Saipahan neuvolaterveydenhoita nenilleen!!
Kirjoittelin tänne jokunen aika sitten kuinka terveydenhoitaja menetti hermonsa ja alkoi huutaa "tottelemattomalle ja erittäin vaikealle" 5vuotiaalle pojalleni.
Homman nimi oli se että olemme muuttaneet uudelle paikkakunnalle ja pojan koko elinympäristö kavereista lähtien muuttui kertaheitolla. oli aika varautunut kun menimme uuden terveydenhoitajan vastaanotolle. Tällä hoitajalla on kovin käskevä tyyli kaikkeen ja poikani vähän niinkuin pelästyi tätä täysin vierasta naisihmistä joka käskyttämällä ilmaisi kaikki asiansa. Ja kun ei suostunut heti vaa'alle astua, niin hoitaja alkoi huutaa ettei yhtään katsele tuollaista ja todella vaikea ja mahdoton poika. Poika alkoi tietysti itkeä kun kerta pelästyi ja hoitaja sanoi pojan kuullen, että hän on todella ongelma lapsi, eikä kunnioita mitään.
"pakotti" meidät sitten psykologin vastaanotolle, kun pojalla on niin paljon ongelmia enkä ilmeisesti osaa kasvattaa lapsia.
Olin asiasta tietysti todella järkyttynyt, yritin sanoa jotain vastaankin, mutta enhän siinä tilanteessa pojan nähden voinut nostaa meteliä, mutta nielin ylpeyteni ja tänään olimme sitten pojan kanssa siellä psykologilla.
Selitin siellä miten tilanne meni ja pojalle tehtiin psykologinen arvio. Lopputulos oli se että poika on ikäisekseen hyvin fiksu, käyttäytyy asialisesti, ei keskittymis taikka tarkkaavaisuus häiriöitä, ei ylivilkkautta, kestää paineita ikäisensä tasolla, ei provosoidu herkästi, osaa hallita tunteitaan, tunne-elämältään normaali.
Eli täysin normaali 5vuotias poika!!
Oli ihan pakko soittaa tuon psykologin jälkeen terveydenhoitalle ja kertoa myös hälle nämä asiat. Oli kovin hiljainen siellä toisessa päässä puhelinta. Sai kuitenkin sanottua että hyvä homma että poika on kunnossa. En kyllä uskonut tippaakaan että tarkoitti sitä. mutta pääasia on että saipahan täti nenilleen ja kunnolla.
Kommentit (12)
jos on niin iso asuinalue että neuvolassa on useita terkkareita. Tiedän että on alueellinen jako mutta kun me muutettiin tutuksi tullut terveydenhoitaja piti lapset omalla vastaanotollaan kouluikään saakka.
todennäköisesti hyvinkin kaunisteltu versio ap:n kannalta.
Mulla nimittäin samanlainen kokemus tällaisesta terkkarista:(
t. 2
Olipa iso ja merkittävä saavutus...
Kannattaa juhlia
Vaan tällästä kohtelua minä ja poikani saimme terveydenhoitajalta. Ja mitä tässä oli niin omituista ettei voi uskoa?
Tämä terveydenhoita on samalla minun äitiysneuvolan terveydenhoitaja. On todella tyly ihan koko ajan. Etsimällä etsii vikoja. Paljoakaan en ole kuullut positiivista asiaa tämän naisen suusta. Sitä en tiedä onko hän myös muille samanlainen, koska en ole täältä vielä ystäviä saanut, joten eipä ole vertailu kohdettakaan.
Hoitajaa en voi vaihtaa, koska paikkakunnalla ei ole muita vaihtoehtoja. Hän on ainut niin äitiysneuvolan, lastenneuvolan, kuin kouluterveydenhoitajakin. En halua olla olla missään nimessä töykeä tai epäasiallinen tälle hoitajalle, koska tällä hetkellä hän hoitaa perheessämme kaikkia, minua äitiysneuvolassa, kuopusta lastenneuvolassa ja esikoista koulussa. Joten olen aika hankalassa tilanteessa. Tai eipäsillä näytä olevan paljoakaan väliä mitä tai miten sanon hälle. Hän on jo päättänyt että ongelma perhe olemme.
Ja me asumme varsinais-suomessa. Joten ei taida olla sama hoitaja kyseessä.
ap
Ikävää, että näitä löytyy. Kääntyy systeemi itseään vastaan.
5- vuotis neuvolassa täti kehitti jos mitä vikaa lapselle. No niitä ei ollut ja monet turhat lääkäri ym. reissut tuli tehtyä. Yhteiskunta maksoi ja aivan turhasta. Vanhempia ei kuunneltu, ei myöskään tarhan henkilökuntaa, jotka myös antoivat lausuntonsa. Aivan käsittämätöntä. Samaan aikaa samassa kaupungissa lakkautettiin iäkkään lähisukulaisen lääkehoito kustannuksiin vedoten. Hän otti lainan ja kustansi lääkkeet itse, elää nyt ok elämää omillaan.
Kannattaa ottaa luulot pois näiltä terveydenhoitajilta. Minustakin teki neuvolan terveydenhoitaja ja depressiohoitaja aiheettoman lastensuojeluilmoituksen. Minäpä tein heistä hallintokantelun, hahaa!
Mulla vähän vastaavanlaisia kokemuksia Treelta. Esikoisen kanssa oltiin neuvolalääkärissä n. 10 v. sitten. Lääkäri oli kanssa sen tyylinen, että yritti saada lapsen tekemään väkisin jotain tehtävää. Kun sitten puutuin asiaan, niin lääkäri sanoikin että meillä on muka lapsen kanssa "liian läheinen suhde". Ja lapsi oli siis tuolloin 3-vuotias! No psykologillehan sekin meidät passitti, mutta ei se psykologi meissä mitään vikaa nähnyt. :)
Psykologi sitten lähetti meidät jos jonkinmoisten ongelmien takia tyksiin lastenneurologin tarkastukseen. Haastateltuaan tytärtämme puolisen tuntia lääkäri tuli apulaisineen kysymään meiltä vanhemmilta, että tiedämmekö me miksi me siellä olemme. Sanoimme, ettei se ole meille aivan selvä, johon lääkäri sanoi ettei hänkään tiedä ja lähetti meidät kotiin.
Eli aivan typerää resurssien tuhlausta tämäkin!
Se mikä tässä ärsyttää on se että taas haaskattiin yhteiskunnan rahoja ihan hukkaan. Tällaista se on kun terkat tekevät diagnooseja.