*** Elokuiset leijonanpennut vko 11 ***
Kommentit (33)
Kyllä minullakin välillä liikkeet näkyvät vatsanahan läpi, eli eiköhän tuo tavallista ole. Viikkoja on nyt 18+4.
Luokatonta kyllä, että et vielä kertaakaan ole neuvolaan päässyt. Jos olo on väsynyt, niin kyllä ainakin verikokeessa voisi käydä. Onko sinulta otettu edes niitä alkuverikokeita? Monellehan on tässä vaiheessa jo suositeltu raudan syöntiäkin.
Ja minustakin on tosiaan tuntunut, että elokuisten pinoon tulee vähemmän kommentteja kuin muihin. Omaa aktiivisuuttani en kyllä voi kehua :(
Nythän meillä alkaa rakenneultraviikot, ehkäpä se lisää keskusteluja vähän :)
Masukeskustelua on käyty näköjään tiiviisti =) Mulla maha näkyy ihan tosi selkeästi, tuntuu, että läskimahasta kunnon vauvamasuksi pullahtanut reilussa viikossa. Painoa on tullut alkuraskaudsta varmaan jo 4kg, hups! Mutta lähtöpaino oli normaalin alarajalla, joten eipä tässä hätää. Edellisestäkin tulleet n 10kg lähti nopsaan pois. Saa nähdä tosin, millaiseksi mammutiksi ehdin nyt paisua ;)
Mulla liikkeet tuntui selkeästi vatsanahan läpi ihan miehenkin käteen vkolla 16 tasan, esikoisesta 17+jotain viikolla. Kai se ja yleensäkin liikkeiden tuntuminen riippuvat istukan sijainnista (mulla takana), vauvan asennosta ja hiukan tuosta rasvan määrästä tuossa masukin päällä =) Mutta ihan normaalia, että liikkeet tuntuu vasta reilut 20 viikolla, joten ei kannata hätäillä! Tyksää vaan odottaminenkin on, tiedän....
Itsellä tuntuu valitettavasti jo supistuksia,erityisesti rasituksessa ja iltaisin. Issias vaivaa ja lonkat ja lantio tuntuu läsähtävän erilleen portaita alas vaappuessa. =) Muuten vointi hyvä, kun pahoinvointi ja oksentelukin loppui vkolla 16. Palailin töihin muutama vko sitten ja siellä olo on ihanan piristävää vaihtelua!!
Hyvät yöt!
floora 18+
Keskiviikkona oli kauan odotettu neuvolakäynti ja aivan ihanaa oli ekan kerran kuulla vauvan sydämen jumpsuttavan:) Syke oli 150-156.
Itsellä hemoglobiini oli laskenu 140:stä 110 eli aikamoinen pudotus. Alotin heti popsimaan rautatabletteja. Muuten kaikki ok. Painoa oli tullu pari kiloa lisää kun esikoisesta tässä vaiheessa oli tullu jo tuplasti enemmän.
Masun kasvusta...Mulla on jo monta viikkoa näkyny raskaus ihan selkeesti. Vatsataudin aikana tuntu että maha katos kokonaan, mut nyt on jo taas kasvanu takas:)
Minulla myös on jo ollu supistuksia, mm. pitkään kävellessä tai muuten rasituksessa. Eilen vedin esikoista stigassa pulkkamäkeen ja oli aika tuskallista loppumatka:(
Terkuin,
Neppe rv18+4
Huomenta taasen!
Ihanaa, on taas perjantai!! Kertokaapas tietämättömälle ensikertalaiselle noista supistuksista, miltä ne tuntuvat tässä vaiheessa? Kiristyykö maha selkeästi kovaksi, vai onko se enemmänkin vain tuntemus?
Mulla ei kai ole ollut supistuksia, tai en ainakaan ole niitä osannut sellaisiksi tulkita. Välillä alavatsaa jomottaa, vihloo, nipistelee. Välillä taas tuntuu sellaista hieman viiltävää hetkellistä kipua vielä alempana, tämä taitaa olla sitten liitoskipua? En tajunnut neuvolassa kysellä näistä, kun kivut/tuntemukset ovat kuitenkin hyvin harmittomia ja hetkellisiä. Täytyy vaan olla tyytyväinen ettei pahempia kiputiloja ole ollut.
Jos vaikka viikonloppuna ehtisi nähdä kaveria jolla on jo kaksi lasta, häneltäkin voisi kysellä asioista :)
Mahtavaa viikonloppua!
T: Auringonkukka rv 17+3
Neuvolassa käytiin eilen, ja selkäranka tuli nätisti näkyviin, jalat ja kädet ja kasvot ja melkein koko pääkin pysyi visusti ultran näkymättömissä :D Ei sillä ei se ollut kovin tarkka laitekkaan, joten sen verran sai selville, kun oli tarvekkin, eli sydämen lyönnit näkyi, se lienee tärkeintä =) Istukkahan on taas edessä, sydänääniä ei edes kuunneltu. Tämä oli tosiaan toinen neuvolakäynti ja samalla eka lääkärikäynti, verenpaine on matalalla( raja-arvot ) ja se pitäis sitten muistaa, ettei tee äkillisiä nousuja... mutta näinpäin parempi. Paino oli laskenut 150g viikossa ja heti sanottiin, että eipäs sitten laihdutella, vaikka eipä sillä painon nousulla mikään kiire ole kun lähtöpaino on sama ku ensimmäiseltä oli viimeisillään :D Kolmas neuvolakäynti onkin vasta sitten 7 viikon kuluttua, täällä ei turhia hötkyillä! Onneksi 4 viikon päästä on rakenneultra, joten pääsee välillä kurkistamaan, ettei tarvi ihan tuntemusten perusteella edetä kovin pitkälle. Ehkäpä niillä ei ole mitään uutta kerrottavaa kun odotan jo kolmatta?
Väsymystä on, mutta niin on tautejakin. Flunssaa ja mahatautia on koko ajan täällä liikkeellä ja itsellä vähän väliä, joku tauti lievänä. Työpäivän (10tuntia) jälkeen on ihan poikki ja joinain päivinä tuntuu supistelujakin. Äitiysvaatteita olen jo käyttänyt, kun jotenkin inhottavasti painaa tuota vatsaa perushousut, kyllähän ne menis, mutta ikävältä tuntuvat :( Eipä sillä eipä nuo ole vielä muut huomanneet koko odotusta, jotka eivät asiasta tiedä. Esimiestä pitänee alkaa varoittelemaan lähiaikoina, kun työaikaani en voi lyhentää ja tuskin loppuun asti jaksan nuita 10 tunnin päiviä. Lisäksi ne suunnittelee jo ensi syksyä huhti-toukokuun aikana, joten ois aika ilkeetä olla kertomatta, etten ole syksyllä käytettävissä :) Onneksi vakkarityö odottaa... tosin palkka laskee.
Nukkumisesta sen verran, että itse nukun mieluummin mahallaan, mutta eihän se tunnu enää hyvältä, usein myös nukahdan selälleen, mutta sitäkään ei suositella varsinkaan odotuksen lopussa... se kai painaa jotenkin erilailla sisäelimiä, mutta luulis sitten vaistomaisesti kääntyvän toiseen asentoon jos alkaa "ahdistamaan" ? Ainut ongelma on se, että mulla puutuu se alempi käsi, kun nukun kyljellään. Ja selkävaivainen kun olen ollut jo vuosia niin liika nukkuminen saa selän kipeäksi (pitää varoa, ettei joudu vuodelepoon). Itse en pääse suoraan selältään ylös ilman raskauttakaan, pitää kääntyä kyljen kautta.
Mutta jospa tämä olo tästä tasoittuis, ja jaksais viikollakin tehdä jotain muuta kuin työtä :)
t.Punkeli ja viikkoja nyt siis 17+5
Minulla om LA 24.9 ja kävin torstaina np-ultrassa (12+0). Siinä todettiin että lapsi ei saannut virtsarakkoa tyhjennetty. Luin että sinulla on vastaava kokemus.
Kiva, kun oli tullut paljon viestejä sitten viime käynnin :)
Supistuksista: mulla on kait just nyt pienehkö supistus käynnissä.. Kiristää mahaa sen verran. Eli siis ainakin itselläni nuo kivuttomat supistukset tuntuvat ihan mahan kiristymisenä kovaksi palloksi. Ei satu, mutta ei tunnu kivaltakaan. Kivuliaat supistukset oli mulla ihan kuukautiskivun tuntuista juilimista selässä ja alavatsalla. Ihan tasaista pakotusta, siksi en aluksi edes tajunnut sen olevan supistelua. Esikoista odottaessa ekat kivuliaat supistukset tulivat reilusti puolen välin jälkeen, lähempänä rv 30. Aaltomaisia noista menkkakivuista tuli vasta synnytyksessä, kun kalvot oli puhkaistu ja oltiin jo pitkällä. Nyt on vasta pari kertaa ollut kivuttomia suppareita, mutta näköjään tulee helpommin kun on ollut paljon liikkeellä.
Eilen illalla tuntui potkut ekaa kertaa kunnolla masun päälle asti :) Möyrintäähän on tuntunut jo monta viikkoa. Jospa tuolla masussa sitten ollaan vielä ihan kunnossa, on niin pitkä väli ollut odottaa taas neuvolaa.
Tukivyön otin käyttöön nyt, jospa se auttaisi noihin lantionseudun kipuihin. Sain onneksi lainaan, niin ei tarvitse ostaa.
Eipä tänne taas ihmeempiä kuulu, ensi viikon neuvolaa odotellessa. Hyvää ja aurinkoista viikonloppua elokuisille!
Penne ja pieni 17+2
Itse nukun kyljelläni tyyny jalkojen välissä. Jos herään yöllä, jota tapahtuu kyllä monta kertaa, vaihdan usein kylkeä.
Kyllä mahallaan voi nukkua, jos se ei tunnu itsestä pahalta. Minä en enää pysty tämän kummun kanssa nukkumaan mahallani. Selälläni voin vielä nukkua. Sehän on kiellettyä vasta loppuraskaudessa, kun verenkierto saattaa heiketä ja aiheuttaa vauvalle tukalat olot. Mutta yleensä äiti kyllä tuntee olonsa pahaksi selällään ollessaan, kun se aika koittaa.
Itsellä masu näkyy iltaisin oikein selkeästi, mut sit päivisin tuntuu että vaan jotain makkaroita ois tossa. Enemmän jos liikkuu ja tekee nopeita liikkeitä niin tuntuu pieniä supistuksia.
Itse tykkään parhaiten nukkua mahallaan ja onneksi vielä ei ole ainakaan ollut ongelmaa nukkumisessa, mutta eiköhän niitäkin vielä tule, en tiedä miten sitten osaa nukkua on mahallaan ei pysty.
Ai nii tervetuloa vain uusille odottajille :) mukava saada lisää odottajia mukaan :)
Vielä pitäs yksi pitkä viikko jaksaa odottaa, että ultraan pääsee. Ihana pitkästä aikaa nähdä pikkuinen. On se kummiski ihan erilaista kun vain sydänääniä kuunnella. Jännä miettiä että puolessa välin aletaan olla, kyllä on nopeasti mennyt aika :)
Mutta pitänee lähteä ruokaa laittamaan ja vähän sitten ulkoilemaan, on niin nätti ilma täällä :)
Vauvamassu näkyy jo todella selkeästi ja mammavaatteet ollut jo jonkin aikaa käytössä. Liikkeet eivät vielä tunnu tai en ainakaan tunnista...kovasti niitä odottelen. Nukun joko selälläni tai kyljelläni.
Kolmas ultra olisi 24.3 :).
Nyt on alkanut vessassa juoksettamaan, mutta ihme kyllä ei vielä yöllä...korkeintaan kerran.
Mukavaa vkl:a!
Paula, rv 18+3
... että eka synnytykseni jälkeen, minulla ei ollut mitään tietoa supistuksista. Ei siis harmainta aavistustakaan. Toisella kerralla kävi sitten niin, että viikkoa ennen laskettua aikaa lääkäri halusi koko arviossa vähän "nopeuttaa" toimitusta ja "rassasi" jotain tuolta alhaalta... tuloksena oli kivuliaat supistukset, joita kesti 4 päivää !!! välillä oli väliä 10 minuuttia, välillä 2 tuntia, mutta ihan kuoleman väsynyt olin sitten kun päättivät synnärillä käynnistää synnytyksen(olin käynyt jo yhtenä iltana siellä makoilemassa sitä ennen). Tosin silloinkin piti aloittaa siten, että ensin sain lääkettä, että pystyin nukkumaan muutaman tunnin, jotta jaksoin synnyttää. Ja sitten jälkisupistukset vauvaa imettäessä... Mutta siis todellakaan eka synnytyksen jälkeen minulla ei ollut mitään tietoa koko supistuksista!
Nyt kolmannella kerralla supistuksia oli jo varmaan yli kuukausi sitten, joten saa nyt nähdä miten nämä tästä etenee :/
t.Punkeli
Minulla om LA 24.9 ja kävin torstaina np-ultrassa (12+0). Siinä todettiin että lapsi ei saannut virtsarakkoa tyhjennetty. Luin että sinulla on vastaava kokemus.
Niin meillä siis ainakin todettiin juuri tuossa np-ultrassa huomattavasti suurempi virtsarakko kun normaalisti noilla viikoilla on. Saatiin uusi ultra aika rv 16:sta ja silloin rakko oli normaalin kokoinen, mutta ultraava gynen lääkäri havaitsi jotain poikkeavaa vauvan vatsapeitteiden kohdalla. Tiistaina ollaan sen tiimoilta menossa TYKS:n ultraa ja samalla on rakenne ultra myös. Meillä siis kaikki virtsarakkoon ja munuaisiin littyen kunnossa kuitenkin. Toivotaan ettei enään löydy mitään ihmeteltävää ja pääsisi nauttimaan tästä pikkuisen odotuksesta täysillä!
Rv 19+3
ja viikkoja oli siis nyt kasassa 19+1
-Nala ja toukka-