Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin Alzheimerin taudissa kuollaan?

Vierailija
11.02.2015 |

Rakkaalla melkein 100-vuotiaalla mummollani on pitkälle edennyt Alzheimerin tauti. Pidätyskyky on nyt mennyt eikä mummo oikein tajua mitään. Netistä olen lukenut kaikkia elinajan ennusteita, mutta en löydä mistään tietoa että mikä kuoleman aiheuttaa? Rappeutuuko aivot niin pahoin ettei tärkeät elimet enää toimi? Vai mitä tapahtuu?

Kamalaa sanoa, mutta melkein toivon mummon itsensä vuoksi että hän jo pääsisi lepoon. Ei tuo ole enää ihmisarvoista elämää ;(

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noi sairaudet ainakaan elinikää millään lailla lyhennä pikemminkin päinvastoin jos 100 vuotiaaksikin elää, anoppi täyttää 78 ja sairauksia on pitkään ollut vaikka muille jakaa mutta pitkään on saanut elää, todennäköisesti 100 vuotiaaksi hänkin luikertelee lääkkeiden voimalla.

Alzheimer sairaus kestää noin 15 vuotta.  Mitä nuorempana alkaa sitä ärhäkämpi sanoi hoitohenkilöstö kun sisarella alkoi n. 50 v, kuoli 65 v aivan surkastuneena. Lukutaito hävisi alkuvuosina (oli kova lukemaan) , kävely muuttui huteroksi, puhettakaan ei tuottanut ainakaan 7 viimeiseen vuoteensa.

Veljelläni  96 todettiin pari vuotta sitten, sai lääkkeet.  Muistaa vielä asioita, kirjoitti nimensä ja ymmärsi asian mihin kirjoittaa. Valtakirja  kuolinpesälle.  Eli ei varmaan ehdi viimeisiin vaiheisiin.

Vierailija
42/47 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nälkään ja janoon jos ei sairaskohtaus yllätä aiemmin. Pelottavaa. Mitä se hyödyttää vaikka tekisin itselleni hoitotahdon että haluan letkuruokintaa, kun nielemiskyky katoaa. Kun ei lääkärit siihen suostu vaan antavat kuolla nälkään.

Kuolevaa ei letkuteta, olen oppinut sen elämäni aikana kuolinvuoteilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teho-osastossa oli joskus mustan huumorin lähestyminen Alzheimeriin. Mikäli teet itsemurhan liian aikaisin, niin menet hyvää aikaa. Mikäli jätä itsemurhan liian myöhään, niin unohdat tehdä sen.

Hullua kokonaisuudessa on, että kärsivän eläimen lopettaminen on inhimillistä, mutta kärsivän ihmisen lopettaminen on epäinhimillistä. 

Monet ajatuksen tasolla soisi ihmisille eutanasian, harva sitä käytännössä olisi valmis tekemään tai ottamaan vastuuta päätöksen oikeutetuksesta.

Ahlzeimerin diagnoosin saamisesta tilastollinen elinajanodote (muistaakseni) on 7 vuotta.

Vierailija
44/47 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nälkään ja janoon jos ei sairaskohtaus yllätä aiemmin. Pelottavaa. Mitä se hyödyttää vaikka tekisin itselleni hoitotahdon että haluan letkuruokintaa, kun nielemiskyky katoaa. Kun ei lääkärit siihen suostu vaan antavat kuolla nälkään.

Kuolevaa ei letkuteta, olen oppinut sen elämäni aikana kuolinvuoteilla.

Kuolemaa et pysty estämään nesteytyksellä tai letkuruokinnalla, ne päinvastoin lisää kärsimystä kun elimistö ei toimi enää niin kuin pitäisi ja nesteet kerääntyy kudoksiin. Kuoleva ei tunne nälkää vaan kuolema tekevä ihminen lopettaa itse syömisen ja juomisen vaikka pystyisikin nielemään.

Vierailija
45/47 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ethän hylkää minua, vaikka unohtaisinkin sinut jossakin vaiheessa?" Nämä sanat siskoni esitti minulle kyynelsilmin pian Alzheimer-diagnoosin saatuaan. En hylännyt, mutta kipeää se teki - ja tekee vieläkin.

Vierailija
46/47 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alzheimer ei kaikilla lyhennä elinikää. Voi edetä hitaasti. Kun ikää on 90 vuoden paikkeilla, niin voi tulla sydämen vajaatoiminta niin pahaksi, ettei ole mitään tehtävissä. Vajaatoiminta voi tehdä veritulpan.  Muunkin elimen toimintahäiriö voi tulla. Joku flunssa voi äityä kohtalokkaaksi. Kehossa voi puhjeta iso verisuoni, kuten aortta. 

Vierailija
47/47 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teho-osastossa oli joskus mustan huumorin lähestyminen Alzheimeriin. Mikäli teet itsemurhan liian aikaisin, niin menet hyvää aikaa. Mikäli jätä itsemurhan liian myöhään, niin unohdat tehdä sen.

Hullua kokonaisuudessa on, että kärsivän eläimen lopettaminen on inhimillistä, mutta kärsivän ihmisen lopettaminen on epäinhimillistä. 

Eläin on ihmiselle tavara lain mukaan. 

Mutta siis ihminen ottaa eläimen siksi, että eläimestä olisi ihmiselle iloa. Kärsivästä eläimestä ei ole iloa. 

Ihmin3n on eri asia kuin eläin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän