Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sokeriarvoista jos joku tietää. Hieman ihmetyttää...

Vierailija
26.02.2009 |

Vain yhden arvon pitää näistä kolmesta olla yli viitearvon niin diagnoosina on raskausdiabetes.

Ja ei, noilla 13 tuntia ennen testiä syömilläsi leivonnaisilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa että arvo oli liian korkea.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, eipä ole vielä laitettu sokerirasitukseen, kuulemma ekassa lääkärineuvolassa sitä pohditaan. Toki siis heti mainitsin neuvolassa että sokeria on seurattu jo pidemmän aikaa.

Näemmä on sitten eri arvot raskautuneille, en silti sen kummemmin itkisi kunhan tuon 6.0 alla pysyy paastosokeri. Ruokavaliolla olen kuitenkin saanut alle kutosen tippumaan ennen raskautta (tammikuussa sokeria mitatessa olin tosin jo toisella viikolla raskaana, tietämättäni tietenkin).

Turhanaikaisesti en aio panikoida raskausdiabeteksen suhteen, ilmenee sitä eli ei, kun se hoito nyt on se ruokavalio, jota jo nyt noudatan ja painoindeksi on normaali ja kolesteroliarvot huippuhyvät. Eikä se ipana siitä sen kummemmin kärsi jos itse pidän painon kurissa raskauden aikana.

Seiskalle tiedoksi, että paastosokeria tutkittiin kolmessa eri labrassa, kahdella paikkakunnalla (välimatka n. 300km), kolmen lääkärin toimesta, eikä missään annettu ymmärtää että nyt on maailma kaatumassa samointein, vaikka arvojen seurantaa pidettiinkin tärkeänä. Viimeisimmän, eli tammikuun 5.9 arvon jälkeen joka tutkittiin tampereella, ei seurantaa enää ehdotettu jatkettavaksi.

Terv. 6

Vierailija
2/21 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea vaan, ehkä viimeiseksi kaikista raskausajan vitsauksista haluaisin itselleni raskausdiabeteksen. Ei tiedä hyvää lapsen kannalta.

[/quote]

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta voiko joku kertoa mitäs tämä tarkoittaa? Onko vauvani nyt jotenkin vaarassa??

Tässä vähän copy-pastea raskausdiabeteksen vaikutuksesta sikiöön:

"Sikiö alkaa tuottaa insuliinia kahdentoista raskausviikon jälkeen. Sen haima reagoi äidin tuottamaan runsaaseen sokerimäärään lisäämällä vastaavasti insuliinituotantoaan. Sikiö käyttää kaiken sokerin hyväkseen ja voi kasvaa suurikokoiseksi.

Jos sikiö kohonneen verensokerin vaikutuksesta kasvaa suureksi, se on altis synnytysvaurioille tai synnytys on käynnistettävä ennen aikojaan. Lisäksi sikiön haima tottuu helposti liialliseen insuliinituotantoonsa. Syntymän jälkeen se vielä herkästi jatkaa verensokeriin nähden liiallista insuliinieritystä, apulaisylilääkäri, lääketieteen tohtori Sirkku Tulokas Tampereen yliopistosairaalasta kertoo.

Tuloksena vauvalla saattaa syntymänsä jälkeen olla hypoglykemia eli liian matala sokeri. Vastasyntyneen sokeritaso ei välttämättä heti korjaannu ja häntä on hoidettava jonkin aikaa sokeritipalla. Yleensä tilanne tiedetään kuitenkin etukäteen, eikä hoidossa normaalisti tule ongelmia tai vaaratilanteita."

Mutta nythän tilanne on kannaltasi hieno kun olet saanut tietää että sairastat raskausdiabetesta. Saat dieettiohjeet joilla verensokerisi arvoja koitetaan alentaa. Suurimmalla osalla diettihoito auttaa. Jos ei auta saat insuliinit käyttöön. Saat kotiin mittarin jolla seuraat verensokereita. Eli ei sinun lapsellasi ole mitään huolta.

Ja ei kannata syyllistää itseään. Raskausdiabetes ei johdu mistään yksittäisestä mitä olet syönyt ("jos mä olisin syönyt suklaata vähemmän jouluna") ja sitä esiintyy myös hoikilla ihmisillä. Kaikilla vaan haima ei kestä yhtä hyvin raskauden aiheuttamaa lisärasitusta.

Iso tsemppihali.

Vierailija
4/21 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta. Nämä asiat olisin halunut kuulla terkkarilta, mutta eipähäntä kiinostanut paljoa minua valistaa.

No empävaan oikeastaan tiedä että miten mahdan ruokavaliotani enää paremmaksi muuttaa.. :/ En syö rasvaisia, suolaisia tai kovin makeita normaalisti. Poikkeustilanteita tietenkin löytyy, kuten tuo kyläreissu, josta jo aikaisemmin kerroinkin.

ap

Vierailija
5/21 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on aika kauhea "syyllistämisjahitlaisten" kanava taas kerran. Älä ota näitä niin vakavasti, elä oman tunteen mukaan ja kuuntele lisäksi lääkäriä! Nämä kaikki tietävät AV-mammat ei tiedä SInun tilanteesta tarpeeksi. Joskus voi olla myös psykosomaattista, jos alkaa liikaa miettiä muiden mielipiteitä ja raskaus voi kärsiä enmmän siitä. Se ruokavalio on tosiaan tärkein! T. samassa tilanteessa ollut

Vierailija
6/21 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No empävaan oikeastaan tiedä että miten mahdan ruokavaliotani enää paremmaksi muuttaa.. :/ En syö rasvaisia, suolaisia tai kovin makeita normaalisti. Poikkeustilanteita tietenkin löytyy, kuten tuo kyläreissu, josta jo aikaisemmin kerroinkin.

ap

Syötkö pastaa? Riisiä? Perunaa? Vaaleaa leipää? Nämä kaikki kannattaa jättää pois tai ainakin aika minimiin. Syö paljon ruisleipää joka on tehty 100% rukiista. Esim. ruis100 tai Uotilan ruislimppu. Syö paljon juureksia yms. Kaupan pakastealtaasta löytyy paljon erilaisia maustettuja kasvissekoituksia joita voi käyttää paahdetun lihan/kanan kanssa (katso vaan että ne eivät sisällä perunaa). Muutama hyvä on esim. Finduksen Espanjalainen kasvismuhennos (hiilihydraatteja 12g josta sokeria 3,5g) tai saman yhtiön Kreikkalainen kasvishöystö (hiilihydraatteja 5g josta 2,5g). Hedelmät minimiin - enintään 2 per päivä. Maitotuotteita ei kannata lopettaa mutta monella sokerit nousevat aamulla maitotuotteista hyvin herkästi.

Ruokailu säännöllisesti, pieniä annoksia mutta usein. Saat kyllä hyvät ohjeet diabeteshoitajalta. :)

Vierailija
7/21 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

neljän lapsen kanssa raja-arvot ovat ehtineet muuttua moneen otteeseen meillä ja siitä johtuen vähän vaihtelevasti tullut diagnosoiduksi raskausdiabetes... joutunut testeihin automaattisesti oman äidin ja isoäidin 2 tyypin diabeteksen takia.

Ekan lapsen kanssa oli just ja just alle yli rajan (seuraavina vuosina raja oli noussut niin, ettei olisi ollut) se eka arvo, olinkin syönyt kuin possu koko raskauden kun oli kamalaa pahoinvointia viikolle 35 asti ja piti syödä sitä, mikä pysyi sisällä ja se sattui olemaan epäterveellistä ruokaa... yritin sitten parhaani diettiä noudattaa ja seuraavissa mittauksissa arvot ok, lapsi muutaman päivän yli ja 3 400 g, arvot kohdallaan lapsella. Kaksi seuraavaa lasta alle rajan, neljäs taas pikkasen yli rajan, mitään diettejä jaksanut sen kummemmin noudattaa, sen söin mitä muutenkin (mikä tässä tapauksessa kamalan pahan olon takia oli terveellinen, kaikki epäterveellinen yökättiin ulos), sama juttu, tokassa mittauksessa omat arvot taas kohdallaan, vauvan arvot sairaalassa - liian alhainen verensokeri ekana yönä, koska liman takia ei saanut syötyä paljon mitään, mutta sen jälkeen kun sai syötyä, ihan ok. (ja niin, tämä viimeisin oli 3700 g syntyessään, viikon yliaikaa, itselle kiloja tuli 8)

Siis tottakai riskit on, mutta varsinkin jos ei kuulu riskiryhmään, syö terveellisesti ja liikkuu muutenkin niin en ottaisi siitä mitään paineita, kun vaan eka arvo on vähän yli. SItten jos useampi arvo on yli, sitten on aika alkaa paneutua asiaan kunnolla

Mutta vain mun kokemus. Kumma kyllä meillä molemmat lapset joiden kanssa arvot "korkeella" oli poikia, välissä tytöt... liekö sattumaa vai...

Vierailija
8/21 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmiäkin tulee kyllä aika reippaasti syötyä.

Eli noista asioista voisin kyllä sitten ruokavaliotani parantaa. Ruisleipäkin on herkkuani, en todellakaan syö sitä vaaleaa hiiva mössö pullaa. Se turvottaakin jo niin paljon.

ap

Vierailija
9/21 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitotuotteiden runsas litkiminen on hyvin sokeriarvoja nostavaa.

Tsemppiä! :)

Vierailija
10/21 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tehnyt ennen jokaista sokerirasitustestiä sen virheen, että olin käynyt kylässä testiä edeltävänä iltana ja syötyä tuli kaikki mahdolliset pöperöt mitä tarjolla oli ja paljon. Sokeriarvot on olleet 5.9 aamun rasituksessa. Normaalisti kotona mitattaessa ihan tavallisen illan jälkeen ne on olleet siinä 4.4-4.8 välillä.

Vierailija
11/21 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tänään sokerirasitustestin tulokset ja eka arvo oli 5.7, eli oli 0.4 yksikköä liian korkealla. Loput arvot ihan normaali rajoissa.

Eihän tuo arvo vielä merkitse että olisi raskausajan diabetes? Terkkarin mielestä nimittäin näin on.

Osaako joku sanoa voiko noin pieni heitto ylöspäin jo olla diabetestä?

Ja kun ennen testiä pitää olla syömättä ja juomatta 12h, niin 13 tuntia ennen testiä olin kylässä ja söin todella makeita leivonnaisia. Voiko tämä vaikuttaa tuohon sokeriaevoon?

Terkkari ei paljoa mua kuunnellut, vaan lykkäs kouraan ajan diabetes hoitajalle. Siksi Jäi kovasti kyseltävää tästä asiasta. Olisin kovin kiitollinen jos joku osaavampi valaisisi minua tässä asiassa.

Vierailija
12/21 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömättä pitää meilläpäin olla vain 10 tuntia joten tuo 13 tuntia ennen testiä syömäsi leivari(t) ei vaikuta todellakaan mitenkään testin tulokseen.

Kyllä se niin on että ihan pieni heitto ylöspäin noista viitearvoista tarkoittaa raskausdiabetesta. Normaalisti ne arvot ovat huomattavasti alle viitearvojen ylärajan.

Vierailija
13/21 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

TAYSissa paastoverensokerin raja-arvo on 4.8, eli siihen verrattuna sinun arvosi oli todella korkea.

Vierailija
14/21 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllähän mä sen jo arvasin että diabetes on, mutta on vaan niin hankalaa hyväksyä se.

Jännä kun naapuri kunnassa raja-arvo on juuri tuo 5.7 ja täällä meillä on 5.3

mitään oireita ei ole, voin aivan mainiosti. Kuvittelin olevani terve, siksi tämä on niin omituista.:(

ap

Vierailija
15/21 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raja-arvot vaihtelee tosiaan hoitopaikan mukaan. Itsellä on ennen raskautta ollut n. vuoden ajan 6.0-6.8 tuo paastosokeri, viimeksi tammikuussa 5.9, eikä tästä neuvolassa (Tampereella) kukaan huolestunut. Ei seurailla, toistaiseksi, sen kummemmin, sitten jos alkaa virtsanäytteessä olemaan sokeria niin katsotaan uudestaan. Lähisuvussa myös laboratorionhoitaja joka oli hyvin tyytyväinen tuohon tammikuun arvoon, eli hänen mukaansa alle 6.0 on ihan normaali.

Painoindeksi jos on kovin korkea niin sitten saattaa olla hieman vakavampaa, mutta normaalipainoisen ei kannata hötkyillä. Ruokavalio siihen hoidoksi tulee kuitenkin, eli rasvat minimiin.

Vierailija
16/21 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap:lla on patologinen sokerirasitus niin sitten se on, ei auta vänkääminen. Onnea vaan, ehkä viimeiseksi kaikista raskausajan vitsauksista haluaisin itselleni raskausdiabeteksen. Ei tiedä hyvää lapsen kannalta.

Ihan oikeasti kysyn? Itselläni oli raskausmyrkytys raskaudessa ja siskollani raskausdiabetes (hmmm....taidetaan olla "viallisia" kumpikin...;)). Minä olin kovien verenpaineiden vuoksi vuodelevossa rv32+2 lähtien ja synnytys jouduttiin käynnistämään lapsen terveyden vuoksi rv36+4. Ja syynä siis raskausmyrkytys. Siskoni taas eleli raskausdiabeetikon ruokavaliolla rv26:sta eteenpäin ja sai lapsensa rv40+1. Pituutta tytöllä 50cm ja painoa 3300g. Ja siskolle tuli vain 8kg raskauden aikana jotka melkein kaikki jäi laitokselle.

Jos näillä kokemuksilla pitäisi päättää mitä "haluan" ensi raskauteen niin ottaisin tuon raskausdiabeteksen kyllä miljoona kertaa mieluummin kuin raskausmyrkytyksen.

Vierailija
17/21 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri paikkakunnilla on eri viitearvot siksi, että niiden labroissa käytetään ERI MENETELMIÄ!!!

Eli jos ap:n sama verinäyte tutkittaisiin Vaasassa ja vastaus olisi 6.0, niin ihan hyvin Helsingissä samasta veritipasta vastaus voisi olla 5.6. Siksi Helsingissä raja on 5.6 ja Vaasassa 6.0. Tajuatteko? Ihmiset eivät ole erilaisia eivätkä tautien kriteerit, vaan labramenetelmät.

Jos ap:lla on patologinen sokerirasitus niin sitten se on, ei auta vänkääminen. Onnea vaan, ehkä viimeiseksi kaikista raskausajan vitsauksista haluaisin itselleni raskausdiabeteksen. Ei tiedä hyvää lapsen kannalta.

Vierailija
18/21 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri paikkakunnilla on eri viitearvot siksi, että niiden labroissa käytetään ERI MENETELMIÄ!!!

Eli jos ap:n sama verinäyte tutkittaisiin Vaasassa ja vastaus olisi 6.0, niin ihan hyvin Helsingissä samasta veritipasta vastaus voisi olla 5.6. Siksi Helsingissä raja on 5.6 ja Vaasassa 6.0. Tajuatteko? Ihmiset eivät ole erilaisia eivätkä tautien kriteerit, vaan labramenetelmät.

.

Niissä on eri raja-arvot. Mutta se laskimoverestä (jota nykyään lähes kaikkialla käytetään) mitattu sokeriarvo on vertailukelpoinen koko maassa. Raja-arvot vaihtelevat luultavasti sen vuoksi, että joissain kunnissa ei ole varaa ottaa seurantaan niin isoa määrää raskausdiabeetikkoja, joten arvoja löyhentämällä saadaan koko ongelma katoamaan. Tampereella on tiukka paastoraja, ja sen ylittämällä saa diagnoosin raskausdiabeteksestä.

Vierailija
19/21 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raja-arvot vaihtelee tosiaan hoitopaikan mukaan. Itsellä on ennen raskautta ollut n. vuoden ajan 6.0-6.8 tuo paastosokeri, viimeksi tammikuussa 5.9, eikä tästä neuvolassa (Tampereella) kukaan huolestunut. Ei seurailla, toistaiseksi, sen kummemmin, sitten jos alkaa virtsanäytteessä olemaan sokeria niin katsotaan uudestaan. Lähisuvussa myös laboratorionhoitaja joka oli hyvin tyytyväinen tuohon tammikuun arvoon, eli hänen mukaansa alle 6.0 on ihan normaali.

Kun et ole raskaana, normaali paastoverensokeriarvo on alle 6.1. Jos arvo on 6.1-6.9, on kyseessä kohonnut paastoglukoosi. Ja jos sinulla on ennen raskautta ollut paastoverensokeri koholla, niin th:n olisi kyllä pitänyt laittaa lähete sokerirasitukseen raskauden aikana. Tai sinun itse sinne pyytää.

Tässä vielä linkki TAYSin raja-arvoihin:

http://www.laboratorio.fi/lake/laboratoriotutkimukset/nayta.tmpl?sivu_i…

Vierailija
20/21 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos ap:lla on patologinen sokerirasitus niin sitten se on, ei auta vänkääminen. Onnea vaan, ehkä viimeiseksi kaikista raskausajan vitsauksista haluaisin itselleni raskausdiabeteksen. Ei tiedä hyvää lapsen kannalta."

Mä en ihan oikeesti tiedä diabeteksestä oikeestaan mitään...

Mä en ole ylipainoinen, painoa raskauden aikana tullut 6kg (nyt olen rv31), Syön terveellisesti aina ja liikun kyllä ihan riittävästi, sokereita ei ole virtsassa ollut koskaan..

(hyväksyttävä tämä asia kuitenkin on, se on varmaa)

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi