Lomille lähtijät, MIKSI otatte b-hepatiittirokotteen??
Tuossa "lomalle lainarahalla-ketjussa" jotkut kehoittivat ottamaan rokotteen ennen matkaa, siis nimenomaan twinrixin. Miksi?
Olemme matkaanneet paljon lasten kanssa, Turkissa, Kreikassa, Albaniassa, Vietnamissa ja Thaimaassa. Emme ole ottaneet kenellekään mitään hepatiittirokotteita.
A-hepatiitti etenkin lapsilla menee normaalisti pelkällä päivän ripulilla ohitse, ja antaa elinikäisen immuniteettisuojan. B-hepaa en osaa kuvitella mitä ihmeen kautta sen saisimme.
Kommentit (28)
sama kuin jotkut jättävät lapsensa muutenkin rokotuttamatta. Mistä nyt kurkkumätä, hinkuyskä mukamas tulisivat. Ovat reissanneet vaikka missä ja vielä ovat terveinä, turhaa rokotuttamista.
emme käytä autossa lainkaan turvavöitä. Olemma ajelleet tuhansia kilometrejä ilman kolareita, mitä nyt voisi sattua. Mitä väliä vaikka pikku kolari sattuisikin, varsinkin jos on toisen syy, sairaalasta saa apua ja vastapuoli maksaa laskun.
Itse otin rokotuksen kun lähdin Afrikkaan, siihen asti olin matkaillut 'riskittömissä' maissa mitä nyt on virallisiin suosituksiin uskominen.
Emme matkustele paljoakaan, mutta riski hepatiittiin on täällä Suomessakin (huumeruiskuja leikkipuistoissa, maahanmuuttajia jne).
joka on Suomessa asiakkaalle ilmaista. On usein erittäin raskas ja pitkä hoito (esim. 6-12kk) ja kaikilta hepatiitti ei lähde pois vaan jäävät kantajiksi. Osalta lähtee ihan kokonaan pois.
A-hepatiitti ei tarvitse mitään erityistä hoitoa vaan hoituu itsestään.
Lievä a-hepatiitti menee itsekseen ohi (mitä nyt on keltaiset silmämunat), mutta vakavana versiona ainoa hoito voi olla maksansiirto.
Meidän perheelle ei ole ikinä koskaan missään mitään sattunut ja matkusteltu ollaan ihan perkeleesti! Emme halua tehdä mitään ennalta ehkäisevää (ainakaan jos se maksaa), koska yhteiskunta hoitaa kyllä mahdollsiset seuraukset. Ja, jos vaikka reissussa kuollaan, niin mitä väliä. Jos ei vakuutusta niin kyllä sukulaiset meidät hautaan saattaa... Ja jos vaikka Nicopetteri joutuu olemaan sairaalassa jossain Vinku-Intiassa (kun ei voida tilansa vuoksi siirtää), niin kyllä meillä on tiedossa puhtaat veret, neulat jne.
Hoh, onpa tyhmä aloitus! Mutta It`s up to You what`s Your pleasure...
Suomessakin rokotetaan tiettyjen alojen työntekijät, eikös vaan? Itse otin rokotuksen kun lähdin Afrikkaan, siihen asti olin matkaillut 'riskittömissä' maissa mitä nyt on virallisiin suosituksiin uskominen.
Emme matkustele paljoakaan, mutta riski hepatiittiin on täällä Suomessakin (huumeruiskuja leikkipuistoissa, maahanmuuttajia jne).
Tartuntavat tiedän, olen terveydenhoitaja ammatiltani :)