Kuinka pieni lapsi voi mielestänne leikkiä yksin ulkona?
tai siis vaikka sisarusten tai kavereiden kanssa, mutta ilman vanhempia...
- omalla omakotitalon pihalla?
- omalla kadulla/ tiellä/ naapurin pihalla?
- esim. 1-2 km päässä kaverinsa luona?
Ihan vaan mielenkiinnolla kyselen, kun meillä päin näyttää olevan niin monennäköistä käytäntöä... Joo, ja tiedän, että riippuu lapsesta, mutta minkä ikäisenä päästit/päästäisit oman lapsesi?
Kommentit (5)
saa leikkiä omalla pihalla ja lähimpien naapureiden pihoilla (vieressä). Eskarilainen saa leikkiä jo vähän näköetäisyyttä kauempana, mutta pitää aina ilmoittaa kenen pihalla leikkii (ellei leiki noiden tiettyjen lähinaapureiden pihoilla tai omalla) Kaverin kotiin sisälle mennessään täytyy aina ilmoittaa kenen sisälle on menossa. Lisäksi soittelemme ja viestittelemme äitien kanssa...
-omalla pihalla (aidattu omakotitalon piha, todella turvallinen) 4v ylöspäin yksin, 2-v lähtien isompien sisarusten kanssa
-kakkos vaihtoehtoon vastaan, että eskari-ikäisenä
- ekaluokasta alkaen, edellyttäen että on tuttu ja turvallinen matka tai minä vien ja haen
Meillä:
- yksin pihalla n.2v isompien sisarusten kanssa (ja valvon ikkunasta)
- naapurin pihaan on päässyt ihan pienestä, jos siellä aikuinen kotona (jos ei aikuista, niin koululainen pääsee)
- kaveri=naapuri (kuskannut olen kouluikään asti, sen jälkeen itsenäisemmin matkasta riippuen)
Kaduista ja teistä ei niin kokemusta, kun asumme maalla...
meillä mennään vielä porukalla ulos 3 ja 4 vuotiaan kanssa.. ovat kekseliäitä ja kaksi päätä on tyhmempiä kuin yksi.. luulen, että vuoden päästä voivat leikkiä aidatulla pihallamme keskenään...
eskari ikäisenä varmaan tohon toiseen vaihtoehtoon..
ja kouluikäisenä kolmos vaihtoehtoon..
- 3-vuotiaamme on juuri saanut luvan leikkiä pihalla (omakotitalon hyvin aidattu piha) kaksistaan 6-vuotiaan siskonsa kanssa.
- Eskarilaisemme saa leikkiä naapurin pihalla (mutta ei kadulla)
- Koululaiselle täytyy vissiin antaa lupa leikkiä myös kauempana asuvien kaverien pihalla