Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin teidän ysiluokkalaiset ovat menneen opsikelemaan,jos eivät lukioon?

Vierailija
26.02.2009 |

onko oma ala löytynyt helposti?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä pärjännyt loistavasti lukiossakin (on aina repinyt matemaattisista aineista täydet kympit ja myös kielissä pärjäsi hyvin), mutta en todellakaan halunnut painostaa lukioon, kun itse halusi ammattikouluun. Valmistui 1,5v sitten ja on nyt töissä, aikoi tosin jatkaa saman alan opiskelua pidemmälle 1-2v kuluttua.

Toinen lapsistamme on nyt ysillä ja aikoo mennä lukioon. On sellainen keskivertoa hieman parempi oppilas, mutta sinnikäs ja varmasti tarvitseekin sen 3v vielä "aikalisää", kun ei yhtään tiedä vielä, mikä ala kiinnostais. Itse näkisin hänet helposti jossain asiakaspalvelutehtävissä, ehkä kaupallinen ala tmv. Mutta hän ratkaiskoon asian itse.

Vierailija
2/17 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei palkkaa alle 18-vuotiaita. Puhelinmyyntiin pääsee yleensä 16-vuotiaatkin, mutta se on aika rankkaa työtä ja moni turhautuu nopeasti. Kyllä se kymppiluokka olisi varmasti hyvä vaihtoehto jos ei vielä tiedä mikä kiinnostaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

amis

Vierailija
4/17 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta lukion lopulla alkoi kiinnostaa vaikka mikä, mutta jäi harrasteluasteelle ja olin 10v kotona ja työttömä kunnes opiskelin laikkariksi ja nyt siis sairaalassa töissä.

Vierailija
5/17 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloja löytyy eläintenhoitajasta suutariin ja lukkosepästä nuohoojaan.. Tietoa löytyy työkästä.

Vierailija
6/17 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähdin opiskelemaan lähihoitajaksi.. olisin päässyt lukioon yli kasin keskiarvolla, mutta en halunnut.. nyt opiskelen amk:ssä kätilöksi..

olen sitä mieltä, että välivuotta ei kannata pitää.. mielummin amikseen tai kymppiluokalle.. amiksessa se hyvä puoli että jos vaihtaa eri alaa opiskelemaan saa sitten hyväksiluettua perusopintoja mitä kaikkien pitää käydä esim. äidinkieli..

Vierailija
7/17 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se kymppi sen enempää motivoi kuin ysikään.

Amiksesta taas moni poika voi innostuakin, se opiskelu on niin erilaista kuitenkin.

Vierailija
8/17 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ala löytyi helposti

Vierailija
9/17 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

veli meni ammattilukioon, koneenasentaja plus ylioppilas. Oli ekat kaksi vuotta oikein tyytyväinen kun ei mielestään koskaan lähtisi muuta opiskelemaan mutta nyt on mieli muuttunut ja haluaa yliopistoon. Onneksi kävi siis kummatkin, on varaa valita.

Vierailija
10/17 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät tunne vetoa pelkkään amisopiskeluun. Ja jotkut eivät ollenkaan, itse kävin vain lukion ja olen tyytyväinen. Kyllä se oma ala löytyy kunhan malttaa kuunnella itseään ja sitä, mikä tuntuu hyvältä.

Vierailija
11/17 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meinaa kuulemma menää kaupan hyllyjä täyttämään tai r-kiskalle,en tiedä mistä moinen

ap

Vierailija
12/17 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

moinen, ettei mikään kiinosta? Kurjaa :/ Millainen koulumenestys hänellä on? Ehkä voisi mnnä kymppiluokalle vielä miettimään jos ei vielä tunnu selvältä?

Vierailija
13/17 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulumenestys on keskinkertaista,on alisuoriutuja suurien oppimisvaikeuksien vuoksi ja sieltä tietty tämä motivaation puute. Luulin kyllä,että olisi innokas jatko-opiskelemaan koska on muuten kova tekemään hommia (mökillä,mummolassa tms)

ap

Vierailija
14/17 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytär meni aikoinaan Lepaalle opiskelemaan puutarhuriksi ja jatkoi sitten ihan hortonomiksi asti AMK:ssa. Löysi alansa (vaikkei mennessä ollut varma). Opiskeli vielä ylioppilaaksikin iltaisin ihan omaksi iloksi. Silloin aluksi tuntui, että mitähän tästä tulee, mutta hän löysi oman tiensä, kovaa kyllä opiskelu oli (esim. latinankieliset kasvien nimet teki tiukkaa). Se Lepaan oppilaitos oli muuten "sisäoppilaitos" eli hän oli siellä viikot ja se pelotti, mutta ihme kyllä likka pärjäsi hyvin ja on iloinen tekemästään valinnasta. Jos puutarha-ala kiinnostaa, niin googleta esim. Lepaa, muitakin oppilaitoksia löytyy ympäri Suomen.

Vierailija
15/17 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on töitä tarjolla peruskoulun päättäneelle? Sanoisin, että kannattaa olla aika varma duunista (huomaa, että poika on vielä alaikäinen, eli mitä saa tehdä ja millä rajoituksilla!) ja siitä, että saa pysyä duunissa sen ajan kuin haluaa. Aika vaikea varmasti lähteä uudelleen opiskelemaan jos on vuoden vaan kotona jos töitä ei löydykään.

Vierailija
16/17 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti olisi kyllä voinut mennä :)

ap

Vierailija
17/17 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoden töissä (sairaala-apulaisena) koska silloin hoitsukouluun oli ikäräja (ei voinut hakea suoraan ysiltä). Siksi tuota työhön menoa mietin,itselläni oli ainakin sitten motivaatiota lähteä lukemaan,olinhan ollut vuoden sairaalamaailmassa ja nähnyt sitä ympäristöä,rahaakin oli mukavasti säästössä ja suht rankan duunivuoden jälkeen oli kiva istua koulunpenkille. Mutta tää oli vuonna nakki ja muusi :) ja minun kokemukseni

ap