Teidän perheen budjetti?
Kuinka monta henkeä? Paljonko nettotulut lapsilisineen kaikkineen? Paljonko pakolliset menot kuussa? Asumismuoto ja asunnon koko? Paljonko jää "tuhlattavaksi" ?
Kiitos!
Kommentit (37)
rahaa viikossa vaikka teen kaikki itse. Toisaalta ostamme vain hyvää lihaa, vihanneksia ja hedelmiä paljon. ei 50e:llä voi kovin hyvin syödä perhe viikossa. Se on sitä ranskalaiset nakki/kalapuikkolinjaa. Ja siihen meillä ei koskaan mennä, mielummin myyn talon.
Kylla meilla tosiaan syodaan hyvaa lihaa ja kalapuikkoja on syoty viimeks ehka vuosi sitten, ranskiksia ei syoda vaikka ne tosiaan ois halpoja.... Nakkisoppaa syodaan ehka 2krtaa/kk. Vihanneksia ja hedelmia on myos paljon vaikka eivat ole orgaanisia ovat silti hyvaa laatua :) Pomelo, 2 mangoa, 8 banaania, 5 omenaa ja viinirypaleita loytyy just nyt hedelma korista ja siita en tingi, niita on oltava ja hyvin mahtuvat meidan budjettiin!
Viikon ruokalistaa en voi tahan oikein laittaa kun meilla syodaan etnisiaruokia.. Eli voi olla etta ei maistuis kaikille :)
miehen netto 2600e, minulla 2500e = 5100 euroa.
asuntolaina+vastike 1100
ruoka 600
vakuutukset 100
muut menot (auto jne) 400
päivähoito 666
Menot pyöreästi yht. 2900
Lapsilisät menee lasten säästötileille ja yli pitäisi jäädä 2200, mutta harvoin näkyy paria sataa enempää kuun lopussa...
rahaa viikossa vaikka teen kaikki itse. Toisaalta ostamme vain hyvää lihaa, vihanneksia ja hedelmiä paljon. ei 50e:llä voi kovin hyvin syödä perhe viikossa. Se on sitä ranskalaiset nakki/kalapuikkolinjaa. Ja siihen meillä ei koskaan mennä, mielummin myyn talon.
Niitä ku ostaa, niin ruoan annoshinta nousee huimasti. Miten ihmeessä joku saa 50 e riittämään ruokaan. Maitolitrakin maksaa jo melken sen 1e, niin ei siinä kauhean terveellisesti syödä. Kun mä ajattelen tuttavaperhettä jotka syövät melkein pelkkää perunaa, menee heilläkin kuulemma viikossa 70e ruokaan. JA ostavat oikeasti melkein pelkkää perunaa, joskus varmaan porkkanaa... huh
ja se ei oo musta paljoa ja ei syödä pelkkää perunaa :) itseasiassa aika vähän perunaa.
Tyäsjyväriisiä,ohrasuurimoita,linssejä ja täysjyväpastaa syödään. Lisäksi alle 10% rasvaa sisältävää jauhelihaa tai sit broileria. Kalaa harmillisen vähän. Joskus onneksi saamme tuttavalta joka kalastaa ja samoin saamme poronlihaa pakasteeseen aika reilusti.
Hedelmistä syömme vain banaania ja omenaa,muille löytyy allergioita. Karkkia,sipsejä,limsoja,mehuja tai alkoholia emme käytä ollenkaan.
Jäätelöä 1l pkt viikossa. Ja mieheni on leipomosso töissä joten leipää luontaisetuna :D se säästää rahaa. Sieltä joskus myös pullaa (noin kerran 2 viikossa).
Ai niin ja kasviksia kyllä syömme ja salaatteja.
vihanneksia on jatkuvassa kaytossa, selleri, porkkana, lanttu, nauris, kurkku, tomaatti, kaalit ( kukkakaali/parsakaali ) jne jne.....
Mutta kayn kaupassa JOKA PAIVA, voisko se vaikuttaa... Silla nain tiedan jaiko porkkanoita yli ja voin esim kayttaa ne lihakastikkeen seassa...??
Kertokaa te mulle miks ma onnistun tassa, kerta nyt mua rupee ihmetyttaan kun ei taalla hinnat oo halvempia kun suomessa...
Paljonko suomessa maksaa esim. 5 porsaan kyljysta tai 4 kanan rintapalaa?
käymme ma ja pe ja nämä löytyy: yht viikossa siis
6l maitoa yht. n.6e
Luomumunat 4e
jauhelihaa kilo
(luomu nautaa) 12e
Possun file 7e
perunapussi (luomu) 3e
makaronia 1e
porkkanapussi luomu 2e
sipuli 1e
banaanit 3e
omenat 3e
viinirypäleet 4e
paprikat 3e
kurkku 2e
tomaatit 3e
salaatit 3e
2 isoa tummaa leipää 2 isoa paahtoleipää 7e
1kg juustoa 8e
2 pkt leikkelette 5e
ruokakermaa 2e
tuoremehua 2e
turkkilainen jugu 3e
pakastekasviksia 2e
tonnikalaa 2e
kahvia 4e, teetä 2e
wc-paperia 3e, pesuaine 3e
Nämä nyt vähintään ja usein vielä esim. jotain leivontatarvikkeita jne. eli kyllä meillä viikossa sellainen 100-150 hyvinkin menee.
ps. juuri tällä viikolla on otsakoitu, että missään muussa euroopan maassa ei ruoka ole noussut enemmin kuin suomessa. Oikeasti suomessa hinnat on noussut todella pilviin!
nettotulot kuussa
n. 950e
-asuminen 560e
-puhelin 40e
- vakuutukset 20e
-telkkalupa vajaa 20e
ja joitain muita laskuja.. käteen jää vajaa 300e/kk, kaikki menee, mitään ei melkein jää säästöön..
1+1
meidan maa tulee olemaan/on kaikista koviten lyoty koko taantuman alaisista euroopassa...... Enka itse usko tahan yhtaan!!
Mutta suomessa varmasti on hinnat nousseet paljon!!
Huomaan etta syotte luomua mita me emme syo, eli hintojen ero tulee jo siina jokusen euron.. Vessapaperin, tee, kahvi, pesuaineet eivat ole mukana laskuissani vain varsinainen ruoka. Meilla ei osteta leipaa vaan esim. ylijaama puurosta tulee hyvaa leipaa.... Puuro on meidan aamupala, erilaisilla hedelmilla hoystettyna eli aina jaa ainakin vahan yli leipaa varten.
Ihan mielen kiinnosta viitsitko laittaa etta montako kananmunaa tuolla 4e saa, onko purkki tonnikalaa 2e, banaanin kilohinta, montako omenaa vai kilohinta..etc... Montako kiloa on pesujauheessa vai ostatko nestemaista, montako rullaa vessa paaperia tuolla rahalla jne jne..
Ei siis tietty tarkalleen mutta kun on vaikea hahmottaa paljonko ne maksaa kun mina ostan kaiken laskelmallisesti.... Ja kaytan ne samalla tapaa...
Kiittaa :)
eli meillä menee wc-paperia 6rll viikossa, luomumunia menee 12 (leivon jonkun verran) itse asiassa 12 luomumunaa maksaa lähemmäs 5e. 1prk tonnikalaa (eettisesti pyydettyä) on 2e.
jne. Siis olemme täysin "normaali" perhe, ehkä keskimäärin hitusen enemmän katsomme mitä ostamme ja luomua ja eettistä valintaa tulee jonkin verran koriin.
jos ostaa luomua tai juuri eettista. Me emme osta juurikaan luomua tai eettisia tuotteita......
Tulipas kakanmaku suuhun....... Sen takia etta me saadaan rahaa saastoon tekee joku pienemmalla palkalla toita.......:(
Meilla kylla oma projekti meneillaan mista tulee hyotymaan sitten kun on valmis ehka noin 20 orpoa mutta ei se tahan hataan auta.... vaikkakin meidan on tehtava tama prokkis juuri nain kun teemme ( ma oon vaan niin pihi kun mainitsin ja ostetaan kaikki vaan kateisella, jopa asunto lahestulkoon on ostettu nain tai maksettu ekstrana pois ajoittain)... Silti loytyy digi boxit, nahkasohvat, 50" telkkari ja vuotuiset lomat suomeen ja afrikkaan... Pihi mika pihi.
2 aikuista+ 2 lasta ( 11 v. ja 10 kk). Asuntona 80 neliöinen rivitalo.
Menot:
asuntolaina 620 e/ kk
vastike 180 e/ kk
sähkö 100 e/kk
vakuutukset 130 e/kk
puhelimet 70 e/ kk
netti 25 e/ kk
vanhemman pojan harrastus 120 e/kk
autolaina 400 e/kk
opintolaina 200 e/kk
Yhteensä siis 1645 e/ kk, loput siis ruokaan, bensaan, vaatteisiin, kampaajaan/ partureihin, matkoihin (vähintäänkin kerran vuodessa käymme lapissa) ym.
Nostin tämän vanhan ketjun, kun tuli vastaan perheen budjetteja googlettaessa.
Me asutaan omakotitalossa (120m2) ja perheessä kaksi alakouluikäistä lasta ja iso koira. Yksi velaton auto, luovuimme toisesta kun molemmat lapset koulussa. Mies pyöräilee töihin.
Tulot:
Mun palkka nettona n. 1800-2500€
Miehen palkka nettona n. 1800€
Lapsilisät n. 200€
Yhteensä 4100€
Yhteiset menot:
Asuntolaina 600€
Muut asumiskulut 400€
Ruoka 685€
Netti ja lasten liittymät 50€
Koti ja puutarha 100€
Auton kulut 230€
Lasten vaatteet, tarvikkeet ym. 200€
Koiran kulut 165€
Terveyskulut ja apteekki 80€
Lehtitilaukset 50€
Harrastukset, liikunta ja kulttuuri 100€
Ravintolat ja matkat 150€
Muut yhteiset kulut 90€
Laitetaan yhteisten kulujen osuus aina yhteiselle tilille ja loppu jää sitten "omaan käyttöön" eli miehelle noin 450€ ja mulle noin 750€ riippuen vähän kuukaudesta (palkka vaihtelee tulospalkkioiden vuoksi). Näillä omilla rahoilla sitten hoidetaan omat työlounaat, puhelinlaskut,harrastukset, vaatteet, kampaajat ym. ja sijoitukset. Kun mä tienaan tällä hetkellä enemmän, maksan enemmän yhteisiä reissuja lomilla ja laitan enemmän säästöön pahan päivän varalle.
Tulot n 1800 mä mies 2 koiraa
Vuokra 500
Auton osari 660
Auton vakuutus 175
Netti 31
Mun puh 30
Miehen puh 120
Telkku+kotiteatteri 70
Koirat 100
Diesel en uskalla laskea
Miinuksella mennään mutta kohta helpottaa kun pääsen takas töihin ja tulot nousee
(Nyt ansiosidonnaisella)
Vierailija kirjoitti:
Nettotulot mulla 3600€ ja miehellä 4500€.
Asuntolainat+ korot 2200€ - 130 neliöinen paritalo
(mulla oma auto, miehellä leasing, eli ei autolainoja)
Bensat mulla 150€/ kk, miehellä ei mitään
Auton huolto vaihdellen, viime kuussa meni yllättäen tonni :-(Yhtiövastike 380€
vakuutukset, sähkö - ei hajuakaan...
netin ja puhelimet maksaa työnantaja, samoin kaikki lehtitilaukset
ruokakauppaan menee ehkä n. 600€
harrastukset: molemmilta 20€/ kk liikuntakeskusen jäsenyys, mulla ratsastus 1280€/ vuosi; golfiin ehkä 1000€/ nuppi ja vuosi (lapsella ei vielä harrastuksia ole)Omaksi harrastukseksi pitäisi varmaan lisätä vielä shoppailu, koska se selittäisi mihin kaikki loput tuloistani menevät :-)
Nettotulot?
Kuukauden budjetti: Nettotulot 3300e. 6 henkeä
vastike yms asumiskulut n.500e, lainanlyh0ennys n.500e
Puhelin ja nettiliittymät 100e
bensat 200e
ruoka ja päivittäistavarat 800e
lääkkeet 100e
vaatteet ja kengät 200e
miehen työpaikkalounaat 100e
lääkärikulut 100e
100e lasten viikkorahoihin, retkiin, synttäreihin yms.
ylijäävä raha säästöön tuleviin hankintoihin. Ei henkilökohtaisia menoja..
Ei syoda valmisruokia vaan kokataan itse ja meidan ruokakulut on nyt taantuman takia ( tai tasta johtuneen hintojen nousun takia ) tuplaantunut eli vuosi sitten vko budjetti oli 25e..
Vihanneksia ja hedelmia syodaan paivittain, herkkuja lauantaisin tai leivon itse esim. kuivakakkuja ja piirakoita.
Mutta kaapissa on vain tarpeelliset ja jos sinne on jotain paanyt vaikka viime viikolta niin sitten kokkaan sen ymparilla ( esim. jos on jaanyt makaroonia niin teen makaroonilaatikkoa. Nakkeja niin ostan potut ja vihannekset ja teen nakkisoppaa ) + kokkaan vain yhdeksi paivaksi ja vain tarvittavan maaran ( 1 lautasellinen per hlo/per ateria ja sitten hedelma tai jugurtti jalkkariks). En juokse tarjousten perassa mutta tama vaikuttaa paivan lounaaseen jos joku tietty juttu on tarjouksessa ( esim. kana, jauheliha jne jne. )....
Hyvin on meilla toiminut ja saastotili kukoistaa vaikka ei noista saa talla hetkella edes korkoa.....