G: Omituisinta, mitä vieraat ovat tehneet ollessaan teillä kylässä?
Kommentit (676)
Kaverien perhe tuli lapsineen meille yökylään. Vierasperheen lapset hajotti meidän lasten uusia kalliita leluja, vierasperheen mies oksensi meidän lattialle kännipäissään, perheen toinen lapsi ripuloi meidän vieraspatjat (oli mahataudissa jo kun tulivat, eivät kertoneet meille), huutelivat kännissä naapureille kun olivat tupakalla, lapset levittivät jokaikisen lelun ympäri kämppää ym.
Olin aivan poikki tuon vierailun jälkeen. Eivät tule toista kertaa, jos minulta kysytään!
Eivät vieraat ole niinkään meillä tehneet kummallisuuksia, mutta minua hävettää suunnattomasti edelleen, kun vuosia sitten olin ystävättäreni luona kylässä, käytiin kaupungissa ottamassa aika rankasti kuppia, kun päästiin ystävän luokse niin olin sammunut ja aamulla tajusin pissineeni patjan läpimäräksi. Ei sanat riitä kuvaamaan sitä häpeän määrää :/
olin viimeisilläni raskaana (kaksi päivää laskettuun) kun ylläri ylläri :D mieheni sisko pesueineen (kolme lasta) saapui meille pidemmästä matkasta kylään. Tulivat jo aikaisin aamulla ja ponkaisn sängystä ylös kun soittivat miehelleni olevansa kohta perillä. En ollut nukkunut hyvin koko yönä ja olo oli muutenkin tukala viimeisillään ollessani. Kyläilystä sopiessamme sisko selitti että tuo kyllä ilman muuta pesueelleen ruuat mukana että meidän ei tarvitse heitä ruokkia ja en kyllä olisi jaksanutkaan ketään alkaa passaamaan siinä tilassa. Pitsa-ainekset olin varannut sitten päivemmälle varulta kuitenkin. No he tulivat sitten ensimmäisen kerran käymään kotonamme, eivät tuoneet mitään mukanaan, keitti ite kahvit ja tonki kaapista leivät ja juustot ja leikkeleet ja istutti pesueensa pöytään. Totesi sitten vaan syötyään ja juotuaan mahat täyteen että sori me taidettiin nyt syödä kaikki teidän leivät kun "me ei keritty aamulla ollenkaan syödä". No mietin siinä sitten raivosta tikahtuen maha pystyssä että empä tosiaan itsekkään kerinnyt kun te rohmusitte kaiken. Eikä siinä vielä kaikki. Lähdettiin sitten kaupungille kiertelemään (maalta kun tulivat hieman isompaan kaupunkiin) ja minä liitoskivuissani kohteliaisuuttani lähdin mukaan (vaikka viimeisenä olis mieli tehnyt lähtee ruuhka-aikaan kaupungille pyörimään) siellä sitten kierreltiin perheen teini-ikäisen tyttären ehdoilla ja monta tuntia kuuntelin tytön nurinaa ja narinaa siitä miten mikään ei kelpaa ja ravasin kaupasta toiseen hiki valuen etsimässä nirppanokalle kelpaavia vaatteita. Taisi hän loppujen lopuksi löytää jopa vyön ja pari käsikorua ja äitinsä oli antanut hänelle monta sataa euroa ! tuhlattavaksi. Siinä vaan totesin että itse olisin ollut ikionnellinen aikoinani jos oma äitini olisi lyönyt kolmen sadan euron rahatukon käteen ja sanonut että saan ostaa kaikella itselleni vaatteita yms.. no nurina vaan jatkui kun mentiin takaisin meille ja aloin siinä sitten raskaan päivän päätteeksi vielä vääntämään pellillistä pitsaa meille. Tein itse pohjan ja olin ostanut kaikenmaailman täytteet pitsaa varten, limsat sun muut. No kun sain pitsan uunista ja leikattua niin tämän samaisen siskon lapsethan ne hyökkäsi ensimmäisenä lautasineen ottamaan ja sisko perässä ja valtasivat meidän ruokapöydän niin että itse menin olohuoneen sohvalle syömään. Lapset nyrpistelivät naamaansa ja toinen pojista kaapi kaikki kalliit täytteet lautasen reunalle ja söi pelkän pohjan. Ette arvaa miten vitutti Olin kertakaikkiaan niin järkyttyny näitten vieraitten käytöksestä etten saanut sanaa suusta. Myöhemmin illalla sitten itku silmässä kerroin miehelle miten olin pahoittanut mieleni kyseisten vieraiden käytöksestä.. sisko kyllä jotain tokaisi että huomaa kyllä että olet kokki kun veti pitsaa napaansa. Myöhemmin kysyi saako mennä katsomaan minkälaisia vauvan vaatteita meillä on ja meni itekseen tonkimaan vauvan vaatekaapppia mihin olin pessyt ja silittänyt tulevan pienokaisen vaatteet.. lisäksi pojilla oli muuten semmoinen oma pallopeli mukana mitä pelasivat sitten meidän olohuoneessa (mailat joissa tarrapinta ja pallo) sit sitten lätkivät siinä ja siitäkös meidä koira innostui.. taisipa sisko jossain vaiheessa oikaista itsensä pitkäkseen meidän sohvallekin.. että semmosia vieraita. Kerran käytiin heillä kylässä. Saatiin pannussa seisonutta kahvia ja kuvunutta pullaa..
En nyt oikein ymmärtänyt mikä tossa niin kamalaa oli? Vai miehen sisko oikaisi itsensä vielä kaiken päätteeksi pitkälleen teidän sohvalle..:O Törkeetä!!!
sitä itse on tehnyt vieraana tai emäntänä aikojen saatossa...
piereskely..
mieheni kaverit tekevät tätä useinkin, eikä yhtään naurata!
Toinen on mieheni siskon kaappien tonkiminen.. jäi kiinni kerran ammana ollessaan, ei tule enää ammaksi..
Kerran yks kaveri (mies) oli iltakylässä ja ukot siinä muutaman oluen joivat, niin tältä kaverilta pääsi paska housuun, hyi!
Onneksi oli kesäilta ja ukot oli pihalla!
Ottivat kaljaa, ei siinä mitään mutta se mies ihan idiootti kännissä. Meidän koiran se päästi ulos vähän väliä ja ei meinannut päästää sisälle, haukku mun kaverin koneeksi jne.
Loppu tilanne se että mä ajoin sen yön selkään ja sanoin että meille ei tartte tulla enää ikinä.
ärsyttää suunnattomasti jos vieraan kännykkä soi ja hän vastaa siihen ja alkaa puhumaan asioitaan siinä.
kohteliasta olisi pyytää anteeksi ja poistua puhuun se puhelu muualle.
sen vielä ymmärrän että vastaa ja sanoo soittavansa myöhemmin. mutta se että minä joudun siinä sitten hyssytteleen lapsiani olemaan hiljaa on niin törkeetä että kyllä poistun itse siitä sitten ... arg!
aina kun menemme vieraisille. Yksi kaverini on sairaan pihi, eikä koskaan tarjoa mitään meille, kun käymme kylässä (meillä käy usein ja tulee aina ruoka-aikaan eli tarjoan kyllä ruuan ja jälkkärit hänelle ja lapsilleen). Ei siinä mitään, mutta kerrankin vein tuliaisiksi 8 kpl runebergin torttuja (että sitten on tarjottavaa ja kaikille riittävästi), niin hän keittää kahvia ja tarjoaa sitä pelkästään! Nimenomaan sanoin, että "toin torttuja, niin voidaan YHDESSÄ kahvin kanssa maistella". Tilanteesta ällistyneenä sanoin ihan ääneenkin, että "mites ne ruunebergin tortut, otettaisko". Niin tähän hän ihan pokkana vastasi "ei tee yhtään mieli, mä juon aina vaan pelkkää kahvia". Paskanmarjat, pihi akka halusi vaan tortut pelkästään itselleen!
Hyötymistarkoitus on hänellä aina mielessä. Tooosi ystävä joo. Meille tullessaan samainen tapaus kinuaa aina lasteni vaatteita ja etenkin kenkiä. Jäi sitten kerran yhteisen tuttavan kautta kiinni siitä, että myi heti seuraavalla viikolla minulta ilmaiseksi saamiaan lasten kenkiä ja "hienostelutakkeja" kirpparilla kovaan hintaan.
Toiset kehtaa. Sanomattakin on selvää, että tämä on aika lailla entinen ystävä.
Anoppini seuraa minua kaikkialle. Siis IHAN kaikkialle. Kyselee, kyselee ja seuraa. Yksin en saa rauhassa pukeakaan, kun tulee kyyläämään. Pitää siis pyytää erikseen "poistutko huoneesta, ole hyvä". Hyvä kun vessaan saan mennä rauhassa. Saunaan mennessäni hänelle tulee ihmeellisiä "asioita" juuri silloin pukuhuoneeseen. Eli varmaan oikeasti haluaa nähdä minut nakuna :). Tulee mieleen, että kauhisteleeko hän esim. läskejäni, kyylääkö olenko raskaana tms. On kuitenkin kova juoruamaan eli varmaan ruotii asiani siskojensa kanssa. Omasta mielestään itse hän on tietysti täydellinen, hoikka, ahkera, fiksu ja tekee kaiken oikein. Maailman uteliain ihminen!
Meillä ei ole käynyt kovin omituisia vieraista, mutta aikanaan kyläilimme opiskelukaverini ja hänen miehensä luona Turussa. Silloin oli sellainen vesitilanne, että hanavesi oli ruskeaa. He keittivät itselleen kahvit pullovedestä, ja meille teenjuojille teet siitä ruskeasta hanavedestä. Tarjouduimme ostamaan pullovettä sen verran, että siitä riitti vieraillekin.
Saman pariskunnan luona oli edellisen viikon yöpyneet appivanhemmat. He tosissaan kysyivät, että kai voitte nukkua samoissa (pesemättömissä) lakanoissa kuin aikaisemmatkin vieraat nukkuivat. Jouduimme kieltäytymään.
Ex-anoppi toi aina mukanaan omat lakanat ja pyyhkeet ja minusta se oli loukkaavaa. Ihan kun ei mulla olisi lakanoita ollut. Oli koko ajan silleen "ei meille tarvi, no eihän ei ei, me voidaan nukkua matolla, ei tarvi mitään laittaa" sellasella marttyyrityylillä. Levitin heille vuodesohvan, niin esteli sitä levittämistä "voidaan ihan tässä nukkua, ei tarvi laittaa". Siis kahdestaan kapealla sohvalla? Molemmat niin läskejä että eivät olisi mahtuneet siihen yksinkään. Todella raivostuttavia.
Myöhemmin kuulin, että tämä omien lakanoiden ym. tuominen on ihan tapana jossain savon perukoilla. Eipä ole kuitenkaan muut savolaiset vieraat lakanoita kiikuttaneet mukanaan.
Oma karjalasta lähtöisin oleva isoäitini tuo aina omat lakanat, mikä sinänsä mulle ok. Ei siis kyse siitä, etteikö lakanat kelpaisi. Ennemminkin, ettei haluta aiheuttaa vaivaa isäntäperheelle. Ja ekologistakin, jos käy monessa paikassa, ei tarvi joka paikassa pestä yhden yön käytössä olleita lakanoita.
Mutta anoppi on juuri tollainen marttyyriasenteinen; voidaan nukkua sohvalla (meillä ei mitään vierashuoneita yms) eikä tarvi mitään lakanoita. No joo, en kuitenkaan anna ihmisten hikoilla meidän sohvilla ilman lakanoita, sen takiahan ne on, että suojaa sänkyä hieltä ja lialta.
Nostellampas taas. Meillä vieraat eivät ole koskaan käyttäytyneet mitenkään erikoisesti, joskaan meillä ei pidetä epänormaalina sitä että vieraat kokkaavat tai käyttäytyvät muutenkin kuin kotonaan :)
Kerran tosin eräs kaveri tuli meille yöksi, suoraan baarista, heräsi aikaisin ja kävi suihkussa, koska hän ei löytänyt pyyhettä, eikä ollut raaskinut herättää minua, oli kuivannut itsensä pieneen käsipyyhkeeseen. Tämäkään ei minusta ollut mitenkään omituista, mutta olisi toki voinut herättää minut, jotta olisi saanut isomman pyyhkeen.
- tulivat yökylään, eivätkä viitsineet mainita perheen kahden lapsen olevan oksennustaudissa (olivat jo ennen lähtöä), oksentelivat mm. satavuotiaille hirsiseinille - tulivat yökylään talvella, tiesivät että meillä on kissoja, eivät kertoneet olevansa allergisia ennen iltaa jolloin vaativat potkaisemaan katit tammikuiseen pakkasyöhön (ei potkaistu, tarjosin allergialääkettä) - tulivat kyläilemään, perillä kertoivat tullensa koska eivät kotona jaksaneet kuunnella 40 asteen kuumeessa röhivien lastensa kitinää (lapset siis kipeinä mukaan vain) - yökyläilijä-äiti saunassa lapselle: "Pissaa vain siihen lattialle, täällä maalla se on ihan ok" - kyläilijäperheen isä piereskeli roimasti joka paikassa, mm. saunassa ja ruokapöydässä ja nauroi päälle, muita ei naurattanut - pariskunta tuli talkoisiin ja närkästyi, kun ei heti saanut viinaa (luvattiin se puoli vasta talkoiden lopuksi) - yökyläilijäperhe ei halunnut peseytyä ollenkaan, "etteivät olisi vaivoiksi" - allergisen lapsen perhe oli tulossa yökylään, kyselin ruokavalion ja rajoitukset. Äidin mukaan ei tarvinnut varautua, ihan tavallista ruokaa vain, hän tuo itse allergiselle sopivat mukanaan. Hyvä idea tietysti, mutta onneksi hankin monta allergiselle sopivaa syötävää, sillä äiti toi hänelle vain yhden leipäpaketin monen päivän vierailulle. - ulkomainen muutaman päivän vierailijaperhe ei osannut mennä keskikesällä nukkumaan ollenkaan, kun yöt olivat valoisat, seurustelivat ja seurustelivat pikkutunneille, kunnes talutettiin petiin (tämä oli oikeastaan aika hassua ja takuulla tahatonta heiltä) - yökyläilijäperhe jätti vierashuoneeseen kamalan siivon: kaikki hujan hajan, lapsen kakkavaippa vaihdettu sängyllä ja pylly putsattu lakanoihin, käytetyt vaipat ja muut roskat heitelty pitkin huonetta - paistoimme muurinpohjalettuja useamman perheen kyläillessä. Olin tehnyt ison taikinan, josta kukin perhe sai paistella omaan tahtiinsa vuorollaan. Yksi heitti paistolastan hiillokseen paistettuaan omansa - ei enää itse tarvinnut
millasia sikoja teillä on tuttavina!
Ei vain voi itse sille mitään, että hänen on pakko päästä pois kun alkaa ahdistamaan.
Ja ymmärrän kyllä, että heti alussa ei kertonut miniälleen syytä käytökseensä. Mutta onneksi poikansa eli mieheni kertoi. Sen jälkeen ymmärsin tukea anoppia näissä tilanteissa.
Anoppi on tosi kiireinen (malttaa istua max 15min), mutta tuolloin oli yllättäen noin kolme tuntia. Kun lahjat oli jaettu, istui autossaan ennenkuin tyttömme ehti avata ensimmäistäkään pakettia. Soitti sieltä lapsettomalle pojalleen, että saa tulla taksilla jos ei heti paikalla tule kyytiin. Poikansa(mieheni veli) olisi tykännyt seurata kun lapsemme avaa paketteja. Veli siis itse on lapseton. Samainen anoppi sanoi mulle tytön 1- Vuotis synttäreillä: "mitä sä niitä paketteja auot, eihän ne sulle ole" :D kunhan vähän pientä autoin kun ei ihan itse osannut.
Äitini käyttää tätä sanontaa paljon ja se on peräisin hänen kotiseudultaan. Eli vanhat ihmiset saattavat sanoa näin kun haluavat kehua jotain ruokaa.
Olet kyllä aika ihmeellinen kun tuon jälkeen pelkän kahvin olet tarjonnut. On vanhempi pariskunta mahtanut olla ihmeissään kun on juuri kehunut sinun ostokakkuasi.
Nyt kun itsekään en enää ole niin nuori, huomaan käyttäväni huomaamattani näitä vanhoja sanontoja. Varmaan joku kaverini on sitten vetänyt herneet nenäänsä :(
Meillä käy vanhempi pariskunta, toinen heistä lähisukua. Voivat möläytellä mitä vain, esim. mulle "oletpas lihonu!" olin vasta synnyttänyt ja laitokselle jäi 10kg:-). Kerran tarjosin kahvin kanssa kaupan pakastekakkua, kuulin että "kyllä tätä syö ennemmin kuin selkäänsä ottaa". Kauan sen jälkeen tarjosin pelkät kahvit ettei tarvi ottaa selkäänsä...
Ainakin täällä Tampereella se niminomaan tarkoittaa, että on tosi pahaa ruokaa.
Eli selkokielellä; mieluummin sen ällötyksen syö kuin joutuu hakatuksi.
Tai toisinpäin; jos et syö tuota ällötystä sinut hakataan.
Äitini käyttää tätä sanontaa paljon ja se on peräisin hänen kotiseudultaan. Eli vanhat ihmiset saattavat sanoa näin kun haluavat kehua jotain ruokaa. Olet kyllä aika ihmeellinen kun tuon jälkeen pelkän kahvin olet tarjonnut. On vanhempi pariskunta mahtanut olla ihmeissään kun on juuri kehunut sinun ostokakkuasi. Nyt kun itsekään en enää ole niin nuori, huomaan käyttäväni huomaamattani näitä vanhoja sanontoja. Varmaan joku kaverini on sitten vetänyt herneet nenäänsä :(
Meillä käy vanhempi pariskunta, toinen heistä lähisukua. Voivat möläytellä mitä vain, esim. mulle "oletpas lihonu!" olin vasta synnyttänyt ja laitokselle jäi 10kg:-). Kerran tarjosin kahvin kanssa kaupan pakastekakkua, kuulin että "kyllä tätä syö ennemmin kuin selkäänsä ottaa". Kauan sen jälkeen tarjosin pelkät kahvit ettei tarvi ottaa selkäänsä...
Äitini käyttää tätä sanontaa paljon ja se on peräisin hänen kotiseudultaan. Eli vanhat ihmiset saattavat sanoa näin kun haluavat kehua jotain ruokaa. Olet kyllä aika ihmeellinen kun tuon jälkeen pelkän kahvin olet tarjonnut. On vanhempi pariskunta mahtanut olla ihmeissään kun on juuri kehunut sinun ostokakkuasi. Nyt kun itsekään en enää ole niin nuori, huomaan käyttäväni huomaamattani näitä vanhoja sanontoja. Varmaan joku kaverini on sitten vetänyt herneet nenäänsä :(
Samaa mieltä. Se tarkoittaa, että ruoan saa syötyä, mutta hyvää se ei ole.
en tykkää :) Toki päivävieraita meillä käy runsaastikin. Mutta viime kesänä meille tuli yksi 3- lapsinen perhe, kutsuivat itsensä meille kahdeksi yöksi ja en jotenkin osannut kieltää, kun ovat sukulaisia.
Oli loppukesä (heinäkuun loppu) eli öisin alkoi jo hämärtämään vaikka ei säkkipimeää ollutkaan.
Meillä on aina ollut sellainen periaate, että valoja pidetään niissä tiloissa, joissa ollaan ja kun lähdetään pois jostain huoneesta niin valo sammutetaan. Se tulee luonnostaan ja on minusta ihan fiksuakin - miksi sähköä pitäisi kuluttaa, jos sitä ei tarvitse? Ja paljon siihen vaikuttaa myös se, että meillä on suomalaisittain iso talo (300 m2), katot kauttaaltaan täynnä spotteja eli jos meillä olisi koko 300 m2 koko ajan valaistuna valuisi kaikki palkka sähkölaitokselle :)
Tämä vierailijaperhe siis tuli ja räpsi koko kämpän täyteen valoja. En oikein saanut sanaa suusta ja kuljeksin ympäri taloa valoja sammuttelemassa niin eikös kohta taas ne valot olleet päällä - jopa saunassa ja vessoissa ja suihkuissa. Jossain vaiheessa vierasperheen äiti sanoi, että " me ollaan niin totuttu että valot on aina päällä". Siis miksi valoisana päivänä pitää saunaa, suihkuja ja vessoja myöten olla koko kämppä valaistu?!
Kun tuli ilta ja aloin sammuttelemaan vihdoin valoja niin tuo rouva räpsi taas kaikki valot päälle ja sanoi, että "meidän lapset pelkää pimeää (lapset 4-10 vuotiaita) ja jos vaikka tarvii käydä vessassa yöllä niin näkee". Siis eihän kesällä edes ole säkkipimeää ja valon voi sytyttää, jos sinne vessaan on tarve mennä. Ei siihen koko 300 m2 tarvitse valaista! No enhän mä saanut nukuttua, kun en osaa valot päällä nukkua...
Omatkin lapset oli hiukan ihmeissään tästä touhusta.
Enää en ota niitä yökylään, keksin mitä vaan tekosyitä.
Ja mun mielestäni muutenkin jos menee kylään kuuluu noudattaa isäntäperheen tapoja. Ja tuokin vierasperhe on ihan akateeminen ja päällisin puolin fiksu perhe, mutta näköjään hiottavaa vielä on...
kun ei kehdata suoraan sanoa, että hyvää on. Sanotaan, että kyllä tätä syö mieluummin kuin selekäänsä ottaa. Ihan yleinen sanonta ja tarkoitata kehumista.
kas ku et vetäny pulttia heille!
hämmennyn kyllä kun näitä tarinoita lukee,että voivatko jotkut käyttäytyä noin huonosti!