Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HELMET 2009 Maaliskuu

02.03.2009 |

Heti tähän alkuun tämä esittelypino:

(toivottavasti suurin osa on mukana)

punpun: tyttö 27.12, 2725g 47cm rv 34+1

tutti: poika 5.1, 2500g 45cm rv33

lastwish: poika 12.1, 2470g 43cm rv 36+2

katjalah: poika 18.1, 3100g 47cm rv37+0

Hilpsu: tyttö 26.1, 3100g 49cm rv38+3

sittisontiainen: tyttö 29.1, 4070g 50,5cm rv39+4

vauvaksi: poika 1.2. rv38+4

bambiino: poika 2.2, 3360g 49cm rv39

mamma2009: poika 2.2, 3275g 49cm rv39+6

Hannekka: poika 4.2, 3790g 51cm rv39+5

miina75: tyttö 7.2, 3130g 48cm rv40

helena_84: tyttö 8.2, 3850g 50cm 40+3

McFlurry: poika 9.2, 3660g 51cm

Tigercat: tyttö 10.2, 3900g 52cm rv40

Laurander:poika 10.2, 2765g 47cm rv40

tsanni: tyttö 11.2, 3690g 51cm rv39

Visbe: poika 12.2, 4410g 54cm rv41+3

Mimmi75: poika 13.2, 3650g 51cm rv39+5

santtuvm82: poika 13.2, 4100g 51cm rv41+4

Hilperiina: poika 17.2, 4410g 51,5cm rv40+4

bratzh: poika 17.2, 2875g 50cm rv41+5

jenskuli2002: tyttö 18.2, 3108g 48,5cm rv40+4

Metta: tyttö 18.2, 2785g 47,5cm rv39+1

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
22.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinainen rauhaisa hetki, niin ajattelin piipahtaa tänne. Täällä on väsymys alkanut vähän vallata mielialaa, kun yöt on yhtä ähkimistä ja isommat lapsetkin sairastelee. Tyttö on ollut jo viikon kotona, kuumetta ja flunssaa eikä vielä merkkiäkään, että olisi menossa ohitse. Keskimmäinenkin oksensi viime tiistaina, mutta taisi olla vaan matkapahoinvointia. Itsellä menee vain hermot, kun ei saa olla ollenkaan rauhassa täällä kotosalla, vaan aina on joku höpöttämässä ja vaatimassa palveluja. Kaipaan kyllä niitä omia rauhallisia hetkiä ja odotankin jo kauhulla kesälomaa, että mitä siitä tulee... No, on se eri juttu, kun ovat terveitä ja viipottavat tuolla ulkona, kun että sairaana kaipaavat koko ajan viihdytystä.

Hilperiina: Tsemppiä remonttiin! Tosi kurjaa tuollainne vesivahinko! Lapsien reagoinnista: Meillä esikoistyttö oli varsinkin alussa tosi innokas vauvan hoitaja. Nyt on ehkä vähän into laantunut, on myös sairastellut niin paljon, että on ollut pakko rajoittaa kontaktia vauvaan, että sekin varmaan harmittaa. Lisäksi nyt on tullut lapsille kisa, että kuka saa vauvalta enemmän hymyjä ja poika on tällä hetkellä voitolla, joten tyttöä harmittaa.

Keskimmäinen oli aluksi tosi mustasukkainen, ja on vieläkin, mutta nyt on alkanut tulla enemmän niitä hyviä hetkiä, kuten juuri niitä hymyjä. Poika saa vauvalta iloiset hymyt ja kujerrukset, mistä poika on ilmeisesti todella otettu. Mutta edelleen on niitä hetkiä, kun poika haluaisi syliin eikä voi tulla, kun syötän tai muuten vain vauva roikkuu sylissä, ja sitten vauva on kyllä tosi tyhmä ja voisi mennä milloin minnekin. -Miten teillä on lähtenyt käyntiin?

Minulle sanottiin jälkitarkastuksessa, että vielä ei voi kierukkaa laittaa, kun kohtu on nyt niin pieni, että oliko se kolme kuukautta synnytyksestä aikaisintaan... Hyvin minäkin kuuntelin. No, sain jonkun oppaan, että ehkä sieltä löytyy tarkempaa tietoa. Minulla ei ole kierukkaa koskaan ollut enkä sitä niin mielelläni haluaisi, mutta kovasti lääkäri sitä suositteli. Ja suositteli nimenomaan hormonikierukkaa, että pääsisi vuodoista eroon kokonaan ja se olisi kyllä houkuttelevaa... Täytyy miettiä.

Me ollaan päätetty lykätä ristiäiset vasta tuonne huhtikuun loppuun tai toukokuun alkuun. Vanhempani ovat lähes koko huhtikuun reisussa, joten se asettaa hieman rajoituksia ajankohdalle. Ja meillä on tosiaan nyt ollut tätä sairastamista tässä, niin en tunne todellakaan jaksavani mitään järjestää.

Meillä on tyttö alkanut puklailla kamalasti. Lisäksi paukkuu kovasti ja viime yö meni niitä paukkuja ährätessä, tuntuu, etten nukkunut ollenkaan. Tänään tuli onneksi sitten vauvalta kakka, ehkä ensi yö on helpompi. Näyttää siltä, että pari kertaa viikossa on meillä nyt vauvan kakka-tahti. Minun puolestani saisi olla vähän useammin, jos se helpottaisi tuota ähräämistä.

Meillä oli lääkärineuvola maanantaina ja siellä oli kaikki hyvin. Painoa ja pittuutta oli tullut riittävästi, nyt ollaan yli neljän kilon. Pikkuinen tirriäinen tyttö taitaa olla, saman kokoinen suunnilleen kuin siskonsa parikuisena ja veljensä kuukauden iässä..! Näin nämä vaihtelee. Imetysongelmat alkavat meillä olla takanapäin, nyt tuntuu, että maitoa tulee hyvin, mutta näin kauan se kesti. Eli nyt alkaa ongelmana olla pikemminkin puklailu, vauvan vaatteita saa olla yhtenään vaihtamassa, kun aina ne puklut osuu paidalle. Mutta kai se tästä tasoittuu, muistan samanlaisen vaiheen pojan kohdalta.

Itsellä alkaa olla vähän sellainen ryytynyt olo, alkaa tämä arki olla jo tuttua. Haaveilen lomareissuista ja ravintolailloista ja kaikesta aivan utopistisesta. Näen myös vilkkaita unia. Huvittaa oikein, kun ennen vauvaa kun olisi ollut mahdollista käydä ulkona miten huvittaa, niin hyvä jos kerran vuodessa jossain tuli käytyä..! Ja nyt sitten pitäisi päästä... No, lienee niin, että haluaisin vain jonnekin hetkeksi pois tästä loputtomasta rytmistä. Ja toisaalta tuntuu, että aika menee hirveää vauhtia ja vauva ei kohta ole enää vauva! Kohta tintti on jo 2 kk ja kesällä jo puoli vuotias!

No, kai se tästä helpottaa, kun paranee tuo esikko ja päästään mekin paremmin taas liikekannalle. Aurinkoisia kevättalven päiviä kaikille helmille!

Hilpsu ja tintti 8 vkoa

Vierailija
42/61 |
23.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on viikonloppuna ilmat suosineet, aivan uskomattoman kauniita auringonpaisteisia päiviä!

Juuri laitoin pojan ulos päiväunille ja huomasin, että itkuhälytin ei jostain syystä nyt toimi. Kokeilin vaihtaa patterit, ei auttanut. Itse en uskalla ruveta pitkäkseni kun poika nukkuu ulkona. Nytkin pitää koko ajan käydä oven takana väijymässä ja kuuntelemassa itkeekö.

Khh remontti on sillä mallilla, että jatkojohdon avulla sain pyykkikoneen päälle. Nyt onkin pyykkiä pyöritelty, kolme viikkoa oli katkolla :-) Tänään tulee illalla sähkömies niin saadaan pistorasiat, valokatkaisimet ym. paikoilleen ja koneet omille paikoille. Saunan kiukaan taakse vaihdetaan laatat samalla, sellaista kivijäljitelmää. Sitten on valmista! Ja päästään aloittamaan sitä keittiötä... Odotellaan vielä vakuutusyhtiön kannanottoa missä laajudessa puretaan.

Välillä mua ottaa päähän kun mitään ei saa tehtyä. Poika nukkuu lyhyitä pätkiä ja on valveilla olo ajan rinnassa kiinni. Ei suostu nukahtamaan kuin tissi suussa. Jos yritän livetä vierestä, herää pian. Onneksi yöllä nukahtaa aika hyvin syötön jälkeen. Stressaa kun kaikki kotihommat ym. ruuanlaitot on tehtävä vaikka poika huutaisi kuinka. Remontit vie miehen ajan täysin, hänkin on stressaantunut tilanteesta. Katkonaiset yöunet vaatii multa kans veronsa ja hermo on sen verran kireellä että aika vähästä aina napsahtaa. Yritän kuitenkin muistaa miten nopeasti aika kuluu ja parin kuukauden päästä pojan kanssa on jo paljon helpompaa.

Imetys meillä takkuilee edelleen, olen joutunut antamaan illalla lisämaitoa kun tissit on tuntuneet ihan tyhjiltä ja poika vaan itkee lisää. Rintakumia ollaan jätetty pois, jotta rinnat saisi riittävästi stimulaatiota ja nyt mulla on nännit niin kipeinä! Onnittelut kaikille teille joilla imetys sujuu, se on kullan arvoista. Ja kenellä se ei suju, lapsi on onnellinen ja kasvaa korvikkeellakin. Tiedän tämän järjellä, mutta jostain syystä imetys vain olisi mulle niin tärkee juttu.

Samoin kuin Hilpsu kertoi, meillä kans puklaillaan kamalasti. Koko ajan saa vaatteita vaihtaa ja onneksi meillä on niitä harsoja paljon! Vaippoina niitä en olekaan käyttänyt, niiden imukyky ei yksinään riitä mihinkään enkä jotenkin osaa tehdä tarpeeksi paksua pakettia/tuntuu hölmöltä tehdä kamalan paksu paketti. Kestoista ollaan nyt käytetty taskuja, aio:ita ja sisävaippoja.

Hilpsu: meillä ei ole ainakaan vielä ollut mustasukkaisuutta, kovasti mielellään hoitavat pientä ja olen yrittänyt rohkaistakin heitä siihen (kehun kun menevät oma-aloitteisesti viihdyttämään itkevää vauvaa tms). Poika suunnitteli pitävänsä koulussa esitelmän vauvoista ja kysyi tulisinko vauvan kanssa koululle käymään :-)

Kierukasta: en osaa sanoa tarkalleen mitä eroa on kupari- ja hormonikierukalla, toisen toiminta perustuu hormoneihin ja toisen siihen, että elimistössä on vieras esine (kai?). Mulle hormonikierukka sopi tosi hyvin, oli huoleton ja vuodot jäi kokonaan pois.

Päivärytmeistä: onko kenelläkään vielä muodostunut? Onko tapana käydä vaunuttelemssa tiettyyn aikaan tms?

Tsemppiä kaikille väsymyksen kanssa painiskeleville!!

Hilperiina ja poju 4vko 5pv

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
23.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hilperiina:kuulostaa niin tutulta,meillä myös poika nukkuu tosi lyhyitä unia ja ei viihdy yhtään yksikseen...

Imetän vielä,mutta lisämaitoa pitää antaa jo kun kasvaa niin vauhdilla.

Yöt nukkuu yleensä ihan hyvin,mutta välillä on levottomampiakin öitä,kun ähisee ja puhisee...

Onhan tämä aika rankkaa välillä,kun kolme vuotias esikoinenkin on tässä vielä hoidettavana...ja päivällä en paljon itsekkään päiväunia ota...:(

Nyt poitsu herää täytyy mennä...

Vierailija
44/61 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Santtuvm82: meillä rintareppu on ollut pelastus! Saan tehtyä jotain kotihommia, imuroitua, laiteltua pyykkiä ym. ja vauva viihtyy rintarepussa. Saattaa ottaa pieniä nokosiakin. Ostin netistä käytettynä Babybjörnin rintarepun, maksoin 20e. Huuto.net:stä saattaa löytyä edullisemminkin. Suosittelen! Ei tässä kovin painavaa jaksa kantaa ja olenkin harkinnut Manducan/Ergon/Patapumin tms. hankkimista, mutta tähän ensi hätään oiva hankinta :-)

Hilperiina ja poika 5vko

Vierailija
45/61 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hilperiina:meilä myös on rintareppu ja jonkin verran on kyllä käytetty sitä!

Meilä oli eilen 6 vyöhyketerapia käynti ja viimeinen(toivottavasti).Poika ei reagoinut enää "mihinkään"itkulla,naureskeli vaan...Eli jospa meillä sen osalta rupeaisi helpottamaan...

Vaikka onhan se muuten kyllä "kanneltava",että ei viihdy pitkiä aikoja yksikseen...:(

Miten teillä,onko ne mahavaivoja vai mitä?

Vierailija
46/61 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavutetuista eduista on todella vaikea luopua. Meillä nukuttiin jo säännöllisesti ap ja ip unia, 2-3h kerrallaan. Nyt heräillään puolen tunnin välein. Vatkaamalla saa lisää unta, mutta vain niissä pätkissä..! ;( Käytiin eilen ottamassa rota-rokote, että ehkä se selittää tämän päivän huonoja unia, mutta tätä on jatkunut jo muutaman päivän. Tosin epäilen, että olisiko tytöllä kanssa flunssaa tms., kun tuli pari päivää niitä reippaita pukluja, jotka myös haisi oksennukselle. Neuvolasta yritin kysellä, että voiko puklu normaalisti haista oksulle, mutta en saanut oikein vastausta. Yöllä nukuttiin kuitenkin hyvin, että ota tästä nyt selvää.

Huonoista unista: Meillä esikko oli järkyttävä pätkänukkuja, nukkui sellaisia 20 min pätkiä päiväsaikaan. Kakkonen taas veteli parin tunnin unia jo varhaisessa vaiheessa. Ja tämäkin vaikutti nukkuvan hyvin, mutta aina on näitä vaiheita ja sairasteluita jne, jotka sotkee kaiken. Muistelen aiemmista lapsista, että vain aika auttaa, 3-4 kk:n kohdalla meillä on helpottanut, kun vauvalla masu alkaa toimia kunnolla ja muutenkin elämä on selkeämpää. Tästä vaiheesta on vain jotenkin selvittävä kanniskeluineen ja iltahuutoineen. Rintareppu tai kantoliina on hyviä, samoin hautautuminen sohvannurkkaan asenteella. Itse olen käynyt myös iltakävelyllä vauvan kanssa siinä kuuden maissa, ettei vauva olisi aivan yliväsynyt eikä tarvitse koko ajan kantaa. Itse koen, että tämä vauva on ns. melko helppo ja tyytyväinen, mutta silti koko ajan minussa kiinni, kun ei nuku. Nyt on onneksi vähän alkanut viihtymään sitterissä, kunvoi seurailla touhuja. Mutta muuten, kuten neuvolan täti sanoi, vauhti auttaa.

Pakko mennä vaipan vaihtoon, yritän palailla myöhemmin.

Hilpsu

Vierailija
47/61 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika on ihan perustyytyväinen ja ns. helppo vauva, itkeskelee ainoastaan seuran ja tissin puutetta, ei viihdy yksinään. Mutta miksi kuukauden ikäisen vielä pitäisikään!

Keskimmäinen oli koliikkivauva ja 4 ensimmäistä kuukautta itki jatkuvasti. Käytiin silloin vyöhyketerapiassa ja se auttoi jonkin verran. Mutta kuten Hilpsu sanoi, vain aika auttaa ja jossain vaiheessa helpottaa. Tämän kuopuksen kanssa hautaudun ihan mielellänikin sylikkäin sohvannurkkaan, tätä vauva-aikaahan monta vuotta kaipasin. Välillä vain rasittaa kun ei oikein saa mitään tehtyä. Onneksi on rintareppu! Onko teillä jollain kokemuksia kantoliinoista tms?

Hilperiina

Vierailija
48/61 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämän kolmannen kohdalla hankin kantoliinan ja on toiminnut hyvin. Iltaisin viihtyy siinä ja ottaa pieniä torkkuja ja mulla on kaksi kättä jolla toimittaa muita askareita. Mielelläni minäkin hautautuisin (ja hautaudunkin aina kun siihen on mahdollisuus) sohvan nurkkaan vauvan kanssa mutta valitettavasti nämä kaksi isompaa mukulaa haluaa ajoittain jotain palveluja ja kantoliina mahdollistaa sen hyvin:)

Rintareppukin on tuolla kaapissa, mutta sitä ei olla vielä tämän vauvan kanssa käytetty... Mutta myös siitä on ihan pelkästään positiivista sanottavaa kun olen sitä aikaisemmin käyttänyt! Tällä hetkellä liina vaan tuntuu mukavammalta vaihtoehdolta.

Vierailija
49/61 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saisinkohan tänään kirjotettua edes jotakin. Tuo meidän pikku neiti pitää kyllä huolen, että nettiä ei ole kerennyt avata ollenkaan. Nytkin nukkuu tuossa vieressä ja önisee. varmaan herää kohta puoliin.

Synnytys kertomusta yritän ainakin saada kirjoitetuksi. Eli 5.3 torstaina supistukset alkoi jo aamupaäivällä. Ei mitenkään kipeitä, unohdin ne koko päiväksi kun oli kaikkea muuta puuhaa. Alkuillasta huomasin, että niitähän on vieläkin. Käytiin saunassa ja kun sain tytöt sänkyyn supistukset muutuivat kivuliaiksi. Kattelin Teho-osastoa ja jotain hääohjelmaa ja keinuttelin itteeni,nojasin samalla sohvaan. Mies hiero samalla selkää ja lämmitti kaurapussia. Yhentoista aikaan nousin ylös ja soiteltiin anoppia avuksi. Silloin supistukset oikein kunnolla alkoivatkin. Tuntu ettei pysty liikkumaan, eikä pukemaan. Oisin vaan pysyny paikoilla. Ajettiin tuhatta ja sataa sairaalaan ja siellä piti kävellä pitkä matka synnytysosastolle. Tuntu muuten tosi pitkälle matkalle:) Päästiin sisälle ja kätilö ilmotti, että olin jo 7 cm auki! Vähän aikaan makasin käyrillä kun kätilö sitten haki synnytyshuoneeseen , jos vaikka saisin spinaalipuudutuksen. Huoneessa taas kokeili ja puhkaisi kalvot ja ilmoitti, ettei mitään puudutuksia enään saa . Olin jo melkein 10 cm auki. Ilokaasun voimalla sinnittelin. Mikä onneksi auttoikin. Sitten sain ponnistus luvan, mikä oli aivan järkyttävää. Se tuntui ikuisuudelta ja kurkku tuli kipeäksi kun piti vähän huutaa. ponnistusvaihe kestikin vain 7 minuuttia ja tikkejä sain noin 5 kappaletta. En tiedä mikä oli kauheinta supistukset, ponnistus vai tikkien ompelu. Silloinkin jouduin ilokaasun varassa olemaan kun kätilö puudutti ja ompeli. Terve tyttö syntyi näin jälkikäteen ajateltuna suht helposti ja nopeasti. Sairaalassa kerettiin olemaan tunti ja 10 minuuttia. Pari päivää oltiin vauvan kanssa sairaalassa ennen kuin päästiin kotiin.

Meilläkin on ollut iltaitkuja ja sylissä viihtyy ja nukkuu hyvin. Ulkoitu jo jonkin verran.

Jonttu ja tyttö 2vkoa6pvää

Vierailija
50/61 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on kantoliina käytössä. Se vaan tuntuu niin kuumalta mutta onneksi tyttö viihtyy siinä . Iltaisin itkeskelee pari tuntia mutta onneksi yöt nukkuu aika hyvin. herää syömään parin tunnin välein, joskus tunninkin. Aamupäivät nukkuu hyvin mutta iltaa kohden huonommin. oisko maha vaivoja?

Joku kirjoitti hormooni- ja kuparikierukoista. Mulla on ollut parikin hormoonikierukkaa ja oon ollu tyytyväinen . vuotoja ei ole ollut oikeastaan yhtään. Meidän terkka sanoi, että ne suosittelee kierukan ottoa sen takia vasta puolen vuoden päästä, että se pysyy varmasti oikealla paikalla. Eikä lähde itekseen irti. Kuparikierukassa on taas kuulemma paljon kuukautisvuotoa. saattaa jopa olla runsaampaa kuin normaalisti. Ja se on halvempi kuin hormoonikierukka. Näin olen kuullut.

Nyt vauvakin heräsi!

Jonttu ja tyttä 2 vkoa ja 6 pvää

Vierailija
51/61 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä tappelun seasta muutama rivi tännekin...

Noista päivärytmeistä - meillä on jo ihan kivan rytmikkäät päivät kehkeytyneet tässä reilun 2kk:n aikana. Tosin jonkin verran joustoa on suuntaan jos toiseenkin ja tässä vaiheessahan mikään ei ole niin pysyvää kuin muutos. Tuossa 5-6 maissa aamulla heräillään (löhöillään ja minä leikin koneen kanssa), 7 maissa noustaan sängystä, kun keskimmäiset heräilevät ja esikoinen valmistautuu kouluunlähtöön (lähtee linjurille 7.30). Siinä leikitään ja seurustellaan jokunen tunti, välillä pienin ottaa pikku torkkuja.

Tässä kohta lähdetään ulos, pisimmät päiväunet on vaunuissa alkaen n.10-12 ja loppuen n. 13.30-15, riippuen vähän siitä miten reippaasti saan nuo kaksi keskimmäistä ulos. mulla oikeesti menee joskus niiden jahtaamiseen ja pukemiseen noin tunti ennen kuin ollaan valmiita lähtemään ovesta ulos. Sitten laittelen ruokaa ja poika katselee sitteristä, n.17-18 lähdetään porukalla vielä vähän ulos ja sisälle tultua onkin enää iltapuuhat koko sakilla... Nukkumaan mennään KAIKKI (mukaan lukien 12 vuotias sekä me vanhemmat) n.20-20.30...

Nyt on pakko päästää ipanat katsomaan koneelta pikkukakkosen jutskia. (Meillä ei ole televisiota vaan kaikki mitä katsotaan katsotaan netistä)

Vierailija
52/61 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi muillakin on samoja "ongelmia",eikä meillä vain...!

Poika ei enää huuda iltaisin oikeastaan ollenkaan,vaan se on muuttunut lähes koko päivän tyytymättömäksi kitinäksi...

Ja sylissä kyllä tykkää olla,mutta sitterissä ei kovinkaan kauan...

Tämä on todellakin rankkaa välillä.Tuntuu että helpompi olla vaan kotosalla päivät ja illat,kun ei viitsi paljon lähteä kyläilemään mihinkään!:(

Välillä on selvää mahankipristelyä,mut yöt nukkuu yleensä suht hyvin...

Toivottavsti tämä kohta rupeais helpottamaan!!

Santtuvm82 ja poitsu 1½kk

Vierailija
53/61 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tyttö on nukkunut ainoastaan aamupäiväunet klo 9-11, muuten kukkunut hereillä... Välillä hyväntuulisena, välillä vähemmän hyväntuulisena...Saa nähdä koska sammuu vai sammuuko?!? Nytkin tapittaa ihan tyytyväisenä mun sylissä. Outoa!

Miina ja tyttövauva 6½vko

Vierailija
54/61 |
26.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauvalla ei sinänsä vielä mitään kellon tarkkaa rytmiä ole. Nukkuu, syö ja seurustelee. Olen kuitenkin huojentunut siitä, että nukkuu tosi hyvin vaunuissa (tai josollaan reissussa niin autossa turvakaukalossa). Vaunussa päiväunet saattaa kestää yli kolme tuntia; siinä ehtii äidillä tulla jo ikävä.... Yöunille meneminen on aika kovan takana, kun haluaisi seurustella mutta kuitenkin kätisee väsymystään. Olen muutamana iltana kokeillut, että saa ähistä omassa sängyssään niin kauan että uni tulee. Annan vain tuttia aina kun sitä tarvitsee. Tämä on toiminut vielä ainakin tosi hyvin (peuk peuk), sillä ihan alussa yritin aina nukuttaa syliin ja tietenkin vauva heräsi kun siirsi oman sänkyyn. Yösyöttöjen jälkeen nukahtaa aina itsekseen omaan sänkyyn ilman tutteja; tai itse asiassa nukahtaa jo melkein syödessään. Tätä on ollut siis alusta alkaen ja olen onnellinen siitä, sillä en halua yöksi mitään huutokonserttia.

Kysymys teille herumisesta: minulla heruu vain toinen rinta lähellä syöttöjä. Heruminen tapahtuu yleensä kun kuulen vauvan itkun (ja tiedän että siellä on nälkä) tai jos ajattelen vauvaa ja imettämistä. Minua ihmetyttää kun enää vain toinen rinta heruu (alussa herui molemmat). Tämä joka ei heru ei ole myöskään herran suosiossa... kovalla ähinällä sitä nimittäin imee ja irrottaa usein otteen. Olisikohan jotakin mitä voisin tehdä asialle?

Ja vielä tätä äitinä olemista, joka on kokoajan luopumista. Tuntuu jo nyt niin haikealta että meillä ei enää ole sitä pikku pikku tuhisijaa, joka vain imi tissillä ja nukkui... Kovaa vauhtia pikkumies on kova naureskelija ja ääntelijä sekä toivoo kovasti seuraa itselleen. Päätäkin kannattelee jo kuin isokin kaveri ja makuu asennot ei hereillä ollessa paljon kiinnosta. Tietenkin on ihanaa että vauva kasvaa ja kehittyy, mutta kyllä välillä on haikeaakin sillä tämä kakkonen jää sitten meidän perheen viimeiseksi.

-vauvaksi- ja Niklas kohta 8 vkoa

Vierailija
55/61 |
27.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime yönä syötöt tunnin välein ilta kymmenestä aamu kuuteen, mä olen niin väsynyt. Yritin aamulla jatkaa unia kun laitoin isommat kouluun, mutta eikö jo puolen tunnin unien jälkeen tullut sähkömies viimeistelemään hommiaan. Sitten vauvakin heräsi eikä olekaan nyt nukkunut kuin max. 15 min torkkuja. Mielellään olisi vain tississä kiinni. Muutenkin tässä on mennyt jo useampi päivä, että vauva ei hereillä ollessaan viihdy missään muualla kuin rinnalla. Joskus olisi kiva olla edes sekunti rauhassa ja se on mahdollista vain silloin kuin vauva nukkuu. Tällä univelalla on kuitenkin pakko käyttää ne hetket itsekin nukkumiseen. Tekisi mieli lyödä hanskat tiskiin imetyksen kanssa ja antaa korviketta pullosta, jos vauva edes silloin nukkuisi!

Isommat kinuaa jatkuvasti pelivuoroa koneelle tai pleikkarille, äsken piti oikein karjaista heillekin. Pienellä alahuuli työntyi tosi pitkälle kun rupesi äidin huuto itkettämään. Itkettää jo äitiäkin :-(

väsyneet Hilperiina ja poika reilu 6vko

Vierailija
56/61 |
27.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin saan vihdoin kirjoitettua. Niin, arki on astunut meilläkin kuvioihin :) Täällä huseeraan katraan kanssa ja ihan mukavasti meillä menee. Poika on nyt 3 viikkoinen ja tuommoinen hössykkä pallero. Helppo ja kiltti vauva, ei turhia kitise eikä valvota edes yöllä.

Meidän päivä menee enemmän 2-vuotiaan ehdoilla. Aamulla heräillään n.klo6-7, aamupesujen kautta aamupalalle ja esikoinen kouluun. Pienempien kanssa puuhaillaan vielä hetki ennenkuin eskarilaista pitää lähteä viemään. Maitotankkauksen jälkeen puvut päälle ja katras ulos :) Eskarista mennään yleensä puistoon tai kerhoon. Vauva nukkuu hienosti pari tuntia vaunuissa kun ulkoillaan, saa 2-vuotiaskin rauhassa leikkiä.

Lounaan jälkeen päiväunille, vauva koppaan ja isosisko tuplissa viereen unille. Juu-u... meidän 2v nukkuu vielä ulkona päikkärit joten lähden kärräämään hetkeksi ulos että hän nukahtaa. Vauva jatkaa uniaan vielä kopassaan kun tullaan takaisin kotiin. Saan itsekin syödä rauhassa =)

Iltapäivällä on pitkä valveillaoloaika ja illalla käydään yöunille n. klo 20-21 aikoihin.

Imetys onnistuu ja maitoa riittää, meinasi poika vaan pitää minua tuttinaan... nyt on voitto saavutettu ja tuttikin kelpaa joten ei tarvii huvituttina istuskella. Miten se ikinä onnistuisikaan?? Varsinkin kun on muita lapsia jotka vaatii huomioita.

Poika nukkuu hienosti yöt, tankkaa maitoa n. 3tunnin välein ja jatkaa uniaan syötön jälkeen mikä on ihanaa :) Ei itke yöllä nälkäänsä vaan hassusti tuhisee ja ruhisee ja siihen sitten itse havahdun.

Rytmiä meillä ei vielä ole, eikä tarvitsekaan mutta koitan sitä ohjailla omilla toimilla koko ajan tietoisesti. Varsinkin illalla pidän kiinni tietyistä rutiineista jotta vauvakin oppisi heti milloin on päivä ja milloin yö. Näin meillä ollaan selvitty joka lapsen kanssa ja näyttäisi toimivan nytkin.

Kierukasta täällä kyseltiin, minulla on ollut monta vuotta hormoonikierukka ja sellaisen laitatan nytkin. Kuparikierukka ei sopinut ollenkaan, sitä joskus kokeiltiin. Sain tosi kovat supistukset kun kohtu alkoi hylkimään ja jouduttiin poistamaan kiireellisesti. Hormoonikierukalla jäi menkatkin pois muutamassa kuukaudessa ja se on hintansa väärti.

Z ja pojan pollukka 3vkoa

Vierailija
57/61 |
28.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vielä lyö hanskoja tiskiin, teillä on varmasti tiheän imun kausi menossa! Sanovat, että 3 ja 6 vkon ja 3 ja 6 kk:n iässä on tiheän imun kausi, jolloin vauva tilaa lisää maitoa itselleen. Kausi kestää parista päivästä viikkoon. Tosin jossain oli sanottu, että ekat kuusi vkoa on yhtä tiheän imun kautta..! Ainakin meillä oli, kun piti päästä eroon niistä lisistä.

Isomille vaan videota ja peliä eteen, jos ei muuta jaksa. Sitten kun äiti taas paremmin tolkuissaan, niin sitten voi vierottaa isommat telkkarista. Meillä on sairasteltu nyt niin paljon, että telkka on ollut paras kaveri. Kun alkavat parantua, niin maistuu taas muutkin hommat.

Hilpsu ja tintti 2 kk

Vierailija
58/61 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se siitä helpommaksi kohta menee,vaikkei nyt tunnukkaa siltä!

Meillä poju myös tiheään syömässä(2h välein)vaikka annan lisäksi myös korviketta...Ja päivisin on myös huono nukkumaan,niin tuntuu että muuta itse ei kerkeä enää tekemäänkään kun poikaa pitämään sylissä ja syöttämään jatkuvasti!:(

Kyllä tääläkin on itketty(itsekkin)monet kerrat jo kun usko meinaa loppua!

Mutta on kyllä päiviäkin että on helpompia,ei IHAN kaikki kuitenkaan onneksi ole tämmöisiä...!Että jos lohduttaa yhtään niin täälä on muitakin "kohtalotovereita",ette ole ainoita...

Santtuvm82 ja poitsu 6½vk

Vierailija
59/61 |
01.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on jo nukuttu vähän paremmin, eiköhän se taas tästä etene :-)

Poika ei meinaa illalla nukahtaa pienillekään unille ja koska päiväunilta herätään jo yleensä 15-16 aikoihin, illasta tulee liian pitkä ilman nokosia. Pitänee ruveta käymään vaunuttelemassa 18-19 aikoihin, jospa poika silloin vähän nukkuisi. Illatkin ehkä rauhoittuisivat, malttaisi syödä mahansa täyteen eikä nukahtelisi tissille niin kuin nyt. Nyt nukkuisi kyllä rinnalla, mutta jos siirrän siitä pois niin heti herää. Yöunille mennään yhdeksän, kymmenen aikoihin.

Meillä on ensi la ristiäiset, vieläkään ei ole nimeä keksitty! Erilaisia vaihtoehtoja ollaan pyöritelty, mutta mikään ei ole "ylitse muiden" tai juuri se oikea nimi tuolle meidän pienelle pörriäiselle. Itse olen tuskaillut vaatteiden kanssa, normaalit kokoa 38 olevat vaatteet eivät mahdu enkä viitsisi ostaa ristiäisiä varten mitään uuttakaan kun tarkoitus on näistä kiloista päästä mahdollisimman pian. Miten teillä muilla, joko on paino palautunut lähtöpainoon? Mulla on vielä 5kg ylimääräistä ja se kaikki tuntuu olevan mahassa ja reisissä, housut ja hameet eivät vain inahdakaan.

Viimeksi väsyneenä sekoilin pojan iän kanssa, eli nyt vasta 6vkoa 1 pvä

Hilperiina

Vierailija
60/61 |
01.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain varattua ristiäiset pääsiäiseksi! pappi ei kyllä ole mikään maailman kivoin mutta seuraava aika mikä sopisi meille olisi vasta äitienpäivän jälkeen. Sinne asti en jaksa odottaa. Nimi on myös meillä hakusessa, onneksi on vielä vähän aikaa ristiäisiin.

Mulla on 10-15 kg ylipainoa. Mitkään vanhat vaatteet ei mene päälle. Oon ollu sitten äitiysfarkuissa ja kotona lökäreissä. Onneks yksi talvitakki menee sentäs kiinni. On vain sen verran lyhyt että takapuoli vain näkyy ikävästi:). Ristiäisiin pitäis keksiä jotain päälle pantavaa.

Vauvan iltaitkut on lyhentynyt vähäsen. Yöt nukkuu aika hyvin. Nukahtaa vaan niin äkkiä tissille, että herää tunnin päästä nälkään. Päivällä nukkuu puolesta tunnuista puoleentoista tuntiin. Aamu-unet sisällä, parit nokoset ulkona ja illalla vielä nukkuu sisällä uhet unet. Tuttia on kova imemään. Se on vain ärsyttävää jos nukahtaa tutti suussa, herää heti kun se tippuu. Onneksi ei tarvi yöllä tuttia!

kestovaippailu ei oo lähtenyt käyntiin kovin hyvin. pakkauksen vaipat on aika huonoja. Joku siitä mainitsikin. Ja harsotkin kastuu heti läpimäräksi. Laitoin harson kanssa lisäimun, mutta ei auttanut. Vauva nimittäin herää heti kun vaippa kastuu. Kuivaliina on myös käytössä. Pitäiskö vaippoja vain pestä enemmän?

Nyt vauvakin heräsi!

Jonttu ja vauva 3vkoa ja 5pvää