Kysymys hurjasta painonnoususta!!
Onko kellään uulla ollut samaa ongelmaa, nimittäin olen itse raskausviikolla 13 ja painoa on tullut jo 7 kiloa alkupainosta, eli onko ihan normaalia painonnousua??
Kuitenkin tässä on vielä monta viikkoa jäljellä ja mietinkin vain että minkälainen norsu minusta mahtaa tulla jos nyt paino on jo noussut näin paljon?? :D
Kommentit (7)
Mulla on tullu viikkoon 14 mennessä 4-5 kiloa. Nyt viikkoja 28 ja on jo kertyny painoa ainaki 13 kiloa. Nyt sain kilpirauhas lääkityksen kun oli kilpirauhasen vajaatoimintaa. voi olla et minulla paino noussu senkin takia kun kilpirauhasen vajaatoiminnassa aineenvaihdunta hidastuu... saa nähä nyt kun sain lääkkeet et nouseeko viel kuinka paljo paino...Mulla aina raskaudenaikana noi kilpirauhasarvot laskenu. muutoin ihan normaalit. toivottavasti taas palautuvat kunhan oon synnyttänyt... :) Siskolle kerty 30 kiloa raskaudenaikana, mutta sai kyllä kaikki pois synnytyksen jälkeen :)
Esikoista odottaessani minulla putosi paino alkuraskaudessa muutaman kilon. Siitä ei vielä kukaan ollut huolissaan - ihan normaalia painon putoamista. Nyt toista odottaessani paino vain putoaa ja putoaa vaikka kuinka PAKOTAN itseni syömään.
Viimeksikin sain neuvolassa kuulla kunniani, kun paino oli pudonnut jälleen 1,5kg... Tavoite tällä hetkellä pitää paino edes samana, ettei ainakaan putoaisi enää.
Ensimmäisen kanssa painoa tuli yhteensä 8,5kg, joka kaikki jäi synnytyssaliin. Siitä en ole suruissani tietenkään, mutta ei se parin kilon jääminenkään olisi hirveästi haitannut.
Jos et syö epäterveellisesti ja siksi liho, ei painonnousussa ole mitään väärää. Jos syöt pelkkää grillikakkaa, suosittelen vaihtamaan terveelliseen. Ei niinkään se paino vaan se ravinnon laatu :)
Lähtöpainosta. jos olet hoikka tai miltei alipainoinen saa paino nousta reilumminkin 15-20 kiloa. Kyllä tuo sinänsä melko reilulta kuulostaa noihin viikkoihin nähden kyllä joka tapauksessa minun mielestä. Voi toki olla että nousu tasaantuu jossain vaiheessa, mutta puolenvälin kohdalla vauva alkaa kerätä painoa, jolloin vaaka väkisinkin alkaa nousta.
Kukaan ei voi luvata että olet sitä onnellista naisryhmää, jonka paino itsekseen putoaa imettäessä. Se ei nimittäin aina mene niin. nimim. kokemusta on. Raskaana on toki kiva kun saa kerrankin syödä mutta ei siitä kannata aivan hirveästi riehaantua. Loppuraskaudessa on aika tukala olo jos on +30 kiloa lisää kannettavaa.
Ja kuten edellinen kirjoittaja sanoi. Se ravinnon laatu merkitsee enemmän tässä vaiheessa. eikä liikuntaakaan kannata unohtaa.
t.kotilo rv 38+5 +11kg
Varmasti oma terveydenhoitajasi osaa tarkkailla sinun painonnousua ja neuvoa toimimaan sen mukaan. Aika hurjalta mielestäni kuullostaa, mutta painonnousukin on yksilöllistä raskauden aikana. Normaaliarvot on keskimääräisiä. Mielestäni sinun kannattaa jutella asiasta th:si kanssa, koska hänellä on kokonaiskuva sinusta ja varmasti saat hyviä vinkkejä hurjan painonnousun hillitsemiseksi eikä asiakaan jää vaivaamaan mieltäsi.
Itselläni ei moista ongelmaa ollut. Paino nousi raskauden aikana 8kiloa ja alku BMI oli 20. Olen kuitenkin terveysalan OPISKELIJA ja voin muutamia asioita kertoa painonnoususta mitä koulussa on tullut esille. Muista että nämä on "kirja-arvoja" ja jokainen raskaana oleva on yksilö! Painonnousun seuraaminen on kuitenkin yksi niistä hyvistä mittareista, joilla seurataan äidin ja lapsen hyvinvointia raskauden aikana.
Normaali painonnousu on ensimmäisen 20 viikon aikana noin neljä kiloa eli 200g/viikko. Viimeisinä 20viikkona paino nousee noin 500g/viikko. Eli 12-14 kiloa koko raskaudessa. Painonnousussa otetaan huomioon äidin ruumiin rakenne, pituus ja paino. Lapsen syntymäpaino on yhteydessä sekä äidin lähtöpainoon että painonnousuun raskauden aikana. Painonnousuun vaikuttavat sekä äidin elimistön mukautuminen raskauteen että kohdun ja sikiön kasvu. Runsas painonnousu VOI olla merkki raskausajan komplikaatioista.
Mielestäni sinulla ei ole syytä huoleen, jos syöt terveellisesti, liikut säännöllisesti, pissa on puhdas (tarkistetaan nla käynneillä), verenpaine ei ole kohonnut, eikä sinulla ole turvotuksia (nesteen kertyminen). Ja näitähän se terveydenhoitaja joka kerta mittaa ja arvoi lisähoidon tarvetta!!
Toivottavasti tästä jotain hyötyä ?:| Tarkoituksena ei ollut lisätä paniikkia tai masentaa. Mutta niin kuin joku tuossa jo totesi niin imetys ei aina takaa raskausaikana tulleiden kilojen lähtemistä.
Kiitos kaikille rakentavista vastauksista!
Juu todellakin itseäni tuo jo huolestuttaa, kävin eilen neuvolassa ja terveydenhoitajan mielestä huolta ei vielä tässä vaiheessa ole jos vaan nousu tässä vaiheessa alkaisi tasaantumaan ja sitä todellakin itse myös toivon! Mutta kyllä nyt alan vieläkin tarkemmin katsomaan mitä suuhuni laitan. Syön kyllä itseni mielestä melko terveellisesti (täysjyvämakaronia ja muutenkin vältän vaaleaa leipää ja muita vehnätuotteita) .
Toki unohdin sanoa tuossa viestissäni että sekin saattaa olla se suurin syy painonnousuun koska lopetin tupakanpolton raskauden alkaessa.
Taisi tuo viimeinen kommenttisi kertoa kaiken eli olet juuri lopettanut tupakoinnin. Eiköhän noista nousseista kiloista osa mene sen piikkiin ja ole siis vain 'tervettä' painon nousua. Jos syöt terveellisesti ja tavallista ruokaa niin tuskin on syytä huoleen. Jos tahti jatkuu samana aina vaan yli puolen välin, niin voi tietysti olla syytä tarkistaa annoskokoja tai sitten ei. Eiköhän se terkkari auta sinua asiassa. Minä kuulun siihen ryhmään odottajia, joilla paino nousee alussa huimaa tahtia ja tuo norminousu 20 vko mennessä on tullut vastaan jo vko 7-10. En nyt ihan tarkkaan muista. Minulla on ollut ihan älytön nälkä (oikean ruuan) ja olenkin syönyt, koska jos en syö, on tosi paha olo. Se nousu on sitten hyytynyt tuossa vko 20 jälkeen ja kokonaisuudessaan painoa on tullut 10-12 kg. Takana siis kaksi raskautta, nyt vatsassa kolmas. Painoindeksi taitaa olla 21-22 normaalisti. Synnärille on painoa jäänyt ehkä 2kg (olen tainnut aloittaa kerätä nestettä siellä, kun vauvat olleet kuitenkin normikokoisia). Oma paino on löytynyt ehkä 3-4 kk synnytyksestä ilman minkäänlaista dieettiä, imettämällä vain. Pojan imetys oli itse asiassa elämäni paras laihis, 7 kg alle lähtöpainon 7 kuukaudessa.
Meitä on siis moneen junaan, painon nousu taitaa olla aika yksilöllistä. Jos terkkari ei ole huolissaan ja itse tiedät syöväsi terveellisesti ja voit hyvin, niin ei liene huolta. Kyllä ne ihan varmasti siellä neuvolassa sitten puuttuvat asiaan jos tarvetta ilmenee. Iloista odotusta.
En tosin muista, että minkä verran oli noussu tossa vaiheessa, mtuta kokonaisuudessaan paino nous ensimmäistä odottaessa noin 35 kiloa. Siitä ei oltu millään lailla huolissaan, koska lähtöpaino mulla oli niin pieni, voin koko raskausajan hyvin, mutta turvotusta oli aivan järkyttävät määrät. Toki iso osa oli sitä paljon puhuttua vararavintoa, ettei vauvalta pääse heti ruoka loppumaan, vaikka äiti ei niin söiskään. Paino myös lähti putoamaan hyvin kun vauva synty. Viikko synnytyksestä oli pudonnu 13 kiloa, kun turvotukset suurimmalta osalta lähti. Siitä tasasesti jatku painon putoaminen niin kauan kun imetin. Loppujen lopuks sain "pudotettua" noin 28 kiloa, jota en kyllä millään lailla pudottanut vaan pelkästään imetyksellä paino putos.
Jos ei mitään ongelmia tuu, ni en usko että se ihan hirveen vakavaa voi olla.
Nyt toisessa raskaudessa tullut vähän reilu 20 kiloa. Tosin lähtöpainoa reilu 10 kiloa enemmän edelliseen verrattuna, eli samoissa kilolukemissa mennään taas.
Mukavaa odotusta ja älä liikoja painosta ressaa!
Leeti rv 41+3 (ja vielä vaan se maha kasvaa ;) )