Keuhkokuume??? kysymyksiä.
Jos aikuisella ihmisellä on keuhkokuume, ja tällä on muutoinkin "ongelmia" terveyden kanssa, niin eikö häntä oteta sisään sairaalaan lainkaan? Voiko keuhkokuumeen hoitaa ihan kotona itse? Lääkkeet toki sain.
Kommentit (6)
Jos yleistila on huono niin sitten sairaalaan. Riippuu varmaan kuinka korkea tulehdusarvo on, onko hengenahdistusta jne. Jos tarvitaan suonensisäistä antibioottia eli tauti on raju tai henkeä uhkaava, niin sitten tietenkin sairastetaan sairaalassa.
Aika vaikea oli tehdä päätös kun nuori lääkäri kysyi, että haluatteko hoitaa kotona vai menettekö osastolle. Mentiin kotiin mukanamme lappu, jota vilauttamalla olisimme kuulemma päässeet suoraan hoitoon mikäli lapsen vointi huononisi yön aikana.
Kaikki meni hyvin, lapsi parani jne. Mutta jälkikäteen olen kyllä ollut vähän kauhuissani, että miten uskalsin kotiin lähteä lapsen kanssa. Onneksi mitään ongelmia ei tullut.
Vuosi sitten sairastuin (toisen kerran elämässäni) keuhkokuumeeseen ja CRP-tulehdusarvo oli jotain 240, eli aika korkeallla, mutta ihan kotihoidossa olin. Tosin kaikki muu paitsi sängyssä makaaminen oli kielletty. Parani näinkin, tosin ehkä suonensisäisellä antibiootilla olisi toipunut nopeammin, ehkä??
lapset ainakin otetaa nherkästi sisään? ainakin omani oli silloin 6v.