Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

45min. ohjelma: päivähoito ihan retuperällä, ryhmäkoot liian isoja...

Vierailija
11.03.2009 |

Katsoitteko. Oli todella hyvä kommentti Keltinkankaalta, meni jotenkin näin: Lapset menevät mielellään aamulla päiväkotiin ja tapaavat kavereita ja leikkivät, vähän niinkuin aikuisetkin käyvät mielellään kavereiden luona juhlissa, mutta kuka aikuinen jaksaisi joka päivä tapailla kavereita ja viettää juhlia...

Ja kaiken huippu oli tämä hirvittävä desibelimäärä mikä liian suurista lapsiryhmistä lähtee ja miten se voi aiheuttaa kuulovaurioita. Lastentarhaopettajat haluavat max 15 lapsen ryhmäkokoja, mutta ei vaan päättäjät välitä.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tulisi LAKI, joka määrittelee montako lasta voi ryhmässä olla ja montako hoitaja on väh, oltava. Ennen oli sellainen laki, mutta sitten se poistettiin, nyt on vain suosituksia, joita ei ole pakko noudattaa.

Ohjelmassa oli myös ehdotus, että päiväkodin oveen voisi kiinnittää lapun: tänään emme voi taata lapsille turvallista hoitoa, ja syy onko lapsia liian paljon vai hoitajia liian vähän. Että vanhemmat tietäisi, lapsen ei ole hyvä olla säilössä.

Vierailija
22/38 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 lasta välillä 1-5 v ja vain yhtenä päivänä kaikki paikalla, niin paljon osa-aikaisia. Kolme kasvatusvastuullista aikuista lisäksi yksi laitosapulainen ja yksi keittiö/laitosapulainen. Tilat isot ja monta eri huonetta, joten aina jakaantuvat jotenkin pienempiin ryhmiin. Koko päiväkodissa vain yksi ryhmä, eli ulkonakaan ei tungosta.

Eli jos katson vain omaan napaan, niin voin olla tyytyväinen. Monella muulla ei tässä kunnassa ole asiat niin hyvin, päiväkodit on isoja ja saattaa olla viisi lapsiryhmää, jotka kaikki ulkoilee yhtä aikaa (lähes 100 lasta) ja tulevaisuuden suunnitelmiin on laskettu, että 6-7 -ryhmäinen päiväkoti on kustannustehokkain -> niitä siis. Järkyttävää. Ainoa, mikä ratkaisee, on kustannukset.

Todennäköisesti myös tämä lapseni ihana päiväkoti suljetaan tehokkaampien tieltä :(

Yhtään ei näytä hyödyttävän yleinen keskustelu, kun päätöksenteko kuitenkin muualla ja siellä merkitsee vain raha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä vanhemmalla vain ole välttämättä vaihtoehtoa jättääkkö turvattomaan hoitoon lapsensa vai ei.

Vierailija
24/38 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ryhmät pidettäisiin ennallaan, henkilökuntaa irtisanottaisiin ja lomautettaisiin, päiväkoteja lakkautettaisiin jne. Lain puitteissa ja vähän sen tulkintaa venyttämälläkin jatkettaisiin entiseen tapaan, mutta vähemmin kustannuksin. Kertyneet säästöt menisivät kunnan taloustilanteen korjaamiseen ja sellaisiin investointeihin, joilla on kiire.

Tällä hetkellä lähes kaikki kunnat etsivät säästöjä, kun veroista ei kerry tuloa entiseen tapaan. Haluaisinpa nähdä sen kunnan, jossa kriisin keskellä päätettäisiin vapaaehtoisesti aloittaa päivähoitoon investoiminen. Ainoa mahdollisuus saada asiaan muutosta on lainsäädäntö, joka velvoittaisi kunnat pienempiin ryhmäkokoihin ja parempiin päivähoidon resursseihin. Tästä aiheutuvien kustannusten vuoksi sitten tingittäisiin tietysti muista kuluista (terveydenhuolto, koulutus ym.), nostettaisiin veroja ja korotettaisiin päivähoidon maksuja.

Ryhmät pienenisi heti kun virikelapset otettaisiin pois tarhoista.Nyt on pakko sulloa kaikki lapset ryhmiin kun laiskat äidit eivät viitsi itse hoitaa lapsiaan.

Vierailija
25/38 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet saanut etsiä itse sen sun kivan työpaikkas. Sun lapsesi ei ole itse valinut päiväkotia ammatikseen.

Mutta sain aikoinaan pojalleni hyvän päiväkodin jossa hoitajat panostivat tosiaan lasten viihtyvyyteen parhaansa mukaan, näki etteivät ole siellä vain rahan takia... Kun eihän siitä edes makseta tarpeeksi. Ja ryhmä oli onneksi (hoitajienkin mukaan) rauhallisimmasta päästä, ei häirikköjä tai "adhd-tapauksia" sattunut samaan porukkaan, joten sekin rauhoitti menoa huomattavasti.

Itse olen tyytyväinen että mulla on nyt reipas ja sosiaalinen koululainen. Mm. naapurin kotihoidetuilla lapsilla on äitinsä mukaan ihan järkyttäviä vaikeuksia eskarissa ja koulussa. Tiedä sitten minkä verran se pelkkä kotioloissa pyöriminen on siihen vaikuttanut ettei sopeuduta ryhmään jne.

Mutta toki voi lapsia kotonakin hoitaa, vaikka kouluikään asti jos siltä tuntuu. Mutta edes jonkunlaista kerhotoimintaa tmv. olisi varmaan syytä silloinkin harrastaa että lapsi sopeutuu olemaan ryhmässä jo ennen kouluun menoa.

Vierailija
26/38 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuisia on, että kaikki Suomen äidit/isät ryhtyvät yleislakkoon:

- kun päiväkotiryhmän lapsiluku ylitää vaikka psykologisten tutkimusten suosittaman määrän (mitä se nyt olikaan, 8 ja 14?) tai hoitajia on suhteessa liian vähän lapsilukuun nähden, laitetaan ovelle punainen varoituslappu.

- punaisen lapun nähdessään vanhempi palaa lapsen kanssa kotiin eikä lähde

töihin sinä päivänä. Ihan sama, mikä työ jäisi siksi päivää "seisomaan".

Veikatkaapa, kauanko kestäisi, että poliitikot lotkauttaisivat päivähoidon kehittämiselle korvansa? Aika pian varmaan alkaisi löytyä rahaa päiväkodeille ja lapsille?

Vierailija
27/38 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienillä on 8 lasta ja 2-3 hoitajaa, eskareita on 8 ja minieskareita 6 (ovat samassa ryhmässä osittain eskareiden kanssa) hoitajia 3, väliryhmässä 3 ja 4 vuotiaat on sitten loput lapset kera 4 hoitajan eli 20 lasta joista käsittääkseni muutama osa-aikainen.

Olen kyllä viettänyt siellä hetkittäin aikaa kun olen ollut hakemassa tai viemässä lapsia ja mielestäni siellä ei ole koskaan mitään suurta meteliä.

Yleensä lapset jaetaan pareittain tai pieniin korkeintaan 3 lapsen ryhmiin leikkimään/askartelemaan/piirtämään tai pelaamaan ja sitten ulkona metelöidään ja riehutaan...

Vierailija
28/38 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hyvä juttu tosiaan. Olen itse työskennelly päiväkodissa ja todellakin se melun määrä huumaa korvia niin lapsilla kuin aikuisillakin. Ihmekään jos on vähän pinnat kireellä ja lapset kiukuttelee ja on levottomia kotona. Jokainen joka ei ole joskus edes yhtä kokonaista päivää ollut semmoisessa 25 lapsen ryhmässä ei todellakaan tiedä mitä melua työntekijät joutuvat kestämään.

Vierailija
29/38 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvat pph:lle hoitoon ja LAPSILLE sitä varhaiskasvatusta pienemmissä ryhmissä.

Vierailija
30/38 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on pakko sulloa kaikki lapset ryhmiin kun laiskat äidit eivät viitsi itse hoitaa lapsiaan.

Olin pk:ssa töissä ja isojen ryhmässä oli 27 lasta ja kolme hoitajaa.

6 lasta tässä ryhmässä virikelapsena.

Pienten ryhmässä oli 17 lasta ja kolme hoitajaa.

Tässä ryhmässä 4 lasta virikelapsena.

Vierailija
31/38 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoissa kaupungeissako ? Kaupungissa jossa me asutaan on huutava pula päivähoito paikoista, silti on päiväkodeissa max 15 lapsen ryhmäkokoja.

Omassa lapussdessani oli isompia ryhmäkokoja. Eskarissakin oli se 25 lasta, 1 opettaja ja 1 hoitaja.

Omien lapsien eskareissa on ollut max. 15 lasta ja 2 opettajaa ja 2 hoitajaa.

Vierailija
32/38 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuullosta normaalilta 15 lasta ja kaksi opettajaa ja kaksi hoitajaa. Lapsien joukossa varmaan monta erityislasta;( Silloin tällöin törmää näihin vanhempiin, jotka sanovat, että lapsi tulee niin mielellään hoitoon. Nämä ovat yleensä vielä niitä lapsia, jotka tekevät tosi pitkää päivää. Ajattelen silloin, että näillä vanhemmilla on kova syyllisyys ja joutuvat perustella näin lapsensa pitkiä päiviä.

Vierailija
33/38 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on pakko sulloa kaikki lapset ryhmiin kun laiskat äidit eivät viitsi itse hoitaa lapsiaan.

Olin pk:ssa töissä ja isojen ryhmässä oli 27 lasta ja kolme hoitajaa.

6 lasta tässä ryhmässä virikelapsena.

Pienten ryhmässä oli 17 lasta ja kolme hoitajaa.

Tässä ryhmässä 4 lasta virikelapsena.

Koska kyse on RAHASTA, ei siitä etteikö löytyisi enempää hoitajia ja tiloja.

Vierailija
34/38 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojan ryhmässä on 12 lasta. On siis pienten ryhmä. suurin osa lapsista ei ole hoidossa joka päivä tai tekee lyhyttä päivää. usein paikalla on 5-8 lasta + 3 hoitajaa. Tilat on juuri remontoidut ja hienot. henkilökunta pysyvää, motivoitunutta ja mukavaa. Ei ole valittamista.

Vierailija
35/38 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihan Helsingissä ollaan.

Vierailija
36/38 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja teoriassa kolme, käytännössä kaksi aikuista.

Vierailija
37/38 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa sijaitsevassa päiväkodissa melkein 3-vuotiaani pääsi 21:n lapsen ryhmään. Hoitajia on neljä. Minusta ryhmä on liian iso ja levoton, vaikka se pyritäänkin jakamaan leikkien ajaksi.

Vierailija
38/38 |
10.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tulisi LAKI, joka määrittelee montako lasta voi ryhmässä olla ja montako hoitaja on väh, oltava. Ennen oli sellainen laki, mutta sitten se poistettiin, nyt on vain suosituksia, joita ei ole pakko noudattaa.

Minun 2 poikaani ovat uudenaikaisessa, ryhmättömässä päiväkodissa, jonka toiminnan alkamisen juuri tuo mainitsemasi ryhmäkokonormin poistuminen mahdollisti aikoinaan.

Ryhmättömässä päivähoidossa lapset saavat rakentaa päiväänsä omien mielenkiinnon, ei ryhmän mielenkiinnon mukaan, eikä päivää rasita ryhmätoiminnan tuomat aikapaineet. Lasten keskeytymätöntä leikkiä tuetaan, samoin omatoimisuutta ja aktiivisuutta.

Tässä ryhmättömässä päiväkodissa ei ollakkaan kärsitty näistä julkisuudessakin olleista ryhmätoiminnan ja isojen ryhmien tuomista ongelmista ollenkaan! LApsi saa joka päivä yksilöllistä ja laadukasta hoitoa.

Ryhmien väliset ovet ovat avattu, lapsella on tilaa liikkua myös sisätiloissa päivän aikana, koska käytössä on koko päiväkodin tilat.. Aikuiset ovat siellä missä lapset ja hyvinkin motivoituneita työssään!

Mielestäni ei tuo laki olisi ratkaisu. Enkä ole ainoa joka on sitä mieltä, käy katsomassa:

http://www.adressit.com/ryhmaton_paivahoitotoiminta

Lisää voi käydä lukemassa mm.

http://www.kuperkeikkaesikoulut.fi/90184_kuperkeikka.pdf