****HAAHUJEN MAALISKUU****
Tervetuloa tänne kaikki keskenmenon kokeneet ja uudelleen raskautuneet! Täällä saat varmasti olla oma itsesi ja kaikki tulee varmasti kuultua! On hyvä tietää, ettei ole yksin pelkojensa kanssa!
Kommentit (58)
*virvaliekki* Juteltiin pikkusiskon kanssa facebookissa kun hän kertoi uutisensa ja ensimmäiset fiilikset oli etten tiennyt itkeäkkö vai nauraa. Tottakai olen iloinen siskon puolesta mutta samalla pelottaa omasta puolesta että miten itsellä käy... Vähän olen kyllä siskolle katkera kun heillä tärppäs heti ensimmäisestä kierrosta pillereiden lopettamisen jälkeen :/ Harmittaa myös, että sisko ehti kertomaan äidille raskaudestaan ennen minua... Olisin halunnut kertoa ensimmäisenä äidille että hänestä tulee mummo. Onhan se vähän hupsua ja itsekästä mutta eikös se ole vanhimman siskon etuoikeus...(?)
Huomenna ajattelin soittaa neuvolaan ja kysyä samalla siitä ultrasta. Vähän hankala on kyllä järjestää aikaa sille koska mulla sattuu vapaat oleen aina viikonloppuisin. Täytynee varmaan ottaa palkaton vapaapäivä ja ilmottaa pomolle että on lääkärissä käynti mutta se ei liity työterveyteen...
Söin tänään 100g suklaamaissipalloja ja hyi että tuli ällötys. Normaalisti suklaa on minun suurinta herkkua mutta nyt se alkoi etoomaan. Samalla katselin erään piirretyn jossa oli (tottakai) onnellinen loppu ja mulla tirahti pari kyyneltä :p Yleensä en koskaan itke elokuvien takia.
On tämä raskaus hassua aikaa.
Danja, 4+5
Danja mä ymmärrän niin mitä tarkoitat.. Mulle tuli vähän samanlainen olo, kun pikkusisko (5v nuorempi) kertoi menneensä kihloihin. Olin aivan ymmyrkäisenä, koska en ole mielestäni koskaan ajatellut häitä edes kauhean isona ja tärkeänä juttuna, ja sitten kuitenkin vähän kateellistuin kun sisko oli mennyt kihloihin ekana. Ihan tyhmää, ja tottakai olin kanssa onnellinen, mutta silti. No ei se sitten kauaa kestänyt, kun päätettiin sitten oman miehen kanssa mennä kihloihin, ja mentiin sitten aika pian naimisiin, eikä se sisko meinaa häitä viettää vielä pitkään toviin.
Mutta voisin uskoa, että raskaus olisi isompi juttu vielä, varsinkin eka lapsenlapsi. Mulla on kolme isoa sisarusta, joilla ei ole lapsia, etten tiedä heidän tunnelmiaan mun raskaudesta. Mutta toisaalta vanhemmilla on jo kuusi lastenlasta, että ehkä se ei siksi ole niin iso asia.
Ja kamalaa sanoa, että olen vähän katkera sille sairaalassa viruvalle siskolle. Se on nimittäin masentunut avioliittonsa kariutumisen ja monen muun tekijän vuoksi, ja kaikki on niin kamalaa mitä heidän perheestään kuulee. On niin hirveän ristiriitaiset tunteet, kun toisaalta tekisi mieli olla vain onnellinen tästä raskaudesta, mutta toisaalta on niin samperin huolissaan että eletäänkö siellä vielä huomenna, ja miten siskon teinilasten käy. Huoh. Jotenkin suututtaa, että samperi, ottais nyt otteen.. ja ikävä kyllä sitä miettii myös itsen takia, että tahtoisin itse olla vain onnellinen ja hautoa. KAmmottavaa.
Mutta ei auta kuin toivoa parasta. Doppleria ei kuulu vieläkään. Yhden viestin laittoivat, mutta ei muuta kuulu.. ärh. Olen nyt lähettänyt kyselyitä sähköpostitse joka päivä, mutta ei mittää.
virva, 13+3
*virvaliekki* Mulla pikkusisko on 6v nuorempi ja hän on kyllä hyvä ehtimään aina ensin kaikessa :p Toivon toki hänelle kaikkea hyvää ja onnellista raskautta sillä kukapa sitä siskolleen vastoinkäymisiä toivoisi. Meitä on neljä sisarusta ja hän on mulle kaikista läheisin joten luonnollisesti myös kateuden ym. tunteetkin ovat sitten vahvempia.
Toivottavasti sairaalassa oleva siskosi alkaa piristymään ja sinäkin jaksat kestää kaiken! Tsemppiä teille!
Mistä muuten tilasit dopplerin? Joko olet sen maksanut? Jos et ole niin niitä saa huutonetistäkin ja jopa halvemmalla.
Soitin tänään neuvolaan ja ruikutin sitä lähetettä keskussairaalaan varhaisultraan mutta ihan turhaan ruikutin sillä ainoa vastaus oli että 'käytännöt ovat nämä' ja että 'ei ole valtuuksia'. Soittelin sitten moneen paikkaan yksyisille ja kyselin että ovatko avoinna viikonloppuisin mutta turhaan. Aloin jo olemaan epätoivoinen ja ehdin jo muutaman kyyneleenkin töissä hissikopissa yksin vuodattaa kunnes sitten viimein onnisti. Paikka on ihan kotikaupunkini vieressä joten voin samalla reissulla käydä kotonakin :) Puhelimeen vastannut nainen oli todella ihana ja ymmärtäväinen kun kerroin hänelle huoleni (kerroin siis siitä tm:sta) ja lupasi ottaa laitteet kotiinsa mukaan jossa hän voisi tehdä ultrauksen lauantaina =) Aika onkin sitten jo reilu viikon päästä lauantaina jolloin viikkoja pitäisi olla ovulaation perusteella olla 6+4 jonka pitäisi riittää että näkee onko sikiöpussi oikeassa paikassa ja ennen kaikkea onko mitään sikiötä, myös sydämen syke saattaa näkyä.
Oireita alkaa vähitellen olla enemmän. Aluksi oli vain nännit arat mutta nyt ovat myös rinnat. Ne tunteet todellakin heittelevät sekä muutamia hajuja on tuntunut voimakkaammin, esimerkiksi töissä haistoin omalle hissille laavusta tulevan savun hajun vaikka ei edes tuullut ja laavullekin oli matkaa 100m. Haju oikein etoi vaikka yleensä voin jopa savusaunassa olla. Nälän tunnekin tuntuu voimakkaampana; jotenkin onttona olona ja normaalisti se on vain nälkää eikä se haittaa mitään.
Danja, rv 4+6 tai 5+2
Tilasin Danja dopplerin kuuntelevauvaa.fi-sivulta. Koitin silloin katsoa onko niitä huuto.netissä, muttei silloin ollut. Oon jo sen maksanut, ja kai ne sen joskus lähettää, sapettaa vain miten huonosti ne hoitaa asiat.
Harmi, ettei ne joustaneet! Mutta olipa kiltti se yksityisen nainen. :) Kyllä syke pitäisi sillon jo näkyä, sehän alkaa sykkiä 5+6 muistaakseni, että 6+4 se taatusti jo näkyy. <3 mekin saatiin kuva viisimillisestä tyypistä samaan aikaan.
Ihania ne oireet! Vaikka on kyllä ihanaa sitten kun kuvotus ja yltiöväsymys loppuukin. Tänään oli kuvotuksekkaampi päivä, en oikein tiedä miksi, mutta oli vain. Ei kylläkään ollenkaan niin paha silti kuin oikean kuvotuksen aikaan muutama viikko sitten.
Olen tänään tehnyt valmiiksi päättöharjoittelun portfoliota, neulonut vauvan nuttua, leiponut piirakan ja siivonnut. :) Aika kiva päivä!
virva, 13+3
Doppleri tuli, ja hienosti kuului! En tiedä onko kohtu kallellaan vasemmalle, vai miten, mutta tyyppi oli vähän enemmän vasemmalla kuin oikealla, ja olen niin koko ajan epäillytkin. :) Olipa kiva kuunnella sitä pumputusta. :)
virva, 13+4
Käykää kuuntelee, kun meiän verson sydän hakkaa! :D Otin sitä nauhalle.
http://albert-kaarina.blogspot.com
Tänne nyt pääsin siirtymään :). Toivottavasti on pidempi vierailu kuin viimekerralla, kun silloin kesti päivän... No nyt on melko vahva + jo testattu. Vaalean rusehtavaa tuhrua välillä tullut, mikä ei helpota tätä alkupiinaa. Mut tällä kertaa pääsen onneks polille ultraan rv6-7. (km:ja takana 2 rv7+4 ja yks outo hcg:n nousu) Kun vaan uskaltautuis sinne ajanvaraukseen soitteleen.
nau rv3+5
Taas ootellaan samaan aikaan, niinkuin silloin mun ekalla kerralla. :) Toivottavasti ollaan onnekkaampia tällä kertaa. :) Mahtavuutta.
virva, 14+0
Hienoa *virvaliekki* että doppleri tuli =) Kävin myös kuuntelemassa sydämen sykettä ja siellähän se puksutti!
*naulle* oikein paljon onnea sekä tykötarpeita! =)
*ON:* Raskausoireet ovat edelleen pysyneet varsin vähäisinä. Suurimpina oireita ovat arat rinnat ja nännit sekä hajuaistin herkistyminen, jonka vuoksi monet hajut etovat, esim. valkosipuliruuat ovat olleet herkkuani mutta nyt en siedä sen hajua. Tupakan haju on ennen haissut vain pahalta mutta nyt sekin alkaa kuvottamaan. Niin meillä töissä ei oikein voi mitään työkavereille ja asiakkaille jotka tupakoivat sillä työ tapahtuu ulkona. Ainoastaan oman hissini voin pitää savuttomana sanomalla että 'haluan pitää oman työpaikkani savuttomana' ja että 'täällä on pikkulapsia joten voisitko tupakoida muualla'. Sillehän ei sitten mitään voi jos tuuli tuo tupakan hajun jostain tai kävelyreitin varrella joku kessuttelee :/
Työtä tehdessä myös väsymys valtaa nyt paljon helpommin kuin aikaisemmin.
Mutta näistä oireista en siltikään voi olla huolestumatta ja ajattelematta että mitä jos nytkin on tuulimuna... Varhaisultra on onneksi lauantaina joten enää ei ole montaa yötä jäljellä! Miehestä en tiedä pääseekö hän mukaan tälle reissulle joten taidan ottaa äitini mukaan huonojen uutisten varalle... Niin toi reissu kestää 1-2vrk sillä tämä oli ainoa paikka mistä sain sen ultran viikonlopulle mutta eipä se haittaa sillä samalla reissulla pääsen käymään kotona äitini luona ja olenkin siellä sitten yötä :) Tuli nyt vain mieleen, että mitenkähän ne kilometrikorvaukset menevät nyt... Koska tämä ultraus tehdään tämän naisen kotona niin saankohan häneltä mitään todistusta tms. liitteeksi kilometrikorvaushakemukseen...? No vaikken saisi niin ei se maata kaada sillä ultra on varsin halpa, 45e ja jos bensaan menee 50e niin saman verran olisi joutunut pelkkään ultraan maksamaan jossain muulla yksityisellä.
Näin muuten viimeyönä unta että mulla loppuu työt pääsiäisenä koska olen raskaana :p Mistähän se esimies senkin siinä unessa tiesi :p Todellisuudessa kuitenkin ne työt voivat loppua pääsiäisenä mutta vain sen takia että rinteessä alkaa lumet sulamaan siinä vaiheessa jolloin mulla menee hissi kiinni. Koko kausi kuitenkin loppuu viimeistään 3.5 joten eipä se 2-3vk ole niin stressin aihe jos mulla sattuukin aikaisemmin päättymään.
Danja, rv 6+0 (kai...?)
Onpas täällä mukavia uutisia! Naulle siis suuren suuret onnittelut! Toivottavasti nyt kaikki sujuu hyvin.
Hyvä juttu Virva, että doppleri vihdoin tuli!
Paljon tsemppiä Danjalle ultran odotteluun!
Täällä mennään samaa rataa kuin ennenkin. Nyt tosin väsyneenä ja omat ajatukset sekaisin. Harjoittelu etenee tuolla riskiraskausosastolla ja kyllä on laittanut monta iltaa pyörittelemään omia ajatuksiaan. Miten pienestä voikin kaikki olla kiinni ja miten muutama hetki elämässä voi muuttaa kaiken. Huooh. Mutta enää 7 päivää ja sitten alkaa taas lomailu ;)!
myy ja maha 25+4
Vihdoinkin löysin, tai oikeemminkin NÄIN missä tämä pino on, lienen melkoisen sokea ollut kun en ole nähnyt tätä pinoa :D
Oon kirjoitellut lähinnä tuolla marraskuisten pinossa ja täällähän tuttuja sieltä muitakin! Pelko on läsnä koko ajan ja varmaan tulee olemaankin, varsinkin niin kauan että ensi tiistain ultra on käyty ja kunnes tuo pikku tuhruttelu loppuu :(
Tänään kokeilin tuleeko testiin enää vahvaa positiivista ja siihen se viiva paukahti, jo ennenkuin ehti kastua kokonaan näyttöikkuna, eli on se yhä vahva viiva. Noista keskenmenneistä kun on ihan muutamassa päivässä tuhrutusten jälkeen ollut jo selvästi entistä haaleampi viiva. Ja yllätys on ollut pahoinvoinnin alkaminen, hyi että mikä oksetus ja "kuiva-yökkiminen", eli yökkäilen tyhjää, mitään ei nouse vatsasta ulos kuitenkaan. Ja rinnat on niin piukeet ja nipistelevät, että muistuu tosi hyvin mieleen tuon kuopuksen alkuodotus. Oireita siis on vahvasti, aivan eri kaliiperia kuin noissa km:ssa odotuksissa ollut. Mutta en vaan saa itseäni uskomaan että tämä onnistuisi, minusta kun minkäänlaista tuhrua ei kuulu tulla raskausaikoina ja itselläni tuhruilut on aina johtaneet km:n :(
Onneksi kuitenkin enää tiistaihin pähkäilyä.
*helene 6+4*
Naulle ja helenelle onnea ja tervetuloa!!
Mie oon ihan sippi! Ei pysy silmät auki kun tulitikuilla tuettuna ;D Mun on ollu miltei joka päivä pakko nukkua parin tunnin päikkärit töiden jälkeen ja illalla kumminki olen unessa jo heti 9jälkeen. Puolenpäivän aikaan tulee yleensä sen kamala väsy ja haukottelen ihan hulluna. Ei mee kauan kun töissä alkavat vihjailemaan.
Pahaolo on löytänyt meille tiensä. Tosin tais olla mulla loppuviikosta ihan oikea oksennustautikin kylässä. Muutoin en ole oksennellut kun perjantaina. Kuvotusta on pitkin päivää toisin kun keskenmenneissä raskauksissa oli vain iltaisin. Illat saattaa jopa joskus olla helpompiakin, ei aina. Pitäis vaan muistaa syödä. Syöminenkin on todella vaikeaa, koska tuntuu ettei mikään maistu mitä kaapissa on. Ruisleipä yököttää vaikka normaalisti syön sitä ja paljon. Pitää olla vaaleaa leipää ja rapea kuori;D Hedelmiä yritän syödä paljon.
Huomenna ajattelin varailla aikaa ultraan ja josko uskaltaisin neuvolaankin soittaa.
Ai niin... tiedättekö onko jotenkin raskauteen liittyvää, kun yöllä heräilee useasti. Parin tunnin välein käyn hereillä ilman syytä. Ei pissata tai mitään, mutta katson kellon ja nukahdan uudelleen...Aamuyöstä heräilen tiheämmin. Outoa.
Irish ja rv 7+ menkoista mutta tuskimpa on niin paljon vielä
_Danja_ vai oot semmoisessa savukkaassa työpaikassa, onpa hankalaa! Mulla erityisesti alussa kuvotti hulluna juuri tupakan haju, nykyään ehkä vähän vähemmän. Toivottavasti et ole helposti laattaavaa sorttia, kun muuten se olis vähän hankalaa siellä hissin korkeuksisa. :) Tule sitten kertomaan miten ultrassa meni. Ei ole kovin montaa päivää siihen, mutta osaa ne tärkeetä päivät tuntua tosi hitailta!
Voi _Myy_, harjottelet sitten riskiraskausosastolla! Huh! Voin uskoa, että tiukat on mietteet kotona semmoisen työn jälkeen.. Onko sun maha jo tosi suuri? Musta tuntuu, että mun on jo ihan valtava, ja oon vasta niin alussa, etten tiedä mikä laiva musta tulee. Miten sun maha, tarttetko jotain tukivyötä tai ootko semmosia aatellu?
_Helene_ kuulostaa tosi mukavilta nuo sun oireet. :) Oo vaan luottavainen, kuulostaa niin ihanalta. Ja sitä tuhruttelua on kuitenkin neljäsosassa tavallisia raskauksiakin, itelläkin oli joinain päivinä kahteen otteeseen. ja nyt on enää alle viikko ultraan, jee. :)
_irish_ en osaa sanoa siitä heräilystä, mutta ehkä sitä miettii asioita jotenkin enemmän.. Itte herään monesti vessaan, mutta en muuten. Ja muuten tunnustan myös tuon tavallisten ruokien kuvotusongelman. Esimerkiksi koulussa en kestä syödä salaattia, ehkä koska se on seissyttä ja vähän kuivakkaa.. tai en tiedä miksi. Kotona syön kyllä. Koulussa aina otan sitä, mutta en pysty syömään kaikkea.
ON: No johan sitä tuli tuohon oheen naristua. :) Huomenna neuvola. Sitten saa tietää painosta ja verenpaineesta ja muusta. Juniori on asustellut aika paljon vasemmalla puolella mahaa, mutta tänä aamuna muutti oikeistoon ja on sitten lopun päivää viettänyt keskustassa. En vielä(kään) tunne liikkeitä, paitsi jotain ehkä-liikkeitä. Mutta eipä siihen montaa viikkoa enää varmaan mene..
virva, 14+1
sain ultra-ajan rv6+1, ei tarvii kuin pari viikkoo jännäillä. Kai silloin vois jo sykekin näkyä, kun oviskin oli kp12?
On ne kummia nuo kohtunippailut, kun niitä on, huolestuu ja jos ei vähään aikaan tunnu, huolestuu. Hermot on vähän kireellä ja tunteikas olo. Ja aikas kummia unia on ollut...
nau rv4
Ihanaa! Meitähän on täällä jo vaikka kuinka! Toivotaan nyt vahvoja oireita ja tarrasukkia kaikkien muksuille ;)!
Virva, mun maha on aivan järkyttävän suuri! Esikoisesta taisin olla näissä mitoissa joskus lopussa. Töissäkin sanovat mahan pyöristyvän koko ajan.. taidan olla melkoinen valas heinäkuussa. Pidän tota Anitan tukivyötä koko ajan töissä. Liitoskipuihin menee silti 3g Panadolia päivässä ja alkuviikosta supisteli taas säännöllisesti iltaisin. Mutta enää 6 päivää jäljellä ja sitten saa jäädä kotiin! Uutena vaivana näyttää olevan nyt nuo turvotukset jaloissa. Paineet ovat onneksi vielä matalat, joten hyvällä mallilla ollaan :)! Tänään olinkin synnyttäneitten puolella vauvoja ja äitejä hoitamassa ja kummasti vauvakuume nostaa päätään.. onneksi on aika hyvällä mallilla tuo kuume. hih.
Myy 25+5
_Nau_, se on kyllä jännä miten sitä meneekin kaikkien niiden oireiden kanssa niin, että niiden tuntumista jännittää, mutta annas kun ne jää sitten pois! :D Kiva kun sait sen ultran siihen, ei oo kamalan pitkä ootos sulla!
_Myy_ arvelinkin, että sun maha on varmaan aika laaja jo. :) Toivottavasti et ala kauheesti turpoomaan niistä jaloista. mutta siihen kyllä taatusti auttaa se kotiin jääminen, niin ei tartte niin koko päivää jalkeilla olla.
Kävin tänään sitten tokassa neuvolassa. Paino oli tippunut puolitoista kiloa viimekerrasta, sain siitä vähän kommenttia. En tiedä, olen varmaan syönyt vähemmän, mutta kumminkin lähinnä terveellisemmin. En missään nimessä ole yrittänyt laihduttaa, mutta pahoinvointi on varmaan pitänyt syömiset kurissa. Verenpaineet oli laskeneet, muttei olleet kovin alhaisen vieläkään, sama juttu hemoglobiineissa.
Verson sydän hakkasi kamalaa kyytiä 146-8 oli pulssi. Kohtu oli jo melkiistä navassa. :)
Eikäpä mittää muuta oikeen.. aletaan käyä perhevalmennuksessa kuukauden lopulla, ja sit meen kanssa varmaan semmoiseen odottavien fysioterapiaryhmään. Mulla on kammoa iskiasta, jos erehdyn käymään selälleni jonkun kovan päälle. Se jää muutaman minuutin makaamisesta helposti koko päiväksi, mutta ei vaivaa jos muistan varoa kovia makuupaikkoja. :) Mutta neuvolasta täti sanoi, että mene vaan sinne, niin neuvovat miten voin korjata asentoa. En tiiä miten tekis, meniskö vai olisko menemättä, kun ei tuo nyt ollenkaan vaivaa muuten.
virva, 14+2
Ekanakin semmosia uutisia, että kyllä se sisko heräsi. :) Että eiköhän se toivu, nyt vaan kattellaan ne jatkohoidot kohilleen.
Danja siitä siskon raskaudesta, onko se pelkästään mukavaa vai vähän kurjaakin? Kun mietin sitä tuossa, kun oli varsinkin ne jännitysviikot, että olis aika hurjan pelottavaa oottaa jonkun tosi läheisen kanssa, jos sitten ittellä meniskin kesken ja se läheinen porskuttais tyytyväisenä. Näinkin sillon aluksi unia, joissa kaikki mun siskot (4) oli raskaana yhtä aikaa, ja kaveritkin oli ja kaikkea. :D Mutta oikeessa elämässä olis kuitenkin onnellinen toisenkin puolesta. Mullakin yksi sisko yrittää, tai tjottailee, mutta tosissaan toivon niillä pian tärppäävän kun silläkin on ikää jo kota 32.
Irish, pahoinvointi on niin ihanan ällättävää! :D Mä en kertaakaan laatannut, mutta kyllä monesti on tehnyt mieli, tai käynyt lähellä. Sen lisäksi mulla tulee aina aamuisin ja välillä muuten huonossa olossa valtavia aivastuksia, joiden alussa ei ole varma lentääkö laatta vai tuleeko aivastus :D Hassua jotenkin. Tähän mennessä siis aina ollut aivastus.
Niin ja ne viimeinkin, monen monen viestin ja soiton ja kuluttajaviranomaisen yhteydenoton jälkeen lupasivat "katsoa mihin mun tilaus on jäänyt, olisihan sen pitänyt tulla jo aikaa sitten", eli jos se doppleri viimein saapuisi. Sanoivat siinä kanssa, että "Osa viesteistä on varmaan hävinnyt matkalla" Mutta haloo, montako niitä pitää sitten laittaa, että vastataan? Siis pistin varmaan kolme, ja sitten niitten nettisivuilta, ja sitten soitin monta kertaa, ja sitten lähetin viimeisen tosi vihaisen sähköpostin. Siihen viimein vastasivat. Mutta vaikka noista olis mennyt perille vain yksi, niin eikö siihenkin pitäisi vastata? Ja ekan lähetin jo viikko sitten.. hohhoi. Mutta hyvä jos lähettävät.
virva, 13+2