Mä en tajua miksi tämä eläkeiän nostaminen on niin iso peikko.
Sitten kun meidän olisi aika jäädä eläkkeelle, niin useiden olisi kuitenkin jäätävä töihin, koska tuskin saamme kummoistakaan eläkettä kerrytettyä siihen mennessä. maksammehan nykyisten eläkeläisten eläkkäitä parhaillaan. Nykyäänkin todella moni pääsee eläkkeelle aiemmihn kuin eläkeikä tulee vastaan. On vaihtoehtoisia osa-aika- ja työkyvyttömyyseläkkeitä.
Eikä kaikkia ammattiryhmiä kuitenkaan voida pitää töissä 65 vuotiaaksi, sillä esim. poliisien eläkeikäkin on nykyäänkin vaan se 58. Saa tietenkin jatkaa pitempään niin kuin kaikilla muillakin aloilla. Pakko ei ole eläkkeelle lähteä. Moni on valinnut vapaaehtoisesti jo nyt eläkeikänsä korkeammaksi.
Mitä tulee keskusteluun maanviljelijöiden elääkkeelle jäämisistä, niin pitäisi ottaa huomioon, että monet sielläkään eivät jää 56-vuotiaina eläkkeelle. Ja vaikka jäisivätkin, niin kuten kaikki muutkin yrittäjät he maksavat ihan konkreettisesti itse eläkkeensä. Jokainen palkansaajakin voi ottaa vapaaehtoisen eläkevakuutuksen ja jäädä sen turvin aiemmin eläkkeelle.
Mitä tulee vielä yleisesti eläköitymiseen, niin eivätkö ihmiset ole ymmärtäneet, että niitä nuoria ei ole tekemään niitä töitä, joista kohta suuret ikäluokat alkavat jäädä eläkkeelle? Tätä menoa niitä töitä tekemään tarvitaan suuri joukkon maahanmuuttajia. Mielestäni nekin palkat olisi kohtuullista maksaa suomalaisille palkansaajille ennemmin kuin aloittaa ulkomailta ihmiskuljetukset.
Mielestäni ongelma on lähinnä siinä, että eri työt ovat rasittavuudeltaan aivan eri luokkaa. Olen ollut sellaisessa ammatissa, jossa en varmasti haluaisi olla 65-vuotiaaksi asti töissä. Toisaalta kevyttä työtä voisin hyvinkin kuvitella tekeväni pitkään. Muuten en vastusta eläkeiän nostoa, jonkunhan on tehtävä työt ja maksettava veroa tulevaisuudessakin. Vapaaehtoinen eläkevakuutus ei kuitenkaan mielestäni ole vaihtoehto kaikille.