Avoin kirje ex-mieheni uudelle naisystävälle
Hei.
Olet alkanut seurustella ex-mieheni kanssa. Onnittelen teitä molempia siitä, että olette löytäneet toisenne ja rakastuneet. Ilmeisesti olette seurustelleet jo ainakin kolme kuukautta?
Kuulin, että olette muuttamassa saman katon alle ja mahdollisesti hankkimassa yhteistä asuntoa. Olen sitä mieltä, että meidän naisten pitäisi edes jossain määrin auttaa toisiamme - niinpä haluaisin varoittaa sinua ja neuvoa ensiksi tutustumaan mieheen paremmin, ennenkuin esimerkiksi otatte yhteistä lainaa.
Mielestäni ex-miehelläni on narsistinen persoonallisuushäiriö. Se alkaa paljastua vasta noin vuoden tuttavuuden jälkeen. Siihen asti hän pystyy esittämään erittäin miellyttävää henkilöä. Täydellinen kyvyttömyys empatiaan, syyllisten etsiminen aina muualta kuin itsestä, laiskuus ja kykenemättömyys esim. raha-asioiden järkevään hoitoon tulevat esille ennen pitkää. Lisäksi hän harjoittaa henkistä väkivaltaa.
Oletko koskaan ihmetellyt, miksei nelikymppisellä miehellä ole takanaan kuin korkeintaan parin-kolmen vuoden mittaisia parisuhteita?
Ehkä oletkin - itsekin äitinä - ihmetellyt, miksei miesystäväsi tapaa lastaan kuin silloin tällöin, pari tuntia kerrallaan. Hän on varmaan selittänyt asian sinulle jotenkin järkeenkäyvästi. Totuus on se, että mies on niin laiska, ettei hän jaksa viettää aikaa edes kouluikäisen lapsen kanssa...
Ehkä luulet, että kun mies on vastuullisessa valtion virassa, hän on varmasti kunnon ihminen, Niinhän sitä luulisi!
Miehen välit hänen omiin sukulaisiinsa ovat erittäin huonot, mutta nyt hän on ilmeisesti lämmitellyt välejään esim. vanhempiinsa saadakseen itsensä näyttämään silmissäsi täydelliseltä.
En voi sinua varoittaa kuin tälla tavalla. Toivon, että olet niin järkevä, että odotat vielä hetken ja tutustut mieheen kunnolla. Hän pilaa elämäsi vuosiksi eteenpäin, jos sitoudut nyt liikaa.
Toivon sinulle kaikkea hyvää
terveisin
miesystäväsi ex-vaimo
Kommentit (48)
Myös niille, jotka näkevät avoimen kirjeeni (jota ei siis ole koskaan tarkoitus lähettää ja joka ilmestyi vain täällä tänään) katkeruuden tms. osoituksena,
Maailma on miesten, sanotaan. Heillä on omat "hyvä veli" -verkostonsa ja he pitävät toistensa puolta. Naiset taas hyökkäävät toistensa kimppuun ja näkevät hyvää tarkoittavissakin asioissa aina kummallisia piilomotiiveja. Niin kävi tässäkin monen kohdalla.
Vain he, joilla on omakohtaista kokemusta narsistisista ja sairaista henkilöistä lähipiirissään, osasivat antaa kirjeelleni arvoa.
Omat syyni julkaista tämä kirje täällä tänään olivat todellakin kaikkea muuta kuin katkeruus tai roikkuminen ex-miehessä. Minulla todellakin on vilpitön pelko ja paha mieli siitä, että exäni uusi naisystävä joutuu vielä pahoihin ongelmiin, jotka saattavat vaikuttaa hänen koko loppuelämäänsä. Hän ei ole niitä ansainnut, kuten ei kukaan muukaan.
-ap.
Itse en näe tuossa katkeruutta lainkaan. Päin vastoin. Tulee mieleen että nämä katkeraa-huuteliat ovat itse bonganneet näitä kultamussuja ja yrittävät ummistaa totuudelta silmiä. Itse olin parisuhteessa vastaavan ihmisen kanssa, ja todellakin säälittää se ihminen joka hänen kanssaan nyt joutuu olemaan. Kaikki emännät ovat hänelle niitä jotka kaivaa huonot puolet esille. Tuollaiset miehet pitäisi leimata otsaan, jotta muut osaisi niitä karttaa.
ymmärtävät ap:n tarkoitusperät, muut eivät. Itse en näe kirjeessa mitään katkeruutta, vain puhdasta vilpittömyyttä. Tajusin myös sen, ettei kirjettä ole tarkoituskaan lähettää.
Ymmärrän täysin, että ap säälii miehensä uutta - on surullista ajatella, että joku toinen kohtaa saman helvetin kuin mitä itse on kohdannut.
Ja niille, jotka ette kirjettä tajunneet: olkaa onnellisia, ettei teillä ole vastaavia kokemuksia parisuhdehelvetistä!
t. narsistin ex-puoliso, joka aidosti ja vilpittömästi sääli exänsä uutta, viatonta puolisoa (jonka elämän ex onneksi sotki vain puoliksi ennen kuin uusi puoliso tajusi tilanteen ja lähti)
vilpittömän tuntuinen. Itselleni kyllä tulee jo tuosta termistä "avoin kirje" mieleen se, että kirje on täällä, tässä ja nyt näytillä ja ettei sitä olla aikeissakaan lähettää. Aika monelle taisi tulla assosiaatio siitä, että ap olisi kirjettä lähettämässä.
Tosin olin niin rakastunut, että olisin pitänyt ex-vaimoa hulluna ja katkerana. Kirjeellä ei olisi ollut mitään vaikutusta.
Nyt jos tapaisin jonkun uuden miehen ja saisin miehen exältä tuollaisen kirjeen, niin olisin vain kiitollinen. Tsekkaisin toki hetken, että näkyykö miehessä merkkejä narsistisuudesta ja jos näkyy pieniäkin, niin jättäisin hänet. Jos merkkejä ei näkyisi, niin miettisin vielä sitä mahdollisuutta, että ex on vaan katkera. Luultavasti juttelisin hänen kanssaan asian selvittämiseksi.
Uskon, että kirjeen pystyy ymmärtämään vain sellainen, joka on elänyt narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivän kanssa. Muut pitävät sitä vain katkerana tilityksenä, ei vilpittömänä yrityksenä auttaa tuntematonta ihmistä.
Luultavasti jättäisin tuollaisen kirjeen lähettämättä. Exäsi suuttuisi tosi pahasti ja välit lapseen menisivät lopullisesti SINUN kiltteytesi takia pilalle.
Kiitos tästä! jospa Sinä olet nyt vihdoin päässyt ohi tästä suhteesta ja voit jatkaa OMAA elämääsi ilman avautumista. Kaikkea hyvää!
... väittää, että ap olisi jotenkin saanut miehestään huonot luonteenpiirteet esiin!?!! Tuollaiset kommentit osoittavat, että ihmiset eivät todellakaan tiedä mitään narsismista ja muista luonnehäiriöistä. Ei se ole kenenkään muun vika, jos jollain ihmisellä on luonnehäiriö, eikä niitä voi tulla esille vain tietynlaisen toisen ihmisen seurassa. Tyypilistähän on, että narsistimiehet ovat hyvinkin sympaattisia, mukavia, menestyviä - kunnon kulissit pystyssä. Ja vasta kuukausien tai vuosien jälkeen piirteet tulevat esiin ja yleensä vain suljettujen ovien takana perheen kesken - moni osaa pitää kulissit ulospäin kunnossa vuosia, vaikka samaan aikaan vetelisi turpiin vaimoa ja lapsia säännöllisesti, tai henkisellä julmuudella kiusaisi.
Älkää nyt ainakaan yrittäkö ap:tä syyllistää tuollaisilla ajattelemattomilla "ehkä sinä toit sen hänessä esiin "-kommenteilla - eiköhän hän ole saanut suhteestaan jo kovan hinnan maksaa ilman syyllistämistä.
Nainen on naiselle susi - taas se tuli täällä todistettua.
piäisivät tällaista kirjettä vain pahansuopana yrityksenä pilata toisten onni...
mutta, kuka lähettäisi em. kirjeen, jos kaikki olisi vain valetta? Valheet kun tuppaavat paljastumaan.
Jos saisin nyt tällaisen kirjeen, ottaisin sen erittäin vakavasti. Katsoisin suhdettamme ja tarkkailisin tilannetta. Ja ennen kaikkea, en tekisi mitään suuria liikkeitä esim. menisi yhteen asumaan tai naimisiin.
Miksi naiset haluavat mielummin leimata entisen vaimon vain katkeraksi paskaksi, kuin ottaisivat varoituksesta vaarin? Minusta se on typerää ja naivia.
Ja ihan oikeasti, kuka näkisi vaivaa kirjoittaa tuollaista kirjettä jos siinä ei olisi edes totuuden hiventä? Varsinkin kun valheet kuitenkin paljastuvat, ja sitten sitä vasta hulluna pidettäisikin.
oliko tämä joku testi palstailijoille?
Myös niille, jotka näkevät avoimen kirjeeni (jota ei siis ole koskaan tarkoitus lähettää ja joka ilmestyi vain täällä tänään) katkeruuden tms. osoituksena,
Maailma on miesten, sanotaan. Heillä on omat "hyvä veli" -verkostonsa ja he pitävät toistensa puolta. Naiset taas hyökkäävät toistensa kimppuun ja näkevät hyvää tarkoittavissakin asioissa aina kummallisia piilomotiiveja. Niin kävi tässäkin monen kohdalla.
Vain he, joilla on omakohtaista kokemusta narsistisista ja sairaista henkilöistä lähipiirissään, osasivat antaa kirjeelleni arvoa.
Omat syyni julkaista tämä kirje täällä tänään olivat todellakin kaikkea muuta kuin katkeruus tai roikkuminen ex-miehessä. Minulla todellakin on vilpitön pelko ja paha mieli siitä, että exäni uusi naisystävä joutuu vielä pahoihin ongelmiin, jotka saattavat vaikuttaa hänen koko loppuelämäänsä. Hän ei ole niitä ansainnut, kuten ei kukaan muukaan.
-ap.
Jos ap ei lähetä kirjettä hänen "vilpitön pelkonsa" uuden vaimon puolesta on fuulaa.
23
Olin niin tyhmä ja nuori, että pysin kimpassa itseäni muutaman vuoden vanhemman pojan kanssa nelisen vuotta, vaikka kundi hakkasi, potki, repi, nimitteli, vikitteli parasta tyttöystävääni... Ei kaiketikaan ollut mitään, mitä ei olisi tehnyt. Sitten kun älysin lähteä, niin soitteli perääni ja sanoi tappavansa.
Arvatkaa vaan olisiko tehnyt mieli tatuoida kaverin otsaan, että varokaa tätä, väkivaltainen, sikamainen tyyppi.
Sen verran olen oppinut, että jos joku aloittaa valitusvirren ex-vaimostaan, niin otan kyllä jalat alle. Yleensä valitusvirressä käytetään termejä "mielenvikainen", "ongelmainen", "vastuuton". "hullu", "psyykkisesti sairas", "tasapainoton". Arvaan jo melkein, että hurmuri edessäni puhuu enemmän itsestään kuin entisestä naisestaan.
Nyxän ex ei ollut mikään enkeli, mutta eipä ole nyxä kuitenkaan sen enempää moitiskellut. Olen saanut sitten pikkuhiljaa itse huomata, että missä mennään.
sisälukutaidottomia yksinkertaisia vauhkoojia, joilta ap:n pointti menee ihan ohi. Toivon, että ex-miehesi naisystävä tai joku vastaavassa tilanteessa oleva ottaa kirjeen tosissaan ja hyötyy siitä.
Kuten monissa kirjoituksissa on jo tullut esille, persoonallisuushäiriöisiä ihmisiä on oikeasti olemassa, ne eivät valitettavasti ole vain "katkerien ja roikkuvien exien" mielikuvituksen tuotetta.
uskon ja sitä paitsi tiedän, että kukaan meistä ei ota uskoakseen toisen kertomia "tosiasioita"; en ottanut minäkään. Suutuinpa ja loukkaannuin viestintuojalle pahemman kerran.
Kahdesti sain mennä melkoisen kiirastulen läpi. Nyt olen oppinut luottamaan vaistooni ihastuessani, ja jos alan huomata entisen kaltaisia merkkejä, alkavat hälytyskellot soida. Luulen, että uskoisin nykyään ex-vaimojen ja ystävien varoituksia.
Siinä mielessä kirjeesi oli hyvä. Sillä se herätti kysymyksen siitä, miten helposti manipuloitavissa monet meistä ovat ja miten helposti suljemme silmämme, vaikka aistisimme, että miehessä/naisessa ei kaikki ole kohdallaan.
90% existä sairastaa sitä mutta vain 5 % nyxistä. Outoa outoa...
Vai onko ap vaan vähän tyhmä? Kutsuu v'äsynyttä masentuneeksi ja varmaan raivoavaa ihmistä skitsofreenikoksi... Se on hieno homma kun on tuo psykiatria hallussa.
Aika moni tässäkin ketjussa ei edes tajua mitä "avoin kirje" tarkoittaa.
90% existä sairastaa sitä mutta vain 5 % nyxistä. Outoa outoa...
Vai onko ap vaan vähän tyhmä? Kutsuu v'äsynyttä masentuneeksi ja varmaan raivoavaa ihmistä skitsofreenikoksi... Se on hieno homma kun on tuo psykiatria hallussa.
Uskoisin, että useissa tapauksissa on vain kysymys yhteensopimattomuudesta. Jotkut ihmiset ei vain sovi yhteen ja vetävät esiin sen pahimman toisesta.
Siitä lähtien kun naistenlehdet alkoi julkaista juttuja narsismista niin kaikki on ollut sitä. Mä tunnen yhden naisen ja kaksi miestä joihin tuo "diagnoosi" saattaisi oikeasti toimia. Se nainen ei tule toimeen juuri kenenkänä kanssa, joten ei ole kyse mistään yhteensopimattomuudesta. Niiden miesten kanssa en ole ollut niin paljon tekemisissä että tietäisin kuinka monen kanssa ottavat yhteen ja kuinka kusipäitä ovat kaikille. Voi olla että kukaan heistä ei oikeasti ole narsisti jos asiaa ruvettaisiin tonkimaan.
Ap:n ex saattaa silti olla ihan oikeasti narsisti, tätähän me emme voi tietää.
olen itse ollut liitossa miehen kanssa, joka osoittautui jos nyt ei narsistiksi, niin inhottavaksi kuitenkin. Minulla on paljon kokemuksia seurustelusuhteista ja miehistä, myös pitkistä suhteista, ja tämä mies oli persoonansa dynamiikalta poikkeuksellinen. Negatiivisessa mielessä. Ja ei , en itsekään ole täydellinen, kaukana siitä, mutta tämä oli jotain käsittämätöntä.
Olen miettinyt esimerkiksi sitä, miksi mies, kun hänen puolisonsa tarvitsi jotain, ja sanoi sen ääneen, käyttäytyi aivan vastakkaisesti. Vaikkapa jos tarvitsin läheisyyttä ja sanoin sen, hän vetäytyi kauemmas ja lopetti puhumisen. Kun sanoin sängyssä pitäväni jostain, ja jopa toivoin, että hän olisi tehnyt sen, hän ei tehnyt sitä enää (koskaan). Kun kerroin millaisista kukista pidän, hän ei koskaan tuonut minulle niitä. Tätä jatkui aina vaan. Joskus oli jokin poikkeus, mutta tämä oli kuitenkin hänelle sellainen yleinen käyttäytymispiirre.
En tiedä, onko se narsismia vai mitä onkaan, mutta pitemmän päälle se ainakin tuhoaa liiton.
Itselläni on omakohtaista kokemusta narsistisesta ex-miehestä, joka ilmoitti minulle, että hänellä on toinen nainen,kun laskettuun aikaan oli pari viikkoa aikaa. Sain tosin tivata tuota tietoa ennenkuin hän tunnusti. Sain myös tietää, että hänen toinen nainen odotti myös lasta hänelle. No, pakko oli vain jaksaa jatkaa ja tavallaan se oli helpotus päästä hänestä eroon. Missään vaiheessa ei minulle kuitenkaan tullut mieleen, että soittaisin tai lähettäisin hänen avovaimolleen kirjettä tai pitäisin mitään yhteyttä.
piäisivät tällaista kirjettä vain pahansuopana yrityksenä pilata toisten onni...
mutta, kuka lähettäisi em. kirjeen, jos kaikki olisi vain valetta? Valheet kun tuppaavat paljastumaan.
Jos saisin nyt tällaisen kirjeen, ottaisin sen erittäin vakavasti. Katsoisin suhdettamme ja tarkkailisin tilannetta. Ja ennen kaikkea, en tekisi mitään suuria liikkeitä esim. menisi yhteen asumaan tai naimisiin.
Miksi naiset haluavat mielummin leimata entisen vaimon vain katkeraksi paskaksi, kuin ottaisivat varoituksesta vaarin? Minusta se on typerää ja naivia.
Ja ihan oikeasti, kuka näkisi vaivaa kirjoittaa tuollaista kirjettä jos siinä ei olisi edes totuuden hiventä? Varsinkin kun valheet kuitenkin paljastuvat, ja sitten sitä vasta hulluna pidettäisikin.
Muutaman vuoden päästä voit jo nähdä asiat toisin :)
asiallinen ja ystävällinen, ap. Sinulla on omat syysi lähettää se. Miten exäsi uusi kumppani ottaa sen vastaan on hänen asiansa, ei sinun. Minusta varoittaminen raha-asioiden holtittomasta hoidosta on hyvä, kun ajattelee että uudella naisella on lapsi/ lapsia ja uusperhe on hankkimassa yhteistä asuntoa ja varmaankin lainaa.
Naisten välinen solidaarisuus, jota usein peräänkuulutetaan, voi ilmetä näinkin.