Paljonko on lapsesi hoitopäivän pituus matkoineen?
n. 6 h 45 min poissa kotoa. Matkaan lähdetään klo 8.45 ja kotiin palataan klo 15.30. Näin neljänä päivänä viikossa, perjantaisin on kotona.
Poika on 3v ja on ollut hoidossa 1½-vuotiaasta, ekan vuoden oli vain 3 päivää viikossa.
Kommentit (29)
Hoitopäivät 8-16.15
4 päivää viikossa.
Kun nuorempi oli 2 - 3v oli päivän pituus 8-14.30
5 päivää viikossa
hoitopäivän pituus näin ollen jotakuinkin 8,5 tuntia (vanhempien työmatka vie hetken).
klo 7.30 - 16.30 (9 tuntia)
4 päivää viikossa elokuun 2009 loppuun asti, sitten normaali 5 päivää viikossa
isi vie ja minä haen .Väkisin siitä tulee aikuisen työpäivän mittainen (itsellä 7,5h/pvä työaika), kun omat työmatkat on otettava huomioon myös. Kyse on siitä, että mikä on kohtuullinen työpäivä pienten lasten vanhemmille? Tai ala-asteikäisen, kun koulupäivä on 3-4h/pvä.
meillä poika ollut hoidossa reilu 1,5 vuotiaasta. ensin 3-4 pv /viikossa ekan vuoden. Nyt viimeset kaks vuotta tullut keskimäärin 150h /kk väillä 9,5h/päiviä ja välillä 6,5/h päiviä. vaihtelevasti 4- 5 päivää viikossa.
Mutta tuo400h AP:n viestissä tuntuu kyllä tosi paljolta. Mun mielestä tuo melkein 200h mikä tulis jos meillä oltais pisin mahdollinen 5pv viikossa olis jo todella pitkä hoita-aika.
AP: "Monet alle kolmevuotiaat tekevät pitempää päivää kuin työssä käyvät aikuiset"
Ymmärtääkseni, jos vanhempien työpaikka ei ole päiväkodilla/pph:lla, niin lapsille automaattisesti tulee pidempi hoitopäivä kuin vanhempien työpäivä ;).
Meillä lapsien hoitopäivä matkoineen on 7h45min 5 pvänä viikossa - minä vien, isä hakee. Jos minä yksin hoitaisin lasten viemisen ja hakemisen, tulisi päivälle mittaa 10h, sen verran pitkä on meikäläisen työmatka :(.
Alle kolmevuotiaille mielestäni liian pitkä aika, lasten ikäkin vaikuttaa.
samassa päiväkodissa on ALLE 2 vuotiaita, joiden hoitopäivä on klo 7.00-17.00. Vanhemmat siellä pihalla sitten vitsailee, että "voi hirveetä, kun aina haen lapseni viimeisenä, hehheh." Näkisitte niiden lasten surun, kun ne odottaa, että koska mun äiti/iskä tulee, kun piha alkaa olla tyhjä ja muut lähtee kotiin klo 16... Surullista.
Suomessa on lapsia, jotka voivat olla ympärivuorokautisessa 'päivähoidossa' jopa 400 tuntia kuukaudessa. Monet alle kolmevuotiaat tekevät pitempää päivää kuin työssä käyvät aikuiset. Missä menee mielestäsi kohtuullisen hoitoajan raja?
Ja tiedän että olemme tosi onnekkaita kun asiat on näin.
ennen esikoulun alkua yleensä 4-5h/päivä. Hoitopäiviä 11/kk. Vuorotöiden hyvä puoli :)
joten 10h on hoitopäivä. Onneksi äitini hoitaa toisinaan muutaman päivän, että
lapsi saa lomaa tarhasta, kun olen esim. työmatkalla tai on jotain työpaikan iltajuttuja. Lapsi aina odottaa niitä mummolalomia. Minulla on kova ikävä lastani joskus, mutta ansaitsen hyvin, poikani on terve ja tasapainoinen ja elämämme on kunnossa, joten miksi keskittyä valittamaan. Aikaisemmin hoitopäivä oli tunnin lyhyvempi kun työni oli lähellä. Nyt harkitsenkin muuttoa lähemmäs nykyistä työtä. Tunti päivässä on todella paljon enemmän aikaa.
Tämä mahdollistuu sillä, että isä vie ja minä haen. Itselläni kestää työpäivä matkoineen 9,5 tuntia...
Minusta juurikin tuonne noin 10 tuntiin päivässä on ihan tavallinen ja ymmärrettävä hoitopäivä. Lapsi on hoidossa koska äiti ja isi on töissä tai tulossa/menossa töihin.
Päivähoitoa ei voi mielestäni verrata aikuisen rankkoihin työpäiviin. Päivähoidon pitäisi olla mukavaa ja kotoisaa ja kehittävää. Siellä syödään ravitsevasti, nukutaan, leikitään, on lyhyehköjä askartelu ja jumppatuokioita. Aamuisin ja iltapäivisin ulkoillaan kavereiden kanssa. Käytännössä lyhempää hoitopäivää tekeviltä jää pois vähän siitä ulkoilusta. Ja se ulkoilu kavereiden kanssa ei nyt voi olla niiiiiin kamala juttu.
Mun mielestä tässä asiassa hysterisoidaan ja syyllistetään vanhempia turhaan. Siinä pitää olla tarkka että lapsen hoitopaikka on sellainen missä lapsen on hyvä olla, mutta toi hoitoaikahysteria on mennyt osalta porukasta jo yli. Kyllä siellä voi turvallisesti olla sen ajan kun vanhemmat on töissä. Sitä varten päivähoito on (eikä niitä virikelapsia varten joista vanhemmat ylpeänä kertoo miten meidän xxxx on päivittäin vain 4-5 tuntia ja se on just sopiva).
matka päikkäriin 20min ja kotiin 20min eli 40min+ omat työmatkani 1h suunta eli 2h+ työpäiväni n 8 h eli 10h + 40 min matkoihin ja hoitoon päivässä.
Olen kuitenkin ihan tavis hoitaja enkä mikään uraohjus
Lapsi nukkuu yöllä päiväkodissa, parempi se kuin rahdata iltavuorosta kotiin nukkumaan ja aikaisin aamulla taas tarhaan. Yöunet jäisi alle 7h. Näin saa lapsi tarvittavan levon. Päiväkodissa myös unet maistuvat ihan yhtä hyvin kuin kotona.
Keskiarvo meillä kuukaudessa päivahoidossa 250h, joista melkoinen osa nukutaan turvallisen hoitajan valvoessa pikkuisen unta.
Hoitopäivän pituus alle 7h.
Hoitopäiviä n. 13 kuussa. Lisäksi on kaikki koululaisten loma-ajat kotona.
Päiväkodissa keskimäärin 8pv kuukaudessa.
kuusivuotiaalla päivät ovat 7,5 h. Oli 5,5 v, kun alkoi käymään kokoaikaisena hoidossa.
mutta muu ei ole mahdollista. =(