Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Raskaudenaikaisesta painonhallinnasta:

Vierailija
03.03.2009 |

Olen yrittänyt kiinnittää huomiota syömisiini nyt raskauden aikana koska edelliskerrasta jäi 14kg ylimääräistä...

Olen punninnut kerran viikossa aamuisin painon ilman vaatteita ja tässä tulokset:

2.1.2009 79,1kg

9.1.2009 79,4kg

16.1.2009 79,2kg

23.1.2009 79,6kg

30.1.2009 78,9kg

6.2.2009 79,9kg

13.2.2009 79,5kg

20.2.2009 79,0kg

27.2.2009 80,9kg

MISTÄ ihmeestä voi johtua noiden viimeisten viikkojen heilahdukset?! :O

Tuossa ennen 2. päivää olin vuorokauden vatsataudissa joten se selittää tuon pienen pudotuksen mutta olen sen jälkeen syönyt taas ihan normaalisti ja yht'äkkiä paino nousi KAHDELLA KILOLLA seitsemässä päivässä!

Olen huolissani koska aikaisemmassa raskaudessa paino nousi tasaisesti noin kilon kuussa kunnes kolmessa viimeisessä kuukaudessa paino nousi melkein 20kg joista 14 jäi synnytyksen jälkeen rasvaksi....... :'(

En halua että taas käy näin..

Minulla on ollut turvotusta loppuraskaudessa mutta voiko sitä tulla pari kiloa kerralla?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä voisit sitten tehdä, aloittaa jonkun näkkärikuurin? Raskausaika on vaan niin outoa ja toiset lihoo enemmän ja toiset vähemmän. Mitä jos kävisit harvemmin vaa'alla ja yrittäisit olla miettimättä painoa?

Itse odotan kolmatta ja minullakin oli alussa voimakkaita pelkoja painonnoususta. Minulla on lievää diagnosoimatonta syömishäiriötä. Olen luovuttanut painonvahtaamisen ja pyrin syömään terveellisesti. Se ei onnistu, koska ratkean helposti herkkuihin. Minulla on tullut ihan kilo viikossa tahdilla painoa ja yritän antaa sen olla vaikuttamatta ajatuksiini. Laihdutan sitten myöhemmin vaikka 50 kiloa, jos se on tarpeen. Olisihan se mukavaa, jos painoa ei tulisi paljoa, mutta en ala enää kyttäämään painoani.

Olen lihonnut aiemmista raskauksistani n. 20 kiloa ja olen myös saanut ne aina pois. Toki se syömishäiriö on tullut laihduttelun tuloksena. Nautitaan nyt vaan raskaudesta ja unohdetaan turha murehtiminen!

Vierailija
22/30 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä stressaa, pari kiloa tulee ihan turvotuksesta.. ja kasvaahan vauva & isutkka siellä koko ajan.

mulla on tullut 12kg ja rv 18 menossa, nyt olen 2 vkoa laskenut kaloreita etten söisi enemmän kuin kulutan. paino on pysynyt nyt samassa, tottakai on noussut n.100g koska vauva on kasvanut sen verran tässä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

23, kirjoitit:

"Mitä jos kävisit harvemmin vaa'alla ja yrittäisit olla miettimättä painoa?

Olen luovuttanut painonvahtaamisen ja pyrin syömään terveellisesti. Se ei onnistu, koska ratkean helposti herkkuihin.

Minulla on tullut ihan kilo viikossa tahdilla painoa ja yritän antaa sen olla vaikuttamatta ajatuksiini. Laihdutan sitten myöhemmin vaikka 50 kiloa, jos se on tarpeen. Olisihan se mukavaa, jos painoa ei tulisi paljoa, mutta en ala enää kyttäämään painoani.

Olen lihonnut aiemmista raskauksistani n. 20 kiloa ja olen myös saanut ne aina pois."

Ero sinulla ja minulla on siinä että minä en ole saanut aikaisempia kiloja pois (edes puolta niistä!) neljästä laihdutusyrityksestä huolimatta.

Sinun on siksi ehkä helpompi asennoitua niin että annat mennä nyt ja katsot sitten myöhemmin.

Siksi olen huolissani koska kahdella edelliskerralla toimin juuri kuten nyt suosittelit mutta laihdutus ei onnistunutkaan todellisesta yrityksestä huolimatta.

24, jos voisinkin olla 100% varma että kyse on vain lapsesta/turvotuksesta..

Mulla lihomiset on ajoittuneet siten että joka raskaudessa paino on ekalla kolmanneksella pudonnut, keskikolmanneksella noussut normaalia tahtia ja kolmannella kolmanneksella tullut hurjaa vauhtia 10-20 kiloa.

Pelottaa että taas käy niin koska merkkejä on näkyvissä jo ruokavaliosta huolimatta...

Vierailija
24/30 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä mun kokemukseni joka ei tosin ole kovin rohkaiseva...

Mulla tuli viime raskaudessa painoa 22kg...vaikka ekat 4kk kärsinkin jatkuvasta pahoinvoinnista (onneksi en sentään oksentanut ku aamuisin) tuli paino silti se 500g per viikko heti alusta asti...ja loppuraskaudessa sitte ne loput...ja minä tarkkailin syömisiäni enkä ahminut mitään rasvaa ja sokeria...aattelinki että noh ne on vain nesteitä mitä kropassani painaa mutta pöh...

synnärille mennessäni painoin 92kg, synnäriltä poislähtiessäni 86kg ja jälkitarkastuksessa 82kg...mutta tästä kk niin paino oli taas sen 86/87kg....ja ku "vauva" on nyt yli 1,5v niin painan edelleen 82kg joten ei todellakaan imetys kiloja vie vaikka imetän häntä edelleen kerran päivässä (joululta asti ollaan menty näin)...syksyllä aloitin kunnon dieetin (n. 1200kcal /pv) ja liikuin joka päivä niin sain painoni putoamaan tuon 5kg mutta tässä sitä taas ollaan ei kilot tipu vaikka mitä teen...

Eli tässä yritän sanoa sitä että ei todellakaan kaikilla se imetys painoa pudota vaikka joillakin se sitä tekee (esim siskoni) ja joillaki sitä painoa tulee todella helposti....ja se ei noin vaan lähde pois... ;(

onneksi viime raskaudessa mulla oli aivan ihana terkka joka ei motkottanu joka kerta ku puntarilla kävin kuten edellisissä raskauksissa niin on käynyt...

Mulla ainaki tuo jatkuva painon kyttäilu teki sen että joka kerta neuvolaan piti mennä häntä koipien välissä....tuo painon kyttääminen suomalaisissa neuvoloissa vie monelta naiselta raskauden ilon!

Onnellista odotusta sulle ap kuitenkin, toivotaan että sinun kilosi pysyisivät aisoissa ku jaksat vain syödä terveellisesti!

Sori tää mun masentava esimerkki...

Vierailija
25/30 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lihomiset on ajoittuneet siten että joka raskaudessa paino on ekalla kolmanneksella pudonnut, keskikolmanneksella noussut normaalia tahtia ja kolmannella kolmanneksella tullut hurjaa vauhtia 10-20 kiloa.

Pelottaa että taas käy niin koska merkkejä on näkyvissä jo ruokavaliosta huolimatta...

Jos sinulla tulee yhdellä kolmanneksella 10-20 kiloa, niin onko ruokavaliosi oikeasti kunnossa? Ja jos se ei ole turvotusta, niin silloin se on ylimääräistä energiaa. Kuulostaa nyt aika ristiriitaiselta juttusi. Joko vähättelet syömisiäsi tai sitten aineenvaihduntasi on totaalisen pielessä. Kanntaisiko vielä ottaa yhteyttä neuvolaan?

terv. 23

Vierailija
26/30 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

22, kuulosti tutulta..

23, mulla on silloin loppuvaiheissa tullut suunnilleen puolet nesteitä (mm kengät ei mahtuneet jalkaan koska jalat olivat turvonneet möykyt.. nilkat katosivat eikä jalkojen luita erottanut)

kokonaispainonnouststa vikalla kolmanneksella puolet on kuitenkin ollut ihan puhdasta rasvaa.

Terveydenhoitaja sanoi aikaisemmilla kerroilla että toisilla keho alkaa varastoida rasvaa tehokkaammin siinä vaiheessa tulevaa imetystä ajatellen..

..Ja taputteli olalle vaan "kyllä ne siitä sulaa kun imetät vaan" jne...

...Eipä sulaneet.

Tiedän että fysiikan lakien mukaan ihminen ei liho jos ei syö enemmän kuin kuluttaa mutta olen ihan tosissani huolissani koska alan selkeästi lihoa herkemmin loppuvaiheilla.

Jos vähennän tästä syömistä niin en enää jaksa tehdä töitä ja alkaa pyörryttää (verenpaineet on alhaiset; viimeksi 58/99).

Olen tällä kertaa saanut vielä pidettyä painon normaalissa mutta säikähdin pahasti kun vaaka oli heilahtanut viime viikon aikana kaksi kiloa ylöspäin. :(

(En siis oel mitenkään muuttanut ruokailutottumuksia edellisviikkoihin nähden.)

Vierailija
27/30 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen vähän samanlainen.. Oon yrittänyt vahdata syömisiä ja painoa on silti tullut 8 kiloa. Nyt viikolla 38, eli ehkäpä sitä ei enää tulisi.

tiesitkö, että tuo on normaali painonnousu raskaana. n. 12kg on normaalia. Vauva painaa, istukka painaa, lisääntynyt verimäärä painaa jne....

Vierailija
28/30 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa oli hurjat turvotukset ja paino nousi 20kg. Ekasta jäi pari kiloa seuraavaan raskauteen jossa paino nousi alle 10kg. Tästä jäi taas pari kiloa seuraavaan raskauteen mutta alussa pahoinvointi vei n.4kg. Nyt tällä hetkellä olen samassa painossa kun ennen tätä kolmatta raskautta. Painoindeksini on normaali ja mielestäni olen syönyt joka raskaudessa samalla tavalla. Syön aina joka päivä normaalin terveellisen lounaan ja jotain tuoretta vihannesta tai hedelmää(tämä on musta tärkeintä koska vauvan pitää saada rakennusaineita)MUTTA täytyy sanoa että syön myös päivittäin herkkuja eli illassa saattaa mennä joku karkkipussi kun olen saanut lapset nukkumaan. Mielestäni olen jokaisessa raskaudessa syönyt ja liikkunut samalla tavalla ja silti painonkehitys on ollut ihan erilaista. Ekassa kysymys oli mielestäni nimenomaan turvotuksesta joka oli tosi hurjaa ja verenpainekin nousi. Muista ei ole ollut tätä ainakaan vielä(toki kolmatta raskautta on vielä paljon jäljellä).

Mielestäni ei kannata hiiltyä liikaa painonnoususta. Tärkeintä on syödä kunnon terveellistä perusruokaa. Ei mitään yletöntä mässäilyä mutta kyllä vähän pitää saada herkutellakin!

Vierailija
29/30 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksynnän syömisen lopettamiselle?

Tilanteesi kuulostaa ikävälle, mutta auttaako jauhaminen oikeasti sitä? Jos olet kerran yrittänyt kaikkesi, niin mitä sitten enää?

Vierailija
30/30 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

32, ajattelin ihan vaan tulla kysymään että millaisia kokemuksia muilla on ja onkohan äkillinen parin kilon painonnousu pelkkää turvotusta vai mitä.

Kopioin tuohon aloitusviestiin vain esimerkkinä painopäiväkirjaani jotta näkyy kuinka yllättävästä käänteestä on kyse.)

Aiheet tuppaa rönsyilemään kun tulee monta vastaajaa.

En tullut hakemaan kehuja, haukkuja tai muuta vaan kysymään jos joku osaisi arvioida että enteileeköhän tilanteeni taas sitä samaa jättipainonnousua kuin edelliskerroilla ja voiko sille tässä vaiheessa tehdä mitään.

(...Jos joku muu olisi vaikkapa kokenut saman tms.)