Mitä ikäviä teille sattunut pienen lapsen kans ratikas/bussis, kaupassa, ym. julkisis tilois?
Siis onko esim. joku ulkopuolinen sanonut lapsellenne tai teille jotain ikävää? Onko kuski/kassa aukonut päätään?
Miten onnistutte liikkumaan pienen kanssa julkisissa välineissä? Minkä ikäisellä pitäisi vielä olla rattaat bussis ja ratikas?
Kommentit (12)
ja bussi lähti liikkeelle :( Me liikuttiin rattailla siihen asti, kunnes lapsi oli kolmevuotias. Sitten käveltiin, koska rattaat oli mun mielestä niin hankalat.
Ihmettelen, ettei touhuumme puututtu. Onneksi niin:)
Menimme Helsingin iltapäiväruuhkassa yli 30 min. bussimatkan kotiin ja bussi oli aivan täysi. Olin tuplilla liikkeellä, kyydissä 2,5 v ja vauva. Väsynyt & nälkäinen esikoinen kiljui, heilui ja painoi pysäytysnappulaa - kielloista (ja uhkauksista/kiristyksestä) huolimatta. Kaupasta saamamme ilmapallon naru katkesi ja pallo lensi ympäri bussia ja oli jo lähes kuskin luona kun sain sen kiinni.
Yleensä liikumme julkisilla aamupäivällä ja silloin kaikki on sujunut ihan mallikkaasti ja ongelmitta.
miten sattuu, tulee äkkijarrutuksia, on kiire ulos jne.
Kerran kylläkin bussikuski lähti hieman liian äkäseen liikkeelle. Minulla oli vaunut, vauva vaunuissa ja 2 isompaa lasta, jotka eivät olleet vielä ehtineet istumaan kun bussi kiihdytti ja keskimmäinen kaatui lattialle. Silloin se olin minä, joka ärähdin kuskille, että voisi hieman seurata, että kaikki ehtivät istumaan.
Hyvin on sujunut liikkuminen julkisilla useammankin lapsen kanssa. Yleensä olemme herättäneet vain positiivista huomiota ja vanhemmat ihmiset ovat tulleet juttelemaan lapsista jne. Rattaat on olleet mukana niin pitkään kunnes lapsi on jaksanut kävellä kunnolla eli siinä 3 v paikkeilla rattaat ovat jääneet pois.
oli sellanen korkee bussi eikä kukaan vaivautunut auttamaan rattaita ulos, kuskikin vaan istua lonotti. mä sit nostin tytön seisomaan että saan rattaat ulos (fiksu teko) ja kuski mäjäytti ovet kiinni ja lähti.. tyttö bussissa ja minä rattaiden kans ulkona. lähdin sit juoksemaan perään ja paukutin ovea, kuski jarrutti ja avas oven huutojen saattelemana. mä sit sanoin et saatana mun lapsi jäi bussiin, kuski meni ihan noloksi ja pyyteli anteeksi ettei tullut auttamaan.
en toista kertaa nostanut lasta seisomaan että saan rattaat ulos
Ei kai siellä bussissa tarvii seisoa sen ikäisen. Hyvin on istumapaikka löytynyt ruuhkabussissakin lapselle. Ja jos joskus on seisonut, niin oon pitänyt lapsesta kiinni, ettei ole päässyt kaatumaan.
t. se bussin ovien väliin jäänyt
tai sit kävelee paikallee. Ku eihän ne kuskit mitään venaile et kaikki ehtis istumaan. Eikö siinä voi helposti lapsen kans käydä joku vahinko?
meille sattui ratikassa näin; Minä ja ihana pikkupoikani 5 v, istuttiin kaikessa rauhassa, kun just ennen liikkeelle lähtöä, ratikkaan juoksi naishekilö n. 50 v. ja ihan tulipunasena, oli juossut ittensä hikeen... No meidän poitsu siihen, kovalla, kirkkaalla lapsen äänellä: Äiti kato, toi täti on tosi punanen, onkohan normaalia... Täti purskahti nauruun ja sanoi vaan, että lapsen suusta sen totuuden kuulee ja kertoi olevansa tosi punainen, mut suht normaali. Meistä kaikista se oli ihan kiva tilanne. Mene vaan reilusti julkisissa, se kasvattaa ja on kivaa! T. tätivihreä, jolla nyt 2 lasta ja käyttää julkisia vaikkei olisi pakko.
Ps. joskus kuskit olleet nyrpeitä, mut niitä nyt näkee lasten kanssa ja ilman kaikenlaisia asiakaspalvelijoita, älä niistä välitä.
Ratikassa viime talvena, oli täyttä, seisoimme. Lapsi 5 v, naama juuri aikuitsen vyötärön korkeudelle. Yksi nainen heitti vaihdilla kovakulmaisen nahkalaukun olalle ja samalla laukku osui kovalla vauhdilla lapsen ylähuuleen niin että huulesta alkoi tulla verta. Nainen kiirehti ulos taakseen katsomatta.
Muutenkin vihaan kun ihmiset käyttää reppuja selässä ja kasseja olalla kun liikenneväline on täpötäysi. Reppu vie kauheasti tilaa ja kun ihminen kääntyy ei hän yleensä yhtää muista että on ulottuvuuttaa myös selkäpuolelle melkein puoli metriä.
kolmevuotiaaksi asti lapsi oli rattaissa. ja siis koko matkankin ajan rattaissa, kaikesta vinkumisestaan huolimatta, sillä rattaissa on turvallisempaa kuin äidin sylissä juuri esim. äkkijarrutustilanteessa. sen jälkeen kun ollaan jalkaisin oltu liikkeellä, ollaan istuttu usein aika edessä, joten ei sitä liikkumista liikkuvassa bussissa juri ole ollut. ihan hyvin on sujunut.
Toisella kerralla hihkasin, että äkkiä ovi auki. Karjuin kyllä kovaa. Lapsi ulkona ja minä bussissa.
Takaovesta poistuttiin ja vierekkäin ei mahduttu ovesta ulos.
kanssa liikkumista. Siis pienen lapsen, eli alle 5 v.