Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskausdiabeteksestä tietoa?

Vierailija
24.02.2009 |

Kävin tänään sokerirasituskokeessa, ja paastoarvo oli kohollaan, 5,6.

Muut arvot olivat hyvät, matalammat kuin aiemmissa kahdessa raskaudessa, joista jälkimmäisessä myöskin rask.ajan diab.

Minua huolestuttaa, kun olen vasta viikolla 15, mihin tämä mahtaa ehtiä vielä kehittymään??

Toinen huolenaiheeni on se, että ruokavalioni on jo nyt todella terveellinen, sokerit olen jättänyt kokonaan pois jne. Eli ruokavaliohoidostako ei siis hyötyä minulle?

Neuvolantäti ei osannut minua opastaa, perjentaina menen hakemaan "kotiseurantavälineet", toivottavasti tietää jo asiasta enemmän.

Itse olen ollut ihan itkuinen koko päivän, mielessäni näen jo itseni piikittämässä insuliinia lopun ikääni...

Osaisiko joku enkeli kertoa mistä tuo kohonnut paastoarvo voi johtua?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tärkeää on syödä tasaisesti, ja niin, ettei sokeriarvo heittele liikaa. esim mua yllätti kuinka vähän hedelmiä ja marjoja sai syödä. Mä noudatin ruokavaliota tiukasti ja mun arvot pysyi hyvinä koko raskauden ajan, ja viikon yliaikainen lapsi painoi just 4 000 g.

Vierailija
2/9 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minullakin nappasi kiinni kun paastoarvo oli 5,5. En toistaiseksi ole saanut muuta kuin omaseurantalaitteen, jolla mittalen sokereita kahtena päivänä viikossa ja järkeistän ruokavaliotani.

Olen rv 16 ja mulle sanottiin että yleensä synnytys korjaa raskausdiabeteksen, tosin riski 2-tyypin diabetekseen on kyllä koholla mutta ei automaattisesti tarkoita loppuikää insuliinipiikillä.

älä huoli

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoleni tosiaan on se, että ruokavaliotani en juurikaan pysty tämän enempää järkeistämään, ellen sitten jätä esim. hiiliohydraatteja kokonaan pois tms.

Olisiko vielä kommentteja huolestuneelle??

Vierailija
4/9 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin aikuisiällä puhjennutta diabetestä harvoin hoidetaan insuliinipiikeillä. Kakkosvaiheen diabeteslääke on tabletti.

Ja jos nyt diabetekseen sairastuisit, niin ei se ole mikään maailman loppu. Tuhannet ja taas tuhannet ihmiset elävät diabeetikkoinatasapainoista ja onnellista elämää.

Vierailija
5/9 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

verensokereita.

Lisäksi voi olla että koska olet karsinut ruokavaliostasi kaiken sokerin, on elimistösi alkanut itse tuottaa sokeria, samaa mitä tapahtuu jos diabeetikko pistää liikaa insuliinia.

Vierailija
6/9 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä huolehdin turhasta-toivottavasti niin.

Vierailija
7/9 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli minun pitäisi syödä päivässä vähintäänkin 200g ja enemmänkin hiilareita, vaikka minulla onkin raskausdiabetes. 2

Vierailija
8/9 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasituskokeessa paastosta tulee 12 tuntia, ja se on useimmille raskausdiabeetikoille aivan liian pitkä aika. Eli kun siirryt omaseurantaan, pidä huoli siitä että syöt vielä pienen iltapalan (esim. pala ruisleipää ja kurkkuviipaleita) vielä noin klo 22. Näin yöpaasto ei yleensä veny yli 10 tuntiseksi.

Muutamia vinkkejä voisin antaa:

- vaihda kaikki pasta esim. Torinon ruispastaan tai vastaaviin runsaskuituisiin valmisteisiin ja kaikki riis esim. riisi-ohra tai riisi-kaurasekoitukseen.

- vähennä perunan osuus aterioilla minimiin

- lisää proteiinin määrää ruoka-annoksessa ja vähennä hiilihydraatin osuutta.

(Eli lautasmallista mukaeltuna korkeintaan puolet siitä neljänneslautasesta sitä hiilihydraattia ja 1½ neljännestä proteiinia)

- vaihda hedelmät marjoihin

- kokeile miten maitotuotteet vaikuttavat sinun verensokeriisi, toisilla nostavat sokerin huikeisiin lukemiin.

- syö pelkästään 100% ruista sisältävää leipää (esim. Jälkiuunipalat)

- runsaasti liikuntaa, sillä on sokereita laskeva vaikutus

Kerroitkin että sulla on arvot paremmat kuin edellisessä raskaudessa, joten todennäköisesti kohonneen paastosokerin takana on siis se liian pitkä paasto.

Itsellä kolmessa raskaudessa kaikissa paastosokeri koholla, nyt neljännessä se yllättäen olikin normaali, samoin kuin muutkin arvot. Kiitos noiden yllä kerrottujen vinkkien...

Ja ps, vaikka joutuisit raskausaikana pistämään insuliinia, hoidon tarve yleensä loppuu synnytykseen. Vaikka raskausdiabetestä sairastaneilla on kohonnut riski 2-tyypin diabetekseen, sitä riskiä voi merkittävästi pienentää niillä elämäntapavalinnoilla.

Vierailija
9/9 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mulle käskettiin aloittaa insuliinit pistoksina. Minä olin sitä mieltä, ettei tarviisi, mut vauvan kannalta se kuulema olisi parasta. Raskausaikana kuulema ei tabletteja käytetä. Kun mulle alkoi se nainen opastamaan pistämistä ja niitä juttuja, en voinut muuta kuin alkaa itkeä pillittämään! Minä joka olen aina ollut piikki kammoinen, jouduin aloittamaan pistokset. 4 pistosta päivässä insuliinia ja 5 kontrollipistosta ja eka yönäkin piti herätä kontrolloimaan, ettei mene liian alas (siihen voi kuulema sit kuolla) Laskin hätäpäissäni että 64 pistosta eka viikon aikana!!!!! Eka insulinin pisto oli aivan järkyttävää ja tuntui, etten ikinä uskalla pistää. Lopulta opin kuin opinkin. Mies lohdutti, et ajattele, et sä pistät muutaman viikon, mut jotkut pistää kymmeniä vuosia! Sanoin vaan, et mee vaan itse hyppäämään benji-hyppy, jos olet korkean paikan kammoinen! Pistin 8 viikkoa. Synnytin 39 viikolla pojan, paino 3950g koko ajan oli pelko liian isosta vauvasta itselläni ja siksi synnytys käynnistettiin. Kun Synnytin, insuliinit lopetettiin heti ja nyt seuraava seuranta on vasta vuoden päästä synnytyksestä. Tilanne tuntui minusta aivan järkyttävältä, mutta siitäkin selvisin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän