Minkävärisenä näit meme-mekon?
http://mashable.com/2015/02/26/what-color-dress-blue-black-white-gold/
Minä näin mekon ensin aivan selvästi musta-sinisenä, mutta sen jälkeen valkokultaisena, enkä ole enää nähnyt sitä musta-sinisenä. Outo juttu.
Kommentit (132)
Mä en tajua katsoin tämän kuvan tässä keskustelussa aamulla ja näin valko-kultaisena nyt tulin katsomaan uudestaan ja se on sinu-musta.
Hailakka sininen/violetti ja kulta..
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 13:18"]
Musta toi oli heti ihan selkeästi ylivaloittunut kuva mustasinisestä mekosta. Ylivalotus saa sen pitsiosan näyttämään rusehtavalta ja paikoin kultaiseltakin, sen voin myöntää, mutta mä en hetkeäkään tajua, kuinka joku näkee ton sinisen osan valkoisena! ja jos joku väitää sitä valkoiseksi sinisessä valossa, niin miksi siihen mekkoon kohdistuisi sininen valo, kun kuvan tasustasta näkyy hyvin selkestä, että kys. huoneen valaistus on kellertävä.
[/quote]
Huoneessa voi olla kellertävä valaistus, mutta mekko ja kuva on otettu ikkunan edessä.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 13:30"]
Vaikka kuinka väännätte, käännätte ja känisette, niin totuus on, että tuo kolttu tuossa kuvassa on pääväritykseltään laventelinsininen. Sitä en tiedä, minkä värinen mekko on luonnossa, mutta kamera on sen tallentanut siniseksi. Jos se olisi valkoinen, niin mekkoa tarkasteltaessa inspektorilla tuskin tulisi HEX-värikoodeja #808697, #b4bace, #818db5, #9aa3cb ... jotka KAIKKI luetellaan sinisiin väreihin. Sen sijaan tuo puhkipalanut kohta tuolla taustalla on pääosin #ffffff, joka on täysin valkoinen väri, niin valkoinen kuin olla ja voi.
Se, miksi joku näkee tuon valkoisena, johtunee huonolaatuisesta näyttöpäätteestä tai vääränlaisista asetuksista.
MOT.
[/quote]
Niin, mutta kyse onkin siitä, että ihmisen silmä osaa kuvassa ottaa huomioon valon ym. vaikutuksen väreihin. Kuvankäsittelyohjelmassa väri on vaaleansininen joo, mutta silmä ymmärtää sen silti olevan valkoinen kylmässä valossa. Ehkä tuo kyky ei ole kaikilla silmässä samanlainen ja sen takia on erilaisia vastauksia.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 13:37"]
Musta toi oli heti ihan selkeästi ylivaloittunut kuva mustasinisestä mekosta. Ylivalotus saa sen pitsiosan näyttämään rusehtavalta ja paikoin kultaiseltakin, sen voin myöntää, mutta mä en hetkeäkään tajua, kuinka joku näkee ton sinisen osan valkoisena! ja jos joku väitää sitä valkoiseksi sinisessä valossa, niin miksi siihen mekkoon kohdistuisi sininen valo, kun kuvan tasustasta näkyy hyvin selkestä, että kys. huoneen valaistus on kellertävä.
[/quote]
Huoneessa voi olla kellertävä valaistus, mutta mekko ja kuva on otettu ikkunan edessä.
[/quote]
Ei luonnonvalo muuta valkoista mekkoa noin siniseksi. Valkoinen näyttää luonnonvalossakin valkoiselta. Vai onko susta kesähäissäkin kaikki valkoiset mekot ihan sinertäviä?
Tää on niin hämärä! Miten saman kuvan voi nähdä näin eri tavalla?
Vaaleansininen kultaisilla raidoilla.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 13:42"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 13:37"]
[/quote]
[/quote]
Ei luonnonvalo muuta valkoista mekkoa noin siniseksi. Valkoinen näyttää luonnonvalossakin valkoiselta. Vai onko susta kesähäissäkin kaikki valkoiset mekot ihan sinertäviä?
[/quote]
No eikai se nyt livenä muutakaan, vaan paskan kameran ollessa käytössä. Ehkä hieman eri asia katsoa livenä kesähäissä mekkoa, kuin todella huonolla kameralla ikkunan edessä otettua kuvaa.
Vuorotellen valkoinen+kulta ja sininen+musta! Tosi hämärää :) Samalla laitteella.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 09:38"]
Sini-musta on. Ei tuosta hiilen mustasta mitään ruskeeta saa. Ehkä pointti tässä on se että värien näkeminen ei ole kaikille sama?
[/quote]
Ei todellakaan ollut mitään hiilenmustaa, vaan vaalean ruskeaa (ja sinistä)! Onpa hassua... Mikäköhän ero meidän näkökyvyssä nyt on...
Meillä tuli miehen kanssa tuosta perheriita. Kumpikaan ei voinut ymmärtää, miten toinen näkee sen ihan eri tavalla, ja luultiin toisen v*ttuilevan tahallaan :DD
minä = sinimusta
mies=valkokulta
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 14:21"]Meillä tuli miehen kanssa tuosta perheriita. Kumpikaan ei voinut ymmärtää, miten toinen näkee sen ihan eri tavalla, ja luultiin toisen v*ttuilevan tahallaan :DD
minä = sinimusta
mies=valkokulta
[/quote]
Sama juttu meillä, hämmentävää. Mä en saa tuosta valkoista tekemälläkään, en vaikka koittaisin miettiä että johtuisi valaistuksesta.
Sini-kultaiselta, voisi olla rukea/beigekin mutta siinä on selvä metallinen hohde.. Tai nyt kun ajattelee niin voisi se olla myös sini-pronssi tai sini-messinki.. Ääh.
Iltalehden sivuilla se on valko-kulta. Tämän sivun linkeissä tuo buzzfeed (tms) jossa on kaksi eri kuvaa, se on selkeästi sini-musta, toisessa taas eri valo ja näin ollen valko-kulta. Mutta iltalehden/sanomien kuvissa aivan selkeä valko-kulta.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 09:28"]http://mashable.com/2015/02/26/what-color-dress-blue-black-white-gold/
Minä näin mekon ensin aivan selvästi musta-sinisenä, mutta sen jälkeen valkokultaisena, enkä ole enää nähnyt sitä musta-sinisenä. Outo juttu.
[/quote]
Mulla oli toistepäin, näin ensin kauniin valkokultaisena ja nyt ainoastaan sinimustana? :D eikä muutu väri mitään asetuksia muuttamalla eikä näyttöä kääntämällä eikä valosimmassa eikä sen koommin pimeimmässäkään paikassa katsoen.. ihan tyhmää..
Apua. Kotona näin vain valkokultana ja nyt vain siniruskeana! Apua!
Sini-tummanruskeana. Jännä että näköjään ulkomailla näkevät enemmän valkokultaisena, suomalaisista iso osa näkee sinistä, mustaa ja ruskeakultaa. Tämä siis oma havaintoni :D Mutta kaikista huvittavinta tässä tapauksessa on aivan kamala riitely :D:D
Mekko on siis oikeasti "livenä" sinimusta.
Näen nuo värit ihan oikein eli sininen ja hyvin tumma, vähän kiiltävä ruskeamusta.
Vaikka kuinka väännätte, käännätte ja känisette, niin totuus on, että tuo kolttu tuossa kuvassa on pääväritykseltään laventelinsininen. Sitä en tiedä, minkä värinen mekko on luonnossa, mutta kamera on sen tallentanut siniseksi. Jos se olisi valkoinen, niin mekkoa tarkasteltaessa inspektorilla tuskin tulisi HEX-värikoodeja #808697, #b4bace, #818db5, #9aa3cb ... jotka KAIKKI luetellaan sinisiin väreihin. Sen sijaan tuo puhkipalanut kohta tuolla taustalla on pääosin #ffffff, joka on täysin valkoinen väri, niin valkoinen kuin olla ja voi.
Se, miksi joku näkee tuon valkoisena, johtunee huonolaatuisesta näyttöpäätteestä tai vääränlaisista asetuksista.
MOT.