Kehoitin hoitolapsen äitiä käymään lapsen kanssa neuvolassa jotta arvioivat onko
tarvetta lähetteelle puheterapeutin vastaanotolle. Nyt kuukauden olen olen kuunnellut kun äiti kertoo mitä kaikkea lapsi päivittäin oppii.
Tiedän, että on vaikea myöntää jos oma lapsi tarvitsee tukea kehityksessä mutta silti tämä rassaa.
Kuinka paljon helpompaa olisi jos puheterapeutti sanoisi, että kaikki on kunnossa ja odotellaan rauhassa.
Tai jos tukeen on tarvetta niin lapsi saisi sitä.
Kommentit (48)
kun me emme tosiaankaan tiedä mistä on kyse.
Ap: n mielestä lapsella on ongelma, mutta sen vakavuudesta hän ei kerro. Mitä jos kyseessä on vaikka se, että lapsi ei osaa s: ää tai r: ää? Toisten mielestä on epänormaalia jos tuon ikäinen ei niitä osaa, ammattilasten mielestä ei.
Jos ap kertoisi mistä on kyse niin ehkä olisi helpompi ottaa kantaa.
Ja toisekseen, alle 3-vuotiaan puhe saa olla vielä hyvinkin epäselvää. Pääasia, että vanhemmat ymmärtävät (eli sanoja tulee, vaikka ne olisivatkin epäselviä) ja että lapsi ymmärtää puhetta. Jos puhe on niin epäselvää, ettei lapsi tule ymmärretyksi tai lapsella on vaikeuksia ymmärtää puhetta niin silloin vasta on aihetta jatkotutkimuksiin. Näin ohjeisti oman lapseni puheterapeutti.
Ja näidenkään ohjeiden perusteella ei näin suoralta kädeltä voi alkaa antaa ohjeita ottaa yhteyttä lastensuojeluun.
että ollaan heti niin varpaillaan kun joku nyt sanoo jotain jostain. Mökötetään vaan omissa kodeissamme ettei kukaan vaan sanoisi mitään eikä vaan huomauttaisi mitään eikä vaan luulis että meissä on jossain jotain vikaa.
Ihmiset saisi vaan olla tyytyväisiä että joku välittää ja on huomannut jotain.
Huolissani olen ja asian selvittäminen ei vahingoittaisi ketään. Oman lapsen kohdalla puheterapeutti tiesi ensimmäisellä kerralla, että on tarvetta tutkimuksiin.
Viimeisessä koulutuksessa johon osallistuin niin luennoitsija sanoi, että fifti-fifti menee onko kyse isommasta ongelmasta kun hoitaja/vanhemmat miettivät, onko kaikki kunnossa. Ap
Laskes kuinka monta tuntia lapsi on pph ja kuinka monta tuntia valveilla kotona?
Koska aloittanut hoidon? Minkäikäisiä muut ryhmän lapset? Mikä oma koulutuksesi ja kokemuksesi?
Mulla päinvastainen kokemus.
Meillä lapsi kävi puheterapeutilla ja terapeutti sanoi että lapsemme on kielellisesti kehittynyt nopeasti ja on ikäisiään vuoden edellä. En todellakaan olis ite edes tällasta tajunnut. Olin vaan ajatellut että ihan normaalilapsi(nyt eskarissa) tosin ei siinä sen kummempaa. Elämä jakui samalla tavalla...
Ja hoitopäivän pituudestahan se valveillaoloaika kai riippuu ja siitä, onko yleensä joka päivä hoidossa.
2
Eikö muuten sitten enää käy neuvolassa tarkastuksissa. Sillä kyllä neuvolassa huomaavat jos puheenkehityksessä on vikaa. Esim. meillä on 3v 6kk vanha lapsi, jolla kotona epäilimme puheenkehityksessä ongelmia. Neuvolassa sanoivat, ettei ole mitekään pahasti kilelellisesti ikäistään jäljessä, ja katsellaan sitten 4v neuvolassa tilannetta. Mtäpä jos hoitolapselle on esim. sanottu samaa mutta äiti ei halua vaikka siitä mainita. Siksi mielestäni ei kannattaisi puuttua hirveästi asioihin, koska joku voi ottaa kovinkin "raskaastu" sellaisen.
ilman sun kehoitustakin. Ärsyttää tuollaiset näsäviisaat hoitajat jotka kuvittelevat että tietävät milloin lapsi tarvii puheterapeuttia.....
Äitini on perhepäivähoitaja ja hänellä oli kerran hoidossa lapsi jossa hän huomasi hyvin pian että kaikki ei ole kuten pitäisi. Lapsi ei ottanut mitään kontaktia toisiin, hakkasi päätä seinään, musiikki rauhoitti/radio oli pakko olla kokoajan päällä muuten sai hirveet raivarit jnejne. Otti tämän sitten puheeksi ja mitä vanhemmat teki, suutuivat asiasta ja halusivat vaihtaa hoitopaikkaa. Pari vuotta siitä lapsi todettiin autistiseksi eli äitini oli oikeassa, mutta vanhemmat eivät sitä itse tajunneet tai eivät halunneet tajuta.
Omakohtaisesti olen kokenut sen miltä tuntuu, kun lasta koskevat epäilyt heitetään päin naamaa vailla totuuspohjaa.
Hoidossa ollut kohta vuoden. Muut kolme lasta iältään 1v-4v.
3v sitten suoritin pph ammattitutkinnon. 10v olen hoitanut vieraita lapsia.
Itselläni on äänihäiriöinen lapsi. Ap
puuttua asiaan jos hän sen näkee tarpeelliseksi. Jo lastensuojelulaki velvoittaa hänet siihen! Yksi osa pph:n työtä on arvioida lapsen kehitystä ja se on sitä vaikka kokemusta olisi viikko. Pph:n ei pidäkään verrata lapsia toisiin lapsiin vaan teoriatietoon mikä hänellä on! Esim. kakkosen kommentti on erittäin lapsellinen.
Oma lapseni on käynyt kaksi kertaa puheterapeutin arviossa enkä voi ymmärtää mitä haittaa siitä on ollut kenellekään. Lapsi kävi tyytyäväisenä siellä leikkimässä, minä sain ammattilaisen arvion asiasta mistä olin huolissani. Toiset taistelevat ko. palvelun (!!!) puolesta pitkiäkin aikoja!
päivähoidon roolia kasvun ja kehityksen seuraajana ja tukijana.
Tottakai huolensa täytyy vanhemmalle kertoa ja viedä asiaa eteenpäin! Eihän ap edes mitään diagnoosia ole tehnyt, kehoittanut vaan käymään tarkistuttamassa asian.
T:Lto
Ja puheongelmiin puututaan kyllä 3-vuotisneuvolassa ilman teitäkin.
tai laiminlyömään velvollisuuksiaan?
Päiväkodissa lastenhoitaja osallistuu kasvatus- ja hoitotehtäviin yhessä lastentarhanopettajien, päivähoitajien, sosiaalikasvattajien ja muiden työntekijöiden kanssa. Lastenhoitaja huolehtii pääasiassa lasten perustarpeista: syömisestä, peseytymisestä ja pukemisesta. Hän myös suunnittelee toimintaa sekä ohjaa leikkejä ja askartelua. Lukeminen ja laulaminen kuuluvat työpäivään. Työssä ollaan paljon ulkona, valvotaan lasten leikkejä päiväkodin pihalla. Hoitajat ja lapset tekevät myös retkiä, teatterimatkoja ym.
LASTEHOITAJAN TÄYTYY HAVAITA,JOS LAPSEN FYYSINEN TAI PSYYKKINEN HYVINVOINTI MUUTTUU.
Hän hoitaa lasta myös silloin, kun lapsi sairastuu. Hän voi hoitaa lasta, joka tarvitsee erityishoitoa. Jotta lapselle voidaan antaa mahdollisimman hyvä hoito, päiväkodin henkilökunta tekee yhteistyötä lapsen vanhempien kanssa.
PÄIVÄKODIN TYÖNTEKIJÄN ON PUUTUTTAVA ASIAAN JOS HUOMAAN JOSSAIN LAPSESSA ERIKOISTA. EI HÄN VOI SIVUUTTAA ASIAA SEN TAKIA ETTÄ RAKKAAN NICO-PETTERIN ÄITI LOUKKAANTUU JOS HÄNEN KULTAPUPPELINSA EI OLEKAAN AIVAN TÄYDELLINEN.
SE ON VELVOLLISUUS, EI POLIISIKAAN VOI OLLA PIDÄTTÄMÄTTÄ RIKOLLISTA SEN TAKIA ETTÄ JOLLEKIN TULISI PAHA MIELI.JA SILLOIN VOI VANHEMMAT JYRÄTÄ JOS LAPSEN FYYSINEN TAI PSYYKKINEN KEHITYS ON SELVÄSTI VAARASSA..
Vanhampaa ei voi jyrätä missään vaiheessa. Vanhemmat päättää viime kädessä lapsensa hoidosta, eivät lastentarhantädit.
sillä ole mitään merkitystä ja kaikki häiriöt jää kiinni seuloissa?
T:Lto
tai laiminlyömään velvollisuuksiaan?
Päiväkodissa lastenhoitaja osallistuu kasvatus- ja hoitotehtäviin yhessä lastentarhanopettajien, päivähoitajien, sosiaalikasvattajien ja muiden työntekijöiden kanssa. Lastenhoitaja huolehtii pääasiassa lasten perustarpeista: syömisestä, peseytymisestä ja pukemisesta. Hän myös suunnittelee toimintaa sekä ohjaa leikkejä ja askartelua. Lukeminen ja laulaminen kuuluvat työpäivään. Työssä ollaan paljon ulkona, valvotaan lasten leikkejä päiväkodin pihalla. Hoitajat ja lapset tekevät myös retkiä, teatterimatkoja ym.
LASTEHOITAJAN TÄYTYY HAVAITA,JOS LAPSEN FYYSINEN TAI PSYYKKINEN HYVINVOINTI MUUTTUU.
Hän hoitaa lasta myös silloin, kun lapsi sairastuu. Hän voi hoitaa lasta, joka tarvitsee erityishoitoa. Jotta lapselle voidaan antaa mahdollisimman hyvä hoito, päiväkodin henkilökunta tekee yhteistyötä lapsen vanhempien kanssa.
PÄIVÄKODIN TYÖNTEKIJÄN ON PUUTUTTAVA ASIAAN JOS HUOMAAN JOSSAIN LAPSESSA ERIKOISTA. EI HÄN VOI SIVUUTTAA ASIAA SEN TAKIA ETTÄ RAKKAAN NICO-PETTERIN ÄITI LOUKKAANTUU JOS HÄNEN KULTAPUPPELINSA EI OLEKAAN AIVAN TÄYDELLINEN.
SE ON VELVOLLISUUS, EI POLIISIKAAN VOI OLLA PIDÄTTÄMÄTTÄ RIKOLLISTA SEN TAKIA ETTÄ JOLLEKIN TULISI PAHA MIELI.
JA SILLOIN VOI VANHEMMAT JYRÄTÄ JOS LAPSEN FYYSINEN TAI PSYYKKINEN KEHITYS ON SELVÄSTI VAARASSA..
aiheetonta.