Kokemuksia Touhula päiväkodeista?
Erityisesti Fallåker kiinnostaa. Kannattaako laittaa lapsi sinne?
Kommentit (492)
Hoitajat vaihtuu kokoajan. Surullista meininkiä! Ammattitaitoisen hoitajat/opettajat kiertävät kaukaa.
Tätä viestiketjua lukiessa tulee huono kuva Touhuloista, mutta lasten viihtyminen on varmasta meille äideille tärkeintä ja ainakin oma lapseni viihtyy hyvin Touhulassa. Tällä hetkellä on työntekijöiden markkinat, ja sen takia vaihtuvuus saattaa tuntua huimalta. Ei kaikkialla, meidän Touhulassa on samat ihmiset olleet jo usean vuoden ajan ja niin lapset kuin henkilökunta viihtyvät hyvin. Kannattaa ehkä miettiä, mitä päivähoidolta odottaa ja sen jälkeen päättä mihin hakee. Kunnalla on myös kovat säästöt, saliryhmät käytössä eikä sillä toiminta ole sen kummenpaa vaan voisin jopa sanoa päivävastoin, että Touhulassa oikeasti tehdään lasten kanssa asioita ja mm. retkeillään toisin kuin kunnan päiväkodissa.
Te jotka moititte Touhulaa, onko teillä oikea tieto vai ruusuinen kuva aidantoiselta puolelta? Muistakaa aina on kaksi näkökulmaa joka asiassa, mutta LAPSEN mielipide on TÄRKEIN! Jos lapsi viihtyy kaikki hyvin!
Meidän lapset olivat hoidossa kyseisessä päiväkodissa vuoden. En voi suositella vaihdoimmekin vuoden jälkeen kaupungin päiväkotiin. Monesti havaittavissa oli se ettei riittävästi työntekijöitä ollut paikalla. Äitinä se tunne ei ole mukava, kun viet oman pienen aamulla hoitoon ja vastassa on yksi aikuinen ja kymmenen muuta itkevää lasta. Myöskin työntekijöiden uupumus ja tyytymättömyys näkyivät jo päällepäin.. Vaikka muuta vanhemmille yritettiin vakuutella. Mielestäni myöskään siivooja ei ole ammattitaitoinen lastenhoito tehtäviin.
Kylläpä tuntuu paljon olevan väärää tietoa Touhuloista, kannattaa varmaan keskustella asioista henkilökunnan kanssa ja ottaa selville asioiden oikea laita ennenkuin alkaa asioista tietämättömänä paikkaa moittimaan!!! Ja todellakin, eiköhän lapsen mielipide ole tärkein, jos lapsi viihtyy päiväkodissa, niin kyllä häntä siellä varmasti hyvin hoidetaan.
Itse olen ollut tuohulassa työntekijänä ja valitettavasti voin sanoa, että lapsiryhmät olivat liian suuret hoitohenkilökuntaan nähden. Työntekijät eivät ehdi suunnittelemaan toimintaa, tauot jäävät pitämättä ja hoito jää monesti vain perushoidon tasolle, koska aikuisia ei ole riittävästi suhteessa lapsiin. Tästä johtuu suuri vaihtuvuus touhulassa. Ihmiset haluavat tehdä työtä paremmissa työoloissa, joissa pystyt keskittymään rauhassa lasten kasvatukseen ja hyvinvointiin. Kunnallisella olen huomannut miten iso ero on, kun on riittävä määrä hoitajia/ryhmä. Siellä lasten toimintaan pystytään panostamaan, toiminnassa on pedagoginen pohja ja ihmiset eivät kulu loppuun. Varmasti löytyy hyviä ja huonoja kokemuksia myös kunnallisesta päivähoidosta, mutta Itse en laittaisi lastani ikinä yksityiseen päiväkotiin.
Itse olen ollut tuohulassa työntekijänä ja valitettavasti voin sanoa, että lapsiryhmät olivat liian suuret hoitohenkilökuntaan nähden. Työntekijät eivät ehdi suunnittelemaan toimintaa, tauot jäävät pitämättä ja hoito jää monesti vain perushoidon tasolle, koska aikuisia ei ole riittävästi suhteessa lapsiin. Tästä johtuu suuri vaihtuvuus touhulassa. Ihmiset haluavat tehdä työtä paremmissa työoloissa, joissa pystyt keskittymään rauhassa lasten kasvatukseen ja hyvinvointiin. Kunnallisella olen huomannut miten iso ero on, kun on riittävä määrä hoitajia/ryhmä. Siellä lasten toimintaan pystytään panostamaan, toiminnassa on pedagoginen pohja ja ihmiset eivät kulu loppuun. Varmasti löytyy hyviä ja huonoja kokemuksia myös kunnallisesta päivähoidosta, mutta Itse en laittaisi lastani ikinä yksityiseen päiväkotiin.
Eipä tuolla Touhulassa liikuta sen enempää kuin muuallakaan. Tai no lapset saavat toki "liikkua", eli juoksennella villinä ympäriinsä ja hyppiä pöydillä, ilman aikuisten valvontaa. Työntekijöiden aika menee siivoamiseen ja kirjallisiin töihin, lapset laitetaan leikkimään itsekseen eri huoneisiin. Sijaisia saa harvoin, lapsiryhmät ovat suuret ja henkilökunta on jaksamisensa äärirajoilla. Pomo toteaa vain, että koittakaa kestää, ja purjehtii pois paikalta. Työntekijät kiroilevat väsymystään ja työtaakan määrää, mikään suunnitelma ei toteudu (retket, askarteluhetket, liikuntatuokiot), koska aina tapahtuu jotakin odottamatonta.
Kirjoitellaan muka listaan mitä kukainenkin lapsi on päivän aikana tehnyt/leikkinyt, että saadaan jotain sanoa vanhemmille. Vaikka oikeasti välillä saa keksimällä keksiä mitä lapsen päivästä kertoisi. Ulkoillaan paljon, koska henkilökuntaa on niin vähän, mutta pihallahan he pärjäävät.
Oulun eräässä Touhulassa pienten ryhmässä oleva lapsi pääsi kiipeämään piha-aidan yli, eikä kukaan henkilökunnasta huomannut mitään. Räkä poskella ulkoillaan, haalarit auki, sandaalit jalassa syksyn vesisateessa. En voi suositella kyseistä paikkaa/ketjua. Onneksi otin lapseni pois sieltä, hän mm. pelkäsi hysteriaan asti erästä hoitajaansa, illallakin itki kotona kun "paha täti on ilkeä".
Kuulostaa hyvältä bisnekseltä. Tietääkö kukaan miten tuohon voisi sijoittaa ja ostaa osuuden?
Kyseisessä Touhulassa hoitaja retuutti poikani vessaan, koska poikani näki minut tulossa sisään ja halusi halata minua,mutta hoitaja ei huomannut minua. Touhula sucks!!! Kovasti ollaan odottamassa vaihtoa kunnalliseen.
olen kyllä Keravan Touhulaan ollut erittäin tyytyväinen. Ja lapset myös.
Paljon on opiskelijoita jotka ovat vielä ylimääräisinä ryhmissä.
En ymmärrä tällaisissa keskusteluketjussa asetelmaa yksityinen vastaan julkinen. Vanhempana minua ahdisti aina lapseni vieminen kunnalle päivähoitoon. Alle 3-vuotiaana pääasiassa perhepäivähoitoon. Itku silmässä toivoin usein hoitopaikan vaihtoa, milloin mistäkin syystä. Pahimmat olivat lapsen altistuminen tupakansavulle ja kasvojen palelluttaminen. Kunnallisen päiväkodin kanssa ikävät kokemukset jatkuivat. Päiväkotiin ei päässyt tutustumaan eteistä pidemmälle, jossa vastassa aina joku suu alaspäin ja kädet puuskassa ilkeästi puhuva (edes hyvän huomenen toivotusta ei koskaan saanut) työhönsä tympääntynyt lastenhoitaja. Kun lapsi osasi kertoa itse siitä kaikesta mitä kunnan päiväkodissa tapahtui, olin pöyristynyt. Iltapäivällä lasta hakiessa "päivä oli mennyt hyvin", kuulumiset lapsen päivästä oli tiivistettynä aina yhteen lauseeseen. VASU - keskusteluista pahimmillaan 4/5 ajasta meni sen kuunteluun mitä kaikkea hienoa työntekijän samanikäinen oma lapsi tai lapsenlapsi osaa ja tekee. Joten en vaan ymmärrä tällaista täysin asiatonta keskustelua. Itsekin annoin aina palautteen suoraan päiväkotiin enkä "kylillä huudellut" tai netissä "parjannut" anonyyminä... hommat paranivat hitaasti mutta varmasti siten että voin jopa kehua suurimman osan asioista toimineen (VASU - keskustelua, lasten ryhmässä tarvittavien sosiaalisten vuorovaikutussuheiden ja -taitojen tukemista lukuunottamatta) nuorimman lapseni kohdalla 10-vuoden tarkastelujaksolla viimeistään eskarivuotena. Ja harmittaa todellakin etten lapsiani yksityiseen hoitoon koskaan laittanut. Kunnallista hoitoa en pysty omien kokemusten pohjalta suosittelemaan kenellekään.
Onpa kamalaa luettavaa! Me ollaan fallåkerissa, 2 lasta ja pelkkää hyvää sanottavaa. Täydellistä ei varmaan ole missään. Uupumusta en huomaa ja sijaisten puute on vaan plussa, ei vaihdu hoitajat. Ihan ok määrä lapsia aikuisella mielestäni. Olen ollut tyytyväinen!
Enemmän kuin tyytyväisiä olemme Kaivokselan Touhulaan. Lapset tykkäävät tosi paljon ja henkilökunta on aivan ihanaa, toivottavasti hoitajat eivät lähde sieltä koskaan! <3
Mollamaija kirjoitti:
En ymmärrä tällaisissa keskusteluketjussa asetelmaa yksityinen vastaan julkinen. Vanhempana minua ahdisti aina lapseni vieminen kunnalle päivähoitoon. Alle 3-vuotiaana pääasiassa perhepäivähoitoon. Itku silmässä toivoin usein hoitopaikan vaihtoa, milloin mistäkin syystä. Pahimmat olivat lapsen altistuminen tupakansavulle ja kasvojen palelluttaminen. Kunnallisen päiväkodin kanssa ikävät kokemukset jatkuivat. Päiväkotiin ei päässyt tutustumaan eteistä pidemmälle, jossa vastassa aina joku suu alaspäin ja kädet puuskassa ilkeästi puhuva (edes hyvän huomenen toivotusta ei koskaan saanut) työhönsä tympääntynyt lastenhoitaja. Kun lapsi osasi kertoa itse siitä kaikesta mitä kunnan päiväkodissa tapahtui, olin pöyristynyt. Iltapäivällä lasta hakiessa "päivä oli mennyt hyvin", kuulumiset lapsen päivästä oli tiivistettynä aina yhteen lauseeseen. VASU - keskusteluista pahimmillaan 4/5 ajasta meni sen kuunteluun mitä kaikkea hienoa työntekijän samanikäinen oma lapsi tai lapsenlapsi osaa ja tekee. Joten en vaan ymmärrä tällaista täysin asiatonta keskustelua. Itsekin annoin aina palautteen suoraan päiväkotiin enkä "kylillä huudellut" tai netissä "parjannut" anonyyminä... hommat paranivat hitaasti mutta varmasti siten että voin jopa kehua suurimman osan asioista toimineen (VASU - keskustelua, lasten ryhmässä tarvittavien sosiaalisten vuorovaikutussuheiden ja -taitojen tukemista lukuunottamatta) nuorimman lapseni kohdalla 10-vuoden tarkastelujaksolla viimeistään eskarivuotena. Ja harmittaa todellakin etten lapsiani yksityiseen hoitoon koskaan laittanut. Kunnallista hoitoa en pysty omien kokemusten pohjalta suosittelemaan kenellekään.
Yksityinen vs. kunnallinen on päivähoidossa ihan asiallinen vertailu siksi, että samat lait pätevät molemmissa. Siksi pitäisi olla sula mahdottomuus, että yksityinen tuottaa voittoa. Jostain se voitto kuitenkin tulee ja jokainen voi miettiä mistä. Vastaus on juuri se, että sijaisia ei palkata, pienemmissä taloissa hoitohenkilökunta hoitaa siivouksen jne. Asia erikseen ovat ne yksittäiset yksityiset talot, jotka ovat esim. järjestöjen pyörittämiä, ne eivät tavoittele voittoa. Tai sitten ne muutamat ketjut, joissa hoitomaksu on todella korkea.
Lto
Että te ihmiset jaksatte valittaa. Valitatte kun ei oo paikkaa,valitatte kun pn paikka ja kuinka paska se on. Vika taitaa olla teitin korvien välissä. Ei hoito paikassa!
Lytyykö kokemusta Vantaan toimispisteistä ?
Meillä kaksi lasta touhulassa ja molemmat ovat viihtyneet todella hyvin. Retkeilevät ja jumppaavat paljon useammin kuin silloin, kun olivat kunnallisessa päiväkodissa. Liikuntasalista löytyy kiipeilyseinää, trampoliini, trapetsi, köysi, renkaat, puolapuut ja paljon muuta. Jumppasali on tilava, josta molemmat tytöt ovat innoissaan ja saavat olla siellä usein. Askartelevat paljon, joka viikko on kotiin kiikutettu jotain askarteluita. Ruoka on lasten mielestä parempaa kuin kunnallisen puolen päiväkodissa. Hoitajien vaihtuvuus on ollut osassa ryhmissä suurta, mutta on siellä niitä myös jotka on olleet pitkään talossa. Minulle riittää, että lapset tykkäävät viettää hoitopäivänsä siellä ja menevät sinne aina iloisella mielellä. He osaavat jo kertoa itse päivästään ja päivät ovat toiminnaltaan monipuolisia.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 10:06"]Touhulat sisustetaan IKEAN huonekaluilla. Se jo kertoo jotain paikan tasosta..Säästöt tehdään henkilökunnan selkänahasta ja lasten tarvikkeista, petivaatteista yms. Lisäksi sijainti tosiaan on aina paska, halvalla tontilla ja iso rakennus pienellä tontilla.
Miten helkkarissa muuten joku Lack-pöytä tai muut Ikean lastulevyhyllyt voivat kuulua monenkymmenen lapsen päiväkotiin jossa kulutus on hillitöntä? Lienevätkö turvallisiakaan kun monta lasta hyppii ja pomppii päällä. Ei niitä ole tehty tällaiseen tarkoitukseen.
http://touhula.fi/touhula/wp-content/uploads/2014/08/leikkihuone-uutiskuva.jpg
[/quote]
No kyllä tiedän yhden perhepäiväkodin jossa on jonoa vaikka miten paljon, todella arvostettu ja pidetty. Ikean huonekaluja sielläkin.