*~~~toukotoiveet vko 10~~~*
Olin katsovinani ettei kukaan muu ole vielä ehtinyt aloittaa uutta,joten minä laitoin uuden:)
mukavaa viikonalkua mahakkaille:))! itsellä käynnistyi tokavika työviikko,sitten mammalomalle! en nyt tämän enemäpää kirjoittele,kunhan laitoin uuden aluille:D!
laakli + mahanasukki 28+6
Kommentit (34)
Missä te kaikki oikein luuraatte? Pois piilosta, kevät lähestyy! Olisi kiva kuulla kuulumisia muiltakin kun tuntuu, että itse olen täällä aina vaan sepustamassa OmaaNapaa. Saattaapi johtua myös siitä, etten ole töissä enää ja mies ei ole koskaan kotona. Mitä sitä sitten tekis??
Viimeviikolla joku olikin neuvonut minua vakuutuksen suhteen. Kiitos siitä. Päädyttin sitten kuitenkin siihen, että kun ei sitä kerran If:stä saada, niin luotetaan että kaikki menee hyvin ja otetaan sitten vasta se lapsivakuutus.
Minä panikoin myös sunnuntaina niistä liikkeistä, mutta yöllä sain tuta taas sellaisen muistutuksen, että kyllä siellä ainakin hengissä ollaan. :) Liikkeet ovat kyllä muuttuneet, mutta kyllä se aktiivinen kaveri sieltä vatsan sopukoista edelleen löytyy.
Callaway: Mulla krooninen nuha, jatkuu kyllä tuttuun tapaan vielä raskaudenkin jälkeen, mutta nyt on ollut ärsyttävän voimakkaana raskauden ajan. Ostin apteekista sellaisen sarvikuonon jolla saa huuhdeltua molemmat sieraimet aina kun tarvetta. Mulla toimii hyvin, eikä siis sisällä mitään lääkeainetta. Toimii jodittomalla suolalla ja lämpimällä vedellä.
Musta tuntuu, että kaikki mahdolliset oireet tästä raskaudesta alkoi mulla viikon 30 myötä. Oikein hävettää kun olen aina vaan valittamassa vaivoistani täällä, mutta pitää nyt antaa tulla vaan. Iskias siis edelleen kipeä, eikä mikään tunnu auttavan. Närästys on ottanut hirveän ylivallan ja alkaa jo vaikuttaa ruokailuihini. Yritän välttää syömistä ajoittain, koska söinpä sitten mitä tahansa, järkyttävä polte alkaa välittömästi. Rennie ei todellakaan enää auta, joten jotain muuta on keksittävä. Inhottavaa kun alkaa vaivata jo ihan normaalia elämää ja syömisestä on tullut todellista pakkopullaa. Eikä tämä tähän lopu...viikonloppuna alkoi kamala ummetus. Levolacia pitäisi siis mennä ostamaan, jos saisi vaikka jotain uloskin itsestään. ;)
Nyt siis herää kysymys, eikö teillä muilla ole tämäntyyppisiä ongelmia ollenkaan vai olenko minä vain ainoa joka kehtaa aina valittaa? :) Mitenkäs teidän hankinnat vauvalle? Alkaako koko repertuaari vauvanhoitotavaraa olla kasassa vai vieläkö paljon puuttuu? Meille tulee ensi viikolla pinnis ja olen löytänyt edullisen hoitopöydän myös. Vaunut, kaukalo ja sitteri on jo valmiina. Hoitopöydän saatuani alan pesemään nuttuja ja laittamaan tykötarpeita vaipanvaihtoon valmiiksi. Oletteko ostaneet jo kaikki pienetkin tavarat vai vieläkö puuttuu tuttipullot ja rasvat? Meillä on vähän jo kaikkea, koska äippäpakkauksessakin tuli sitä sun tätä. Tein kuitenkin viikonloppuna listan, mitä pitää vielä hankkia ja voi luoja kun sitä tavaraa kertyikin. Kaikenmaailman vanupuikot, rasvat, vaipat, rintapumppu, rintakumit yms. huhhei...lista ei lopu ikinä. Tässä sitä vielä miettii, että onhan sitä aikaa vielä ja kohta huomaakin olevansa jo lähdössä synnärille.
Oletteko muuten huomanneet, että pajunkissat ovat ilmestyneet oksiin..? Kevättä kohti siis, eikä aikaakaan kun se meidänkin kuukausi vihdoin koittaa. :o)
Terv. Rice + pikkune rv 31+0
Näin siinä vaan kävi, että taas mä olen täällä. Joskus sitä vaan ehtii ja jaksaa paremmin kuin toisinaan.
Tuli ihan tossa mieleen Ricen kirjoituksesta, että herttinen sentään, tässä nykysessä äitiyspakkauksessa ei ole edes tuttipulloa. Eikä muuten sitä hoitoalustaakaan. Esikko täyttää pian 4v ja silloisessa pakkauksessa oli vesipullo ja se vaahtomuovialusta. Hmm, no, jotainhan se on uutuuksien alta otettava pois.
Meillä on aika paljon tavaraa esikon ajoilta tallessa edelleen. Mietinkin tässä, jotta voinko käyttää samoja rintakumeja kuin silloinkin? Ne on ihan hyvä kuntoiset (vähän käytetyt) että jos vaan keitän ne, niin onko ok? Taitaa olla tuttipullon tuttejakin vielä noiden pullojen mukana, mutta ne taidan suosiolla vaihtaa uusiin. Taikka mistäs sitä tietää missä kunnossa ne on. Jäi esikolta jokunen tuttikin käyttämättä, ja ne kun keitän, niin mun mielestä voi vielä käyttää. Ettei ihan hukkaan menisi.
Aika pitkälti on kaikki hankittuna, tai vanhastaan (kylpyammeet sun muut). Tutteja kyllä esikko haluaa vauvalle ostaa ja lupasinkin, että vähän sitten lähempänä voidaan ostaakin. Se nyt ostaisi vaikka koko lastentarvikehyllyn mukaan jos saisi päättää. Uusia vaunuja kyllä himoaisin, mutta taitaa olla aika turha hankinta, kun meillä yhdet yhdistelmät on. Ja niillä varmasti pärjätään. Kai se on nämä hormonit, jotkat saa haluamaan kaikkee uutta ja ihanaa, söpöä ja vielä söpömpää.
Noniin, johan sainkin olla koneella rauhassa. Nyt alkaa perhe haluta osansa huomiosta :-) joten, hyvää alkanutta viikkoa kaikille!!! Koettakaa nauttia olosta!
Möllimasu rv 27+5 (tai sinne päin)
Maaliskuussa jo todella ollaan! Ihanaa! En malta odottaa kun työt loppuvat,8.4 alkasi virallisesti äippäloma,mutta saa nähdä jaksanko sinne asti.
Tekisi kovasti mieli siivoilla ja kerätä tarpeettomia roinia kaapeista pois mutta en vaan oikein saa aikaiseksi aloittaa. Ja nyt on lomaviikkokin jo vietetty ,huomenna töihin...
Meillä tarvikkeita on myös jonkinverran kertynyt esikon ja kuopuksen ajoista.Tuttipulloja on ainakin iso pussillinen kaapissa,ainoastaan tuttiosat siis puuttuu mutta en taida niitä kuin parit alkuun varmuudeksi ostaa,katsotaan sitten tuleeko tarvetta enemmän. Rintapumppukin pitäisi jossain olla kunhan löytäisin,sellasen käsikäyttöisen ostin aikanaan ja paljon pumppailinkin maitoa sillä pakkaseen. Lisäksi totesin aikanaan maidonkerääjän kelpo välineeksi.
Kävin tänään hieman hipeltelemässä vauvojen vaatteita,mutta jätin vielä toistaiseksi ostamatta;) Vanhoja vaatteita on kuitenkin urakalla kaapissa...
Vaunut ajattelin ostaa kun äitiysloma alkaa. Brion Kombeihin olen päätynyt,miehelle ei niinkään ole väliä millaiset menopelit ovat,kovin on vaan huolissaan hinnoista..ja tottahan se on että uudet vaunut ovat kyllä melkoisissa hinnoissa!
Tänään on ollut vointi jotenkin vähän huono,närästystä on mulla ollut koko raskauden hieman mutta en ole tarvinnut lääkitystä.Toivon nyt vaan ettei meille ole vatsatautia tulossa...meillähän se sairastettiin jo kertaalleen silloin alkuraskauden aikana ja aivan hirvittävänä minulle silloin iski!!
Nyt täytyy lähteä viemään lapsia iltapesuille,olivat tänään taas uimakoulussa ja väsymys painaa metelistä päätellen!
Minäkin kävin muuten hieman hiihtelemässä viikonloppuna ja ihanaa oli!Tosin kovin pitkään en uskaltanut kun tuo alavatsa alkaa herkästi kipuilemaan mutta kuitenkin:))
-Anne rv 29+2
Viime viikko hujahti ohi, kävin vain jossain vaiheessa pikaisesti lukemassa muiden kuulumisia. Hurjaa, että jollain alkaa jo supistelemaan sairasloman arvoisesti. Toivottavasti vauvat pysyvät sisällä vielä monta viikkoa!
Itselläkin on alkanut selvästi supistelemaan, joten jumpat ovat jääneet ja nyt yritän vain pitää itseni liikkeellä täällä kotona. Mies stressaa enemmän kuin minä, joten en viitsi häntä hermostuttaa ja yritän ottaa rennommin. No, onhan 30 viikkoa jo täynnä, joten enää ei tarvitse hirveästi huhkia.
Kummeista ja nimistä oli puhetta ainakin viime viikolla. Me ollaan jo pyydetty kummit ja melkein päätetty nimikin. Tosin edelleen jaksetaan vatvoa nimiasoita, vaikka periaatteessa yksi nimi on yli muiden. Me ollaan edellisistäkin ruvettu heti syntymän jälkeen kutsumaan lasta omalla nimellä, eikä pantattu ristiäisiin asti, joten eiköhän tämän vauvelinkin kanssa tehdä samalla tavoin.
Närästys, eikä muutkaan vaivat ole vielä iskeneet, (en muista kuka vaivoja valitteli :)), mutta on kyllä tosi inhottavaa, jos Renniekään ei auta. Ruokahalu katoaa kyllä tehokkaasti, jos joka ruoka närästää... Toivotaan parempia vointeja!
Nyt minä lähden nukkumaan, kun Täydelliset naiset ei tulekaan enää... sen verran ihmeelliseltä tämä uusi sarja vaikuttaa.
Mukavaa KEVÄTviikkoa kaikille!
Kiskis 30 + jotain
ps. Justhan me toukokuiset oltiin niitä 4-7-viikkoisia ja nyt alkaa kaikki huidella jo 30 viikon tuntumassa. Ihmellistä! :)
Callaway: myös minulla nenän tukkoisuutta koko ajan. Pari flunssaa on tullut sairastettua ja toisella kerralla meni poskionteloihin, toisella kerralla onneksi ei. Sain nasacortia joka helppasi öitä. Tuntui kanssa että käytin nasoliinia ihan liikaa.. Minulla on myös sarvikuono joka on huippuhyvä! Kun siihen tottuu, se tehoaa tosi hyvin (myös siitepölyaikaan). Poskiontelutulehduksen huomasin kun vesi ei kiertänyt vaan änkesi suusta ulos..
Rice: mulla on myös närästystä ihan hirveesti. Sama juttu kun ekan kanssa. Alkoi joskus 27 viikon vaiheilla ja varsinkin kun on makuulla närästys vaivaa. Oletteko muuten huomanneet eri ruokien vaikutusta? Mulla paprika ja paistetut ruoat pahentaa sitä.. Niin ja jäätelö, jota söisin koko ajan.
Minä muuten säästin ekan lapsen tuttipullot ja rintakumit (ne oli hyvänkuntoisia) mutta kaikki pullotutit ja tutit laitoin pois. Meillä oli luonnonkumisia ja ne tarrasi ja niinkuin suli yhteen säilytyksen aikana.. Ne ajattelin ostaa uutena ja katsoa kummasta toinen pitää, luonnonkumista vai silikonista.
Kävin eilen neuvolalääkärillä ja kaikki oli onneksi ennallaan. Viime viikolla kirjoitin niistä kovista supisteluista. Huilaaminen on auttanut tosi hyvin. Ainoa asia mikä ihmetytti myös lääkäriä oli että sf-mitta oli nyt 31 cm (vko 30). Olen koko ajan mennyt tasaisesti keskikäyrällä ja nyt pomppasi ulos asteikoilta.. Esikoinen taas meni koko ajan alakäyrän alapuolella. Voisiko joskus mennä keskivertoa pitkin... : ) Millaisia sf-mittoja teillä on näillä viikoilla? Kuulemma tiiviit supistelut saattaa johtua myös rajusta kohdun kasvusta. Selkäsärkykin saattaa liittyä siihen..
Muuten täällä mennään ja porskutellaan kivasti päiviä eteenpäin,
Puolukka 30+5
-Rice- : et todellakaan ole ainut joka valittelee,mulla pari mamma kaveria ja niijen kanssa aina vaan puidaan raskaus kolotuksia ja vaivoja:D Mulla alkanu kivuttomat supistukset,niistä jo jotain höpöttelinki ja nilkat turvottaa ja selkä kipeä ja kävellessä nivuset paukkaa. ja ummetusta täälläkin on havaittu. sellasia minulla lähinnä,ei mitään kovin tukalaa nyt ole hetkeen ollut. Närästykseltä olen (koputaa puuta) säästynt ainakin toistaiseksi.
Itsekkin tein listaa puuttuvista tarvikksista ja vielä olisi hankinta listalla D-vitamiini tipat,ensilusikka niiden antoon, pumpulilappuja,vanupuikot,kosteuspyyheet,vaipat ja varuiksi äidinmaidon korviketta muutama tölkki.
Niin ja hoitoalusta kun sitä ei ollutkaan äippäpakkauksessa:/ ja noita liivinsuojia ja isompi tutti pullo vielä varuiksi kun meillä 2 pientä. Onhan noita:D ja itselleni haluan jo valmiiski katsoa imetyspaidan ja jotkut uudet kivat verkkarit/trikoot kun kotiudutaan,kiva sitten olla synnytyksen jälkeen mukavissa uusissa vaatteissa:)
miten tuttien laita,meillä yksi jo ja varmaan meinataan antaa vauvalle heti sairaalassa oma. mietin että varmaan niitäkin pari lisää hommattava? kun jos tuo yksi hukkuu jonnekkin niin mitäs sitten;)?
sf mitoista niin minulla oli viimeviikolla,eli rv 28 mitta 24cm eli keskikäyrillä meni. Tuntuu että maha silti kauhean iso ja ajattelin jo että yläkayrillä mentäis mutta ei.
laakli ja mahanasukki rv 29+0
Heippa ja neuvola terkut. Hb oli taas laskenut ja eikun kahta kapselia syömään. Mun pitäisi kyllä pitää parempaa huolta itsestäni ihan itseni vuoksi. Vauva varmast ottaa ja saa kaiken tarvitsemansa, mutta se näkyy sitten mun ulkoisessa ja sisäisessäkin muodossani. Nyt vaan paljon kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä ym. ym. Muuten kaikki hyvin. Sydänäänet tasaiset ja vahvat ja vauva pää alaspäin edelleen ja varmaan pysyykin.
Meil on koti kaaoksessa kun ollaan ostettu uusia huonekaluja ja kaappeja. Ihka uudet isot vaatekaapit auttavat tilapulaa ja olen niin onnellinen. Nyt on vaan kaikki vielä yläkerrassa ihan ympäriämpäri!! Vauvalle ei hankittu vielä juurikaan mitään kun pitää eka käydä läpi mitä kaikkea meillä on. Kokemuksen äänellä en suosittele ihan kaikkea hankkimaankaan etukäteen kun ei voi tietää mitä kaikkea tarvitsee. Esim tutteja ja pulloja vain muutamat ja sitten lisää jos niille tulee käyttöä. Meillä ei kummallekaan ole koskaan ollut käyttöä ja nyt elättelen toivetta josko saatais pullot käyttöön. Ostan vain yhden tai kaksi valmiiksi. Harsoja ja bodeja ym menee niin vauvan mukaan. Eka pulautteli aivan tolkuttomasti ja vaatetta piti heti lähteä ostamaan lisää ja harsojakin kului ihan hulluna. Toka pulautteli koko aikana yhtä paljon kun eka yhtenä päivänä, joten pyykkiä huomattavasti vähemmän. Kaikki ei tarvii esim rintapumppua, joka on usein kalliskin ostos.
No eiköhän mekin tässä kohta kunnostauduta laittamaan vauvan tavaroita kuntoon kunhan saa yleiskäsityksen mitä jo on :) Sänky pitäis kakkoselle ostaa niin vauva saa pinniksen, vaikka ajattelin ihan tosissani vuokrata sen vaavi sängyn. Olen kuullut siitä pelkkää hyvää. Helppo liikuttaa kerroksesta toiseen ja aina on vieressä sänky vauvalle jota yölläkin voi heijata helposti jos tarvitsee. On kuulemma hintansa väärtti.
Nyt puuhaamaan!
-Callaway
En ole taas saanut aikaiseksi kirjoittaa pitkään aikaan mitään, jotenkin on niin veto poissa, etten jaksa kuin nukkua tai muuten vaan makoilla. Päivittäiset parin tunnin ulkoilut esikoisen kanssa alkavat olemaan jo aika rankkoja, kun toinen säntäilee ihan minne sattuu ja välillä (no, joka kerta) joudun kantamaan huutavaa ja rimpuilevaa 11,5-kiloista pojua kohti kotia..
Rice, kyllä mullakin on vaikka mitä vaivoja, tosin närästykseltä olen säästynyt. Ehkäpä siksi, kun syön noita lääkärin määräämiä närästyslääkkeitä, jotka kumma kyllä eivät ole tähän pahaan oloon ja oksenteluun auttaneet ollenkaan. ;) Ajattelin nyt joka tapauksessa syödä kuurin loppuun, kun ei siitä haittaakaan ole.. Vauvalle meillä on suurin piirtein kaikki valmiina, toki kaikki pikkujutut kuten vanulaput, rasvat ja semmoiset puuttuvat vielä. Tosin meillä esikoinenkin käyttää vielä vauvarasvoja yms. mutta haluan vauvalle ihan omat purtilot hoitopöydän viereen. :) Hoitopöytä pitäisi lakata ja siihen pitäisi hakea ikeasta semmoiset lisälaatikot, mutta saa nähdä koska sinnekin pääsemme.. Vauvan korisänkyyn pitäisi myös ommella vielä pehmusteet (esikoisen aikaisiin ehdin jo kyllästymään..), joten onhan tässä kaikkea pientä puuhaa vielä edessä. Vaatteet pesinkin jo viime viikolla, kun meidän pesukone on semmoinen temppuilija, että parempi pestä tosiaan silloin kun se toimii. ;) Pitäisikin kirjoittaa tosiaan lista, niin tuntuisi että homma alkaa olemaan hoidossa..
Mölli, eiköhän silikoniset rintakumit säily vuosikausia käyttökelpoisina, varsinkin jos siis käyttämättömät ovat. Muistaakseni niissä luki kyllä joku aika, minkä jälkeen olisi hygieniasyistä hyvä vaihtaa uusiin.. Itse heitin kyllä rintakumit pois, kun imetys täällä loppui viime syksynä (olivat silloin jo olleet kaapissa lähes vuoden käyttämättöminä), joten pakko on uusia ostaa. Kiitos muistutuksesta. :)
Laakli, me varmaan ostetaan vauvalle kanssa oma tutti heti sairaalaan. Viimeksi oltiin ostettu kotiin silikoninen tutti, mutta koska vauva oli sairaalassa saanut luonnonkumisen tutin, niin eipä tämä huolella valitsemamme silikoninen versio kelvannut ollenkaan. ;) Toki voi olla, ettei poika olisi silikonista tuttia huolinut, vaikka se olisi ekaksi suuhun tyrkätty.. Taidetaan siis tällä kerralla ostaa molempia varmuuden vuoksi. ;)
Huoh, nyt on niiiiiin valtava pino silitettävää odottamassa, joten pakko lopettaa ja ottaa silitysrauta käteen.
Miimi, 31+2
Heippa vaan kaikille. Kevättä kohden mennään ja kovasti odotellaan täälläkin että äippäloma alkaa.(30.3.)Kävin eilen neuvolassa ja nyt joudun sitten sokerirasitukseen viikon päästä perjantaina. Sf mitta oli 35 ja hemoklobiini oli normaali painoa oli tullut 1100g viikossa ja verenpaine normaali. Olin niin toiveikas että A vauva olisi kääntynyt jo pää alaspäin mutta ei sittenkään vaikka pari viikkoa sitten neuvolan sijaisnen niin väittikin.
Nyt on alkanut selkää särkee jo tosi herkasti ja aamupäivät ovat aina suht helppoja selän kanssa mutta puolilta päivin pitää jo mennä makoilemaan.
Lapset on ollut vähän kuumeessa, toivon vaan ettei itselle tartu.
Kirjoitin tossa viime viikollakin mutta juuri tuli joku katkos kun olin viestiä lähettämässä enkä sitten uutta jaksanut kirjoitella, lukenut olen kyllä teidän juttuja melkein joka päivä.
Nyt salkkarit kutsuu....
Julianna ja tuplat rv 30+5
Tulin nyt vielä kurkkimaan palstaa kun ei oikein unikaan tule. Koko illan ollut inhottavaa menkkajomottelua alamahalla ja alaselässä, eikä tuo makaaminen auta asiaa yhtään. Olin tänään hoitamassa miehen siskon kolmea alle kouluikäistä nassikkaa ja rankkaa oli ;). Ihania lapsia, mutta nyt veto ihan pois. Eikai sitä sitten tulisikaan touhuttua samanlailla niiden kanssa jos omia olisivat, mutta kun harvemmin näkee niin pakko touhuta koko ajan jotain. Hatun nosto siis kaikille teille joille lapsia siunaantunut enemmänkin, on siinä työnsarkaa kerrakseen. :0)
Raahasin tänään neuvolasta ison pinon ihania bodyja ja puolipotkareita kotiin. En ole aikaisemmin niitä edes katsonut, kun jotenkin tuntui, etteivät ole hyväkuntoisia kun ilmaiseksi saa. Väärässä olin, taas kerran. Kivoja unisex vaatteita, jotka näyttivät siltä kuin olisi juuri paketista kiskaistu. Ei mitään käytönjälkiä..selvää säästöä siis! Ostin myös rintapumpun ja maidonkerääjät tänään. Toivottavasti eivät jää käyttämättä ja jos geeneistä on mitään hyötyä niin aikamoinen meijeritoiminta alkaa meillä toukokuussa.
Tutti keskusteluista vielä kiitosta. Minulle ei tullut mieleenkään, että niitäkin on erilaisia. Ja Callawayn ohjeesta otan vaarin, enkä hanki kun yhden luonnonkumisen ja yhden silikonisen. Katson sitten kumpi kelpaa vai kelpaako kumpikaan. Mies oli muuten jostain kuullut "yö/unitutista"? Mitä mahtaa tarkoittaa?? On kuulema tutkittu, että ko. tutin käytöstä on apua ehkäistä kätkytkuolemia...tiedä sitten?
Terv. Rice + pikkune rv 31+1 tai 2
HANKINNOISTA. Meillä on tuolla makkarissa valmiina häkkisänky tilpehööreineen, joihin kuuluu patjan lisäksi esikoiselle tekemäni pinnasuoja, jossa mukana ristipisto, verho häkkisängyn päälle ja nyt tein vielä päiväpeitteen, jossa pohjana ristipistotyö. Lisäksi on vielä samaan sarjaan vaippapussi, jonka henkarilla saa laitettua vaikka hoitopöydän päähän. Äityispakkauslaatikko hörhelöineen on lainassa siskolta ja se on myös sängyssä. Esikoinen ei nukkunut laatikossa, vaan laitoin suoraan häkkäriin. Petivaatteet on nostettu valmiiksi sängyn läheisyyteen, mutta niitä ei ole edes silitetty ja sänkyä en valmiiksi edes petaa...tämä on sitä taikauskoa, että jos sängyn petaa valmiiksi vauvalle, niin sitten pian käykin jotain ikävää...
Hoitopöytä on myös valmiina... Vaatteita on vielä ole saanut sinne järjestettyä...ne on kyllä pesty jo...
Ostelin silloin kun sairaslomalle jäin valmiiksi pari erilaista tuttia...toinen oli se perinteinen yksivärinen (tai siis se rinkula on eriväriä) onkos se nyt Ainun tutti...kuitenkin se missä on niitä reikiä... Esikoinen suostui syömään tätä tuttia. Äitiähän se vähän harmitti, kun näissä tuteissa ei ole mitään kuvia ja muissa merkeissä saisi vaikka minkälaisia :) toinen taisi sitten olla Nuk tuttipakkaus...Pakkasin nämä sairaalalaukkuun, jos siellä menee pidempään kuin normaalisti niin voi antaa sit siellä...Esikoiselle anettiin tutti n. 10 päivän ikäisenä. Yhden tuttiketjun ostin myös, kun en itse varmaan ole pääsemässä sitten heti mihinkään kauppoihin, kun vähän täällä korvessa asutaan :) Nalle Puhin vauvakirjan ostin myös valmiiksi, samanlainen kuin esikoisella...Lisäksi ostan sit myöhemmin toisen vauvakirjan, kun tietää sukupuolen...
Maidonkerääjiä ostin pari kappaletta (niitä tarvin esioisen kanssa), tätini vanha rintapumppu on lainassa...Muutaman kerran jouduin viimeksi pumpata... Pestäviä liivinsuojia ostin myös...ne kertakäyttöiset tuntuivat tarttuvan kiinni nänneihin... Nämä on pakattu sairaalakassiin. LIsäksi pitäisi vielä käydä ostamassa tieten Pepanttenia, sitäkin viimeksi tarvittiin, kun nänninpäät meinasi vähän halkeilla aluksi... Ostin minä näköjään vielä niitä kosteuspyyhkeitä, vai mitä ne nyt on, millä voi vauvan pyllyn pyyhkäistä...
Vaunut meillä on (tosin ne on vielä mun vanhempien luona), kaukalo löytyy myös...
Esikoisen ensi viikkoina meillä loppui pikkupyyhkeet, kun poika pissas yleensä aina, kun vaippa otettiin pois tai sen jälkeen, kun oli käyty pyllypesulla...eli näitä pyyhkeitä sai olla pesemässä yhtenään. Meillä siis hoitoalustan päällä aina oli pyyhe, ettei tunnu kylmältä ja sit kun kävi pesemässä pyllyn, niin saattoi pahimmilaan mennä kaksi pyyhettä jos osuma sopivasti sattui :)
VAIVOISTA:
- närästystä ajoittain...välillä tuntuu, että on vähän vähentynyt, mutta sit taas esiintyy enemmän. Ekassa raskaudessa närästys alkoi ehkä näiläl viikoilla ja oli polttavaa tunnetta kurkussa...Mut nyt ollut ihan alusta asti sellaista, että tulee röyhtäisyjä ja varsinaisesti ei polttele, mutta tuntuu, että ruoka nousee kurkkuun....mut siis ehkä helpompaa on ollut kuin viimeks...
- menkkamaista jomottelua alamahalla...tätä vähän ihmettelen, että mistä tämä johtuu...ei siis ole niin pahaa kuin menkkojen aikana...mut vähän samansuuntaista... tiedä sitten voisko johtua siitä, kun tuo vauva on niin alhaalla ja meuhkaa siellä...
- ei-kipeät supistelut...heti, kun pystyssä on niin alkaa mahaa kiristää...aika helposti tuntuu tulevan...
- jotain ihme tuntemuksia alapäässä....esim. kunnousen sängystä, niin tuntuu tuolla alhaalla...ehkä vois aatella, että jotenkin luihin liittyy...tai aattelin, että jos vauvan pää alhaalla, niin "hankaa" siellä itelleen tilaa ja se vaikuttaa... Tuntuu myös vähän sellaiselta, että vaikka jalat olis ristissä, niin on väljä olo... että saas nähdä, onko tuolla kohdunsuulla jotain tapahtunut...seuraava äitipoliaika vasta 23.3. jolloin tilanne voidaan tarkistaa...
- oiskohan vielä muuta...aijoo...vauva on ehkä muuttanut kyljen vasemmalta puolelta oikealle ja supistuksen tullessa kiristää minusta enemmän kuin ennen.... Eli saattaa olla, että toi oikea puoli on ahtaampi... Tämä on vaan oma arvio, että on vaihtanut puolta...mut kun potkuja tuntuu nyt vasemmalla puolella ja ennen oli oikealle...ja supistuksen tullessa maha kohoaa oikealta puolelta, kun ennen oli vasemmalta...Vauvan liikketkin on sellaista muljumista enemmän kuin ennen...jos laittaa käden ihan tuonne alushousujen rajaan, niin voi tuntea, kun vauva liikkuu...toivottavasti se nyt on se pää edelleen siellä joka muljuaa, ettei ole kääntynyt mitenkään muuten...
- täys olo...eli tuntuu, että hirveän helposti tulee syönnin jälkeen semmonen olo, että tuntuu että halkeaa...toisaalta sit taas illala saattaa olla nälän tunne, mutta maha olis ratkeamaisillaan...
- että kyllä täällä näitä vaivoja löytyy muillakin! :)
Nojoo...ehkäpä tässä valitusvirttä vähäksi aikaa :)
AngaT ja Taistelija 31+4
siis olenko minä ainut toukomamma joka EI aijo/jaksa/viitsi silittää jokaista vauvan vaatetta,lakanaa,pyyhettä:D? siis miten te jaksatte?? menaatteko jatkossakin kun vauva on jo syntynyt niin aina silittää vauvan vaatteet pesun jälkeen? ajattelin päästää itseni helpommalla ja olla silittämättä:) minusta kun nuo vaatteet,etenkin vauvalla näyttävät samalta oli ne silitetty tai ei ja kun niitä joutuu niin usein pesemään..ootte kyllä oikeen super mammoja jos jaksatte vielä kaiken lisäks silittää!:D antakaa itsellenne armoa ja karsikaa kaikki ylimääräinen kotityö pois;) se silitys siis:)
Riittää kun laittaa kuivumaan riittävän kosteina niin oikenevat siinä :o) Mutta pyyhkeet ja lakana mankeloin muutenkin aina. Ne ovat ihan raikkaita sen jälkeen. Muuten ei jaksa turhia hössöttää, paitsi jos tulee synnytystä odotellessa ylimääräinen energialataus!
Tuli pidettyä pidennetty viikonloppu perheen kanssa ja lähdimme mummolaan Lappeenrantaan. Muilla oli oikein kiva reissu, mies sai kelkkailla ja retkiluistella, isovanhemmat näkivät vielä ainokaista pojantytärtä, mutta minä olin ihan tööt. Ensimmäinen päivä meni päänsäryssä ja muutenkin aina kun iltapäivä koitti, olin ihan puhki. Päätinkin että reissut saa nyt jäädä, ei fysiikka enää oikein jaksa. Mukavaa tietysti oli, että esikoisen hoitajia olikin enemmän ja onhan se tytöllekin mukavaa nähdä isovanhempiaan.
Ricella oli tuo vakuutusongelma. Minäkin lähdin vähän myöhässä liikkeelle, kun pidin ihan itsestään selvänä että Turvasta se otetaan. No, suureksi yllätykseksi olivat hinnat kivunneet 2,5 kertaisiksi sitten esikoisen syntymisen 2007! Ihan törkeä hinnankorotus!!!! Samalla tarkastettiin tytön vakuutus ja hinta oli sielläkin noussut eikä siitä erikseen olla meille ilmoitettu. Joten pientä kädenvääntöä vakuutusyhtiön kanssa tiedossa... En sitten ottanut vakuutusta vaan jään miettimään sitä lapsivakuutusta. Meillä kun allergiat esiintyivät vasta neljän kuukauden ikäisenä, joten sen vielä varmaan ehtii ottaa...
Cristina, miten jakselet? En valitettavasti pysty auttamaan mitenkään, ei ole kokemusta ennenaikaisesta pehmenemisestä.
Laakli kyseli tuosta supistelusta suhteessa kohdun kaulan lyhentymiseen. Minulla on joka olta supisteluita, aika koviakin, mutta niillä ei ole ollut mitään vaikutusta pehmenemiseen tai lyhentymiseen. Supistelut tulevat nimenomaan kävelystä (aika töpötystä nykyään) ja kantelusta. Joten supistelujen vuoksi ei kannata olla huolissaan, ainakaan jos ei mitään muita merkkejä näy.
Noora kyseli allergioista. Olen itse atoopikko ja allergikko. Ihon hoitoon olen käyttänyt perusvoiteita ja kortisonirasvaa. Ne ovat ihan sallittuja. Kun nenä on mennyt tukkoon, olen satunnaisesti käyttänyt Zysal-antihistamiinia. Tuote on lääkärin mukaan turvallinen, mutta jatkuvaa käyttöä ei kuitenkaan suositella. Olen ottanutkin sitä max kaksi kertaa kuukaudessa ja se on onneksi riittänyt. Viimeksi olin heinäaikaan raskaana ja silloin olin helisemässä! Nenä oli aivan tukossa ja olo oli ihan kamala. Silloin yleislääkäri ei osannut ohjata antihistamiinin käytössä, sain käyttää vain nenäsumutetta, jonka nimeä en nyt muista...
Miimi ehdotteli Peik-nimeä. On tullut joskus vastaan eikä ole ollenkaan paha... Mies totesi sen olevan virolainen nimi johon jopa osasin oikaista että eipäs kun norjalainen! Muuta kommenttia en häneltä vielä kuullutkaan, pitääkin kysellä...
Ja vielä omaan napaan: Närästää, sivuja kivistää etenkin öisin, alavatsaa painaa, väsyttää ja supistelee joka päivä, mut muuten olo on ihan hyvä, En ehkä osaa sitä täällä niin valittaa kun on vielä niin hyvin muistissa edellisestä raskaudesta :o) Vähärasvainen ruoka ja ruisleivän ja paprikan välttäminen auttaa ainakin minua vähentämään närästystä.
Äitiysvapaa-päätöskin tuli Kelasta. Ovat onneksi ottaneet huomioon viimeisen puolen vuoden ansiot, joten tuki on parempi kuin viimeksi. Olen oikein tyytyväinen.
Neuvolassa olin aamulla. Touko on raivotarjonnassa, liikkui tosi paljon ja syke kuului selkeästi. Oma paino on noussut hyvin, 210g/vko ja verenpaine ok, vaikka oli hulina-aamu takana. Terkkari teki lähetteen synnytystapa-arvioon, vähän jännittää mitä siellä ehdottavat. Touko on terkkarin tunnustelun mukaan vielä alle kaksikiloinen, joten jos kasvu etenee normaalisti, ei hän olisi niin iso jötikkä kuin tyttö oli. Mutta tilannehan voi vielä muuttua... Luotan häneen arvioonsa, on sen verran kokemusta takana ja tähän mennessä on esikoisen kanssa pitänyt paikkansa.
Nyt lounaalle, on tullut jo liikaakin varastettua työnantajan aikaa :D Kyllä sitä mammalomaa jo odottaakin, vajaa neljä viikkoa vielä...
-marvik- ja Touko, rv 30+5
heippa kaikille mammoille :)
hävitin muka käyttäjä tunnukseni ja sitten iski laiskuus ja annoin asian olla,mut tänään huomasin et tunnushan on oma s.posti osoite..sen siitä saa kun tallentaa salasanan ja käyttäjätunnuksen automaattiseksi ;)
Täällä kaikki sujuu odotetusti,maha pullahti ulospäin viimeinkin pari viikkoa sitten,nyt alkaa pikkuhiljaa näyttää sille et olen raskaana.Minulle ei ole siis koko raskauden aikana tullut kun 4kg lisää painoa,mut viime neuvolassa paino olikin alkanut nousta 1kg viikkoon,ei kuulemma vielä haittaa mut sama tahti ei saa jatkua kovin pitkään. Ruoka halu on ollut kyllä kun norsulla...
Kävimme meiehen kanssa Oulussa viettämässä romanttista viikonloppua 27.2-2.3 ja tuli todella tarpeeseen!Sitä on etääntynyt ihan huomaamatta toisesta,kun on niin keskittynyt omaan oloonsa ja vauvaan jo nyt. Nyt sitä taas jaksaa..
Minulla alkoi taas iskias vaivaamaan oikeaa puolta,ei meinannut jalka pitää lauantaina kun oli niin kipeä.Onneksi panadolilla ja pienellä liikkeellä kipu on nyt hallinnassa.Rinnassa on ahdistusta,johtuu vissiin vieläkin siitä et vaavi on niin "sisällä" kasvamassa.Toivottavasti ei ole tällaista koko loppu aikaa!
Sisko,hänen tytöt ja 1.5kk poika kävi eilen kyläilemässä,oli kyllä ihanaa sylitellä vaavia.Kyllä koko ajan tulee varmempi olo siitä,et selviämme omankin lapsen hoidosta (alku raskaudesta se ei tuntunut ollenkaan varmalle asialle.)
Asunnon ja muuton kanssa koen kovaa stressiä,olis niin hyvä kun jotain olis edes varmaa,mut kun ei..onneksi mieskin on ottanut osaa tähän huolehtimiseen,ei tunnu et olen yksin murehtimassa asiaa.Onhan tässä vielä reilu kuukausi aikaa.
Nyt pitää lähteä pitkälleen,pientä flunssaa ilmassa niin meinaa olla veto pois.Sarvikuono on täälläkin ahkerassa käytössä,helpottaa kummasti tukkoisuuteen ihan luomu tavalla!
hyviä vointeja kaikille :)
nepsunen&tiippana 28+6
mukavaa kun juttua riittää mitä lueskella. käyn päivittäin täällä kahtomassa parikin kertaa jospa joku ois kirjotellu kuulumisia.
on aika tälle aamulle istahtaa. oon leiponut jo sämpylät pulllat, siivonnu talon ja kello vasta puol yksi. mutta tuntuu ettei enää jaksa liikkua. onneks ruokakin on jo uunis hautumassa valmiiksi..
eilen muisin soittaa sokeriarvon tulokset ja kehuja tuli ihan moitteettomat oli arvot ja parempaa ei vois ollu olla. joten nekin on tarkastettu.
laakli: en minäkään silitä. en ole silittäjä tyyppiä. toki voi ola et ajan kuluksi ekat lakanat vauvalle silitän mut en muuta.
pitäs varmaan alkaa tekee hankintoja vauvalle,sis iha jotain pientä.
pinnasänky on,mutta siinä nukkuu ivleä meidän tuo pienin 1v7kk, saiskohan sen jo lasten sänkyyn toukouuhun mennessä? tosi nsiinä pinniksessä se nukkuu parhaiten, joten ehkä pitää miettii noita sänkyjuttuja vielä.
patteri käyttöisen rintapumpun sain kaverilta, ei ollu tarvinnu sitä joten on uuden veroinen, on mul tallessa sellanen vanha rintapumppu mitä käsin vedetään ja senkin otan esille sitten, ihan käypä peli sekin vielä. mulla tuota maitoa tullut aikasemmin kaikilta aluks niin paljon, et kun imettää toista rintaa toisesta valuu maidonkerääjän ylikin, eli se pitää vaihtaa kesken syötön, et valuu aika kivasti. ja eka kk ain aaiksemmin menny niin et pyyhe ympärillä ollu, kun ei liivinsuojuksista ole apua ja harsotkaan ei auta maidon valumiseen. mut sit aina loppunu maito lyhyeen, et vähenee ekan kk jälkeen tosi niukaks.
rattaat ois hommattava kaksosten jotkut edulliset ja käytetytt saa olla, tuo poika kävelee mut aina muualle kuin me muut, joten kyydis saa istuu ens kesän. yhdelle on uuden veroiset matkarattaat ja ne riittää.
harsot pitää uusia, tuli just mieleen.
vaatteet ja lakanat ja muut on jo valmiina edellisiltä jääneet.
turvakaukalo on kaverilta saatu ja omakin ois tallessa on vähän vanhempi. sitterin löysin uuden veroisen eko centeristä 2e, pesin ja ei uudesta erottas. mikä löytö oli!
kantoliina joustava sellainen 5m? pitkä on ja se tulee taas käyttöön =)
kestovaipat kiinnostaa taas, edellisellä kiinnosti myös mut jäi hankkimatta tai kokeilematta, joten sitä pohdin vielä..
hoitopöytää nyt ei oo, enkä tiedä tarvitaanko ei oikein tilaa ois, se kyl saadaan veljen porukalta jos tarvii.
rattaat on ainoot mitä isompaa hankkii pitää, ja nyt ei oo raha tilanne hyvä kun jouduin jäämään saikulle liian aikaisin ja kelan sairaspäivärahlle tipun , ja työtuloni ois ollu isompi jos oisin loppuun asti ollut töissä, kun vikaan 6kk sisältyy nyt osa-aikatyötä, eikä vaan kk-palkkaa. harmittaa se, mut pitää ajatella et parempi levähtää kuin ottaa riskillä tää loppuaika. eikä tieto milloin sairaslomarahat maksaa kela. tai työnantaja toimitaa tarvittavat liiteet sinne. en siis tiedä vielä ees äippärahan suuruutta.
supisteluja tlee ja onneks levolla häipyy ettei äiy pahaks asti.
tuli mieleen tuosta kohdun kaulan lyhentymisestä, että viimeks raskaus meni niin et menin synnyttää 39+3 viikoilla oli auki 3cm ja kaulaa jäljellä 2,5 cm, ja kohdunkaula lyhentyi ja häipyi vasta salissa, mikä esti ette ivoitu kalvoja aikaisemmin puhkoa. sanoivat et kohdunkaula voi uudelleen synnyttäjjällä hävitä vasta synnytys päivänä.et oikeestaan mun järjellä se et kaulaa vaikkam ois mut se et jos aukee lähtee aikasilla viikoilla on taas huonompi asia.
voi kun alkoi väsyttää kun aamun touhunnu. pitäs vaan ulos jaksaa lähtee lasten kans, ulkoilemaan.
korasa28+4
En ole kirjoitellut aikoihin, mutta aina (melkein päivittäin) käyn lukemassa teidän mietteitä. Tosiaan vielä hetki sitten oltiin ihan alkumetreillä ja nyt jo ollaan näin pitkällä.
Synnyttäminenkin alkaa pikkuhiljaa jännittämään. Mulla kaks lasta ennestään
(-01 ja -03 syntyneet) ja tän kakkosen synnytys oli aika rankka. RV:lle 36 onkin jo varattu aika synnytystapa arvioon. Lantio kuvattiin kakkosen syntymän jälkeen ja jonkinlaista ahtautta siellä on, et riippuu pitkälti vauvan asennosta et saanko synnyttää alakautta vai onko sektio parempi vaihtoehto.
Hassua kuulla, et jotkut ei ole ostaneet vauvalle vielä mitään vaatteita. Minä olen ihan hulluna hypistelemässä kauppareissuilla vauvanvaatteita ja lähes joka kerta jotain tarttuu matkaan. Kokoa 56 olevia bodeja on varmaan jo 15, et osa jää varmaan käyttämättäkin. En tiedä vauvan sukupuolta, joten aika neutraaleja värejä on täytynyt ostaa. Kaikki on pestynä ja silitettynä kaapissa :) Silittämisestä tuossa olikin puhetta, normaalisti en silitä juuri mitään: Kauluspaidat silitän ja nekin usein miten viis minsaa ennen johonkin lähtöä. Eli en jatkossa aio silitellä vauvankaan vaatteita, mutta jotenkin nyt kun on aikaa niin on kiva silittää vaaville kaikki valmiiksi.
Olen ollut jo rv:sta 16 sairaslomalla. Supistelut alkoi jo silloin ja huilaillessa on nämä viikot menneet. Olisin kyllä mielelläni ollut töissä, mutta yllättävän nopeasti on tämä aika mennyt. Villasukkia on kertynyt koko perheellee aika läjä, kun tekemisen puutteeessa olen niitä kutonut. Supistukset ovat välillä olleet aika kivuliaitakin, mutta paikat ovat kuitenkin pysyneet kiinni eikä kohdunkaulallakaan ole muuta muutosta kuin hieman pehmentymistä.
Nyt otan asiakseni kirjoitella useammin, ainakin viikottain.
Lumivalko 28+0
Korasalle suosittelen lämpimästi kestovaippoja. Sen lisäksi että ne tietty ovat ekologisia, tulevat ne pidemmän päälle edullisemmiksi kuin kertisvaipat. Niillä kun on vielä jälleenmyyntiarvo, tai kuten meidän tapauksessamme, vaipat tulevat käyttöön esikolta Toukolle. Etenkin jos on tiukka talous, kannattaa ottaa kestikset käyttöön.
Kestovaippoja on monenlaisia, joten aikoinaan itse aloittelijana olin ihan pihalla. Silloin ei tullut mieleen, että vaippoja voi lainata kestovaippayhdistykseltä, jolloin pääsee tutustumaan eri vaihtoehtoihin. Käypä tutustumassa oheiseen linkkiin.
Itse olemme käyttäneet taskuvaippoja (kuorivaipat, jonne sujautetaan imut sisään, ne pestään erillisenä) sekä AIO:a (All in One, imu ommeltu suoraan vaippaan) ja olleet tyytyväisiä niihin. Ehkä hieman kalliimpia, mutta taas helpompia käyttää. Olemme ostaneet vaippoja paitsi uutena, myös Huuto.netin kautta käytettyinä tai TSI-vaippoina (Tee Se Itse). TSI-vaipat ovat yleensa olleet hyviä ja käyttökelpoisia, muutama pettymys on tullut vastaan.
Pettymys on ollut lähinnä sitä, että malli ei ole istunut yhtään neitokaiselle ja ne falskaavat. Käytetyissä taas on vain yksi vaippa ollut totaalinen pettymyt, kosteussuoja oli liian kulunut ja petti heti. Kuitenkin näitä olen ostanut enemmänkin, joten prosentuaalisesti käytettyinä ostetut vaipat ovat olleet hyviä ja edullisia.
Huudettaessa kannattaa olla tarkkana, joskus käytetyt vaipat huudetaan lähes samaan hintaan kuin uutena saisi nettikaupasta... Hyvää vertailupohjaa saa etsimällä toteutuneista kaupoista hintoja mitä niistä on maksettu.
Tässä pieni infopläjäys kestovaipoista. Loppuun vielä pieni tunnustus. Öisin käytämme kertakäyttövaippoja, kestovaippoihin pitää muuten työntää niin paljon imuja kun päivisin vaippa vaihdetaan useammin, että olemme päätyneet tähän ratkaisuun. Ja kertiksiä käytämme myös pidemmillä reissuilla. Tarhassa taas hoitajat ovat opetelleet kestojen käyttöä, tyttö on ainoa lapsi siellä kellä on käytössä kestovaipat. Mutta hyvin se on käynnistynyt, eivät koe sitä hankalaksi.
-marvik- ja Touko, rv 30+6
Täällä taas nenä tukossa. Tämä ei ilmeisesti hellitä ennen synnytystä. Kun ei viitsisi nasoliinia ihan hulluna käyttää.
maaliskuu alkoi ja jo alkaa toukokuukin olemaan lähellä!!! Taas viikonloppuna kun pitelin naapurin pikkuvauvaa niin ajattelin että herraisä ne on pieniä ja avuttomia!!! Ja toisaalta siihen omaan tottuu niin nopeasti että siinä se sitten menee muiden mukana. On kova ikävä omaa pikkuista jo! NÄin se luonto vaan asiansa osaa. Mitä lähemmäksi la tulee, sitä valmiimpia me vaan ollaan saamaan vauva ulos meistä. Meni miten meni!! Kun synnytys alkaa niin sitä vaan on niin helpottunut että kohta tää raskaus on ohi! :) Ja toisaalta haikeaa ajatella ettei enää koskaan ole ison masun kanssa ja tunne näitä liikkeitä ja tuntemuksia.
Voi kun joku kertoi viime pinossa jaksaneensa hiihdellä vaikka kuinka. Muistan kun minä jaksoin vielä ekan kanssa aika pitkään tehdä kaikkea, mutta nyt on varmaan paikat niin paljoon löysempiä ja kunto rapistunut että tuntuu etten pysty juuri mihinkään kun häpyluu soi ja supistelut alkavat heti. Vähän ankeeta! Kun vaan vauvan syliini saan niin alkaa sellanen kuntokuuri että oksat pois!! Olen aina ollut himoliikkuja ja nyt olisi taas kova into päästä huoltamaan itseään niin fyysisesti kuin henkisestikin sitä kautta!! Ihanaa kun on kesä heti vauvan saannin jälkeen. Erilaista kuin aikaisemmilla kerroilla.
Huomenna on neuvola ja ihan mukava taas päästä juttelemaan ja kuuntelemaan sydänäänet ja mittailemaan masua.
No laittakaahan taas tämän viikon kuulumisia ahkeraan tänne! Niitä on kivaa lukea vaikka ei mitään ratkaisevaa vielä tapahdukaan meillä.
Callaway 30+4