Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kofeiini ja raskaus

Vierailija
10.03.2009 |

miten sikiöön vaikuttaa kofeiinin liikakäyttö raskausaikana?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytän kofeiinia todella paljon, myös raskausaikana. ja minulla on 4 rauhallista lasta.. et ei kai se kauheasti vaikuta..

Vierailija
2/5 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kärsin vieroitusoireet alun pahoinvoinnin aikaan ja siirryin sitten kofeiinittomaan ilman ongelmia. Makuun tuo kofeiinittomuus ei vaikuta.

juon normaalisti n.10kuppia kahvia päivässä ja en nyt raskauden aikana ole sitä saanut lopetettua. vähennettyä kyllä n.4-5kuppiin päivässä. tuli vaan mieleen että mahtaako olla kauhea riski juoda noin paljon, on kuitenkin yli 2 kertaa suositusten mukainen määrä. kahdessa ekassa raskaudessa oli paljon helpompaa kun oli niin paha olo ettei kahvi maistunut. :)

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

juon normaalisti n.10kuppia kahvia päivässä ja en nyt raskauden aikana ole sitä saanut lopetettua. vähennettyä kyllä n.4-5kuppiin päivässä. tuli vaan mieleen että mahtaako olla kauhea riski juoda noin paljon, on kuitenkin yli 2 kertaa suositusten mukainen määrä. kahdessa ekassa raskaudessa oli paljon helpompaa kun oli niin paha olo ettei kahvi maistunut. :)

ap

Vierailija
4/5 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukaan kofeiini voi aiheuttaa vauvan pienikokoisuutta. Muistaakseni tutkimuksesta oli ainakin kaksplussassa. Ne kofeiini määrät jotka jo vaikutti sikiön kasvuun oli tosi pieniä. Meillä esikoinen syntyi pieni kokoisena, joten olen nyt välttänyt kofeiinia. Jospa tämä toinen lapsi kasvaisi isommaksi. Muistaakseni kyse oli jostain yli kolmesta kahvikupilisesta päivässä.

Vierailija
5/5 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

selvästi keskenmenoriskiä ja jonkin verran myös tapauksissa, joissa kofeiinia tuli alle suomalaisen suosituksen. Toisaalta tutkimuksessa ei otettu huomioon sitä, että alttius keskenmenolle saattaa olla muutenkin suurempi niillä odottajilla, joilla on vähemmän pahoinvointia ja jotka siis pystyvät juomaan kahviakin paremmin. Tästä tuli kritiikkiä.

mukaan kofeiini voi aiheuttaa vauvan pienikokoisuutta. Muistaakseni tutkimuksesta oli ainakin kaksplussassa. Ne kofeiini määrät jotka jo vaikutti sikiön kasvuun oli tosi pieniä. Meillä esikoinen syntyi pieni kokoisena, joten olen nyt välttänyt kofeiinia. Jospa tämä toinen lapsi kasvaisi isommaksi. Muistaakseni kyse oli jostain yli kolmesta kahvikupilisesta päivässä.