Oletko käyttänyt homepaattisia lääkkeitä apuna synnytyksessä?
Hei!
Itselläni kolmas synnytys lähestyy. Takana kaksi hyvin erilaista kokemsta. Ensimmäinen meni halpohkosti epiduraalin avulla ja toinen taas oli raju nopeudessaan ilman kivunlievityksiä. Nyt syksyn mittaan olen käynyt homeopaatilla muista syistä johtuen ja kiinnostuin samalla homeopatian mahdollisuudesta helpottaa synnytyskipuja / pelkoa. Olen saanut "synnytysapteekin" kotiin, eri aineita erilaisiin vaivoihin/oloihin.
Olisi mielenkiintoista kuulla jos sinulla on kokemusta homeopaattisten lääkkeiden käytöstä synnyksessä. koitko niistä olevan apua? Tarvitsitko lisäksi muuta kivunlievitystä? Millaista apua sait? Kiitos jos ehdit vastailla :)
Kommentit (18)
mutta synnytyksen jälkeen otin arnicaa ja kohtu supistui tosi tehokkaasti! Jälkisupistukset oli kyllä jotain ihan kamalaa, ja niitä kesti viikon verran lähes aina imettäessä. Sairaalasta lähdettäessä kätilö vielä paineli vatsaa ja koitti miten kohtu on supistunu.. Ei meinannu millään löytää, kunnes hoksas koittaa n. 5 senttiä alempaa ;) Se ainaki siis autto se arnica!
Etukäteen otin välillä kun supistuksia tuli niin jotain supistuksia tehostamaan(en enää muista mitä), mutta niistä ei ainakaan niihin hetkiin ollut apua. Tosin sitten synnytys (ensimmäinen) kesti rv 42+2 kokonaisuudessaan 4,5 tuntia. Aamulla ois käynnistetty, ni yöllä lähti käyntiin :) Saas nähdä miten toisen kanssa. Ekassa en niin hoksannut niitä pillereitä enempää käyttää, ennen ku kaikki oli ohi, mutta jospas nyt toisen kohdalla paremmin muistuis mieleen jo synnytyksen aikana :)
Leeti 29+1
MInulla siis rv 39 ja kerran kävin jo harjoittelemassa, mutta supistukset loppui ja edelleen pyöreän masun kanssa elelen. Minullakin on tuota arnicaa juuri kudosvaurioiden ehkäisyyn + kipuun, camomillaa koviin kipuihin, aconitumia pelkoon ja pulsatillaa+urtica urens maidon herumiseen. Aiemmin minulla maidon herumiseen on mennyt aikaa, olisi ihana päästä heti alkuun omalla maidolla. Minulla ei ole mitään valmistetta käytössä vielä ennen synnytystä. Testasin kyllä arnicaa noihin supistuksiin, kun luulin jo että syntyy ja ehkä se kipua helpotti. Jännityksellä odotan miten tuleva synnytys menee ja voisiko sitä selvitä näillä avuilla :)? Nyt on jo 3cm auki paikat ja edellinen aukes niin vauhdilla 0-8cm että en ehtinyt kuin sairaalaan. Joka kerta on niin erilainen, että ei osaa tietää.
"Synnytysharjoituksessa" minulla ehti olla kaksi kätilöä. Toinen suhtautui homeopaattisiin melko varauksella ja mietti voikohan muuta kivunlievitystä käyttää yhtäaikaa... Toinen taas oli varsin kiinnostunut aiheesta sai minunkin olon tuntumaan turvalliselta.
Jään vielä odottelemaan kokemuksia ja keskustelua aiheesta!
Mä luulen etten aio aiheesta paljon mainita synnytyssalissa, otan lääkkeet miehen avustamana hissukseen. Tiedän hoitohenkilökunnan mielipiteen asiasta, enkä jaksa alkaa väitteleen aiheesta. Jännä etten saanut tuota camomillaa vaikka mulla oli viime synnytys kivulias. No katsotaan miten pärjään näiden kanssa ja sitten spinaalia kehiin jos siltä tuntuu.
Miten usein otat pulsatillaa tällä hetkellä? Ja miten usein sinua on neuvottu ottamaan arnicaa synnytyksessä? Itse "tuhlasin" osan arnica varastoa harjoitusreissulla ja mietin pitäisikö pyytää lisää vai pärjäisikö jäljellä olevilla. Minä siis otin 15 min. välein jonkin aikaa pelkästään jo kivun pelosta, mikä ei sitten kovaksi tullutkaan kun laantuivat. Mulla taisi olla tunne / väsymys asioiden johdosta nuo supistukset. Ehkä ei ihan noin tiheään tarvitsisi ottaa, mutta edellisen synnytyksen kivut pelotti sen verran....
Otan pulsatillaa kerran päivässä ennen nukkumaan menoa ja arnicaa kerran päivässä aamulla. Synnytyksen yhteydessä meinaan ottaa arnicaa puolessa välissä ja heti jälkeen. Mulla on sellanen putkilo joka otetaan ennen laitokselle menoa ja luulen että se sisältää sitä camomillaa. Olen ollut yhteydessä homeopaattiini varmistellakseni asiaa.
Kannattaa pyytää sitä arnicaa lisää, koska tarvitset sitä vielä muutamana päivänä synnytyksen jälkeenkin.
Olen kahdessa synnytyksessä käyttänyt apuna homeopatiaa, tai en niinkään synnytyksessä vaan ennen ja jälkeen ja olen melko varma että apua on ollut. Lapset ovat olleet lähes viisi kiloisia ja yhtään en ole esim revennyt ja vointi palautunut synnytyksen jälkeen pian aika hyväksi!
Eli ennen synnytystä olen ottanut caulophyllumia pehmentämään juuri välilihan seutua. Synnytyksen jälkeen arnicaa jälkisupistuksiin sekä kudosvaurioihin ja verenvuotoon. Minulle toki homeopaatti sanoi arnicasta että sitä nimenomaan vasta synnytyksen jälkeen, ei ennen eikä aikana.
Lisäksi sepiaa olen ottanut synnytyksen jälkeen vähän niinkuin ehkäisemään synnytysmasennusta (joka minulla kerran on ollut) ja ilman olen selvinnyt.
Vadelmalehti teetä olen myös juonut, vahvistaa kohdun lihaksia ja auttaa supistamaan tehokkaammin.
Taidanpa vielä käydä kysymässä olisiko homeopaatillani vinkkejä itse synnytksen ajaksi juuri tuohon kivunlievitykseen... Jos nyt siinä jotain ehtisi nappailemaan.
olen kahdessa edellisessä synnytyksessä käyttänyt arnicaa, siis synnytystapahtuman jäkeen. mielestäni vuoto on kivasti vähentynyt, ja ei mua ainakaan jälkisupistukset vaivannut ollenkaan, vaikka kohtu vauhdikkaasti palautuikin.
kävin vyöhyketerapeutilla käynnistyttämässä synnytystä, ja hän antoi mukaan viel muutaman pillerin caulophyllumia jotka otin illalla ennen nukkumaan menoa, heräsinkin parin tunnin päästä lapsivesien menoon ja avautuminen oli suht nopeeta, synnytys kesti 4,5 tuntia uskon että juuri tämän hoidon ja lääkkeen ansiosta meni noinkin nopeesti. aion käydä nyt ostamas myös tuota jotta voin ottaa pari pilleriä kun supparit alkaa tai sitten jos menee kovasti yli lasketun ajan niin otan sitten niitä ja toivon käynnistymistä. muita lääkkeitä en ole kokeillut, mielenkiintoista lukea , ois kiva tietää mitä olisi tarjolla itse kivunlievitykseen synnytyksen aikana.
minulla ei ole kokemusta homeopaatisista lääkkeistä, mutta teitä kun on nyt tässä näinkin moni jotka on käyttänyt niin kertokaahan mistä tällaisia voisi lähteä kyselemään. Minulla oli raju synnytys 6ja puoli vuotta sitten ja nyt olisi kesäkuussä toinen edessä. Olen tässä harkinnut sektiosta lähtien kaikkea mahdollista jotta välttyisin samalta. Synnytys sinällään oli erittäin kivulias mutta lähinnä jälkikivut oli pahimmat. Minulle tuli repeämä ja välilihaleikattiin. Näiden paranemiseen meni kolmisen vuotta. Toki myös seurasi masennus kun kokoajan oli kipeänä eikä pystynyt vauvasta nauttimaan juuri ollenkaan.
Eli nyt kyselen ja punnitsen erivaihtoehtoja. Toki luonnollinen synnytys olisi hieno juttu mutta nyt haluaisin tietoa kaikesta mahdollisesta joka auttaisi synnytyksessä.
t. tr02 20+3
Moi!
Eli mene ihmeessä homeopaatille (aika paljon niitä on nykyään ja kyselemällä varmaan saat tietoa mistä löydät, ainakin luontaistuote kaupat osaavat auttaa ja monessa löytyy vastaanottokin). Hän osaa varmasti antaa oikeanlaista lääkettä. Minullakin ekan kohdalla iski synnytysjälkeinenmasennus ja sain siihen tehokkaan avun. Sepia oli muistaakseni valmiste ja sitä olen ottanut aina vähän niinkun ennaltaehkäisyyn eikä masennus ole päässyt iskemään. Ja noihin jälkikipuihin joita minullakin on ollut aika runsaasti (lähinnä jälkisupistukset) olen saanut siis apua arnicasta.
tsemppiä!
Taidampa etsiä sopivan vastaanoton. Jotenkin haluaisin ihan tavallisesti synnyttää, mutta sitten pelko siitä miten parannun synnytyksestä kauhistuttaa. Onkohan jotain rasvaa jota voisi jo nyt laittaa välilihaan jotta se jaksaisi venyä ettei tarvitse leikata??
Taidampa etsiä sopivan vastaanoton. Jotenkin haluaisin ihan tavallisesti synnyttää, mutta sitten pelko siitä miten parannun synnytyksestä kauhistuttaa. Onkohan jotain rasvaa jota voisi jo nyt laittaa välilihaan jotta se jaksaisi venyä ettei tarvitse leikata??
moikka,
ainakin weledalla on juuri tähän suunnattua öljyä.
mun ekan ja tokan synnytyksen välillä oli myös pitkä aika 10,5 vuotta. Kuitenkin ekalla kerralla päädyttiin leikkaamaan väliliha (tikkejä 10, tosin silloin -95 tuo välilihan leikkaaminen oli aika rutiini toimenpide). Tokassa synnytyksessä ei leikattu, kolme tikkiä sain kun oli pieniä nirhaumia, ja kolmannessa synnytyksessä tuli kaksi tikkiä, jotka vissiin oli enemmänkin kosmeettisia. Eli välttämättä, vaikka ekalla kerralla ei väliliha ole joustanut tarpeeksi, se voi niin tehdä seuraavilla kerroilla! itse en siis missään vaiheessa ole rasvaillut tai venytellyt.
Oikein mukavaa loppuraskautta sinulle, toivottavasti löydät homeopaatin!
juu tämän öljyn tiedot löysinkin netistä..taidampa käydä ostamassa.
Nyt täytyy vaan lähteä metsästämään homeopaattia...
kiitos tiedoista
Minulla on yksi synnytys takana neljä vuotta sitten ja otin noin viikon ajan ennen laskettua aikaa (ja synnytystä) Caulophyllumia ja myöskin Arnicaa. Avautuminen oli nopea ja tuli vain pieni repeytyminen, joka parantui hyvin. Lisäksi kohdun supistumisen kanssa ei ollut ongelmia ja uskonkin homeopatian auttaneen näissä asioissa.
Tulossa nyt toinen synnytys ensi kesänä ja pitäisi kai varailla aika homeopaatille. Ekalla kerralla äitini määräsi aineet (hän on homeopaatti, mutta asuu minusta kaukana), mutta nyt käyn ehkä lähempänä jollain toisella homeopaatilla. Kivunlievitys kiinnostaa myöskin, en haluaisi enää epiduraalia...
Juanita, rv 19+2
Minulla kesällä edessä kuudes synnytys ja edellinen jo oli nopea ja raju. Uskon myös vaihtoehtoisiin hoitomuotoihin, joten homeopatiaakin voisin kokeilla. Viidennen synnytyksen jälkeen vuosin sen verran tavallista enemmän, että salissa kätilö joutui antamaan minulle pariakin eri lääkettä, jotta kohtu alkoi kunnolla supistua. Kanyylikin jätettiin vuorokaudeksi varuiksi käteen. Ymmärsin teidän teksteistänne, että joku näistä homeopaattisista lääkkeistä saattaisi auttaa juuri tähänkin "vaivaan". Kannattaisikohan siis kokeilla? Lääkkeiden hinta tuli myös mieleeni, samoin homeopaatin vastaanottomaksut. Onko tämä siis kovin kallista lystiä?
Kiitos, jos joku jaksaa vastailla :)
M
Homeopaattien taksoista en tiedä, mutta uskoisin että samaa luokkaa kuin esim. yksityislääkärillä? Homeopaattiset aineet eivät mielestäni ole kalliita ja niitä saa ostettua juuri sopivan määrän eli sen verran kuin tarvitsee. Ympyrätalon apteekin yhteydessä Helsingissä on ainakin hyvä paikka ostaa, en muista paikan virallista nimeä.
Lisäänpä vielä tähän ketjuun oman kokemukseni arnican käytöstä. Kolme vuotta sitten oli ensimmäinen synnytys ja muutamaa päivää ennen laskettua aikaa (syntyi laskettuna päivänä) aloin ottaa arnicaa. Synnytys oli pitkä, lopulta avautuminen tapahtui käynnistettyä hurjalla vauhdilla ja päädyttiin imukuppisynnytykseen. Tehtiin välilihan leikkaus ja repesinkin ja ruhjeet olivat sellaiset että niitä kaikki kätilötkin kauhistelivat... Silti, ja uskon että täysin arnican johdosta, paranin hyvin nopeasti, jo vajaan viikon päästä pystyin istumaan kovalla tuolilla ilman mitään kipua. Nyt toinen synnytys lähestyy ja suunnitelmissa taas arnican käyttö. Eilen ostin juuri tuon Weledan synnytykseen valmistautumis öljyn myös. Kiitos muista homeopaattisista vinkeistä edellisten viestien kirjoittajille! :)
Mulla myös kolmas synnytys. Eka samoin helppo, sain epiduraalin ja toinen raju ja nopea ilman kivunlievitystä. Nyt mulla on homeopaattiset synnytyslääkkeet käytössä. Olen 37.raskausviikolla, joten niiden tehoa en tiedä vielä. Innolla odotan että pääsen vertaamaan oliko niistä apua. Mulla on siis tällä hetkellä jo pulsatilla ja arnica käytössä. Caulophyllumia en tohtinut ottaa koska olen nopea avautuja muutenkin. Voi johtua tuosta pulsatillasta, kun tissit ruutaa jo maitoa, toivottavasti tietää runsasta maidon tuotantoa ; )
Synnytykseen lähtiessä otan arnicaa ja sen aikana ja jälkeen, ja hoito jatkuu vielä sitten muutaman päivän jotta palautuminen ois nopeaa.
Tarkoitus on että yritän jaksaa ilman spinaalia mahdollisimman pitkään.
Voin vaikka tulla kertomaan synnytyksen jälkeen millaista apua sain niistä lääkkeistä vai oliko ollenkaan apua.
mae3