Aggressio itää isoissa tarharyhmissä. Joko tätä on puitu täällä?
Kehityspsykologian professorin mukaan päivähoidon laatu Suomessa on huonoa. Alle kolmivuotiaiden päivähoitoryhmässä saisi olla korkeintaan 6-8 lasta, ja yli 12 muodostaa jo riskin. Tätä mieltä on Helsingin yliopiston psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvinen. Monet suomalaislapset kuitenkin viettävät arkipäivänsä kymmenienkin lasten laumoissa.
Kommentit (63)
Mutta jokaisessa olohuoneessa ei taida olla. Vaikka itsellä on kaikki hyvin, voi silti olla surullinen ja huolissaan muiden puolesta. Ja iloita muiden onnistumisesta.
Elämä on kokonaisuus, joka ei voi pyöriä oman navan ympärillä. Valitettavasti.
niin ikävä kyllä se oma piha jää yleensä hoitamatta. Kannattaa katsoa myös omaan olohuoneeseen, eikä vain lukea niitä tutkimuksia. Jos ei omaa lastaan osaa hoitaa ilman asiantuntijan lausuntoja, niin heikosti menee.
Mutta jokaisessa olohuoneessa ei taida olla. Vaikka itsellä on kaikki hyvin, voi silti olla surullinen ja huolissaan muiden puolesta. Ja iloita muiden onnistumisesta.
Elämä on kokonaisuus, joka ei voi pyöriä oman navan ympärillä. Valitettavasti.
niin ikävä kyllä se oma piha jää yleensä hoitamatta. Kannattaa katsoa myös omaan olohuoneeseen, eikä vain lukea niitä tutkimuksia. Jos ei omaa lastaan osaa hoitaa ilman asiantuntijan lausuntoja, niin heikosti menee.
Tää ketju on siis aiheesta päiväkotien tilanne ja ryhmäkoot. Lausunnot oli siis päiväkotien tilanteeta ei mistään yksittäisestä perheestä. Sisälukutaidon perään kuuluttaisin nyt.
Mutta olen silti erittäin skeptinen asioiden muuttumiselle. Olen itse opettajana peruskoulussa. Edellinen opetusministeri hehkutti, että kunnille ollaan antamassa lisärahaa koulujen ryhmäkokojen pienentämiseksi. Tästä ei olle puhuttu kyllä yhtään mitään omassa kotikunnassani ja työpaikallani. Ryhmäkoot ovat ensi vuonna ihan yhtä suuret kuin tänä vuonna (päätetty jo). Talouden taantuman takia kunnan budjetti on revitty auki ja voi kuvitella miten kaikesta nipistetään ainakin kuluva vuosi. Millä rahalla niitä päiväkotiryhmiä sitten pienennettäisiin?
Toisekseen, kunta valvoo yksityisiä OSTOPALVELUpäiväkoteja. Täysin yksityiset päiväkodit eivät ole kunnan valvonnassa samalla tavoin. Omat lapseni ovat ostopalvelupäiväkodissa. Ryhmäkoot ovat ihan maksimia koko ajan. Muuten on kyllä hyvä päiväkoti ja paljon aikaa vietetään pienryhmissä, joissa on kussakin 6-7 lasta. Lapsia jaetaan eri tiloihin toimimaan omassa pienryhmässään.
Keltikangas on ottanut vaikuttajan roolin. Se on hänen missionsa ja on hyvä, että joku näitä asioita ajaa.
Minun omat lapseni ovat päiväkodissa. Vaikka minulla ei ole meidän päiväkodista mitään huonoa sanottavaa, pelkkää kiitettävää, niin totta kai aina saa parempaa tavoitella.
On vain vaikeaa arvioida, mikä se on SE juttu, miksi lapsista tulee koulussa aggressiivisia. Päiväkotia on niin helppo syyttää. Äitienhän pitää olla koskemattomia. Ja mistäs sitä tietää, että loppujen lopuksi syynä olisikin tämä suuri tabu nimeltä fyysinen koskemattomuus? Siitähän vasta haloo tulisikin, kun jokin tutkimus osoittaisi, että ennen oltiin koulussa hyvätapaisia, koska muuten saatiin remmiä.
Älä yritä opettaa sille yhtään enempää, ei se ymmärrä. Ei se voi. Ei uskalla.
Lohdutukseksi voin sanoa, että ymmärrän sinua. Tämä on vakava asia, jolle on keksittävä radikaaleja ratkaisuja. Tilanne ei saa jatkua/huonontua - kyseessä on lastemme tulevaisuus.
jostain oikeasti tärkeästä ja kipeästä yhteiskunnallisesta asiasta joka kaiken muun lisäksi koskettaa/on koskettanut miltei jokaista perhettä :(
Ei sillä etteikö topsipuikoistakin voisi puhua tärkeiden asioiden lomassa.
Lohdutukseksi voin sanoa, että ymmärrän sinua. Tämä on vakava asia, jolle on keksittävä radikaaleja ratkaisuja. Tilanne ei saa jatkua/huonontua - kyseessä on lastemme tulevaisuus.
tv. se joka jo laittoi meilin menemään.
ole mitään lisättävää.
ps. minä vastasin jo
niin puolet lapsista häviäis ryhmästä.
oli kotihoidossa 6 vuotiaaksi.
Naapurin Matti ahdistui kun ei osannut sopeutua ryhmään.
Katsotaan miten tämä kehittyy. Ihan viikossa parissa, kuukaudessakaan ei projekti toteudu, mutta katsotaan miten käy.
tv. se joka jo laittoi meilin menemään.
Kuka oikeasti kuvittelee, että vauva tai taapero VIIHTYISI isossa ryhmässä? Mikä mun mielestä mättää, on kuntien budjetinkiristysmentaliteetti. Kunnilla on ollut tiukkaa ja palveluista on tingitty viime lamasta lähtien, huolimatta valtaisasta nousukaudesta tuossa välillä... Kunnilla on liikaa valtaa päättää, miten rahansa käyttävät, ja kunnanisien mielessä ei tunnu olevan mitään muuta kuin koulujen ja vanhainkotien sulkeminen ja palveluiden supistaminen. :(
Tää ketju on siis aiheesta päiväkotien tilanne ja ryhmäkoot. Lausunnot oli siis päiväkotien tilanteeta ei mistään yksittäisestä perheestä. Sisälukutaidon perään kuuluttaisin nyt.
Toisekseen, kunta valvoo yksityisiä OSTOPALVELUpäiväkoteja. Täysin yksityiset päiväkodit eivät ole kunnan valvonnassa samalla tavoin. Omat lapseni ovat ostopalvelupäiväkodissa. Ryhmäkoot ovat ihan maksimia koko ajan. Muuten on kyllä hyvä päiväkoti ja paljon aikaa vietetään pienryhmissä, joissa on kussakin 6-7 lasta. Lapsia jaetaan eri tiloihin toimimaan omassa pienryhmässään.
Oli sitten kyse päivähoidosta, vanhustenhoidosta, tms.
huomanneet..... eihän tää nyt uus juttu oo
Ideoita? Anyone?
Mä olisin ainakin mukana. Onhan meitä äitejä täällä palstalla paljon. Yhdistetään voimamme ainaisen kinaamisen sijaan.
T: kahden kotiäiti, jonka lapset menevät päikkyyn ensi syksynä (ehkä) ja joka kanssa laittoi sähköpostia eduskuntaan
K-J puhuu _lapsenne puolesta, lasta kuunnellen ja hänen toiveistaan kertoen._
Te puhutte omaa lastanne vastaan, häntä kuuntelematta, hänen toiveistaan välittämättä. Sulkekaa hetkeksi tietokone, tv, kännykkä, pistäkää työpaperit sivuun ja menkää katsomaan nukkuvaa lasta. Miettikää hetken mitä lapsi toivoisi, mikä olisi hänelle parasta. Senkin hetken, jonka muutoin käytätte vastaanväittämiseen.