Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ja koska erosit ev.lut.kirkosta?

Vierailija
24.02.2009 |

.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huvita maksaa veroja satuihin uskomisesta. Enkä edes usko.

Vierailija
2/16 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin, koska en halunnut kuulua mihinkään mihin en 100% tunne kuuluvani. Agnostikko olen edelleen 17 vuotta myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en ole kuulunut pariin vuoteen enää. Syynä se että en halunnut maksaa veroa 550 e/vuodessa jostain, mitä en ymmärrä/halua/tarvitse. Hoidan hyväntekeväisyysasiat muun kuin kirkon kautta, hautauksen saan samaan hintaan kuin kirkkoon kuuluvatkin. En koe seurakuntayhteyttä enkä usko raamatun oppeihin. Uskonto on osa kulttuuriamme mutta siitä nauttiakseen ei tarvitse veroja maksaa

Vierailija
4/16 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun pakkouskonto oli syy, tämä tapahtui melkein 20 vuotta sitten.

Vierailija
5/16 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntaliitoksen myötä olisin kuulunut jättisuureen seurakuntaan, enkä tuntenut mitään yhteyttä tällaiseen puljuun.

Vierailija
6/16 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso perhe, niin asuntolainaan ym. katsottiin tarpeeliseksi erota, jäi vuodessa mukava summa muuhun käyttöön rahaa. Kirkkovihkiminen oli ja kaikki lapset ovat osallistuneet koulun uskonnon opetukseen. Kaikille lapsille olen opettanut iltarukouksen, mielestäni uskoa voi ilman kirkollisverojen maksua.

Rippikouluun pääsee myöhemmällä iällä, ottavat sen toisella tavalla kuin jos nuorempana käyvät - lahjat tärkeimpiä melkein .

Vierailija
7/16 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska seurakunnan tilaisuuksissa käytetään häkkikananmunia eikä niitä useista pyynnöistäni huolimatta vaihdettu vapaiden kanojen muniin

Vierailija
8/16 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin eronnut jo 15-vuotiaana, sain vanhempieni luvankin siihen - mutta se jostain syystä jäi. Aktivoiduin vasta siis 10 vuotta sitten tämän asian suhteen. Taidan olla syntymä-agnostikko. Koulun uskonnonopetukset olivat vuorotellen tyrmistystä ja naurunpyrskähdyksiä.

Valtio ja kirkko erilleen!

Vierailija
9/16 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska en usko kirkon oppeihin enkä jumaliin.

Vierailija
10/16 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei ole koskaan kuulunutkaan.

Vierailija
11/16 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

seurakuntaan, enkä ole koskaan uskonut korkeampaan voimaan tai muuhun supranormaaliin. Isoisoisäni oli pappi, isoäitini kasvanut pappilassa ja äitinikin vielä elänyt kovassa herran kurissa ja nuhteessa. Minutkin raahattiin pienestä pitäen lähimpään pyhäkouluun joka sunnuntaina, eikä rippikoulun väliin jättäminen tullut kuuloonkaan.

Aikuisena olen onneksi saanut päättää itse tekemisistäni. Menin naimisiin siviilimenoin ja erosin lopullisesti kirkosta ennen ensimmäisen lapsen syntymää. Lapsille olen kertonut maailman eri uskonnoista mahdollisimman objektiivisesti: on monia eri tapoja, käytäntöjä ja uskomuksia siitä miten pitäisi elää ja mitä kuoleman jälkeen tapahtuu. Kukin uskokoon siihen mihin haluaa ja mikä tuo turvaa ja lohtua elämään, kunhan kunnioittaa myös toisen vakaumusta.

Raha ei ratkaissut kirkosta eroamistani, olisin eronnut joka tapauksessa.

Vierailija
12/16 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei ole koskaan kuulunutkaan.

Vierailija
13/16 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko.

Vierailija
14/16 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin, koska en usko kristinuskon perusoppeihin.

Vierailija
15/16 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen edelleenkin sitä mieltä että JT:llä on ainoa oikea tulkinta, vaikka en olekaan JT ...vieläkään.

Vierailija
16/16 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska en tarvitse kirkon palveluja.

Jos olisin halunnut vihkimisen, kasteen, hautajaiset, tms. en olisi eronnut kirkosta, sillä minusta on väärin käyttää hyväksi palveluja, joista ei ole valmis maksamaan.

Kirkolla ja uskolla ei juurikaan ole mielestäni yhteyttä, vaikka toiset tykkäävätkin palvoa porukalla. ;)

Ja viimeistään olisin eronnut Päivi Räsäsen kiusaksi, siinäpä vasta ärsyttävä ihminen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän