Tyttö oli isällään pe-ti välisen ajan
.
Kommentit (59)
ja jo mietin, että olen saanut varmaan lapsuuden kodistani epäsiistin mallin, jota siirrän lapsellenikin. Nimittäin 4-v. ei käy joka päivä pesulla. Johan siinä pienen iho talvella kuivuisi ihan kamalasti, kesäaika on eri juttu. Käy kylvyssä/suihkussa n. 3 päivän välein. Hiukset pestään ehkä kerran viikossa. Ja jos tuntuu, että on tarvetta, niin joskus erikseen käsisuihkulla vähän huljutetaan, jos lapsi on käynyt vain itse vessassa eikä olla ihan varmoja, miten on pyyhkinyt, mutta ei mitenkään rutiininomaisesti. Pikkikset kyllä vaihdetaan joka päivä. Ja hampaat pestään aamuin illoin, Kädet monta, monta kertaa päivässä. Vaatteet sitä mukaa, kun tuntuvat likaisilta.
Olen lisäksi ymmärtänyt, että pienen lapsen intiiimialueiden pitäisi antaa olla ihan rauhassa, ei mitään saippuoita tms. itse aloin peseytymään päivittäin siinä vaiheessa, kun lähestyin murrosikää ja kun nyt lastani katson, niin eihän hän sillä lailla likaannu kuin aikuinen, kun ei ole aikuisen hormonitoimintoa, hikoilua.
MUTTA joka päivä ei pestä saippualla, eli noin joka 3. päivä saippuapesu. Tuo joka iltainen suihkuhetki on helppo kun pesevät kätensä, kasvonsa ja huuhtaisevat alapäänsä. Menee n. 4 minuuttia tuohon toimitukseen, joten ei vie vettä sen kummemmin kuin että lavuaarissa pesisivät kädet ja kasvot.
mutta en minäkään peseytynyt lapsena kuin kerran viikossa lauantaisaunassa. Vasta murrosiässä aloin käymään itsenäisesti suihkussa, eikä meillä mitään bidesuihkuja ollut...
Toki nyt aikuisena huolehdin vähintään ala- ja kainalopesun joka päivä. Lapsi on vielä niin pieni, että vaipan takia pestään alapää useamman kerran päivässä, ja kylvyssä käydään monta kertaa viikossa koska vauva tykkää siitä. Eli tulevaa ajatellen ihan kiinnostaisi tietää, minkälainen teidän mielestä on normaali peseytyminen n. 3-7-vuotiaalla..?
Kuten ei aikuisenkaan alapäähän mitään saippuoita saa laittaa.. (no joo, apteekin pesuaineet on erikseen)
Se että huljauttaa lapsen alapään pyhtaaksi, ei todellakaan ole mikään ympäristörikos eikä allergisoi lasta. Joku myös mietti miten isomman lapsen alapään pesu onnistuu kastelematta koko lasta. Mites ois käsisuihku?
Te (yli)hygieeniset: käytättekö myös suihkugeelia lapsen pempun pesuun?Vai riittäkö vesi?
No ihan kuule vedellä pestään.
Kuten ei aikuisenkaan alapäähän mitään saippuoita saa laittaa.. (no joo, apteekin pesuaineet on erikseen)
Se että huljauttaa lapsen alapään pyhtaaksi, ei todellakaan ole mikään ympäristörikos eikä allergisoi lasta. Joku myös mietti miten isomman lapsen alapään pesu onnistuu kastelematta koko lasta. Mites ois käsisuihku?Te (yli)hygieeniset: käytättekö myös suihkugeelia lapsen pempun pesuun?Vai riittäkö vesi?
Kyllä meillä pestään alapäät itseltä ja lapsilta päivittäin. Itsekin pesin pikkutytöstä saakka joka ilta bidee-suihkulla wc-pöntöllä.
punaisuuteen taipuvat limakalvot. Olen itsekin sitä ikäpolvea kun kerran tai kaksi viikossa saunan yhteydessä tapahtui pesut. Mutta muistan jo ajalta ennen kouluikää kun itse märällä paperilla pyyhin alakertaani saunapäivien välillä, kun se oli punainen ja kutisi. Eikä mitään bideesuihkua meillä ollut.
-ap
Pyydän anteeksi että kysyin mikä on vanna... En todellakaan tarkoittanut olla näsäviisas. Meilläpäin sanaa ei käytetä joten minulle jäi epäselväksi millainen se vanna on. Taas opin uutta, kiitos! :) -16
Minä olen yli 30v. ja äitini opetti jo pienestä pitäen, että alapää pestään päivittäin (ja kuukautisten yhteydessä aamuin illoin). Samoin meillä lapset suihkutetaan päivittäin, ei koko suihku mutta ainakin varpaat (sukista jää nöyhtää) ja alapää päivittäin, reilumpi suihku sitten 1-2 krt / vko, jolloin myös hiusten pesu. Naama ja kädet pestään hampaidenpesun yhteydessä aamuin illoin, käsiä tietenkin huljutellaan hanan alla usean kerran päivässä muutenkin. Alushousut vaihdetaan aamuin illoin, muut päivävaatteet tarpeen mukaan, mutta joka aamu uudet kuitenkin.
Ja takasi kotiin lapsi tuli samoissa vaatteissa ku mitä perjantaina lapselle laitoin päälle ja kaikki vaatteet likasena (repussa kolme puhdasta vaatekertaa). Hiukset oli niin takussa että puol tuntii niitä tässä illalla selviteltiin. Kylpyyn tyttöä laittaessa huomasin että pimppi helotti kirkkaan punasena ja pesemättömänä.
Harmittaa etten oikein voi lasta isälleen kahta päivää pitemmäks ajaksi "antaa" kun tuo hygieniapuoli ei oikein toimi. Sanomisesta ei ole näköjään mitään hyötyä. Viimeks torstaina sanoin että tytöltä pitää ainakin hampaat, pylly ja pimppi pestä kerran päivässä, vaikkei muuten pesiskään. Niin ja lapsen isä käy itse vähintään kerran päivässä suihkussa.
Sääliksi käy,tuskin tytön olokaan mukava on ollut,mä ärähtäisin kunnolla isälle:(
eikä ne sisälle linnottaudu. Eivät välttämättä mee puistoon tms. mutta käyvät kavereilla ja nyt vkl olivat käyneet kattomassa Kenguru meininkiä. Uskon, ja ennenkaikkea toivon, että kaikki menee lapsella siellä hyvin. Tuo pesuhomma ei vaan ota toimiakseen.
Tuossa vaan saattaa käydä niin että jos exän mielestä alan liikaa sanomaan niin se ei ota tyttöö enää ollenkaan. Eikä sille montaa kertaa tarvii sanoo ku se on sen mielestä liikaa. Siks en sanokaan ennen ku on pakko. Haluan kuitenkin että lapsi on isänsä kanssa mahdollisimman paljon tekemisissä.
-ap
jos muuten isän luona asiallinen meno.
Hänhän voi ihan pelätä tytön alapään pesua jne. Ei olisi ensimmäinen mies..
Miten sitten jos saniteettipyyhkeitä opettaisit tytön käyttämään?
Olisko ihan tyhmä idea?
Lapsen ja isän tapaamisia kannattaa kuitenkin tukea, mutta olisiko pe-su kuitenkin sitten paras? tai muuten siis 2vrk:n tapaamiset. Lapsihan on aika pieni vielä ja 1 koti on hänelle parasta + tiiviit tapaamiset etä-vanhempaan.
eiköhän lapsen vanhemmat itse tiedä mikä on heidän lapselleen parasta.
että muistuttaa isää pesuista jne. Meillä kyllä 4-vuotiaat kaksostytöt osaavat itse sanoa jos haluavat pesulle, tai jos esim. meinaan unohta iltapesun tietävät että peseytyä pitää. Myös likaiset vaatteet osaavat vaihtaa puhtaisiin, joten misket neuvo tyttöä vähän opastamaan isäänsä.
tosin mä luulen kanssa että isää jotenkin pelottaa/hävettää/nolottaa pestä tytön alapäätä, olkoonkin kuinka oma lapsi kyseessä. mä olen huomannut vähän samaa taipumusta omassa miehessäni, tosin hän kyllä pesee kun muistan sanoa siitä etukäteen.
senpä vuoksi mä olen kyllä opettanut tyttöäni jatkuvasti itsekin pesemään itse oman alapäänsä, muistutellut sitä miten tärkeää se on ja opettanut miten se tehdään kunnolla - ja tyttö osaa sen kyllä, vaikka ikää on vasta 3 vuotta. onhan sitä ikää vielä niin vähän, että joka pesun yhteydessä pitää tyttöä muistuttaa että muistahan sitten pestä pyllystä ja pimpistä kunnolla, mutta voiskohan tuosta mahollisesti olla apua myös teille? eli jos kuitenkin alkaisit tyttöä itse "aktivoimaan" tuossa pesuhommassa, opetat sen hänelle ja muistuttelet siitä, ja vaikka varovasti yrittäsit asiasta jutella myös exäsi kanssa, pyytäisit esim. että käyttäisi tytön suihkussa joka ilta ja muistuttaisi alapään pesusta tyttöä (selität vaikka, että olet ajatellut että tytön voisi olla hyvä jo opetella tekemään se itse, ja osaakin, mutta siitä pitää muistuttaa).
toivottavasti tuohon nyt joku ratkaisu tulisi kuitenkin, ilman että joudut siitä turhaan stressaamaan.
vessa käynnin yhteydessä pyyhkäisette vähän sinne päin. Tulkaa sitten kertomaan alkoiko pimppi punoittaa. Ja tuleeko mieheltänne mitään kommenttia...