onko kenelläkään kokemuksia seurakunnan kerhoista?
tai jostain muusta kerhosta jossa lapset saisivat vaikka kerran viikossa käydä leikkimässä ja tapaamassa muita lapsia? meidän esikoinen alkaa olla siinä iässä että kaipaa ikäistään seuraa, mutta itse olen vähän ennakkoluuloinen..
Kommentit (15)
Poika 4v käynyt nyt reilut ½v ja kovasti on tykännyt.
on nyt ihmetellyt isonpana, että "Äiti miksi sä veit mut sinne?" Pari tyttöä ilmoitti kesken vuoden äideilleen, että sinne kerhoon en enää mene. Eikä mennyt. Oli 2-3 kertaa viikossa n. 3 tuntia kerrallaan, ja aina osa jäi vähän itkun kanssa sinne. Alle 6 vuotiaita olivat. Melko ajanhukkaa oli näin jälkikäteen ajateltuna, mutta oli paineita keksiä virikkeitä :)
Seurakunnan perhekerhossa käytiin lasten kanssa yhdessä. Mutta koska esikoisella ei ohjaajien kanssa oikein synkannut yhteen hain hänet kaupungin kerhoon, jossa myös tutut vetäjät ja tiesin pojan heistä pitävän. Toiselle paikkakunnalle muuton jälkeen jatkettiin edelleen kaupungin kerhossa, koska oli lähempänä kuin seurakunnan kerhot ja näin ollen helpompi viedä sinne. Tosi tyytyväinen olen ollut molempiin kerhoihin, lapset ulkoilevat, laulavat ja askartelevat sekä eritoten saavat sitä ikäistään seuraa. Onhan tuo kaupungin kerho jonkin verran srk:n kerhoja kalliimpi, mutta toisaalta olen kyllä valmis laadukkaasta toiminnasta maksamaankin. Täällä ilmeisesti seurakunnallakin ihan hyvät kerhot toisin kuin edellisellä paikkakunnalla.
Kolmevuotiaana kävi kerran viikossa ja nyt 5-vuotiaana kahdesti, kovasti tykkää ja menee mielellään. Ohjaajat on mukavia ja tilat hyvät.
2-vuotiaan kanssa. Muksu tykkää tosi paljon! Meilläkin siis pieni hartaushetki kerhossa mutta eipä se uskonnolisuus muuten näy. Meilläpäin ei ole muuta kuin srk:n kerhoja ja niissä siis käyvät kaikki halukkaat, olivat sitten uskonnollisia tai ei. Me siis ollaan tykätty hirveästi, on viikon kohokohta kun päästään kumpikin hyvään seuraan. Kokeile ja murra ennakkoluulosi ;)
Puskaradio kertoo nopsaan, mikä on hyvä ja mikä ei.
Leikkivät, askartelevat ja kuulevat perus- raamatun kertomuksia ainakin ennwen kjrskeisiä juhlapyhiä kuten pääsiäinen ja joulu. Ei valittamista.
Miksi olet ennakkoluuloinen? Jos olet kovin kristinuskovastainen niin ei kannata varmaan lapsia viedä seyrakunnan kerhoon mutta muuten ei pitäisi olla syytä ennakkoluuloihin.
Ensin on pieni uskonnollisempi hetki; jokin Raamatun tarina Jeesuksesta.
Ja esim. ruoka siunataan ennen syömistä, mutta muuten ihan tavallinen kerho; leikkejä, lastenlauluja, askartelua, temppuratoja, satukirjan lukua jne.
Itse en ole mikään kovin uskonnollinen ihminen, mutta ei minua häiritse ollenkaan se uskontoaspekti kerhossa. Minun lapseni, kohta 6- ja 4-vuotiaat, askartelevat, leikkivät, laulavat, ulkoilevat ja käyvät toisinaan retkillä kerhoryhmiensä kanssa. Mitään pahaa sanottavaa ei ole kummankaan kerhoryhmien ohjaajista eikä muustakaan.
Lapset ovat olleet kahdella eri paikkakunnalla asuessamme srk:n kerhoissa ja ovat viihtyneet. Mitään kurjaa ei ole koskaan käyty ja kristinuskoon liittyvät lapselle liian hurjat jutut(ristiinnaulitseminen)on kerrottu ilmeisesti keskittyen ylösnousemukseen eikä mässäilty kärsimyksellä jne.
Meidän lapset tykänneet käydä. Onhan siellä alussa ja lopussa "hartaushetki", mutta eipä siitäkään ole vahinkoa lapsille ollut. Saavat askarrella ja leikkiä ikäistensä seurassa.
Tyttö itse on viihtynyt tosi hyvin, saa leikkiä ikäistensä lasten kanssa, askartelevat, piirtävä, laulavat ja lukevat satuja jne. Eli ihan vallan riittävät virikkeet tuon ikäiselle.
Tuota jeesus-puolta tulee kyllä sitten ainakin meidän kerhossa aika runsaasti, ja vähän semmoisessa muodossa, ettei lapsille oikein kunnolla selitetä näitä asioita, mutta kuitenkin jatkuvasti lauletaan hengellisiä lauluja, luetaan raamatun kertomuksia jne. Sit saa olla kotona koko ajan selittelemässä kun lapsi on omassa lapsen päässään yrittänyt pähkäillä niitä juttuja. Eikä siinäkään mitään, mut jotkut asiat on mennyt ihan painajaisiksi asti. Meidän kerhossa on siis tälläinen vanhempi nais-ihminen vetäjänä, itse hyvin harras uskovainen, mut ei välttämättä osaa aina lapsen tasolle asettua.
Molemmat lapset ovat aloittaneet perhekerhosta, ja jääneet jo alta 1 vuotiaina lasten puolelle. Esikoinen käynyt seurakunnan päiväkerhoakin. Meillä osuneet kivat ohjaajat.
"Kysele siellä alueellasi muilta äideiltä.
Puskaradio kertoo nopsaan, mikä on hyvä ja mikä ei."
Nyt lapseni ovat jo koululaisia. Alueellamme on useita ala-asteista. On mukavaa kun tuntee lapsia ja vanhempia "sieltä täältä". Muutama sydänystäväkin kerhoajoilta on jäänyt kummallekkin lapselle. Vaikka porukka kouluun mentäessä vähän jakautuikin. Suosittelen lämpimästi.
Leikkiä, laulua, askartelua, ulkoilua, mäenlaskua joskus, hartaushetki (oppivat rauhoittumaan ja kuuntelemaan).