rupeaa tarkastelemaan esim. vuosisadan alkupuolen ja keskivälin synnytysikiä, niin kyllä sinne sekaan aika vanhojakin synnyttäjiä mahtuu. Toisillla ensimmäisetkin synnytykset "vasta" kolmikymppisinä, toisilla aiemmin.
Minulla puoli vuotias ja seuraava syntyy syksyllä. Kaksi koululaistakin löytyy taloudestamme.
Täytin juuri 39v. ja en pidä itseäni vanhana, vaan elämänkokemusta omaavana viisaana äitinä!
ps. mummot eivät tule raskaaksi...
alle 40 v. ehto 41-vuotiaana (täytin 42 ennenkuin lapsi syntyi). Kysyivät että ai samanlainen vakuutus kuin esikoiselle?
Minulla oli takana ongelmitta sujunut raskaus ja synnytys 39-vuotiaana takana niin varmaan vaikutti. Ja tietysti tutkivat terveysasiat noin muuten.
vuotta myöhemmin syntyi pikkusisko. Ikä on vaan numero ihan turha miettiä olenko liian vanha tms.
Mua kyllä oikeesti välillä kauhistuttaa kun näkee vanhoja odottajia. Jotenkin vain, se on outoa. Kaikkea hyvää teille silti =)
t. 35v, kaksi lasta 15 ja 18 v, oma äiti 54v
Sain neljännen lapsemme 16 vuotta sitten 33-vuotiaana (täytin 3 kk:n päästä 34v.), enkä tuntenut kyllä itseäni lainkaan vanhaksi.
Äitini synnytti kolmannen lapsensa 37-vuotiaana v. 1972, vaikka oli tuntenut itsensä vanhaksi jo 30-vuotiaasta.
Äitini on täyttää seuraavaksi 74 vuotta ja puhe siitä kuinka vanha hän on jatkuu jatkumistaan, kunto hänellä sen sijaan on aina ollut erinomainen.
semminkin kun lähellekään ei enää niin tarkasti näe!
Annan neuvon: Älä uusi rillejä, älä ainakaan lähinäköä korjaa, niin pysyt vastakin nuorekkaana.