Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuukupin käyttäjät! Laittakaa tähän kupin plussat ja miinukset

Vierailija
01.03.2009 |

ja mitä olette aiemmin käyttäneet.

t. asiasta kiinnostunut

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikro, vettä ja kunnon kuumennus siellä täysillä, eli n. 10min mikrossa ja vedellä peitettynä..

Minä olen keittänyt vettä myös vedenkeittimellä. Lisäksi esim. Ruohonjuuresta saa kuukupeille tarkoitettua desinfiointiainetta, jopa desinfiointilappuja, jotka on helppo ottaa matkalle mukaan.

Omat plussani ja miinukseni noudattelevat muiden vastaavia.

PLUSSAA

- ekologisuus! Tuntuisi kammottavalta tuottaa jätettä siinä määrin kuin esim. muovisiteet pahimmillaan tuottavat ja käytännössä työntää kaatopaikalle muovia, jonka on tarkoitus säilöä VERTA...

- edullisuus - minulla on lyhyt kierto ja pitkä vuoto, joten olen kyllä vuosien varrella säästänyt pitkän pennin. Kuppi on ollut käytössä nyt nelisen vuotta, jos oikein muistan.

- helppous; ei tarvitse muistaa ostaa siteitä (tamponeita en oikein ole oppinut koskaan käyttämään); pitkä tyhjennysväli

- uimassa voi käydä huoletta. Jotenkin tässäkään asiassa en osannut luottaa tamponeihin. Kupin kanssa olen varma, ettei vesi pääse sisälleni tai toisaalta vereni veteen.

- kuukautiset voi käytännössä "unohtaa", eikä veren kanssa tarvitse olla tekemisissä kuin pari kertaa päivässä. Ei haise, ei tunnu. Itse en ole koskaan kokenut tyhjennystä ongelmaksi; olen ihan sinut eritteideni kanssa, vaikken huvikseni niiden kanssa läträäkään.

- puhtaus. Tunnen itseni ja alapääni kuukautisten aikana puhtaammaksi kuin siteiden kanssa, verihän ei koskaan pääse kuppia pidemmälle "alas". Toisin kuin joku aiempi kirjoittaja, en koe alapesua joka tyhjennyskerralla välttämättömäksi.

MIINUSTA:

- Minulta vei pitkään oppia oikeanlainen käyttö. Ehkä liittyi siihen, etten ollut koskaan totutellut tamponeihin. Meni varmaan puolisen vuotta niin, että pidin aina "lepokiertoja", joiden aikana käytin siteitä. Sitkeästi kuitenkin harjoittelin, ja lopulta opin.

- Neljässä vuodessa kuppini (MoonCup) on kyllä pinttynyt aika ikävän näköiseksi, vaikka kuinka olen keittänyt ja pessyt ja puhdistanut väliin ihan koloja myöten harjaten. Muistelen käyttöiäksi luvatun jopa seitsemää vuotta, mutta mieleni tekisi kyllä vuoden sisään vaihtaa...

- Kuppi painaa hiukan virtsaputken suuta, ainakin minulla ja ystävälläni, jonka kanssa olemme kokemuksia vertailleet. Tämä on jotenkin korostunut pidemmän käytön myötä. Huomaan, että rakko tyhjenee täysin vain silloin, kun kuppi on poissa. Hiukan olen myös näin "pitkän linjan" käyttäjänä miettinyt, onko ympäri vuorokauden jatkuvasta paineesta mahdollista haittaa. Huomaan, etten enää nykyään pidä tästä syystä kuppia lainkaan "vapaaehtoisesti", ts. aluksi ja lopuksi sinnittelen mahdollisimman pitkään ilman siinä, missä joskus alkuvaiheessa saatoin laittaa kupin jopa etukäteen varmuuden vuoksi paikoilleen.

Vierailija
22/31 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kuppi luotettava? Voiko se esim. valua alaspäin vedessä joten paineen myötä (vedessähän erilainen paine) tai sitten jos ui esim. sammakkoa niin voiko kuppi irrota tai siis jotenkin siirtyä pois paikaltaan sen verran, että vuoto pääsee veteen niitten uintipotkujen seurauksena?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun keksitään keino jolla sinne ei tarvi koskea sormin. En halua joutua peseskelemään käsiäni koko ajan. Yleensä siis pesen vain suihkussa käydessäni, pari kertaa viikossa.

Vierailija
24/31 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miinukset: On joskus vaikeaa muistaa tyhjentää, koska kuukautiset unohtuu. Käytön opettelu kestää hetken(noin yhdet kuukautiset). Alussa voi käyttää sidettä kaverina, kunnes oppii oikean asennuksen ja olo on luottavainen. Kuukuppi tuntuu vain, jos se on väärin asennettu.

Plussaa: Katso edellinen:), ei hajuja, ei näy, ei tunnu, ei petä, pitkät tyhjennysvälit, edullisuus, ei jätettä ja jotenkin ei ole niin likainen olo, kuin esim. siteiden ja tamppoonien kanssa.

Ennen käytin tamppooneja, en enää ikinä. Kuukuppia olen käyttänyt nyt 3vuotta.

Vierailija
25/31 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

plussaa:

jätteen väheneminen - itselleni tärkein asia

suht varma, harvoin ohivuotoa

edullisuus ajan myötä

miinusta:

sotkuiset sormet, varsinkin vuodon runsaana aikana (kynsinauhat likaisen näkoiset, vaikka huolellisesti pesisi - vinkkejä kellään?)

En ole hirveän innostunut kuukupista, mutta olen käyttänyt sitä jo monta vuotta, enkä ole palannut vanhaan. Peruslaiskallekin ihmiselle näköjään jonkinasteinen parannus.

Vierailija
26/31 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- siisti

- hajuton, jotenkin raikas verrattuna siteisiin

- helppo

- varma, ei ohivuotoja

- kuukautiset 'unohtuvat'

- pitkä tyhjennysväli

- ei jätettä

- ei tarvitse muistaa ostaa siteitä / tampooneja

- ei kutise tai hiosta käytössä

- edullinen

- uimahallissa / saunailloissa ei tarvitse miettiä roikkuko narut

- huomaamaton

- kätevä

Listaa voisin jatkaa loputtomiin

Miinuksia en vain keksi, muita kuukautissuojia en enää halua käyttää. Aikaisemmin käytin siis siteitä / tampooneja ja nyt pelkkä ajatus niistä ällöttää. Sormien sotkeutuminen on kai yksilöllistä, minulla ei ole koskaan jäänyt kynsinauhoihin jälkeäkään enkä muutenkaan koe vaihtamista sotkuiseksi tai sottaavaksi puuhaksi.

Vierailija
27/31 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö on lisää kokemuksia?

t. ap

Vierailija
28/31 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 kk nyt kupilla, eikä paluuta vanhaan (siteisiin/tamponeihin) enää ole.

Vierailija
29/31 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos täytyy "kuppia" ottaa...

Vierailija
30/31 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuukuppi on pelkkää plussaa, miinuksia en keksi. Edes tyhjentäminen ei ole mielestäni inhottavaa. Tamponit mielestäni kökömpiä vaihdettavia.

Vierailija
31/31 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli kaks vuotta kuppia oon käyttäny enkä koskaan aio palata rätteihin tai tamponeihin.