¤¤¤¤NELIAPILOIDEN MAALISKUU¤¤¤¤¤¤
¤¤¤¤Neliapilat¤¤¤¤
Apilan löytäneet:
19.12.08 (41+5) Menninkäinen.....................TYTTÖ 4260g 51cm
13.01.09 (39+6) minnikki, p03, t04, p07......TYTTÖ 4560g 52cm
18.01.09 (37+0) Katjalah, p97, p02, t05......POIKA 3100g 47 cm
Pellossa pyörivät:
12.02.09.....Oliviaana.............38v.....p96, p98, t03.....................Keski-Suomi
14.02.09.....Helmikukka75......33v.....t97,p00,p07.......................Pohjois-Savo, KYS
06.04.09.....Adelia...................33v.... p00, t02, p04.....................Hki/Nkl
10.04.09.....-Mani-...................26v.....p02, p05, p07....................Pirkanmaa
23.05.09.....Korasa..................29v.....t10/00, t05/04, p07/07......K-S KS
30.05.09.....Heltsu-tytöt............28v.....t 06/04, t 10/05, t 02/07....Päijät-Hämeen ks
01.06.09.....Tonttis...................31v.....t12/01, t06/04, t09/07.......K-S KS
02.07.09.....Miksuliinu..............32v.... p10/00,t03/02, 08/t07......K-S KS
18.07.09.....Joma_...................25v.....t02, p04, t07......................Oulun läänin etelä-osa/OAS
31.07.09.....Sani-74..................34v.....t01,t03, t07........................Pohjanmaa/Seks
11.08.09.....Nelkku....................28v.....p99, t01,p03......................K-S KS
25.08.09.....Maalaisomppu ..... 32v.....p99, p02, t04.....................K-S KS
25.08.09.....Maantiekiitäjä........ 37v.....p03, p04, t07 ....................K-S KS
XX.09.09.....KK82.................... .27v.....t 02/04, t 12/05, p 08/08..Seks
24.9.09........ Amalia-joel........... 33v.....t07/07,08/08,p12.v...........
06.06.09......Pioni75..................33v....t-98,p-01,p-06.................Tays...
? Tarald...................32v....t02/02, t03/04 ,t11/07.....Jorvi.
26.2.09........Zeldatar................. ? p 4/00, t 1/02, t 3/07.......Nkl.
[http://http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=f...|http://http://www.va…]
Kommentit (29)
Taas olen onnistunut hukkumaan kaikkeen muuhun tohinaan, ja kirjottelu on ollut tosi hiljaista... Hiihtolomat meni, ja tällä viikolla tapahtui minullekin paluu todelliseen arkeen, kun loppui sitten "kesälomakin" ja alkoi taas työt, 9 kuukauden tauon jälkeen. Paluu ei ollut kovin ruusuinen, ja nyt saatan joutua työsuojelupiirin avulla tappelemaan oikeuksistani! Selän päälle meinaa ottaa melko fyysinen työ, mutta muuten työpäivät on sujuneet ihan kivasti. Saa nähdä kauan kroppa jaksaa, kun kannateltavana on tosiaan 40 kiloa ylimäärästä ihraa kera pienen-sienen, joka toivottavasti kasvaa myös (mutta olen pyrkinyt tekemään selväksi, että yli kolmen ja puolen ei sit tarttis mennä, kiitos!).
Mulla oli eka neuvolakin 25.2 viikoilla 14+1. Seuloista kieltäydyin, ja nyt tuli kutsu r-ultraan joskus huhtikuussa. Neuvola meni ok, paineet oli 120/76 ja sykekin noiden kaikkien mahamakkaroiden alta saatiin kuuluville. Ihan järkyttävästi tullu kaikkea lipun ja lapun täyttämistä, ja yhä vaan niitä samoja suvun sairauksia ym kysellään ku kolme kertaa aiemminkin. Jännä, etteivät voi kopsata niitä sieltä. Voihan niitä muutoksia sit lisäillä, jos tarvii.
Viime lauantaina olin tuntevinani sellaista "pulputusta", että ensimmäisiksi liikkeiksi ne tulkitsin. Nyt ei ole kauheasti tullut kuunneltua, kun on niin mahdoton tohina ollut päällä koko ajan. Väsymys on illalla kova, ja olenkin yrittänyt lähteä nukkumaan heti kun siltä tuntuu, et sais suunnilleen edes sen noin kahdeksan tuntia unta.
Nyt tää on kyllä niin omanapaista höpötystä, että oksat pois! Ihana kuulla, että Miksulla on jo puoliväli ylitetty ja muillakin taitaa asiat olla ihan hienosti, aika vaan sais kulua hieman nopeemmin... :-) Nyt toi neiti näppärä sai koko telkkarin sekasin ku yritti isona tyttönä kääntää ite kanavaa, pakko jeesiä...
Astialla taas: Maalaisomppu ja pieni-sieni 15+1
Laskettu aika nettilaskurin perusteella on 26.10. Olen 41 vuotias vieläpä silloinkin, kun vauva syntyy. Aiemmat lapset ovat poika 01, tyttö 02 ja tyttö 07. Asumme Espoossa ja Jorviin olen menossa synnyttämään.
Hieman yllättynyt olo, kun heti tärppäsi. Ajatukset ovat ihan käynnissä olevassa muutossa ja jostain syystä tätä vauvaa haluan vielä pitää omana salaisuutena, vaikka aiemmista on pian kerrottu. Vain mieheni ja eräs hyvä ystävä tietävät. Eipä vielä ole juuri oireita ollut. raskausviikot taitaa olla 7+1.
on jo syntynyt, ilmoitin siitä jo edellisessä pinossa.
Eli siis poika syntyi 12.2. 4300g ja 51cm.
Oliviaanakin taisi saada oman apilansa samana päivänä...
Maaliskuu on alkaut ja aurinko paistelee tänään täydeltä terältä keväthangille täällä pohjois-satakunnassa! Oma mielialakin on muuttunut huomattavasti positiivisemmaksi, enää ei ole niin yllättynyt ja yllätetty olo, isäntäkin on vissiin "alistunut" kohtaloonsa....
Mielessä ovat jo puutarhahommat, mitähän sitä tänä vuonna laittelisi kasvimaalle ja kasvihuoneeseen, meikäläinen tosin taitaa jättää ruohonleikkuun ja trimmerinkäytön isännän niskoille tänä kesänä, tietystä syystä!!!
Fyysinen olo on suht väsynyt heti aamupäivästä alkaen, kaikki hajut tuntuvat 110 prosenttia voimakkaampina ja pääosin yököttävät, kuten kahvi, kemikaalit ja prinsessan kakkavaipat... Ne pitää heti roudata ulkoroskikseen asti, muuten voi käydä hullusti...En tiiä, että onko koko ajan nälkä, vai tunkeeko sitä suuhunsa pientä suolaista/makeaa siksi, ettei tulisi huono olo, turhanpäiväiseen lepäilyyn vaakatasossa kun ei oikein ole aikaa päivällä. Onneksi raikas ilma ja pienet lenkit parantavat hieman oloa! Lähdenkin kohta hakemaan kahta vanhempaa terminaattoria mummilasta, kun neiti herää päikkäreiltä, me kaksissa naisin saatiin hengähdystauko, kun isäntä on työmatkalla ja poijaat oli lasten talvitapahtumassa hiihtokisoissa... Siunattuja nuo lähellä asuvat isovanhemmat!!! Oma äitini tosin sanoi neljännestä kuultuaan ( siis leikillään ! ), että taitaa muuttaa johonkin Oulun taakse asumaan!!!
Aurinkoista alkavaa viikkoa kaikille, ite pääsen ihailemaan merimaisemia miniristeilylle perjantaina; kun on vaan vesilinjalla , voin ainakin tyhjentää seisovaapöytää antaumuksella, hiiteen yökkäily, vai pitäisikö ottaa jotain merisairauden estävää lääkitystä matkaan...?
¤¤¤¤Neliapilat¤¤¤¤
Apilan löytäneet:
19.12.08 (41+5) Menninkäinen..........................TYTTÖ 4260g 51cm
13.01.09 (39+6) minnikki, p03, t04, p07...........TYTTÖ 4560g 52cm
18.01.09 (37+0) Katjalah, p97, p02, t05............POIKA 3100g 47 cm
12.02.09 (39+5) Helmikukka75, t97,p00,p07..POIKA 4300g 51cm
12.02.09 (39+0) Oliviaana, p96, p98, t03.........TYTTÖ 3640 g 51 cm
Pellossa pyörivät:
26.02.09.....Zeldatar............................p4/00,t1/02,t3/07..............Nkl.
06.04.09.....Adelia....................33v.... p00, t02, p04.....................Hki/Nkl
10.04.09.....-Mani-....................26v.....p02, p05, p07....................Pirkanmaa
23.05.09.....Korasa..................29v.....t10/00, t05/04, p07/07......K-S KS
30.05.09.....Heltsu-tytöt...........28v.....t 06/04, t 10/05, t 02/07....Päijät-Hämeen ks
01.06.09.....Tonttis...................31v.....t12/01, t06/04, t09/07.......K-S KS
06.06.09.....Pioni75..................33v....t98,p01,p06.......................Tays
02.07.09.....Miksuliinu.............32v.... p10/00,t03/02, 08/t07.......K-S KS
18.07.09.....Joma_...................25v.....t02, p04, t07......................Oulun läänin etelä-osa/OAS
31.07.09.....Sani-74.................34v.....t01,t03, t07.........................Pohjanmaa/Seks
11.08.09.....Nelkku...................28v....p99, t01,p03.......................K-S KS
25.08.09.....Maalaisomppu....32v.....p99, p02, t04.....................K-S KS
25.08.09.....Maantiekiitäjä.......37v....p03, p04, t07 ....................K-S KS
XX.09.09.....KK82......................27v....t02/04, t12/05, p08/08......Seks
24.9.09.......Amalia-joel............33v....t07/07,08/08,t09/09(+2poikaa)..Ruotsin rajalla
24.10.09.....Kipa-72..................37v....p03,p05,t07.......................
26.10.09.....Erita........................41v....p01,t02,t07.........................Jorvi
xx.10.09......Tarald.....................32v....t02/02,t03/04,t11/07.........Jorvi.
En olekaan pitkään aikaan ehtinyt tänne. Meillä on isot lapset viikon mummun kanssa reissussa, mikä tarkoittaa suomeksi sitä, että kuopus vaatii meiltä jatkuvaa seuraa ja koneella ei sitten pitkiä aikoja vietetä... Kaiken lisäksi meidän tietokoneeseen iski viirus pari viikkoa sitten ja sen kanssa on kerätty kasa harmaita hiuksia, muuta ei koneella juuri olekaan ehtinyt/voinut tehdä. Nyt näyttäisi että onnistuin viime yönä sen poistamaan noin kymmenennellä poisto-ohjelmalla, kop kop...
Hauskaa kun on tullut noin paljon uusia, saadaan eloa tähän "verkkaisten mammojen valtakuntaan"!! Päivitin pinoa taas, kiitos nelkulle edellisestä! Kertokaa taas mikä meni pieleen =)
Pioni, kuulostaa niin tutulta tuo mahan koon ihmettely! Oma mummukin kysyi, ollaanko varmoja ettei tule kahta, vaikka on nähnyt ultrakuvatkin. Sf oli viime viikolla 26, eli aivan järkyttävän korkealla, toivon että osa on mittavirhettä ;-) Paljonko tuo 4D-ultra maksoi?
Sani, istukan paikka vaikuttaa tosi paljon liikkeiden tuntemiseen, mulla yhdeltä ollut edessä. Silloin tunsin ekat ihan ok ajassa, mutta kesti tosi kauan, että aloin tuntea selvästi ja silloinkin lähinnä sivuilla ja tuonne jonnekin sisuksiin päin (siellähän on huonompi tunto).
Ja vielä löysin mysticin tuolta pinosta, täytyy muistaa listata ens kerralla! (La elokuussa, muistutus itselleni)
Onko sulla nelkku matalahko verenpaine? Sehän saattaa saada kupsahtelemaan. Minäkin olen pari kertaa yrittänyt edellisessä ja tässä raskaudessa, paineet on n.110+/60+, mutta saattavat raskaana heilahdella tosi alhaalla joskus. Hätäapuna toimii pari vesilasillista, auttaa heti =)
On varmaan ollut Omppu aika iso rytminmuutos palata töihin, mukavaa että on tuntunut hyvältä soraäänistä huolimatta!! Minä olin alussa jopa onnellinen, että sai taas täyttää niitä lappusia, tuntui jotenkin todellisemmalta. Siinä vaiheessa kyllä nauratti, kun tuli kutsu synnytysvalmennukseen "kasvaminen isäksi ja äidiksi"!! Ei tosiaan paljon eroa saatko ekan vai kymmenennen! No synnytysosasto vierailulle menen mukaan, kun edelliset on ulkoistettu eri sairaalassa.
( . ) Omassa olossa ei ole ihmeitä muutoksia. Jalat turpoavat ja väsyvät pikku hiljaa enemmän ja enemmän, ja persuus kanssa. Seisomatyöhän on sitten tosi herkkua... Maha on siis suuren suuri ja painoa on tullut jo melkein 8 kiloa, ajattelin tehdä painoennätyksen, kun enää on reilut pari kiloa siihen, millä edelliset kaikki on synnytetty :-/ Vauva on melkoisen vilkas tapaus ja vaihtaa kerran pari päivässä asentoaan perätilaan ja pois. Saisi olla jo vaikka koko ajan pää alas, liikkeet ovat silloin paljon mukavampia =)
Miksu 23+3 (Piti ihan laskurista tarkistaa, kun ei enää tule niin seurattua. Kelan paperitkin odottavat jossain täyttämistä, missähän on se kiire saada ne äkkiä eteenpäin ;-D)
Kävin tuolla helmissä vakoilemassa ja löysin Zeldattaren vauvauutisen, toivottavasti laskin viikot oikein.
Tässä kopio Zeldattaren viestistä:
"Ke-to välisenä yönä klo 2.50 syntyi neljäs lapsemme. Lähdin synnärille klo 23 illalla ja vauva oli tosiaan maailmassa muutama tunti siitä. Synnytys oli raju ja vauvan naama sen näköinen... Kirjoittelen synnytyskertomusta myöhemmin. Hyvin me voidaan, kunnossa molemmat :) Kotiuduttiin LYSY:nä eli jo puoli vuorokautta synnytyksen jälkeen.
Mitat pojalle 4326g ja 53cm!"
tulin vielä raapustamaan, ennen matkalle lähtöä palailen sitten reilun viikon päästä.
on tätä lomaa odotettu jo niin kauan että ihana päästä vihdoin lähtemään, yöllä lähetään ajamaan kohti helsinkiä ja sitten kone lähtee aamusella ja espanjassa ollaan iltapäivästä,kun on tuo välilaskukin vielä saksassa. kaikki olen jo pakannut ja hoitanut kuntoon.
vähän hirvittää näin raskaana ollessa lähteä mutta, ei kai se ole sen kummempaa kuin ei raskaanakaan. miksuliinu: verenpaine mulla ihan normi joten siitä ne mun pyörtyilyt ei johtunut, onneksi nyt on ollut ihan ok olo ja ei ole huipannutkaan. kunpa lennot menisi sutjakasti vain.
mihis kaikki on hävinnyt, tuntuu että tuolla kuumeilu puolla tekstiä on ahkerammin kuin täällä..nyt kaikki linjoille!
lomatunnelmissa nelkku rv 18+2.
pakko oli puolikoomasta huolimatta valua langoille tiiraamaan, mitä porukalle kuuluupi. Ihana lukea uusista vauvoista, vaikka se vääjäämättä tekee omaa oloa malttamattomaksi... Tosiaan kohta kaks viikkoa töitä, ja uutena kaverina nyt tullu hillitön väsymys! En mitenkään jaksa uskoa, että 146 Hb:llä vois johtua siitä. Tietysti jos joskus näyttäs nenäänsä tuolla pihalla, tiedä sitten olisko sillä vaikutusta...
Töissä olemisessa on se hyvä puoli, että aika menee nopeemmin, mutta muuta hyvää ei just nyt tunnu olevan. Yt:t mun osalta käynnissä, ja on jotenkin niin selkään puukotettu olo, ettei mitään rajaa. No luovuttaa en ihan vähällä aio, ei työntekijöitäkään voi kohdella ihan miten sattuu! Oon ajatellu, et jos näiden neuvottelujen myötä olo menee kovin huonoksi, haen sairaslomaa, jälleen. En aio kyllä antaa itteeni repiä riekaleiks enää toista kertaa.
Liikkeitä olen ollut tuntevinani aina aika ajoin, mutta jäin sen ks-käynnin tiimoilta siihen uskoon, että istukka olis neljättä kertaa tossa edessä, joten kauheen huolissani en ole, jos ei sieltä joka päivä "tiplutusta" tunnu. Nukkuminen on vaan niin peestä! Nyt on tullut kuvioihin mukaan käsien puutuminen yöllä, jos nukkuu kyljellään, enkä osaa muuten nukkua. Tohon puutumiseen vaikuttaa paljolti se, että teen niin paljon työtä käsilläni, et sitä on hankala yrittää helpottaa.
Mut nyt täällä on sellanen tappelu käynnissä, että pakko mennä tuomariks! Nelkulle ihanaa matkaa naama kateudesta vihreänä...
-m-o +pieni-sieni 16+2-
Poika syntyi 5.3. eli hän on nyt viikon "vanha". Mitat 4326g ja 53cm. Potra poika sieltä tupsahti :) Synnytys oli raju ja vauhdikas, sanoisin että kaikista neljästä kamalin... siinä oli kaikenlaista mutta kerron myöhemmin jos jotakuta kiinnostaa ;)
Kotiuduin LYSY:nä eli jo puoli vuorokautta synnytyksen jälkeen, ihanaa! Arki on lähtenyt mukavasti käyntiin, isosisko 2v on ainakin vielä kovin huomaavainen ja ihana vauvaa kohtaan. Isommat 9v ja 7v ovat jo sen verran isoja, että mustasukkaisuutta tuskin tulee. He ovat auttamassa muutenkin ihan vapaaehtoisesti mikä on tietysti tosi mukavaa.
Vauva on ihana, helppo ja tuommoinen hössykkä. Kai minä jossain hormoonihuuruissa olen, kaikki on vielä niin ruusunpunaista ja ihanaa :)
Z ja katras 9v, 7v, 2v ja 1vko
Tässä ennen saunaan menoa jotain kuulumisia...Meillä ollut norovirus ja itekkin olin koko eilisen päivän örkki/ripsalandiassa eli molemmista päistä tuli ja lujaa (sori kuvaus). Tytöillä on vatta ruikulilla ja nuorin oksenteli toissayön - huh huh! Mutta nyt näyttäis olevan vähän valoa tunnelissa. Oma olo on hyvä eikä raskausoireita ole ja hyvä niin, koska kärsin pahoinvoinnista 24/7 vielä joku viikko sitten.
Tänään kävin np-ultrassa, jossa näkyi vauhdikas kaveri - ultraaja ei meinannut saaha mitattua mitään mittoja, ko oli sen verran villissä siellä. Kyllä tuli hyvä mieli toisen touhuista <3 Nt oli 1.0 mm ja kaveri mitta päästä peppuun pikkasen vajaat 6 senttiä. Viuhtoi ja heilutteli käsiään siellä toinen <3
*Nelkulle* oikein rentouttavaa lomaa :)
*Maalaisompulle* jaksamista noiden yt-hommien kans, on se niin inhottavaa ettei oo tosikaan. Meillä se näkyy silleen, ko mies joutunu irtisanomaan toistakytä ukkoa ja kyllä se näkyy miehessä kireytenä ja suunnattomana ressinä. Voi, kun menis nää huonot ajat äkkiä pois, mutta kait se on vaan kestettävä. Mullahan ei silleen noi vaikuta, ko oon kotona lasten kans ja itseasiassa ä-lomalla.
Apua, en muista enää muita juttuja, mutta noi nyt oli päälimmäisinä. Ai nii se mun piti sanoa, että se, joka päivittää listaa, nii ei mulla kahta poikaa oo, vaan 1 poika ja 2 tyttöä - se 1 poika on miehen entisestä elämästä, mutta asuu meillä. Ei oo siis mikään iso asia, mutta pisti vain silmääni =)
Nyt saunaan ja nauttimaan hetki omasta ajasta (ainoa hetki, kun saan käyä yksin saunassa ;)
-AJ ja tänään tasan 12, vau!-
onnittelut Zeldatar poijjanviikarista <3 =)
Liittyisin joukkoonne mielelläni..takaisin...omaa laiskuuttani olen tipahtanut neliapiloista. Elikkäs mulla la 18.6 ja ennestään on pojat -01 ja 03 sekä tyttö -05 Itä-suomesta kirjoittelen ja ikää on 31v.
Tuolla kuumeilijoiden puolella näyn olevan plussanneiden neliapiloiden joukossa :)
Ensinnäkin onnittelut Zeldatar vauvan syntymän johdosta! Kerro ihmeessä miten synnytys meni, ainaki mua kiinnostaa!
Olin ite eilen yksityisellä ultrassa ja siellä sykki pieni sydän :) Olipa ihana nähä et masussa on elämää! Uskalsin varata np-ultranki tänään ja se on 31.3. Sitä odotellessa on ens viikolla eka neuvola.
Meillä on tällä viikolla yöt menny miten sattuu koska nuorimmainen on keuhkoputkentulehduksessa ja yskii jatkuvasti ja heräilee itkemään yskiessä. Tosi levotonta! Toivottavasti antibiotit auttaa pian ja pikkunen tulee terveeks. Tammikuun alussa ku rassukal oli keuhkokuume ja oltiin Jorvissa 3 yötä hoidossa. Sitä ei nyt jaksais tän jatkuvan etovan olon kanssa...
Mukavaa viikonloppua kaikille ja paranemisia sairaille!
Tarald varmaan viikolla 8+? kera tyttötrion
P.S.Hui ku muilla tuntuu olevan viikkoja vaikka muille jakaa, mä taidan tulla perässä vai olikos muita joil la lokakuussa?
Onnittelut Zeldatarelle vaavista! Ja synnytyskertomusta odotellaan, ainahan ne kiinnostaa...
Miksuliinu: Hyvä, että on muitakin joilla mahtava vatsa:) Alkaa vaan olemaan jo aika raskas olo tässä vaiheessa, nyt on selkä alkanut vaivaamaan, niinkuin muissakin raskauksissa jossain vaiheessa ja öisin lonkat, ei voi samalla kyljellä kauaa olla kun täytyy puolta vaihtaa.
Niin ja se 4D muuten maksoi kelan korvauksen jälkeen 195€. Onko kukaan muuten kuullut, että 4D ultrassa olisi vauvan sukupuoli arvioitu väärin? Tekisi mieli uskoa, jotta voisi ostaa vaatetta, muuta kun on kuullut että on tehty paljon vääriäkin arvioita niin ei kyllä täysillä uskalla luottaa...
Meilläkin on nyt sitten ilmeisesti pienimmäisellä norovirusta, on eilis illasta lähtien ollut kuume, ja tänään tosi karmeen hajuista ripaskaa! Onneks ei ole enään sitä pahoinvointia tässä vaiheessa tai voisi laatta lentää...
Pitikin teiltä kysellä, että kuinka moni on käynyt tai on menossa sokerirasitus testiin? Ihemettelin kun neuvolasta olisi passitettu, vaikka siis ei mitään oireita ym. ole, eli onko se nykyään ihan tapana, että kaikki siinä käyvät? Itse en siihen halunnut turhaan mennä! Kuitenkin tuntuu, että näissä kirjoituksissa moni on sinne menossa...
Itselläni seuraavan kerran lääkäri 26.3, koska lähden pienelle reissulle seuraavana päivänä ja vaikka kyseinen lentoyhtiö ei vaadi lentolupaa lääkäriltä, käyn kuitenkin näyttäytymässä, ettei ole mitään estettä reissuun. Lento kyllä kestää vain reilun tunnin ja on muutenkin vain parin yön juttu, mutta kivaa päästä pariksi päiväksi tästä arjen pyörityksestä!
Hyvää viikolopun jatkoa!
Pioni75 vko 28 tasan
No niin, josko minä sitten kertoisin miten se kaikki menikään :)
Minulla oli tässä raskaudessa (aikaisemmissa ei ollut) ennakoivia supistuksia, tosi napakoita ja useinkin mutta silti mentiin yli...
Keskiviikkona 4.3. kävin iltapäivällä kakkosen kanssa kirppiskierroksella, ihan samanlainen oli oli kuin edellisenä taikka sitä edellisenä päivänä. Enkä todellakaan tiennyt, että illalla lähdetään vauvan hakuun...
Keskiviikkoiltana kävin suihkussa, lutrasin oikein kunnolla kuumalla vedellä ;) Illalla klo 21 tuli ensimmäinen kipeä supistus josta tiesin jo heti, että tänään lähdetään. Supistukset tuli 10 minuutin välein, yhtä kipeänä ja aloin pakkaamaan kassiin puuttuvat tavarat.
1,5 tuntia kipristelin kotona ja sitten soitin ambulanssin. Minulla on edellisissä synnytyksissä käynyt niin, että lapsiveden menon jälkeen vauva syntyy todella nopeasti joten ambulanssi oli ainoa vaihtoehto.
Ambulanssissa supistukset tihenivät 5 minuutin välein ja olo oli aika tuskainen. Synnärille (minut kirjattiin joskus klo 23 aikoihin sisälle) päästyäni tilanne oli jotenkin kaoottinen... yksi kätiö alkoi repimään sukkia ja housuja jalasta ja toinen työnsi ilokaasumaskia. Olin jo aika kipeä ja tuskainen.
Sisätutkimuksen jälkeen parahdin, kohdunsuu oli vain 4cm auki ja vauva ihan takana. Ei siis edes laskeutunut eikä kiinnittynyt vielä. Supistukset tulivat 5min. välein ja olin todella kipeä. Ajattelin, että tässä menee taju ja koko hiton yö.
Anestesialääkäri tuli melko pian laittamaan epiduraalia mutta ei siitäkään meinannut tulla mitään. Puudutus vaikutti oikeaan reiteen eikä siitä ollut mitään hyötyä. Vajaan tunnin päästä anestesialääkäri tuli uudelleen ja aloitti kaiken alusta. Tällä kertaa hän sanoi, että nyt sen pitäisi olla oikeassa kohdassa ja kohta helpottaa... sitä odotellessa vedin ilokaasua parin minuutin välein. Supistukset olivat jo helvetillisiä.
Kävi sitten niin, että epiduraali ei auttanut vaikka pistopaikkakin vaihtui. Oikea jalka oli puuduksissa polvesta ylöspäin mutta ei muuta. Ilokaasun voimalla sinnittelin. Kätilö alkoi olla jo huolissaan kun olin tosi kipeä ja taisinpa huutaakin aika reilusti.
Ovet kävi vikkelään kun toinen kätilö tuli apuun. Edelleen kohdunsuun tilanne oli "outo", 5cm auki. Vauva ei ollut vieläkään laskeutunut. Olin vähän paniikissakin. Kätilö sanoi, että katsotaan uudelleen ja samassa lapsivedet ryöpsähtivät kätilön päälle ja pitkin lattioita. Kätilö tuumasi, että vaatteita ei ennätä enää vaihtamaan, vauva syntyy nyt!
Viisi minuuttia ja vauva oli maailmassa. Hän tuli korkealta ja kovaa. Kasvot olivat mustelmia täynnä, pieni poloinen. Kohdunsuu aukesi varttitunnissa 5cm-->10cm ja tuska oli sen mukainen. Viimeinen puolituntinen oli yhtä tulimyrskyä ja jumalatonta supistusta. Onneksi ilokaasusta oli edes hitusen hyötyä.
Onneksi lopputulos oli kaiken vaivan arvoinen. Ihana pieni poika nostettiin rinnalle saman tien ja hän imi rintaakin hanakkaasti heti synnyttyään.
Selvisin "vahingoitta",ei repeämiä. Vauvan kasvotkin palaututuivat normaaliksi vuorokaudessa.
Hyvin meillä on mennyt, iltasyötöt vähän rasittaa. Poika roikkuisi tissillä monta tuntia ja eihän se onnistu kun on muitakin lapsia hoidettavana. Hän ei siis syöl vaan lutkuttaisi tissiä ihan vaan imemisentarpeeseen. Tuttia ollaan tuputettu mutta kyllä on työlästä. Pakko keksiä jotain, en vaan voi istua iltaisin montaa tuntia syöttöhommissa.
Olisiko vinkkejä?
Z ja katras (uusin tulokas 10 päivää)
Täällä joutuu automaattisesti uudelleen sokrurasituskeen, jos kerran käynyt eli kakkoselta mut passitettiin rasitukseen, jossa paasto hieman koholla ja kotimittauksilla selvisin. Kolmoselta menin jo automaattisesti, sama homma ja nyt tältä neloselta mennään taas, mutta huomattavasti aikaisemmin eli ennen viikkoa 16.
Oon kuullut, että joissakin paikkakunnilla rasitukseen isketään KAIKKI oottavat äidit ja toisilla taas rasitukseen "joutuu", jos ylipainoa, iso lapsi syntynyt aikasemmin tai jotain muuta "ongelmaa". Eli on ihan paikkakunta/neuvola/lääkärikohtaista toi rasitukseen passitus.
Ja paranemisia teille, me sairastettiin koko perhe toi pirun noro ja vanhemmalla tyärellä oli viikon vatta aivan ruikulilla.
Zeldatarille paljon paljon onnitteluita! Ja kaikkea hyvää vauva-arkeen. Ja kiitos synnytyskertomuksesta. Niitä on ihana lukea, varsinkin kun oma taas pikkuhiljaa lähenee.. :)
Nyt sitten vaan nopeasti omaa napaa ja rakenneultrakuulumisia.. Sielä kaikki oli hyvin! :) Pikkuinen vastasi viikkoja 20+2 ja nyt viikkoja on 21+0, mutta la pysyi samana eli 30.7. (sen vois päivittää tuonne tietoihin, vaikka eipä tuo yks päivä mitään merkkaa). Sukupuolta ei kysytty, eikä jalkojen väliä pahemmin ultrailtukaan.. Oon kyllä koko ajan enempi sitä mieltä, että meidän lasten sukupuoli pysyy samana tämänkin synnyttyä. :) Myomasta kuulemma ei pitäs olla haittaa, kun on niin pieni ja sellaisessa paikassa ettei pitäs haitata.
Nyt taidan lähteä valmistautumaan untenmaille, huomenna taas työpäivä..
Vointeja kaikille!
sani rv 21+0
ilmoittakaa jos joku puuttui tai ym ja joiltain puuttui myös tietoja, ilmoittakaa ne niin uusitaan taas.
oma olo on ollut aikas heikko ainakin viime vkoloppuna, huimasi kovasti ja pyörryinkin kun oltiin ravintolassa kattomassa esitystä. mieshän meni ihan paniikkiin että mikä mulle tuli? no tokenin siitä kuiteskin, luultavasti johtui siitä että seisoin niin pitkään. siihen loppui mun kuskin hommat ja kotiin lähdettiin heti sit. neuvolassa kävin het maanantaina ja kaikki oli ok, vauvakin liikkuu kovasti. ainoastaan hemppa oli laskenut vähäsen. mutkin linjoille uuteen pinoo=)
nelkku rv 17+1
yritän vielä laittaa ton vanhojen linkit, jos onnaa..