Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko pensasaita maksaa ja mitä pensaita suosittelisit?

Vierailija
02.03.2009 |

olen saanut aroniasta yliannostuksen lapsena joten se suljettakoon pois.

(Sireenit olisivat kauniita mutta muutkin käy...)

Tonttimme rajat aukeavat yleiselle tielle ja tuntuu kuin olisimme näyteikkunassa.

Rajattavaa aluetta olisi 40-80m kokoinen alue joten edulliset ja nopeakasvuiset peittävät (leikattavat?) pensaat olisivat hakusessa.

Kuusiaita on poissuljettu vaihtoehto.

Tontin rajat ovat aurinkoisella paikalla.

Tarkoitus olisi istuttaa itse.

Kerro aloittelevalle puutarhanhoitajalle vinkkejä :)

Mitä tulisi ottaa huomioon ja kuinka paljon rahaa pitäisi varata?

Kuinkahan pian voisimme nauttia 1,5m+ aidan suojasta?

Kiitos tuhannesti etukäteen! :)

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on se ja kyllä on nätti ja helppohoitoinen :)

Kumma kun joku ei halua :o

Vierailija
2/12 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ehkä haluaisi sitä omaan pihaan kasvamaan.. :)

(ELLEI se sitten ole merkittävästi halvempaa/helpompi istuttaa kuin muut...)

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä vähän samanlainen ongelma, olen kierrellyt jos jonkinlaisia puutarhoja, mutta vaihtoehtoja on niiiiiiiiiiiiiiin paljon! Tuntuu, että ainoa "ongelma" on tuo raha! Sireni ois ihana ja sen laittaisin jos MIES EI VASTUSTAISI.

Vierailija
4/12 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan?

Ja miten paljon ne maksavat?

-ap

Vierailija
5/12 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vinkki, jonka itse sain; orapihlaja-aitaa ei kannata laittaa, koska siitä tippuu teräviä ja pitkiä piikkejä nirmikolle kun sitä leikkaa ja ne pistävät ilkeästi jalkapohjiin. Kasvissa elää myös hyppiviä kirvoja josta hyppivät mukaan kun kävelee ihan aindan vierestä ;)

Meillä on hernepensas, se on ihan kaunis mutta huomaa että se huokuttelee kukkimisaikanaan kimalaisia. Meitä ne eivät haittaa. Sireeni voisi kyllä olla ihana.

Vierailija
6/12 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkäs, meille istutettiin pari vuotta sitten vanhan asunnon pihaan uutta orapihlaja-aitaa. Taimia oli tarjouksessa 10kpl nippu 19€. Muitakin pensaslajeja oli tarjolla -itse tykkään, että orapihlajasta kasvaa tiivis ja muotoiltavissa oleva, kunhan jaksaa leikata. Kasvoi yhdessä kesässä jo melko paljon vaikka istutuksen yhteydessä aitataimet tuli leikata "alas" eli noin 20cm mittaisiksi. Lähtevät näin haarautumaan. Ekana syksynä leikkasin taas siten, että kesän kasvua jäi 20cm. Näin aidasta tulee aikanaan tiivis, kun oksia tulee paljon.

Istutus oli muistaakseni 30cm välein, eli siitä voit vähän laskeskella tarvittavaa taimimäärää. Mikäli on kovin aurinkoista pitää muistaa kastella hyvin taimia, etteivät kuivu. Ja tuo sijainti rajaa vaihtoehtoja jonkun verran, eli muista tarkistaa sopiiko taimi aurinkoiselle paikalle -kestääkö kuumuutta ja vaatiiko paljon kosteutta.

Niin ja jos istutat keväällä, muista suojata syksyllä tai muuten jänikset syövät tehokkaasti oksat poikki ja saat kasvattaa korkeutta kahta kauemmin...

Lajeista mulla ei pahemmin tietoa -käyttäisin googlea...

Vierailija
7/12 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tilattiin kuusiaidan taimet sieltä viime syksynä. Tuovat ihan kotiovelle asti.

Hintahan riippuu ihan siitä, kuinka isoja taimia haluat ja mitä lajia. Meillä kyllä suurin menoerä oli multa. Ja siinäkin maksaa eniten se kuljetus. Mutta kyllä tuohon joitakin satoja euroja saa varata.

Vierailija
8/12 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.viherpeukalot.fi/

Hyvä valikoima ja olen ollut tyytyväinen kaupankäyntiin.

Vierailija
9/12 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.viherpeukalot.fi/

Me on tilattu liki kaikki taimet viherpeukaloita. Ovat olleet laadukkaita ja hyvin lähteneet kasvuun. Hyvä valikoima, hyvät esittelyt netissä hoito-ohjeineen.

Ja minusta toimitus kotiin on kätevä, ei mene aikaa puutarha myymälöissä

Hanhikithan on aurinkoisen paikan kasveja, samoin angervot.. Kasvavat aika nopeasti

Vierailija
10/12 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli rivarissa sellainen ja 2 kertaa pisti piikki vaunujen ilmakumirenkaan puhki. Ja ne kirvat tosiaan pölisee ajoittain aina kun vierestä kulkee.

Jos ei aroniasta tykkää, niin miten olisi omenamarjapensas, se on minusta nätti. Ja jos ei kuusiaita, niin miten olisi tuija? Tosin jos kovin paahteinen paikka, niin ei välttämättä tykkää, riippuu tietysti vähän lajikkeestakin.

Yksi vinkki, jonka itse sain; orapihlaja-aitaa ei kannata laittaa, koska siitä tippuu teräviä ja pitkiä piikkejä nirmikolle kun sitä leikkaa ja ne pistävät ilkeästi jalkapohjiin. Kasvissa elää myös hyppiviä kirvoja josta hyppivät mukaan kun kävelee ihan aindan vierestä ;).

Vierailija
11/12 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli niin että se maaperä olisi jotakuinkin samanlaatuista joka kohdassa, kasvaa kaikki taimet samalla tavalla. Eli tarvittaessa pienellä kaivurilla oja taimille mihin hommaa kunnollista multaa. Onnistuu toki lapiollakin mutta sit pitää löytyä hartioista papua.

Ja jos paikka on kuiva, katekangas ja hake auttaa kosteuden säilymisessä sekä myös siinä että ei nouse rikkaruohoja niin herkästi. Toki eivät välttämättömiä mikäli haluaa kuluissa säästää.

Jos olosuhteet on hyvät niin aita saatata olla 1,5 korkea jo kolmen kasvukauden jälkeen... kesät vaikuttaa paljon, miten on hellettä ja kuivuutta.

Vierailija
12/12 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joista on sekä yksivärisiä että kirjavalehtisiä muotoja ja ne pitävät auringosta, korkeutta tulee n. 2 metriä. Sietävät myös leikkaamista (ja niitä voi helposti lisätä taittamalla oksan maahan ja kiinnittämällä sen rautahakasella, kasvattaa uudet juuret). Joillakin on punaiset varret, jotka on koristeellisia talvella. Ja leveyttä kasvavina niitä tarvitsee laittaa aika harvaan, joten voivat tulla halvemmiksikin kuin muut puskat. Eivät myöskään viehätä kimalaisia ym. otuksia.

Toinen vaihtoehto on punalehtinen happomarja. Kukkii keltaisin kukin.

Ja kolmas syyshortensia, joka tosin nuorena pitää suojata jäniksiltä verkolla, mutta on syksyisin upeasti kukkiva kasvi. Pitää happamesta maasta, eli mullaksi pitää laittaa lannoittamatonta turvetta/ rhodomultaa.

Tuijia en itse suosittele. Vai haluatko olla joka talvi käärimässä niitä säkkikankaaseen,etteivät pala auringossa..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme