hoidatteko säännöllisesti kummalapsia ja kummilapsen perheen muita lapsia?
Me hoidetaan,mutta suoraan sanottuna vähän kismittää...varsinkin kun perheestä tulee useampi lapsi ja ovat kenties koko viikonlopun...ja tarkkaa hakuaikaa ei kerrota..ja sitten soittavat "postilaatikolta" että ovat jo tulossa..
Mitään rahallista korvausta emme ole koskaan saaneet, saatika olisivat ruokaa tuoneet tullessaan...tai edes kysyä että miten voimme korvata...
Meilläkään ei kauheasti rahaa ole,joten kyllä,tottakai,siitäkin koituu meille rahan menoa + sitten tietysti raskas viikonloppu...
Sitten kun lapsiaan hakevat,niin silloin ei olekaan enää kiire,voidaan istua ja odotella kahvia jne...vaikka silloin väsyneenä ajattelee että menis nyt jo..ei enää jaksa passata ketään..Muuten ei olla juurikaan tekemisissä,muuta kun lahja-automaattina ja hoitopaikkana...
Mitä ajattelette?
Tiedän,olen tosi kiltti, ja vaikeaa on sanoa ei,mutta joskus osaan senkin..niin ihania kuin ne lapset ovatkin...
Kommentit (13)
jotkut ihmiset osaavat hyvin käyttää tuttuja hyödyksi...minusta sen on törkeää!!!!!
kyllähän joskus ymmärtää,mutta jo useampi lapsi tulee,niin kyllämielestäni olisi kohtuullista vaikka jotain "tuliaisia" esim.kahvia,keksiä tms..tuoda..
Itse en kyllä kehtaisi viedä lapsiani hoitoon,ilman korvausta...vaikka olisikin ns.kummila...
kummilasta otetaan hoitoon..tosin meillä on jo kolme omaakin lasta,että ei pystyisikään kovin laadukasta aikaa antamaan jos olisi useampi hoitolapsi..
asumme heistä kaukana. Kummit eivät ole mikään lahja- tai hoitoautomaatti. Ota lapset hoitoon, kun sinulle sopii, mutta tee säännöt selväksi. Esim. lapset haettava klo xx, koska sinun pitäälähteä serkunkissankaiman juhliin tms.
ja jos meidän lapsemme on jostain syystä ollut hoidossa jossakin vien aina hoitajalle jotain kiitosta. Vaikka kukkia perheen äidille, kun tiedän ettei rahaa huoli.
säännöllisesti siitä asti, kun kummipoika oli kaksivuotias (nyt 8). Muut sisarukset ovat 9 ja 11. Vanhin on omien lapsieni kaveri, vaikka vielä leikkivät kyllä yhdessä kaikki. Minä haluan muodostaa hyvän suhteen kummipoikaani, ja tämä on paras tapa siihen. Kyläilevät meillä n. 3 x vuodessa 2-3 yötä kerrallaan.
Kummityttöäni en ole vielä hoitanut, hän on kaksivuotias eikä vielä niin "reipas", että uskaltaisi tulla meille yksin.
niin olette varmaan aika läheisiä ystäviä?
Eli nosta ihan reilusti kissa pöydälle ja sano ettei sinulla ole rahaa eikä energiaa hoitaa kummilastasi JA kaikkia hänen sisaruksiaan.
Jos kummilapsesi vanhemmat eivät kerran oma-alotteisesti kysy, että miten voivat korvata vaivasi, niin pyydä itse.
Sano että toki voit hoitaa pirkko-petteriä viikonlopun, JOS hän tulee ilman sisaruksiaan, tai JOS voitte vastapalvelukseksi tehdä/antaa mitä nyt ikinä haluatkaan kummilapsesi vanhemmilta.
Jos tunnet olevasi vain lahja-automaatti ja hoitopaikka, niin siitä pitää vaan uskaltaa keskustella.
Menkää vaikka miehesi/perheesi kanssa heille kylään joskus ja vaatikaa täysihoitoa :)
mutta aina olen saanut korvausta!!Onhan se meillä vähän niin kuin koko perheen työprojekti kun tulee hoitolapsia.
Tai toista kummityttöä olen hoitanut ehkä...öh..vajaan tunnin.
Mun mielestä kummius ei millään tapaa velvoita lastenhoitopalveluun, en ikinä odottaisi sitä lapseni kummeilta.
Voisin kyllä hyvin ottaa tarvittaessa kummankin kummityttöni hoitoon, jos vanhemmat sitä tarvitsisivat, ovathan he hyviä ystäviäni, ja mulla on tapana auttaa jos ystävät sitä tarvitsevat. Ja toki toisen siskokin mukaan, eihän yhden lapsen hoidosta yleensä vielä hyötyä ole jos vanhemmilla on menoa. Aivan auttamisen ilolla tämän tekisin. Eri asia tietty jos se olisi jatkuvaa.. Jossain määrin pitäisin kyllä moukkamaisena jos apuani ei yhtään mitenkään korvattaisi/muistettaisi, mutta en tekisi siitä numeroa edes omassa päässäni.
Itse en veisi lastani hoitoon muille kuin isovanhemmille ilman korvausta. Ja niidenkin kanssa se on tiedossa ettei ne korvausta huolisi, pikemminkin maksaisivat siitä ilosta kun joskus saavat olla keskenään lapsenlapsen kanssa.
En minä ainakaan odota mitään palkkaa tai muistamista, vaikka kummipoikaani ja hänen sisatuksiaan olenkin hoitanut. Yleensä olen vienyt heidät elokuviin/uimaan ja kerran kesässä olemme käyneet Linnanmäellä - ja kyllä, minä olen toiminut maksumiehenä. Ihan omasta aloitteestani!
Kyläilin itsekin kummieni perheessä kesälomalla n. kolmevuotiaasta alkaen. Tosi kivat muistot on noilta ajoilta ja kummitätiinkin on läheiset välit edelleen. Haluan, että voisin olla omille kummilapsilleni turvallinen ja läheinen aikuinen isompanakin. Millä te luulette saavanne suhteen lapseen - synttärikortillako?
t. 6
Tosi kivat muistot on noilta ajoilta ja kummitätiinkin on läheiset välit edelleen. Haluan, että voisin olla omille kummilapsilleni turvallinen ja läheinen aikuinen isompanakin. t. 6
Meillä on kummityttömme ollut hoidossa pikkuvauvasta asti parin kk välein 1-2 yötä, että vanhemmat saavat huilata (vauva on huono nukkumaan, eivät tosiaan biletä silloin...:-)). Omat lapsemme kun ovat jo vähän isompia, jaksamme toki silloin tällöin pari huonompaakin yötä.
Ja tottakai toivon että meillä olisi tulevaisuudessakin läheiset välit kummityttömme kanssa, näinhän sitä läheisyyttä rakennetaan!
.huusholli hoidettavana, ehkä sitten kun kummilapset vaipattomia ja isompia.
kun ajattelet noin kaksinaamaisesti. Reilumpaa olisi sanoa suoraan. Kyllä lapsetkin negatiivisuutesi pian aistivat. En tiedä miksi olet kummiksi ryhtynyt, jos et viitsi aikaa lapsen kanssa viettää. Tietenkin voit sopia lasten vanhempien kanssa, että hoitokeikoista sovittava hyvissä ajoin, minkä luulisi olevan itsestään selvää tosin. Jos rahasta tekee tiukkaa, sopikaa huolehtivanne yhdessä kustannuksista. Ei lapselle ajan antaminen maksa mitään. Ruuaksi teet sitten jotain edullista. Jos liian usein tulevat, sanot vain, että teillä ohjelmaa ja muita suunnitelmia ja sovit käynnin eteenpäin.
Oletko ajatellut, että lapsista saattaa olla kurjaa, jos heidät riepotellaan eri paikkoihin sen takia, ettet ole kuin yhden lapsen kummi? Eivät lapset sitä välttämättä ymmärrä, miksi he eivät olisi tervetulleita ja vanhemmille ei välttämättä ole tullut mieleen tuollainen syrjintä toisia lapsia kohtaan. Minusta ainakin tuntuisi kurjalta, jos toisen lapseni kummi, ei suostuisi viettämään aikaa joskus myös toisen lapsen kanssa. Varsinkin kun molemmat lapset pitävät samoista henkilöistä. Olisi vaikea selittää miksi toinen menee kylään sinne, mutta toinen ei. Tietenkin molemmilla on omat kummit, joiden kanssa välillä puuhailevat asioita, mutta välillä on kivaa olla myös yhdessä. Meillä lapset vielä sen verran pieniä, että hoitokeikat olleet hyvin lyhyitä. Lähinnä että tutustuvat toisiinsa ja me pääsemme vaikka elokuviin. En kuitenkaan halua vaivata ketään ja en ole kertaakaan vielä itse kysynyt lasta hoitoon, kuin isovanhemmille. Omat kummini tuskin muistivat olemassaoloani, kuin joskus syntymäpäivinä kun sain kortin ja suklaalevyn tai hopealusikan. Omille lapsilleni haluaisin lähemmät välit kummeihin... On hyvä olla myös aikuisia kontakteja, jotka eivät ole omat vanhemmat.
Me hoidetaan,mutta suoraan sanottuna vähän kismittää...varsinkin kun perheestä tulee useampi lapsi ja ovat kenties koko viikonlopun...ja tarkkaa hakuaikaa ei kerrota..ja sitten soittavat "postilaatikolta" että ovat jo tulossa..
Mitään rahallista korvausta emme ole koskaan saaneet, saatika olisivat ruokaa tuoneet tullessaan...tai edes kysyä että miten voimme korvata...
Meilläkään ei kauheasti rahaa ole,joten kyllä,tottakai,siitäkin koituu meille rahan menoa + sitten tietysti raskas viikonloppu...
Sitten kun lapsiaan hakevat,niin silloin ei olekaan enää kiire,voidaan istua ja odotella kahvia jne...vaikka silloin väsyneenä ajattelee että menis nyt jo..ei enää jaksa passata ketään..Muuten ei olla juurikaan tekemisissä,muuta kun lahja-automaattina ja hoitopaikkana...Mitä ajattelette?
Tiedän,olen tosi kiltti, ja vaikeaa on sanoa ei,mutta joskus osaan senkin..niin ihania kuin ne lapset ovatkin...
Ja olen aina viettänyt aikaa paljon hänen kanssaan, murrosikään asti. Tosin välimatkaa on nyt 600 km, joten viime vuosian nähty n kerta vuodessa, mutta kummilapsi on käynyt meillä, muuten soitellaan. Lapsi on itse aisassa jo aikuinen nykyään:-)