Lestat aiheena Voimalassa tänään 21.50!!!
Kommentit (86)
eikö tällainen ohjema ollut ihan vastikään ja aiheutti palstalla kohinaa?
Tässä keskustelee muutama lestadiolaisäiti ja pari liikkeestä eronnutta.
Joko vain synnytät tasaiseen tahtiin niitä lapsia tai ehkäiset, jolloin saat niskaasi paheksuntaa ja epäileviä katseita.
Nimittäin sitä, että jos jonkun vl-äidin omatunto sallii ehkäisyn, miksei hän voi vain ehkäistä omassa rauhassaan? Miksi hänen pitäisi kertoa asiasta kaikille ja oikein kerjätä sitä paheksuntaa ja syyllistämistä? Jos tämän äidin mielestä ehkäisyssä ei ole mitään pahaa, ehkäisköön silloin ja eläköön rauhassa.
Sen ymmärrän hyvin, että ehkäisyasia on todella vaikea niille, joiden mielestä ehkäisy on syntiä. Silloinhan ehkäistessään joutuisi toimimaan vastoin omaatuntoaan ja se voi olla hyvin kipeä asia. Mutta kai uskosta sitten saa voimaa ottamaan vastaan ne lapset, jos todella oikeasti uskoo tekevänsä oikein. Ja uskoo Jumalan luottamukseen.
ja siksi joutuu ottamaan vaikka väkipakolla ja henkensä kaupalla kaikki lapset vastaan, niin kyllähän se tuntuu väärältä että uskonsisar pääsee sinne taivaaseen paljon helpommalla, ehkäisemällä ja omaa elämänlaatuaan siten parantamalla. Jos siis kuitenkin ollaan saman yhteisön (vl) sisällä, jonka uskonoppiin kuuluu olennaisena osana se, että ehkäisy on syntiä.
Eiköhän tässä maassa löydy oikeasti pahempiakin ongelmia kuin jauhaa meistä lestaadiolaisäideistä, joiden mielestä suurelta osin elämä on ihanaa, pikkulapsiaika on loppujen lopulta aika lyhyt ja vanhempien mielestä monesti sitä elämän parasta aikaa. Eikö ole aika normaalia, että ihmisillä elämän kaaren varrella on vaikeita aikoja, kriisejä tms. Pitäiskö ihan kanne nostaa jätettyjen ja petettyjen äitien puolesta, jotka joutuvat ihan mielialalääkkeitä ottamaan, että jaksavat tässä kovassa maailmassa, kuullut olen ja lukenut kyllä kauheita kohtaloita.
Menkääpä vaan itteenne, kateusko siellä kolkuttaa, kun meidän ei tarvi joka päivä miettiä jättääköhän se mies joku päivä kun kyllästyy tai jaksankohan itse tota äijää, joka bilettää ja ryyppää tai muuten vaan tylsä.
Rehellisesti valitsisin kyllä sata kertaa uudestaan oman elämäni omine "kieltoineni". Ja ihan maisteristason naisia ollaan.
pitäisi ottaa rohkeus astua esiin ja keskustella niistä ihmisoikeuksista julkisesti.
Siinä mielessä sekin yksipuolista koska johdossa ei ole ainokaistakaan naista.
Mutta jos kerran ehkäisy on kadotukseen johtava synti niin eihän se toinen äiti (se ehkäisevä) silloin pääse taivaaseen vaikka sen elämä helpommalta näyttääkin.
Eikö jokaisen pidä tehdä oma ratkaisunsa oman omantuntonsa mukaan?
Onko tarkoituksena saada "johto" ilmoittamaan vl-väelle, että tästä hetkestä lähtien ehkäisy ei enää olekaan syntiä, ehkäiskää niin paljon kuin jaksatte? Kuka sen uskoisi? Kenen elämään se vaikuttaisi? Sittenkö kaikki vl-äidit ryntäisivät ehkäisyneuvolaan hakemaan pillereitä?
Onko vl:ien omatunto sidottu "johdon" ilmoituksiin vai Raamattuun? Mä en kerrassaan ymmärrä ketkä lestadiolaiset on tän jutun takana? Ne jotka haluaisivat ehkäistä mutta eivät uskalla - miksi? Siksi että tietävät sen olevan syntiä? Vai siksi että toiset sanovat sen olevan syntiä? Jos ehkäisy on syntiä, ei se muuksi muutu vaikka mitä ilmoitettaisiin. Ja jos taas se ei ole syntiä, silloinhan on vapaus ehkäistä vaikka joku ei siitä tykkäisikään.
Sinulla on hyvä olla. Pitäisikö sinun mielestä ummistaa, vaan silmät näille kärsiville naisille? Halveksit vl-äitien hätää.
Kuvittelet että täällä kirjoittelee eronneet ja karanneet petetyt ja kateelliset. Siinä olet väärässä.
Se mikä tutkinto sinulla on, ei kerro yhtään mitään. Maisterikin voi olla täysi "tollo" eri alueilla.
Nyt lestadiolaisuudesta puhutaan oikeilla nimillä. Itse lestadiolaiset puhuvat.
Tyylisi on hus, hus, menkää pois ei meistä saa puhua julkisesti. Suurempia asioita ilmestyy puitavaksi koska tutkinta on jo käynissä.
olisi aina jossain ryyppyreissulla. Mä en tiedä lähipiiristäni yhtään perhettä, jossa olisi minkäänlaista alkoholiongelmaa enkä muutakaan asiaa, joka mitenkään uhkaisi lapsia. Elämä on ihan hauskaa ja tavallista, turvallista arkea pääasiassa. Eikös teidän miesten aikaa muuten vie ne kaikki talkoohommat ja sivutyöt? Kyösti Karjulakin on kuullakseni jättämässä vaimoaan selviytymään tsiljoonan pikkulapsen kanssa?
Teikäläisillä yhteisö varmasti antaa turvaa, mutta myös rajoittaa. Ja pikkulapsiaika on kyllä pitkä, jos se kestää 25 vuotta. Avioeron uhkaa ei varmasti ole, mutta alati kasvava lapsilauma tekee naisesta myös täysin miehestä riippuvaisen, varsinkin jos hän jää vielä työelämän ulkopuolelle. Itseäni ahdistaisi kovasti ajatus, että en pystyisi elättämään itseäni ja lapsiani yksinkin. Enkä kyllä muutenkaan pystyisi kuulumaan tuollaiseen yhteisöön, joka päättää puolestani miten niin monesta asiasta kuuluu ajatella. Joten enpä vaihtaisi minäkään, mutta hyvä jos ollaan molemmat tyytyväisiä :)
Eiköhän tässä maassa löydy oikeasti pahempiakin ongelmia kuin jauhaa meistä lestaadiolaisäideistä, joiden mielestä suurelta osin elämä on ihanaa, pikkulapsiaika on loppujen lopulta aika lyhyt ja vanhempien mielestä monesti sitä elämän parasta aikaa. Eikö ole aika normaalia, että ihmisillä elämän kaaren varrella on vaikeita aikoja, kriisejä tms. Pitäiskö ihan kanne nostaa jätettyjen ja petettyjen äitien puolesta, jotka joutuvat ihan mielialalääkkeitä ottamaan, että jaksavat tässä kovassa maailmassa, kuullut olen ja lukenut kyllä kauheita kohtaloita.
Menkääpä vaan itteenne, kateusko siellä kolkuttaa, kun meidän ei tarvi joka päivä miettiä jättääköhän se mies joku päivä kun kyllästyy tai jaksankohan itse tota äijää, joka bilettää ja ryyppää tai muuten vaan tylsä.
Rehellisesti valitsisin kyllä sata kertaa uudestaan oman elämäni omine "kieltoineni". Ja ihan maisteristason naisia ollaan.
siinä ohjelmassa sanottiiin. Ei ole estettä oikeudellisiin toimenpiteisiin.
Että terveisiä vaan sille maisterille.
jotenkin hirveän surkeaa.
Mutta ei se niin ole. Meillä muiden seurakuntien naisilla on ne samat hyvät jutut kuin teidän elämässännekin. Raittiit, luotettavat uskolliset miehet, jotka uskovat Jumalaan, käyvät seurakunnassa, ja ovat hyviä isiä. Ja silti meillä on vapaus uskoa evankeliumi ihan sellaisena kuin olemme, ilman Raamatun ulkopuolelta asetettuja keinotekoisia taakkoja, joiden alle toiset nääntyvät, ja joita Jeesus varoitti.
Olen myös suuresta perheestä, johon mahtuu iloja ja suruja ja ristiriitoja. Mutta kyllä keskustelua ajaa jokin "halu" saada meidän lestaäidit raukoiksi yleisesti. Nimittäin en tunnista itseäni keskusteluista ja mitä ystävien ja kavereiden kanssa ollaan juteltu nuoria äitejä lähinnä, samoilla linjoilla ovat. Ja olen myös ollut "väsynytkin" jossain vaiheessa vauvojeni kanssa.
Totta kai sadan tuhennen ihmisen joukkoon mahtuu sovinistia, painostajia, tyhmiä ym. ihmisiä kuten missä tahansa otannassa, mehän olemme aivan tavallisia ihmisiä, ei mitenkään parempia.
Näetkö nyt itse tuon lokeroimisen. Tahallani lokeroin noin hassusti, että ymmärtäisit myös sinä.
Haudassa tai liian uupuneita?
Näitä keskusteluja kun lukee, niin useimmilla palstoilla olevilla vl-äideillä on 3-5 lasta, eli kyseessä ovat aika nuoret äidit, eivät nuo lapsiluvut mitään maatakaatavia ole (itsellänikin on 4). Oikeasti monen lapsen äitejä (>7) en ole keskusteluissa juuri huomannut, jotain satunnaista poikkeusta lukuun ottamatta. Onko teillä nuorilla, muutaman lapsen vl-äideillä vielä liian ruusunpunainen kuva tulevaisuudesta? Entä sitten kun lapsia on 10, ikää vasta 35 ja vielä ehtii tehdä puolitusinaa, henkikin ehkä vaarassa raskauden myötä, mutta ehkäisyä pidetään syntinä?
Ja maisterille vaan kysymys, että kannattiko lukea yhteiskunnan varoilla maisteriksi? Jos olet kotona 25 vuotta hautomakoneena, niin mitä niillä maisterinpapereilla oikein teet?
Lestadiolaiset itse puvat "ilmiöstä" lestadiolaisuus.
Osa pystyy elämään "sääntöjen" mukaan. Nyt puhutaan niistä jotka eivät jaksa. Ihmisistä jotka ovat kadottaneet omakuvansa, että tämä en olen minä.
Jos ihminen joutuu puhutteluun ja pytämään anteeksi vain siksi, että harrastukset eivät sovi yhteen yhteisön sääntöjen mukaan, on hälytyskellojen jo soitava. (kaikilla ne eivät soi)Ihmisiä syyllistetään ajetaan synnintuntoon käsittömättömistä asioista. Silloin puhutaan jo painostuksesta.
Jos siinä leikissä kestää mielenterveys horjumatta on vahva ihminen.
Saat siitä taas säksätettävää moneksi päiväksi.