Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joidenkin lapset voivat sairastella jatkuvasti?

Vierailija
26.02.2009 |

Meidän 3 v ja 4 v lapset olivat syksyllä vähän nuhassa ja tänä vuonna ei vielä mitään. Tuttavien lapsilla kauheat kierteet - norovirus, vesirokko, kuumetta... Mahtaako johtua päiväkodin suurista ryhmistä? Meidän lapset perhepäivähoitajalla, jossa laittavat käsidesiä joka väliin, samoin kotona.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset sairastavat niin kotihoidossa, pph:ssa kuin päiväkodissakin. Meidän lapset eivät ole koskaan olleet niin kipeitä kuin kolmiperhehoidossa ollessaan, ja ryhmässä oli sentään vain kolme lasta. Nyt ovat suurehkoissa päiväkotiryhmissä, ja vuoden sisällä kaksi flunssaa ollut.

Kaveriperheen lapset ovat kotihoidossa, enkä muista koska olisivat viimeksi olleet terveenä. Ainoastaan neljän seinän sisään eristäytymällä voi välttää infektioita.

Vierailija
2/29 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

noron, vesirokon, usean poskiontelo ja silmätulehduksen, korvatulehduksen, nuhakuumeita ja sille tehtiin kaksi leikkausta, ne vain kasaantui

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänä vuonna ei ole ollut mitään.

Ja viime vuonna olivat kotihoidossa, tänä vuonna päiväkodissa.

Vierailija
4/29 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko huomanneet että tupakoitsijaperheiden lapset sairastavat eniten? Ei voi olla vain yhteensattumaa :/

Vierailija
5/29 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun aikansa sairastelee, ne ykskaks jossain vaiheessa loppuu. Sitten onkin teidän vuoro olla kierteessä.

Vierailija
6/29 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on ollut onnekas siinä, että lapsilla on luonnostaan erittäin hyvä vastustuskyky, joka ei ilmeisesti ole heikentynyt vaikka äiti aktiivisesti sitä koettaakin huonontaa (käsidesin rutiininomainen jatkuva käyttö).

Vastustuskykyä kannattaa pyrkiä kasvattamaan ja normaali käsienpesu vedellä ja saippualla pitää riittää. Käsidesiä voi käyttää poikkeustilanteissa: sairaalavierailuilla ja ulkomaanmatkoilla.

Vierailija
7/29 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytetään käsidesiä tehostamaan käsihygieniaa, jos joku perheenjäsenistä on vatsataudissa. Usein se + pintojen pyyhintä klooriliuoksella tepsiikin, eikä tauti välttämättä tartu muille lainkaan jos kyseessä on isompi lapsi sairastajana.

Käsidesi puolustaa hyvin paikkaansa mm. flunssa-aikana + vatsatautien suhteen.

Tiesithän, että mm. leukemialasten perheille käsidesin käyttöä suositellaan ihan rutiinina?

Vierailija
8/29 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on mun mielestä järkevää. Siis jos lapsi sairastaa vakavaa sairautta, niin totta kai kannattaa olla ekstrahuolellinen. Samoin varmasti vaikeasti sydänsairaiden lasten kohdalla.

Ja totta kai mahataudissa huolehditaan, että muut eivät sairastu.

Sen sijaan mun mielestä on outoa, että terveiden lasten käsiä desinfioidaan rutiiininomaisesti useita kertoja päivässä.

Vierailija
9/29 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä ei käytetä oikein - huomioittehan tämän. Kyllä minäkin esim. vatsatautiepidemian aikana käytän kotona käsidesiä, etenkin eritteiden siivoamisen jälkeen.

Vierailija
10/29 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun yhdestä on selvitty, niin eiköhän pian taas joku neljästä lapsesta sairastu. Sitten kaikki sairastavat taudin peräjälkeen ja kun viimeinenkin on terve, niin joku neljästä tuo uuden taudin. Käytännössä aina joku on terveenä ja joku sairaana.

Vanhin lapsista sairastaa vain vähän ja ei niin rankasti kuin nuoremmat, joten odotamme, että lähi vuosina helpottaa meilläkin tämä sairastelurumba ihan oleellisesti.

Vierailija
11/29 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon miettinyt ihan samaa. Meillä ei lapset oo oikeastaan koskaan kipeänä. Mitä nyt joskus nenä voi pari päivää vuotaa. Kotihoidossa ovat molemmat eikä mitenkään varota "pöpöjä".

Toivottavasti nyt ei heti sairastu ku "mainostan" etteivät oo koskaan kipeänä...

Vierailija
12/29 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Uskoisin että lapsilla homma menee suurinpiirtein samalla tavalla...?)

Viimeisen kymmenen vuoden aikana olen ollut pari vuotta aivan terve, eli käytännössä edes pienintäkään nuhaa koko vuonna.

Muutamana vuonna minulla on ollut yksi vähän pahempi flunssa tai pari pikkunuhaa.

Parina vuonna olen ollut koko ajan kipeänä...! Eli ihan syksyllä iskenyt joku pikkunuha, siitä seurannut poskiontelontulhedus ja sitten taas nuhaa, kuumetta, yskää, antibioottikuureja jne. jne.

Uskon siis eli vastustuskyky on noina pahoina vuosina syystä tai toisesta päässyt laskemaan. Silloin saa joka taudin:(

Vierailija
13/29 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onkin vähän eri juttu kun leukemiaa sairastava lapsi saa esim.flunssan,siinä ei pelkkä kotihoito enää riitäkään.Toki sellainen perhe yrittää olla extra varovainen erilaisten pöpöjen kanssa,ja tekee kaikkensa välttyäkseen sairasteluilta.Mutta se onkin erityistapaus.

Vierailija
14/29 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset sairastamaan kaikelaisia tauteja. eniten korvatulehduksia, keuhkoputkentulehduksia ja muita hengityselinsairauksia. myös muut taudit usein johtuvat homeesta, myös syöpää homeet aiheuttavat. eli kannattaa olla tarkka ettei kotona eikä hoitopaikassa olisi homeita.

Vierailija
15/29 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverini lapset ovat sairastaneet tänä talvena vaikka mitä vaikka ovat kotihoidossa ja eivät edes käy paljoa missään.

toisen kaverini lapset, jotka olivat samassa hoitopaikassa lastenin kanssa, sairastivat samat taudit kuin meillä, mutta vaan 2 kertaa pidempänä.

Meillä on sairastettu tänä talvena enemmän kuin koskaan, vaikka olen jo kolmattavuotta kotona lasten kanssa.

Vierailija
16/29 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

useimmiten taudit tulee paikallisesta eskarista tai ala-asteelta lasten isompien sisarusten kautta -> yksi sairastuu ja sitten sairastuu koko hoitoryhmä, hoitaja ja vähitellen kaikkien vanhemmat.

Meillä ei ole ollut poikkeuksellisen montaa tautia tai jatkuvaa räkää, mutta kun on vatsatauti (perheessä 3 vkoa), enterorokko (2 vkoa + irronneet kynnet), 2 flunssaa niin siinähän se talvi menikin :)

Vierailija
17/29 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on mun mielestä järkevää. Siis jos lapsi sairastaa vakavaa sairautta, niin totta kai kannattaa olla ekstrahuolellinen. Samoin varmasti vaikeasti sydänsairaiden lasten kohdalla.

Ja totta kai mahataudissa huolehditaan, että muut eivät sairastu.

Sen sijaan mun mielestä on outoa, että terveiden lasten käsiä desinfioidaan rutiiininomaisesti useita kertoja päivässä.

No kun meillä ne terveet lapset halutaan pitää mahdollisimman terveinä, jotta pystyvät tapaamaan leukemialasta (ulkoilmassa). Ja ihan fakta on, että meillä sairastellaan vähemmän tätä nykyä tiukan käsidesin käytön vuoksi. Joten miten se alentaa vastustuskykyä? Sillä perusteella mm. sairaanhoitajien (käsidesi täysin rutiinisti työpaikalla) vastustuskyky olisi pahasti alentunut.

Toki uskon, jos tuosta löytyy ihan kunnon tutkimuksia :-). Mutta toistaiseksi en.

Käsidesi on melkein sama kuin käsipesu, kunnollinen ja saippualla. Toki sillä saa tapettua enemmän infektionaiheuttajia, mutta siitä ei liene haittaa?

Meillä pestään käsiäkin vähän joka välissä, samasta syystä. (tai no, ne normaalit ulkoa tullessa, syömään mennessä, vessassa käynnin jälkeen, niistämisen jälkeen, aivastamisen jälkeen jne) Ja esim. flunssaa minä torjun kyllä pitämällä käsidesin käden ulottuvilla jos olen itse sairaana, ts. desinfioin kädet joka niistämisen jälkeen. En halua levitellä viruksiani muille, vaikka niitä toki ilmassakin on niistämisen jälkeen jonkun verran.

Vierailija
18/29 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi saa riittävästi tärkeitä vitamiineja ja hivenaineita, solutkin pysyvät paremmassa kunnossa ja ovat vastustuskykyisempinä.

Toinen on käsihygienia.

Kolmas on vauvana hankittu vastustuskyky. Eli jos on elänyt ylihygieenisessä ympäristössä, niin vastustuskyky ei ole kehittynyt kovinkaan paljon. Meillä lapset ovat nuohonneet likaisia lattioita kilpaa koiran kanssa ja imeskelleet koiran luita jne. Poikkeuksellisen tervettä jengiä vaikka ympärillä norot ja muut kaataa kavereita.

Vierailija
19/29 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan tavan saippua.

Vierailija
20/29 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole koiria tai muita lemmikkieläimiä, mä en periaatteesta halua mitään hurttaa kerrostaloon. Ei täällä viitsi oikein saastassakaan olla tai käydä kaluamassa jotain koiran luita naapurissa :)

Kyllähän sitä sanotaan että astma ja allergia ovat tuon hygieenisyyden aiheuttamia. Meillä kotona maalla oli aikoinaan kyllä harvinaisen likaista... Ja oli lehmiä, kissoja ja koiria ja varmaan kaikki maailman pöpöt suussa. Veljeni on allerginen ja astmaatikko, ei auttanut kakan syönti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi