Apua! Raskaudenaikaisesta painonhallinnasta:
Olen yrittänyt kiinnittää huomiota syömisiini nyt raskauden aikana koska edelliskerrasta jäi 14kg ylimääräistä...
Olen punninnut kerran viikossa aamuisin painon ilman vaatteita ja tässä tulokset:
2.1.2009 79,1kg
9.1.2009 79,4kg
16.1.2009 79,2kg
23.1.2009 79,6kg
30.1.2009 78,9kg
6.2.2009 79,9kg
13.2.2009 79,5kg
20.2.2009 79,0kg
27.2.2009 80,9kg
MISTÄ ihmeestä voi johtua noiden viimeisten viikkojen heilahdukset?! :O
Tuossa ennen 2. päivää olin vuorokauden vatsataudissa joten se selittää tuon pienen pudotuksen mutta olen sen jälkeen syönyt taas ihan normaalisti ja yht'äkkiä paino nousi KAHDELLA KILOLLA seitsemässä päivässä!
Olen huolissani koska aikaisemmassa raskaudessa paino nousi tasaisesti noin kilon kuussa kunnes kolmessa viimeisessä kuukaudessa paino nousi melkein 20kg joista 14 jäi synnytyksen jälkeen rasvaksi....... :'(
En halua että taas käy näin..
Minulla on ollut turvotusta loppuraskaudessa mutta voiko sitä tulla pari kiloa kerralla?
Kommentit (30)
2, Tiedän että otan kamalasti stressiä asiasta mutta se johtuu puhtaasti siitä että kahdella aikaisemmalla kerralla paino on tullut "varkain" ja siitä on ollut suunnattoman vaikeaa päästä eroon.
Ylipaino on vaikuttanut liikaa elämääni:
Kun lihoin yhdeksässä kuukaudessa normaalipainoisesta bmi 27:n painoiseksi niin minua ahdisti mennä ruokakauppaan, en osannut/halunnut osataa vaatteita, pelkäsin kylässä käymistä, vanhojen tuttujen näkemistä, seksiä mieheni kanssa jne..
Yritin laihduttaa kolmeen otteeseen ja joka kerralla painoa lähti 7kg mutta laihdutuksen jälkeen sitä palasi 5.
Minulle on myös huomauteltu painostani moneen otteeseen lihomiseni jälkeen ja sukulaiset ja tutut juorusivat siitä selkäni takana. :(
Lihomisen pelkoni ei siis ole mikään pikkujuttu ja ihan omaa mielenterveyttä säästääkseni koitan nyt viisastuneena välttää sitä etten huomaisi taas olevani samassa suossa kun vihdoin olen sinut painoni kanssa kunhan se pysyy nykyisissä lukemissa......
Miten sulla on mennyt raskaudet, 2?
Minulla ensimmäinen:
lähtöpaino 65kg - rv 41 painoin 89kg - synnytyksen jälkeen 79kg
toinen:
lähtöpaino 73kg - rv 39 painoin 92kg - synnytyksen jälkeen 86kg
nyt kolmannella kerralla lähtöpaino oli 85,5kg ja alkupahoinvointi vei kuusi kiloa... Tavoite olisi ettei apino nousisi enää yli 82kg.
..että mun paino on mennyt näin raskauksissa:
1. aloitus 99kg, rv 38 117kg, 3kk synnytyksestä 87kg
2. aloitus 84kg, rv 39 107kg, ei muista jatkoa, mutta huonosti laski..
3. aloitus 113kg, rv 41 127kg
..ja nyt kun 3. vauva on 4kk, painan 105kg.
Jotkut terkkarit, varsinkin kakkosen aikaan huomautteli koko ajan, jotkut vaan kannusti, että eipä haittaa mittää... että sit vaan vaunulenkille ja imetys vie kilot.
Raskausdiabetes todettiin paastoarvon ylityksellä ekassa ja kolmannessa raskaudessa, dieetillä kurissa. Yksikään arvo ei ollut vinksin vonksin seurannassa enää.
t:2
2/4, kiitos vastauksesta!
Minullakaan ei ole ollut terveydellisiä ongelmia painonnousun vuoksi mutta henkisiä sitäkin enemmän.
En ole tarpeeksi vahva että voisin voittaa itseinhon ja epävarmuuden.
En myöskään kuvittele että "taivaat aukeavat" jos laihdun mutta tiedän vanhasta kokemuksesta että normaalipainoisena saan rauhan näistä ajatuksista ja voin nauttia enemmän elämästäni.
Ps. mullekin tolkutettiin raskausaikoina että vaunulenkit ja imetys kyllä vie kilot mutta mulla niistä ei ollut mitään apua. Paino alkoi laskea vasta kun vähensin syömistä alle 1500 kcal päiväsaantiin............
Täällä toinen vähän samanlainen.. Oon yrittänyt vahdata syömisiä ja painoa on silti tullut 8 kiloa. Nyt viikolla 38, eli ehkäpä sitä ei enää tulisi.
että se nousee sitten kokoajan. Mikäli et anna sen nousta ja vedä läskiksi
Voisinpa valaa sinuun sitä itsetuntoa lisää.. Mä olen ihan sinut itseni kanssa, oli niitä kiloja miten paljon hyvänsä, niin tykkään itsestäni silti. Toki tiedostan terveysriskit ja eihän se mitenkään esteettistä aina ole, mutta silti ryhdikkäästi kannan kiloni. Reipas mieli ei ole kertaakaan ainakaan painon takia lakoontunut.
Jos nyt imetysaikaan taas näin helposti paino putoaa, niin kaikkeni teen sen eteen. Mutta sitten kun se taas tyssää, en aio masentua siitä. Sitten eletään niissä kiloissa taas..
Valoa elämääsi ap! Nautihan nyt loppuraskaudesta ja vauvasta, unohda ne kilot!
T: 2/4
6, nyt on menossa rv 24 eli jäljellä on vielä ihan tarpeeksi aikaa lihoa :P
7, sepä juuri huolestuttaakin kun olen syönyt lähes orjallisen tarkasti samalla tavalla koko ajan mutta nyt tuli joku kahden kilon painonnousu siitä huolimatta.
en siis ole "vetänyt läskiksi" ja paino nousee siitä huolimatta. olen huolissani...
8, jos osaisin psyykata itseni ajattelemaan samoin niin ongelmaa ei olisi.. olenhan terve, seksi ja rakkaus miehen kanssa kunnossa ja lapset voi hyvin.
en vaan osaa voittaa näitä tunteita.
9, olen ajatellut.
Sairastin anoreksiaa 14-15 vuotiaana joka muuttui enemmän bulimiatyyppiseksi 18 vuotiaana...
En ole enää lapsia saatuani mennyt kovin syvälle sairaudessani mutta pakkoajatukset painosta palaavat kausittain mieleeni ja ahdistavat liikaa.
10,
terveydenhoitajani sanoi joulukuussa painon laskettua yhteensä 85,5 -79kg:n että ei haittaa kun ylimääräistä on mutta parempi kun ei laske enempää.
seuraavilla käynneillä hän on suhtautunut positiivisesti kun paino on pysynyt samassa. hän tokaisi: "tää raskaus onkin sulle kuin laihdutuskuuri :)".
eli ilmeisesti on hyvä homma jos paino pysyy näissä lukemissa loppuun asti eikä painon nousuttomuus haittaa -päinvastoin.
Näyttäisi siltä, että olet saanut 2 kuukaudessa painoa lisää vajaat 2 kiloa.
Jos tämä saa sinut tolaltasi niin kannattaa ottaa asia puheeksi vaikka neuvolassa. Pyydä lähete ravitsemusterapeutille tai psykologille...
ymmärrän sua, mulla on oikeesti välillä ollut melkein "pakkomielteisiä" ajatuksia liittyen tähän painonnousuun. Mainittakoon, että olen jo valmiiksi tukevahko.
Ymmärrän sua ja tuota "vahtaamista" sekä tietysti senkin, että tulevat kuukaudet pelottavat. Muistathan kuitenkin, että tuo painonnousu on oikeesti ihan normaali ja kyllä ne nesteet taitavat meillä odottavilla liikkua vähän toiseen malliin kuin muuten (itselläni on välillä paino heitellyt vuorokaudessakin reilun kilon, mitä ei yleensä tapahdu).
Voithan ottaa asiaa esille neuvolassa ihan oikeasti. Olisi kamalaa, jos raskaudesta ei nauttisi yhtään tuon painonhallintamörön vuoksi (itselleni on vähän käynyt niin).
T: 6
10, kyse on siitä että painoa on tullut yht'äkkiä 2kg _viikossa_ ja pelkään että se enteilee jälleen huimaa painonnousua loppuraskauteen kuten kahdella edelliskerralla on käynyt.
6/13, kiitos vastauksesta..
olen vähän arka puhumaan asiasta neuvolassa koska aikaisemmat neuvolan kautta saamat avut tähän asiaan ovat olleet yhtä tyhjän kanssa... (kävin mm. psygologilla jne mutta siitä ei tosiaan ollut juuri apua... :P)
lukeudun itse muuten siihen naistyyppiin, joka ei laihdu imettäessä. Siitäkin syystä pelottaa se, että mitä jos se todellinen turpoaminen vasta alkaa imetysvaiheessa, huih.
minulla oli kiloja tullu jo puolessa välissä raskautta jo 14kg, että eipä naurattanu yhtään. kaverini piti kauhean saarnan mulle ja suoraan sanottuna haukkui mun ulkonäön ja kun menen käymään nostaa keksit ja karkit aina kaappiin piiloon, mun nähden siis. voi hitto että tuntu pahalta. sillon alotin nälkäkuuriin ja söin näkkäriä ja vettä ja vitamiinipillereitä, kaverini sanat takaraivossa soiden. tätä jatkui pari viikkoa ja työkaverit nostivat kissan pöydälle ja saivat puhuttua järkeä päähäni. eihän sitä tarvitse kituuttaa nälissään ja vielä raskaana ollessa. nyt painonnousu on hiukan tasaantunu ja voin suht hyvin viikkoja siis nyt 33.
koita rauhoittua asian kanssa ja päätä, että pääset kiloista sitten vauvan jälkeen terveellisesti lenkkeilemällä ja syömällä terveellisesti mutta riittävästi. ja aina on hyvä muistaa, että joku on aina sinua suurempi ja lihavampi ja hän luultavasti elää ihan onnellista elämää kiloista huolimatta =)
kutonen vielä jatkaa.. Vaikka itse olen saanut kokonaispainoa sen 8 kiloa (ei siis erityisen vähää, jollei nyt mitenkään kamalan paljoakaan), niin voin kertoa omana kokemuksenani, että mulla oli jotakuinkin samoilla viikoilla sellainen "painonpyrähdys". Muistan olleeni ihan epätoivoinen, kun äkkiä neuvolakäyntien välissä (4 vkoa) paino oli noussut 1,7 kiloa, vaikka omasta mielestäni olin syönyt aika järkevästi.
Tämän jälkeen vastaavaa huippua ei ole kuitenkaan tullut, vaikka jouduinkin sairaslomalle ja osittaiseen vuodelepoon. Tietysti nää ihan vikat viikot jännittävät (mulla edellisessä raskaudessa suurin painonnousu tuli näille viikoille), mutta olen välttänyt neuvolan tädin ohjeistuksen mukaisesti suolaa ja kappas turvotus ja liiallinen painonnousu on pysynyt poissa!
Toivoisin että pystyisit nauttimaan raskaudestasi, mutta ymmärrän hyvin, että nuo asiat pyörivät mielessä. Itsekin olen kelannut tätä ihan liikaa....
Tuleeko sulle ahmimiskausia?? Tekee koko ajan mieli syödä vaikka vatsa jo täynnä?
Mulla ekassa raskaudessa tuli 18kg eikä ne neuvolassa ollu siitä moksiskaan, mut nyt toista odottaessani joudun soskerirasituskokeisiin koska äidilläni todettiin diabetes. Viimeksi kun kävin lääkärineuvolassa niin kysyin paljonko mulaa sais keskimäärin paino nousta niin sano et max. 12kg......????
Ja mulle on nyt jo tullu 5kg ja just puolivälin saavutin..Ekassa raskaudessa tässä vaiheessa oli vasta +2kg joten mua on alkanu tää painonnousu ahdistaa..
Mut joka päivä kun ajatteleln et tänään syön iisimmin, ni kohta jo huomaan olevani mutustelemassa jotain! =(
20, Mulla on ollut joskus aikaisemmin noita ahmimiskohtauksia koska olen vetänyt laihiksen liian kireälle ja ruuanhimo on käynyt ylivoimaiseksi..
ekan ja tokan raskauden aikana ei tullut ahmittua mutta oli koko ajan tarve syödä jotain. jos olin pari tuntia syömättä niin jo alkoi tehdä mieli voileipää tms.
Tällä kertaa olen syönyt terveellisesti ja monipuolisesti koska tein vuosi sitten ruokaremontin jota olen siitä lähtien noudattanut..
Syön viidesti päivässä ja sopivia annoksia.. joka päivä kasviksia ja hedelmiä. Ei koskaan vaaleita leipiä, pullia tms vaan täysjyvätuotteita jne.
21, eka ja toka lapsi on olleet täyden pisteen vauvoja täysaikaisella raskaudella eikä tähän mennessä ole ollut mitään sairauksia.
Tälläkin kertaa näyttää kaikki hyvältä: vauva on erittäin vilkas ja liikkuvainen, koko normaali ja yksityisultrassa kaikki rakenteet kohdallaan...
RAskaana ollessa nestetasapaino heittelee joillakin hyvinkin paljon. Ilmeisesti kroppasi korjaa tuota vatsataudin potemista nyt painon nousulla. Varmasti suurin osa nestettä, älä huoli. Läskiä et voi viikossa kerätä paria kiloa.
todennäköisesti painosi tasaantuu tuosta kun syöt ja liikut oikein.
Terkkusin 3:sti odottanut turvokas. =0)